Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Ademend vermogen IQ doek?  (gelezen 1991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 340
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Ademend vermogen IQ doek?
« Gepost op: oktober 13, 2021, 12:57:02 pm »

We waren vandaag bij een dealer voor een flexi en de dealer raadde ons resoluut het IQ doek af omdat het niet zou ademen en makkelijker lekt. Dat laatste is te verhelpen door de naden te impregneren maar het ademend vermogen is wel heel belangrijk voor ons (zomers in zuid europa). Is het echt zo’n verschil met katoen?

We zouden een flexi uit 2018 met IQ kunnen overnemen. Anders is een nieuwe met katoen een optie maar dat is we 2000€ duurder.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Ademend vermogen IQ doek?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2021, 02:35:52 pm »

Onze Tago Settler ( de voorloper van de Flexi) had IQ doek. Wij vonden dit fantastisch. Door de coating  was het waterafstotend, waardoor het na een regenbui met een doek te drogen was, zodat we eerder konden vertrekken. Ook is het doek vuilafstotend, waardoor het doek na 10 jaar nog als nieuw was. Inderdaad ademt het doek minder dan katoen, maar door voldoende te ventileren is dat voor ons in Zuid Frankrijk nooit een probleem geweest. Hierdoor kan het overdag wel warmer zijn in de tent, maar nogmaals, voldoende ventileren is hiervoor de oplossing. Dit nadeel woog voor ons niet op tegen de voordelen.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Ademend vermogen IQ doek?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 13, 2021, 08:28:06 pm »

Je komt hier en op Facebook ook veel berichten tegen dat er heel snel zwarte strepen op het doek zitten die er niet meer van af gaan; ook een overdaad aan condens aan de binnenzijde. Ook iemand gesproken die een van de eerst CC met IQ-doek had en die zou het voornamelijk vanwege het laatste niet meer nemen. Mede daarom bij onze nieuwe CC toch weer voor katoen gekozen, ondanks dat ik het IQ doek erg mooi vind.
Gelogd

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 340
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Ademend vermogen IQ doek?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 13, 2021, 09:41:46 pm »

Bedankt voor jullie reacties. We durven het toch niet aan en laten de mooie occasion met IQ doek schieten. Nu op zoek naar een jonge occasion in katoen  :)
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Ademend vermogen IQ doek?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 14, 2021, 01:22:09 am »

Ik sluit me helemaal aan bij de visie van @Tago Herman, de overdaad van condens herken ik niet. Inmiddels vijf jaar in bezit, geen strepen, geen vlekken, snel droog en superstrak op te zetten.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Ademend vermogen IQ doek?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 14, 2021, 12:56:18 pm »

Wij hadden in het verleden een tent met Ten Cate high tech doek (ik geloof dat het zo genoemd werd). Vrij vertaald polyester- katoen. Nu een volledig katoenen tent.
Ik vindt het klimaat in een katoenen tent echt wel fijner dan in een tent van deels polyester. Als ik opnieuw moest kiezen zou ik weer voor katoen gaan.
Maar ook het polyester-katoen heeft zeker plus punten en is zeker niet slecht. Uiteindelijk moet je beide netjes droog opbergen voor een goede levensduur en het mooi blijven van de tent.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal