Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: 1e keer opzetten Kyte  (gelezen 11347 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hunter64

  • Gast
1e keer opzetten Kyte
« Gepost op: mei 31, 2013, 07:03:22 am »

Wij hebben begin dit jaar een Holtkamper Kyte gekocht uit 2012 - niet bij Holtkamper zelf maar een andere dealer waar de Kyte was ingeruild voor een caravan. Wij hebben geen demo/instructie gehad over hoe je deze op moet zetten. Ik heb ondertussen wel diverse filmpjes bekeken en heb ook een uitgebreide Kyte handleiding met foto's. Mijn vraag is wat jullie ervaringen zijn en of je er hiermee uit gaat komen of dat een demo bij de dealer toch wel handig is voordat je het zelf gaat doen. Mochten er ervaren Kyte eigenaren zijn en in de omgeving van Mijdrecht wonen en zondag zin en tijd hebben voor het assisteren, dan hoor ik dat graag KK. Edward
Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2013, 09:04:05 am »

Ik heb heb zelfgemaakte handleiding voor het opzetten van de Kyte hier in het forum geplaatst, misschien is dat ook nog een hulp voor je.

gr. Rob
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.970
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #2 Gepost op: mei 31, 2013, 09:27:12 am »

Op YouTube kan je ook filmpjes vinden over het opzetten.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #3 Gepost op: mei 31, 2013, 09:53:25 am »

Belangrijk bij het opzetten en afbreken van de Kyte is dat je je nauwgezet aan de volgorde houd.
Niets vergeten, zeker niet bij het invouwen, dat is op zich wat lastiger dan het opzetten!
succes, Rob
Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #4 Gepost op: mei 31, 2013, 10:30:20 am »

Ik heb idee welke handleiding jij hebt. Onze handleiding die wij gekregen hebben van Holtkamper is net iets anders dan de youtube filmpjes. Bij het opzetten is vooral de 1e en 2e haring bij de wagen het belangrijkst, de rest volgt dan van zelf wel.

Bij het invouwen let dan vooral op de stomp. Deze moet omhoog en naar je toe gedraaid zijn, anders krijg je hem niet in elkaar.

En vooral, blijf rustig.
Waar heb jij de handleiding met foto's, wellicht heb ik dezelfde en daar staat het dan ook goed omschreven.
Gelogd
Groeten,

Erik

Boompje

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Kytetje, Boompje maar liever geen beestjes
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2013, 01:12:52 pm »

Wij wonen in Hoofddorp en willen best een keer helpen of meekijken als jullie dat prettig zouden vinden. Stuur anders maar even pb'tje.
Gelogd
Quitters never win, winners never quit

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2013, 02:52:27 pm »

Een Kyte is niet moeilijk op te zetten of af te breken maar er zijn wel een paar dingen belangrijk.

Wel jammer dat je geen instructie hebt gehad. Ik vind dat dit bij een Kyte wel zo handig is.

De handleiding:
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=10442.msg125947#msg125947

Tips:
De stomp is al genoemd....

Zet het grondzeil dusdanig vast dat het zeil wat van de wagen naar beneden komt loodrecht naar beneden/verticaal staat. Mag zelfs iets onder de wagen. Dit voorkomt dat aan de andere kant de elastieken een stuk boven de grond blijven hangen. Als het terrein een beetje afloopt, dus van wagen naar buitenkant tent, is dit nog belangrijker.

Het is idd de eerste keer iemand met wat Kyte ervaring erbij te hebben.

Gelogd

hunter64

  • Gast
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #7 Gepost op: juni 02, 2013, 04:28:16 pm »

Vandaag dus voor het eerst onze Kyte opgezet. En dan merk je dat zelf doen iets anders is dan hoe het volgens de gebruiksaanwijziging en diverse filmpjes zou moeten. Omdat we de wagen 2e hands hebben gekocht (model 2012, 1 vakantie gebruikt) bij Erica Recreatie hebben we dus geen demo gehad. Het begon na het verwijderen van de hoes met het zoeken naar de haringen. Die lagen dus in de bak, hoe kom je daarbij. Ons was bij HK verteld dat je bij die "laadruimte" kan komen, maar hoe??? :? Omdat dat niet lukte zijn we maar begonnen de tent eerst vd wagen gehaald om bij het bed te komen - en gevonden. Toen was het ff uitpuzzlen van het omhoog zetten en scharnieren van het binnenframe. Zag er op de video zo makkelijk uit... uiteindelijk ook gelukt. Nu de carbonmast plaasten. Die was niet meer aan de punt van de kyte verbonden (zoals op de video) dus dat was ook even puzzelen. En moet je nu de korte of lange stomp gebruiken? De lange bleek dus om voldoende lengte en hoogte te krijgen. Roofextensions gedraaid en op spanning gezet. Bogen in het dak en bij de keuken geplaatst. Wij hebben ook een achterluifel erbij, maar hoe we ook keken naar de vele ritsen - we snapten er echt niets van en hebben die maar gelaten voor wat die is.
Vervolgens alles weer invouwen. Dat was ook wel weer even een gedoe. Moest je nou het tentframe op de wagen naar beneden duwen of het andere frame optillen en dan zou het gaan zakken? Bleek dus het eerste.
Uiteindelijk alles weer netjes op de wagen gekregen, maar zo'n eerste keer is best wel een gedoe.
We denken eraan om met onze kyte nog een keer naar Bunnik te gaan en te vragen om een demo met onze eigen wagen.

Vragen waar we nu nog meezitten:
- opzetten achterluifel (iemand foto's)?
- waar gebruik je de stok met het "vork uiteinde" voor (anders dan voor de 2,5m hoogte bepaling van de luifel)?
- membraan dak opzetten/omhoogzetten? Is dat slechts een kwestie van ritsen en klittebanden losmaken?
- stormband door de ratel halen - hoe doe je dat precies? Ik kreeg hem wel vast maar losmaken was een heel gedoe dus waarschijnlijk heb ik dat verkeerd gedaan.
- gasfles - waar plaatsen jullie deze tijdens het rijden?
- aan de zijkant bij de roofextenstions komt een klein kuiltje in het tentdak door de zwarte ring die tegen de tent drukt. Lijkt mij een plek waar water in kan komen te staan met kans op lekkage bij veel regen???
- er zitten ook 2 korte hele korte alu stokken bij met een punt - waar zijn die voor?

Het is een heel mooie en doordachte tenttrailer maar we zullen hem nog wel enkele keren op moeten en zetten en af moeten breken voordat je daar echt bedreven in wordt en de trailer ook idd binnen 20-30 minuten helemaal staat.

Ik verneem graag jullie antwoorden op de vragen hierboven en andere "tips&tricks".

Edward
Gelogd

marcmuts

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 65
  • Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte Kitchen
    • mmchil.eu
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #8 Gepost op: juni 02, 2013, 04:57:11 pm »

Gasflessen en haringen liggen bij ons in de disselbak. Eigenlijk ligt alles (behalve een paar stokken en tentstukken) in de disselbak. Ten minste, totdat de Sidebag wordt gemonteerd in juni, want dan gaat er wat uit de dissel verhuizen.

Gelogd

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Opblaasbare Kyte Full Options
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #9 Gepost op: juni 02, 2013, 07:36:01 pm »

Vragen waar we nu nog meezitten:
- opzetten achterluifel (iemand foto's)?
- waar gebruik je de stok met het "vork uiteinde" voor (anders dan voor de 2,5m hoogte bepaling van de luifel)?
- membraan dak opzetten/omhoogzetten? Is dat slechts een kwestie van ritsen en klittebanden losmaken?
- stormband door de ratel halen - hoe doe je dat precies? Ik kreeg hem wel vast maar losmaken was een heel gedoe dus waarschijnlijk heb ik dat verkeerd gedaan.
- gasfles - waar plaatsen jullie deze tijdens het rijden?
- aan de zijkant bij de roofextenstions komt een klein kuiltje in het tentdak door de zwarte ring die tegen de tent drukt. Lijkt mij een plek waar water in kan komen te staan met kans op lekkage bij veel regen???
- er zitten ook 2 korte hele korte alu stokken bij met een punt - waar zijn die voor?

Het is een heel mooie en doordachte tenttrailer maar we zullen hem nog wel enkele keren op moeten en zetten en af moeten breken voordat je daar echt bedreven in wordt en de trailer ook idd binnen 20-30 minuten helemaal staat.

Achterluifel zou ik even moeten kijken, wij hebben een Kindertent L en dus geen achterluifel.

De stok met vork is voor de geen stoks voorluifel. Deze gebruik je bij de voorwand en/of bij zwaar weer. De vork komt bij in de nylon bus waar ook de boogstok in rust. Daar zitten twee uitsparingen in. De luifel afspannen met elastiek of scheerlijn in combinatie met elastiek.

Achterritsen los, klittenband aan de zijkant los, het dakoverstek omhoog met de twee meegeleverde lange stokken (op de grond) en de twee kleine stokjes achter tussen het membraandak en overdak. Afspannen met elastieken of scheerlijn en korte elastieken. Aan de tent kant verleng ik de stang zodat die op de nokstang rust, anders duwt ie in het membraandak. Aan de wagenkant komt de stang altijd al op de nokstang.

De eerste rit staan de gasflessen bij ons onder het bed, pack 'n go, na de eerste keer opzetten zit een op z'n plek in de houder in de keuken (campingaz 907). We draaien tijdens het rijden wel even de kraan dicht.

De zwarte ring zorgt bij ons voor een bobbeltje, plooi in het dak. Het gaat niet lekken maar ik probeer het water wel weg te houden ivm viezigheid. Dit geldt ook voor de uiteinden van de roofextensions. Daar kunnen ook piepkleine plasjes blijven staan, evenals bij de tent langs de disselbak als je die hebt. Die moet je echt er tussen proppen.

De stokjes zijn voor het airco dak.

Het is zeker een doordachte trailer, en in tegenstelling tot wat sommige bezitters van andere wagens soms beweren is ie niet complex om op te zetten. Athans niet complexer dan alle aanbouwsels en grondzeil losritsen en appart opbergen. Dat dit allemaal kan blijven zitten vergt echter wel dat je soms een extra handeling moet doen, cq. even op moet letten bij het opbouwen en afbreken. Een kleine extra moeite die makkelijk opweegt tegen het extra gemak!
Gelogd

LdeBruin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #10 Gepost op: juni 02, 2013, 08:03:06 pm »

Ik kan me de eerste keer ook nog goed herinneren. Wat een gepuzzel .... Inmiddels hebben we onze Kyte een keer of 10 opgezet en ingevouwen en hebben we routine opgebouwd. En echt, dan staat de tent met luifel in 15 minuten (kindertent S).  De handelingen zijn stuk voor stuk eenvoudig en kosten nauwelijks tijd. Het nadenken over 'wat nu ook al weer?' wel...

De stok met de vork is ook te gebruiken bij extreem harde wind. Je kunt hem dan in combinatie met een scheerlijn gebruiken om de carbonmast een beetje op z'n plek te houden. Gebruik aan het uiteinde van de scheerlijn dan wel een stuk of 3 van de witte haak-elastieken, zodat er wel enige flexibiliteit in het geheel blijft. Ook blijkt deze stok door zijn lengte zeer geschikt om badmintonshuttles uit bomen te halen! :)

Het membraan dak opzetten is inderdaad een kwestie van losritsen en klittenband los. Het makkelijkst vind ik het om alleen één of twee van de achterste hoeken van het membrane dak los te halen en daar dan één of twee van de andere losse lange stokken onder te zetten. Geeft ruim voldoende airco effect. Je kunt ook gebruik maken van de korte alu stokjes met punt, deze kunnen in zakjes geschoven worden.
De stormband loshalen gaat heel gemakkelijk door de schuifpal van de ratel uit te trekken. Ik begrijp dat dit een beetje kryptisch klinkt, maar kijk maar eens goed naar de ratel. Er zit een pal die zich normaal gesproken met een veermechanisme vastzet op de rol. Door de pal tegen de veer in uit te trekken, zet je de rol vrij. Je kunt dan door aan de band te trekken hem er zo uit halen.

De gasfles bewaren wij in de disselbak. Als we geen disselbak zouden hebben, dan denk ik dat ik hem in de trailer zelf of in de auto zou vervoeren.
De kleine kuiltjes bij de zwarte ring van de roofextension herken ik. Vormen geen enkel probleem. Als het regent krimpt het doek sowieso behoorlijk, waardoor plooien en onverhoopte kuiltjes veelal verdwijnen. Wel moest ik in het begin even wennen aan het feit dat je de roofextension stokken behoorlijk op spanning moet zetten om een beetje strak resultaat te kriigen.

Andere tips:
- zet geen spanning op het grondzeil. De ogen schijnen gemakkelijk stuk te gaan en het voegt in mijn ogen weinig toe om het grondzeil strak te spannen. Ik plaats zelf helemaal geen haringen aan het grondzeil, behalve dan de twee op de hoeken direct bij de trailer die je nodig hebt voor de positionering. direct na het uitklappen van de tent (dus voor het op spanning zetten van de stokken) kruipt mijn vrouw de tent in om van binnenuit het grondzeil even netjes uit te leggen voordat ik de haringen van de tent in de grond sla.
- waterpas zetten: eerst met het neuswiel de trailer in de lengterichting waterpas zetten. Daarna met de steunen bij de keuken de trailer in de breedte-richting waterpas zetten. De steunen aan de disselzijde hoeven dan alleen nog maar uitgedraaid te worden totdat ze vaste grond onder de voeten hebben. ik heb een 'plakwaterpasje' op de dissel en nog eentje los bij de keuken. Scheelt zoeken naar de waterpas.
- spanning op de 'band' zetten: ratel aantrekken totdat je het tentdoek van de slaaptent een klein beetje ziet reageren op het aantrekken van de ratel. Behoorlijk strak dus.
- truukje om de groene zijflappen van de luifel mooi strak te krijgen: trek de zijwand strak door aan het eerste elastiekje van de groene wand (kant van de luifelpunten) te trekken en zet deze met een haring vast. Daarna de andere haringen van de zijwand plaatsen.
- wij hebben een bestekladeinzet gezocht (en gevonden), die precies past onder het linker luik in de keuken. De inzet rust precies op de latten waar anders de grootste opbergbakjes op blijven hangen. Past prima onder het luik. Toch net iets praktischer dan alle bestek door elkaar in één grote box.
- je kunt de lengte van de verticale stokken (die je op spanning brengt), aanpassen. Normaal gesproken niet nodig, maar bij ongelijk terrein soms handig.
- zorg ervoor dat aluminium zaken niet teveel kunnen rammelen/schuiven tegen elkaar of het holtkamper (grond)zeil materiaal. Geeft al gauw lelijke grijze vlekken die je er maar moeilijk af krijgt.
- ik heb op het chassis van de trailer een vaste stroomaansluiting gemaakt. De kabel via een dek-doorvoer (botenspul) goed waterdicht naar binnen gebracht en daar een goed beveiligde 'stekkerdoos' aangesloten. Hierdoor hoeven we niet iedere keer te vogelen om de stroomkabel ergens naar binnen te brengen.
- Holtkamper verkoopt een heel handig kapstokje dat je met klitteband zo om de carbonmast vastmaakt. Precies bij de deur waar je het wil hebben.
- ik laat bij het invouwen de onderste rits die de 'keukenafdichting' verbindt met de trailer altijd al los. Scheelt weer een rits losmaken met de Pack-n-Go.
- de boogstuk voor binnen heb ik nog nooit gebruikt. Ben 1,92 en ervaar meer dan genoeg stahoogte. Scheelt weer een handeling.
- de twee losse lange stokken die bedoeld zijn voor het membrane dak, gebruik ik regelmatig om een waslijn te maken.
- het luchtbed van de kinderen leggen we bij het verkassen, opgeblazen en wel, gewoon op ons bed.
- bij het uitvegen van de tent maken we altijd even de rits van het kuipgrondzeil los aan de voorzijde. Voorkomt dat je alle rommel precies in het klittenband onder de deur veegt.
- als je bij het invouwen een klein beetje oplet, kun je ervoor zorgen dat grondzeil alleen op grondzeil ligt. Zodat de rest van de tent daar niet vies van wordt.
- het dichtritsen van de hoes gaat net iets makkelijker (minder moeilijk dus) als je eerst de hoes aan alle vier de zijden over de hoeken heen trekt en dan pas gaat ritsen
- aan het einde van het seizoen probeer ik de tent altijd te stofzuigen. De buitenkant wel te verstaan! Ik doe dit met de zuigmond op stand 'harde vloer', zodat je borstelt en zuigt tegelijkertijd. Veel modder- en zandvlekken verdwijnen dan weer en het schijnt dat je dan ook minder snel schimmelvorming krijgt als de tent een keer wat langer nat blijft.

Veel plezier met de Kyte!

« Laatst bewerkt op: juni 02, 2013, 08:07:21 pm door LdeBruin »
Gelogd
Leendert de Bruin - Holtkamper Kyte XL

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.970
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #11 Gepost op: juni 02, 2013, 08:40:55 pm »

Ik voel een kyte meeting aankomen :)
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #12 Gepost op: juni 02, 2013, 09:09:08 pm »

Ik voel een kyte meeting aankomen :)

Ik ook.. Ik zie bij LdeBruin een aantal handige tips..
Gelogd

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Opblaasbare Kyte Full Options
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #13 Gepost op: juni 02, 2013, 09:13:53 pm »

Ik voel een kyte meeting aankomen :)

Had je maar naar het klapweekend moeten komen.
Had ik het je nog een keer voorgedaan. :H
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: 1e keer opzetten Kyte
« Reactie #14 Gepost op: juni 03, 2013, 08:17:19 am »


Vragen waar we nu nog meezitten:
- waar gebruik je de stok met het "vork uiteinde" voor (anders dan voor de 2,5m hoogte bepaling van de luifel)?

Het antwoord hier op heb ik nog niet voorbij zien komen: maar deze stok kan je gebruiken om achter in de achterwand te plaatsen als verandastok. Buitenritsen tot de helft openen en de binnenritsen ook vervolgens het doek er overheen leggen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal