Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: 12 volt aansluiting smelt  (gelezen 2987 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
12 volt aansluiting smelt
« Gepost op: juli 19, 2015, 09:54:52 pm »

Beste allemaal,

Onderweg naar onze vakantiebestemming kom ik er achter dat mijn stekker van de koelkast (12 volts) aansluiting bijna gesmolten is. Kan hem in ieder geval niet meer gebruiken. Balen want vond Het koude biertje op plaats van bestemming wel erg lekker., dus koelen doet hij  zeker. Wie herkent dit probleem en beter nog, heeft een oplossing. Wagen is een Astro maar dat moet niet uitmaken.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2015, 10:10:47 pm door gateman »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: 12 volt aansluiting smelt
« Reactie #1 Gepost op: juli 19, 2015, 10:43:14 pm »

Je hebt (voor deze toepassingen) twee soorten aansluitingen, de 'grote' zoals die ook in de 12v contactdoos van de auto past en de een slag kleinere. Ik weet niet welke je hebt, maar mijn ervaring is dat de kleinere een veel stevigere verbinding vormt met (daardoor) ook een kleinere overgangsweerstand waardoor de warmte ontwikkeling een stuk kleiner is. Als je de 'normale' plug hebt kun je overwegen de boel te vervangen door de kleinere variant, kwestie van een paar euro en een half uurtje werk. (Op de foto de kleinere varian, normale pluggen met een rode top passen hier ook in als je de rode dop verwijdert.)

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: 12 volt aansluiting smelt
« Reactie #2 Gepost op: juli 19, 2015, 10:52:51 pm »

Wij hebben het ook al 2x mee gemaakt dat de plug en het stopcontact gesmolten is. Het zijn waardeloze contacten.
Ik heb het idee dat de ellende veroorzaakt wordt door mechanische belasting van de plug. Hierdoor wordt de plug wat uit het contact gedrukt en wordt de overgangsweerstand te hoog en ontstaat er warmte / hitte in het contact.
Ik heb nu beide contacten aan een snoer gemaakt, zodat het contact niet mechanisch belast wordt. Ik hoop hiermee het probleem verholpen te hebben.
Gelogd

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: 12 volt aansluiting smelt
« Reactie #3 Gepost op: juli 19, 2015, 11:07:40 pm »

@NielsP : ik heb de kleine stekker. Las dat juist de kleine stekkers ivm weerstand heet worden. Begrijp alleen niet dat ik hier niet eerder over gehoord heb. Denk niet dat ik de enige ben. Wel ziet de stekker op jouw foto er een stuk degelijker uit met de metalen behuizing op de -
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: 12 volt aansluiting smelt
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2015, 06:38:42 am »

Ik heb na het klapweekend dit onderwerp ook beschreven en het bleek dat de warmte ontwikkeling rond zekering ontstond. De hele zaak zowel binnen als buiten de plug met contactspray schoongemaakt. Het eea hiermee opgelost.
Gelogd

TrailerFan

  • Gast
Re: 12 volt aansluiting smelt
« Reactie #5 Gepost op: juli 22, 2015, 12:04:25 pm »

Kijk eens in dit draadje.
Hier staat het probleem ook beschreven en ook diverse oplossingen.

Succes!

Gelogd

Jean

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 50
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: 12 volt aansluiting smelt
« Reactie #6 Gepost op: augustus 09, 2015, 09:03:03 pm »

Ik heb een Harting Han 4 connector op de dissel gemaakt.
Deze zijn waterdicht en kunnen gemakkelijk 10 ampere hebben.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal