Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Holtkamper => Topic gestart door: jvdhaas op juli 27, 2011, 08:57:49 pm

Titel: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: jvdhaas op juli 27, 2011, 08:57:49 pm
Ik ben een paar dingentjes tegengekomen waar ik zo snel niet uitkom.

1 hoe haal ik spanning van de rits af die in de wagenbak zit(deur)
2 ik moet mijn deksel 5cm dichtdrukken en dan dichtdoen is dit een probleem?/ lijkt mij van niet.
3Hoe beladen jullie de spacer met disselkeuken(alle zware dingen achter) want ik zit zomaar aan 70kg dissel druk.
bvd gr jor
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: Blackraven op januari 04, 2012, 07:42:25 pm
Heb zelf een flyer, maar het idee is hetzelfde:
1. Je kunt hem 't beste zo waterpas mogelijk opzetten, dat scheelt al een hoop. Als 't dan nog niet goed gaat, zul je een beetje met de lengte van de framebuizen moeten gaan spelen. (alles met beleid uiteraard, anders kom je de keer erop in de problemen...)
2. Is vrij normaal, alle lucht moet nog een beetje uit de bak en de rest nog wat in elkaar gedrukt
3. inderdaad alle zware dingen achterin, maar dan nog kom ik meestal rond de 75kg uit inderdaad. Persoonlijk vind ik dat niet erg, maar niet elke auto mag evenveel kogeldruk hebben. Let hier dus wel even op.
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: panevino op januari 04, 2012, 09:59:50 pm
Heb ook een Flyer, maar zoals Blackrave al zegt, de wagens lijken veel op elkaar

1. Het doek rekt altijd nog flink uit. Dus spanning bij het opzetten kan een uurtje later al volledig weg zijn. Ik heb wel verschillen van 5cm en meer meegemaakt

2. Inderdaad redelijk normaal. Lucht moet eruit, maar ook als je een Froli hebt of veel op het bed, dan moet je gewoon wat meer 'gepast geweld' gebruiken... Maar dat is geen probleem want de constructie is zo enorm sterk. Ik ga er altijd bovenop staan en spring wat op het deksel om het één en ander wat te versnellen.

3. Ik heb de kogeldruk nooit gemeten, maar heb ook sterk de indruk dat die ruim boven de 70kg is.... Die keuken is, helemaal als je hem lekker volpropt, echt heel zwaar. Als je, zoals ik, voor de rest geen zware spullen hebt, valt daar ook weinig van achterin te plaatsen. Ik vind dit echt wel een puntje, want zoals Blackraven zegt, niet iedere auto kan daar tegen. (De mijne gelukkig wel).
De keuken zo licht mogelijk laten en veel zwaar spul achterin plaatsen. Iets anders kan ik ook niet verzinnen.

Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: mars op januari 05, 2012, 09:17:02 am
Wij hebben 8 jaar een Flyer gehad en kregen de volgende tips:
* deur eerst dichtritsen, voor dat je de tent gaat afspannen.
* bij inklappen alle ritsen open, ook de deur. Kan de lucht weg.
* bij inklappen is deksel idd een stukje open..... knie tegen kopse kant vw-bak zetten en deksel naar je toe trekken. (Flyer) Zorg er goed voor dat er geen doek o.i.d. tussen het scharnier zit.
* probeer de kogeldruk toch naar zo'n 50 kg te krijgen. Misschien dat enkele auto's wel meer mogen hebben, het is te veel! Heb het zelf eens gehad, maar het rijdt niet prettig. Continue dat 'getrek' aan de auto, vooral bij oneffenheden. Bij kogeldruk van zo'n 50 kg heb je hier beduidend minder last van.
Bij de meeste auto's is de max. ongeveer 60kg.
Daarbij, zorg voor een juiste bandenspanning v/d achterbanden v/d auto. 3 Bar is niks mis mee.
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: Mieke op januari 05, 2012, 06:58:02 pm
 :off start topric vraag is van 27 juli 2011
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: Tom op maart 22, 2012, 01:39:25 pm
Heeft iemand misschien ook enig idee wat het gewicht van de holtkamper keuken (white box) inclusief hoelkast is??
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: EdwinMerks op maart 22, 2012, 05:45:59 pm
Toevallig voor onze keuken onlangs opgevraag: 45 kilo volgens Holtkamper. Dit is weliswaar een James Cook maar dat zal niet zoveel uitmaken lijkt me.
Titel: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: panevino op maart 22, 2012, 07:00:12 pm
De greenbox-met-onderstel-met-wielen die wij hebben is ingeladen behoorlijk zwaar. Eerder 145kg dan 45kg.
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: Mieke op maart 22, 2012, 07:05:38 pm
Met de gevulde White box kom je met 45 kg niet toe. Ik heb hem nooit gewogen maar wel vaak verplaatst, ik schat toch boven 60 kg
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: Yella op maart 23, 2012, 09:30:08 am
Als het zo'n gegoochel met die keuken is, waarom verplaatst Holtkamper dan niet de hele bak 5 of 10 cm naar achteren op het onderstel? Dan komt het zwaartepunt meer naar achteren en wordt de kogeldruk lager. Tenslotte is Holtkamper een merk waar je goed voor betaald. Een onderstel waar je de bak op meerdere manier op zou kunnen verplaatsen lijkt me niet een erg dure optie. Een punt voor "met" en een voor "zonder" keuken. Net wat je wilt. Technisch simpel zat af ALKO.
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: Mieke op maart 23, 2012, 07:17:54 pm
Jellejawa ik snap je opmerking niet :? Er wordt gewoon naar het gewicht gevraagd om welke reden staat er nergens bij. Er staat nergens dat "het een gegoochel met die keuken is". Wij hadden er een, ging eraf en erop zonder al te veel moeite.  Ik krijg hier weer een anti HK gevoel bij ::)
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: EdwinMerks op maart 23, 2012, 10:33:27 pm
De greenbox-met-onderstel-met-wielen die wij hebben is ingeladen behoorlijk zwaar. Eerder 145kg dan 45kg.

hmm..toch maar eens goed in de gaten gaan houden met het laden (1e keer). Wordt zoveel mogelijk gewicht achterin in ieder geval.
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: Yella op maart 24, 2012, 07:46:50 am
Jellejawa ik snap je opmerking niet :? Er wordt gewoon naar het gewicht gevraagd om welke reden staat er nergens bij. Er staat nergens dat "het een gegoochel met die keuken is". Wij hadden er een, ging eraf en erop zonder al te veel moeite.  Ik krijg hier weer een anti HK gevoel bij ::)
Hoeft niet hoor. Ging me om het gewicht op de trekhaak, dat zal ook navenant te hoog zijn zoals Mars opmerkte. Probeerde een beetje mee te denken. Onze Jametic moet ik ook ontzettend opletten op het kogelgewicht als er fietsen of de disselbak gemonteerd zijn. Heb ook daar al gekeken of er een mogelijkheid is de bak enigszins te verplaatssen. Terwijl dat eigenlijk simpel zou moeten zijn door meerdere bevestigingspunten te maken bij ALKO. 4 bouten los, de bak verschuiven en weer vastzetten. Volgens mij doe geen enkele vw bouwer zoiets. :(
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: bosi op maart 24, 2012, 07:58:56 am
Misschien sla ik de plank wel helemaal mis, maar het lijkt me nou niet de beste mannier om je kogeldruk te regelen door veel gewicht juist voorop en achterop te hangen. Krijg je dan niet een soort wip-wap achter je auto met de as van je VW als kantel punt? Als het hele zaakje dan begint te deinen versterkt de relaltief zware lading voor en achterop het effect. Ik las zo iets elders op het forum in een ANWB (?) test met caravans  :N met fietsen achteraan de caravan en/of voor op de dissel.
Dat lijkt me namelijk een beetje het probleem met die grote disselbaken van tegenwoordig, je kunt er lekker veel in kwijt, maar hoe houw je de boel op een goede mannier in balans?
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: Blackraven op april 02, 2012, 02:38:19 pm
Ik heb in plaats van de koelkast 2 vouwkratten met kleren in de whitebox en dan de koelkast achterin de auto. Zo blijft de kogeldruk nog redelijk binnen de perken.
Je hebt weinig andere opties als je de koelkast er ook in zet, dan zul je toch wel achterop moeten compenseren.
Gelukkig heeft een vouwwagen niet al te veel windvang en is dus vrij moeilijk in slingering te brengen, in tegenstelling tot een cara :N
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: gaan op april 02, 2012, 04:04:10 pm
Een caravan zal eerder gaan slingeren dan een vouwwagen vanwege:
- Hoger gewicht (1000 kilo of hoger meestal)
- langer qua opbouw dus meer wip-wap effect
- hoger en dus ligt het zwaartepunt ook veel hoger

Met een aanhanger zul je veel minder snel last hebben van slingeren en een koelkast (meestal rond 20-30 kilo) in de disselbak zal nog wel meevallen.
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: CEO op april 02, 2012, 09:26:02 pm
Dit voorgaande klopt wel, maar als je een te zware dissel(bak/keuken whatever) compenseert door achterin ook zwaar te beladen, krijg je een zwiepende combinatie. Een vouwwagenframe is relatief slap (gebrek aan stijfheid) en het zwiepen wordt door de afstand tot het draaipunt (de wielen) versterkt.

Als je toch moet kiezen, kies dan voor een wat hogere kogeldruk. Dat levert in beginsel een stabielere combinatie op. Wel altijd even je koplampen naar beneden bijstellen. (En natuurlijk nog beter om alle zware meuk op de as te leggen, maar in de praktijk lukt dat volgens mij niemand).

Wij hebben onze klapkar nu maar ingepakt en tijdens de eerste (korte) vakantie herpakken we. Als ik de dissel met enige moeite kan tillen ben ik tevreden...
Titel: Re: Spacer (XL) opzet vragen.
Bericht door: Blackraven op april 03, 2012, 10:00:12 am
Wel altijd even je koplampen naar beneden bijstellen.

Lang leve de automatische niveauregeling  :J
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal