Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: tarp ipv luifel?  (gelezen 2507 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
tarp ipv luifel?
« Gepost op: juni 29, 2021, 01:55:05 pm »

Normaal gezien plannen we onze vakantie helemaal. Alles netjes geboekt, altijd grote plekken en bijgevolg veel bagage. Auto, dakkoffer en vouwwagen vol.

Dit jaar willen/moeten we het anders doen. Daarom vraag ik een beetje raad :)

We gaan voor 4,5 weken naar Corsica. 2 weken in een huis met de schoonouders en 2,5 week gaan we kamperen. In Corsica kan je bijna niets op voorhand boeken, en we willen eigenlijk, omdat we maar 2 weken en een paar dagen hebben, nergens langer dan 2 nachten blijven, zodat we heel het eiland kunnen zien. Echt eens anders dan anders. Op de bonnefooi, proeven van de vrijheid en op het moment zelf beslissen of we blijven of niet.

Dit impliceert een paar dingen:
-ik wil geen dakkoffer mee. Ik heb een opblaasbare sup mee. Normaal blaas ik die in elke camping op. Als we elke dag of om de dag trekken, is dat te veel werk. Ik wil haar dus, eens we op het eiland zijn, op het dak leggen en laten liggen. Geen plek voor een dakkoffer dus. Een dakkoffer telkens leegmaken is ook te veel werk als we vaak verhuizen + bij veel strandparkings is er een max doorgang van 2 meter. Een dakkoffer zou dus voor veel moeite en ergernis zorgen (telkens eraf). Dat betekent dat alles van in het dakkoffer + de sup, in de auto moet. Minder mee is dus de boodschap.

-In het kader van snel opzetten, denken we erover het grondzeil thuis te laten. Normaal gebruiken we dat toch nooit, tenzij ze heel veel regen voorspellen, wat we daar niet verwachten. We gebruiken wel altijd worteldoek.

-En dan de laatste: en hier heb ik raad bij nodig: ik zie op de sites van de campings, dat de plekken daar overal vrij klein zijn. We zijn meer dan 100m2 gewend, maar op foto's van campings in Corse, zie ik allemaal kleinere plekken vol bomen. Onze trigano Odyssee is best groot, zeker met luifel.  Om flexibeler te zijn, en sneller, dacht ik om de luifel eventueel thuis te laten en de voortent open te zetten. Om toch 'buiten' in de schaduw te kunnen zitten, is het misschien een optie om een tarp of schaduwdoek te kopen. Dat kan eventueel naast de vw ipv op de plek van deluifel, zodat we kleinere plekken, of "gekhoekige" plekken met bomen midden erin, die anders zouden afvallen door het lange gevaarte, ook kunnen gebruiken.
1) Wat zou ik dan moeten kopen? Iets met stokken? Driehoek, vierkant? Een in tentvorm die in't midden hoog is of een gewoon doek? Polyester of katoen?
2) Scheelt het veel in ruimte in de vouwwagen, als ik een tarp meeneem ipv de luifel met z'n stokkennetwerk? (maw, heb ik laadruimte over als ik de luifel inruil voor een tarp)
3) Is zo een tarp praktisch? Heeft het uberaupt een meerwaarde tov de luifel? Altijd tevreden geweest van de luifel, maar ik denk dat een tarp minder werk is, kleiner is om mee te nemen, en flexibeler is in het opzetten... Ik hoor het graag, ik ben superbenieuwd.
Zo'n partytent (Coleman) wil ik niet meesleuren. Dan gebruik ik liever de luifel. Ik zou echt graag ervaringen horen van mensen die dat al probeerden...
Vast bedankt!
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.665
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: tarp ipv luifel?
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2021, 03:00:37 pm »

Wij hebben geen luifel, maar een tarp bij onze kar. Uit de voortent kunnen we alle wanden ritsen, maar toch merken we dat er soms erg weinig schaduw is. Dan biedt de tarp uitkomst. Meestal zetten we hem in het verlengde van de tent op, als luifel. Maar op een kleinere plek kan je hem itt een luifel ook elders opzetten.

Wij gebruiken een vierkante, waterdichte tarp. Daarbij hebben we 3 alu telescopische stokken. Tegen de zon staan hij erg hoog, bij regen een extra draadje voor de afwatering eraan, bij harde wind laten we hem een stukje zakken. Wij zijn er erg blij mee, neemt (wat) minder ruimte in dan een luifel en is prettig flexibel.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Hannog

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk: kampeermiddel : Combi-Camp Flexi T&T
  • De wereld moet gezien worden
Re: tarp ipv luifel?
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2021, 05:52:59 pm »

Wij gebruiken een polycoton tarp in een licht kleur, zodat de warmte niet te veel doorstraalt. Neem 4 aluminium telescoopstokken mee en je kunt de tarp op alle manieren inzetten (windscherm, regendoek, zonnedak, badminton net)
Onze tarp heeft 4 hoeken en daartussen 4 afspanpunten. Lang geleden aangeschaft bij de Vrijbuiter.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
Re: tarp ipv luifel?
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2021, 10:25:31 pm »

Dankjewel. Overmorgen eens naar Nl rijden. In Roermond ligt een vrijbuiter en een decathlon naast elkaar. Eens kijken naar een vierkante.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 343
  • Merk: kampeermiddel : 3DOG Traildog
Re: tarp ipv luifel?
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2021, 09:52:32 am »



Drie vragen waar vanwege persoonlijk voorkeuren en verschillen in luifels en vouwwagens niet eenduidig antwoord op te geven is. Wij hebben voordat wij een vouwwagen hadden jaren een tarp voor de leefruimte naast de tent gebruikt. Bij voorkeur zetten wij de tarp zoals op de foto op waarbij de (zij)ingang van tent waterdicht aansloot op de tarp.


1) Wat zou ik dan moeten kopen? Iets met stokken? Driehoek, vierkant? Een in tentvorm die in't midden hoog is of een gewoon doek? Polyester of katoen?
Wij hebben goede ervaring met een 6 hoekige tarp met ribben van 2,6 meter (diameter 5,2 meter). Het hoogste punt was het breedst waardoor er een mooie (vierkante) beschutte leefruimte ontstond. De nok was de diagonaal die met 2 hoge (2,5 meter?) stokken en 4 stevige scheerlijnen is opgezet. De achterwand is met scheerlijnen aan de grond afgespannen. Met 2 kortere stokken (1,9 meter) is de voorzijde op doorloop hoogte afgespannen, voor goede afwatering kan er in het midden nog een extra scheerlijn afgespannen worden.
Wij hebben ervaring met zowel een 100% polyester tarp en een polyester-katoenen versie. De eerste was lekker lichtgewicht maar tijdens de nacht en bij vochtig weer (regen) ontstond er snel condens aan de onderzijde. (Per ongeluk) stoten tegen een stok zorgde dat de condens eraf viel, waardoor alles wet je nu net onder de tarp droog wilde houden nat werd. Deze tarp hebben wij vervangen door de relatief iets zwaardere polyesterkatoenen versie, hier hebben wij nooit condensvorming waargenomen. De vochtregulerende eigenschappen van katoen zijn dus ook zeer relevant voor open constructies zoals een tarp.
Onder de tarp en met de vouwwagen luifel gebruiken wij zwaar Aerotex tenttapijt. Dit tapijt is niet glad, zwaar genoeg om zonder haringen vastgezet bij wind niet op te waaien en laat prima water en ander vuil door (kruimels, zand etc.). Wij hebben mindere ervaring met (ogenschijnlijk gelijke maar toch lichtere) Aerotex kopieën die onder meer (als actie artikel) bij prijsvechters worden verkocht, die krullen/waaien wel op en zijn na een paar jaar versleten.


2) Scheelt het veel in ruimte in de vouwwagen, als ik een tarp meeneem ipv de luifel met z'n stokkennetwerk? (maw, heb ik laadruimte over als ik de luifel inruil voor een tarp)
In ons geval niet. Wij hebben een 3Dog Traildog met een luifel (keukenerker). Dit is een rechthoekig stuk doek dat aan een rits op bijna 2m hoogte aan de vouwwagen vast zit en op 3 stokken aan de voorzijde met scheerlijnen afgespannen staat. Deze luifel kost ingeklapt ongeveer evenveel ruimte in de wagenbak dan een tarp maar zet wel eenvoudiger op en heeft, in tegenstelling tot een tarp, een optimale aansluiting aan de vouwwagen. Wij hebben de tarp de eerste 2 jaar met de vouwwagen meegenomen vanwege het vermeende voordeel van flexibiliteit voor plaatsing op andere plaats dan voorzijde vouwwagen. In de praktijk blijkt de luifel prima te voldoen en in het kader van "wat thuis blijft is mooi meegenomen" blijft de tarp nu thuis.


3) Is zo een tarp praktisch? Heeft het uberaupt een meerwaarde tov de luifel? Altijd tevreden geweest van de luifel, maar ik denk dat een tarp minder werk is, kleiner is om mee te nemen, en flexibeler is in het opzetten...
Voor ons was de tarp naast de tent heel praktisch en de meest kofferbak-ruimte-efficiënte oplossing. Wat ik vooral leuk aan de tarp vind is de vele opzet mogelijkheden. Niet alleen 'spelen' met de vorm maar met name de vrijheid om de tarp naast of vrij van de tent op te stellen is zeker bij krappe kampeerplaatsen heel prettig. Dit vind ik ook leuk om te doen maar vereist wel wat handigheid. In je eentje is het wel een uitdaging en je moet goed nadenken over en gevoel hebben voor goede plaatsing van stokken en scheerlijnen om een weerbestendige opstelling te krijgen. Ik heb in de verschillende kampeergroepen berichten gelezen van mensen die volledig afknapte op het opzetten van een tarp, als je er geen gevoel voor hebt en lol in hebt dan is het een afrader. De luifel van onze vouwwagen zet veel gemakkelijker dan een tarp op. Voor de vouwwagen blijkt voor ons de luifel/keukenerker de meest eenvoudige en voldoende goed werkende oplossing.


Onze 3Dog vouwwagen met brede basis (leefruimte met vastkuip naast slaapruimte) en relatief korte luifel past naar onze ervaring vrijwel altijd, ook op krappe plekjes.
(Voor aanvullende beschutting tegen regen en zon heb ik zelf een sunscreen / luifelextensie gemaakt, dit wordt alleen indien nodig opgesteld.)
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2021, 10:23:35 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 814
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: tarp ipv luifel?
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2021, 06:54:06 pm »

Ik zou een tarp nemen en wat minder vaak verkassen. Om elke 2 nachten ergens anders naar toe te gaan heb je niet echt tijd om op je gemak de omgeving te verkennen en nog wat te genieten van je rust. Als je niet alles in 1 vakantie kan zien, moet je gewoon nog een keer terug.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk: kampeermiddel : Holkamper Kite XL WF
Re: tarp ipv luifel?
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2021, 09:30:25 pm »

Corsica leent zich goed om wat rond te trekken. Al zou ik zelf ook wat langer op 1 plek blijven.

2 jaar geleden in mei zijn we 2 weken met de vw naar Corsica geweest. Toen hebben we 3 campings aangedaan. De afstanden zijn niet zo groot (al ligt de gemiddelde snelheid laag) en je kan vanaf 1 camping vaak meerdere mooie dagtochten maken om de omgeving te bezichtigen.

Het hele eiland in twee weken bekijken is eigenlijk niet te doen. Vonden wij tenminste. Dus we moeten nog eens terug voor het noordoosten. We hebben zelf eerst in het westen gestaan. Toen in het zuidoosten en als laatste in de bergen in het noorden/midden.

Een tarp of luifel opzetten maakt qua tijd niet zoveel uit volgens mij. We hebben zelf bij ons vorige vw ook regelmatig een tarp naast de luifel opgezet. Met een tarp ben je wat flexibeler. Zeker om schaduw te creeeren op Corsica lijkt me dat wel handig.
Onze tarp verkopen we trouwens omdat we met onze nieuwe vw deze niet meer gebruiken. Het is een katoenen tarp met 3 telescoop stokken.  Als je interesse stuur maar een pb.

Corsica is in de zomer vrij droog en warm dus een grondzeil lijkt me niet perse nodig. Wel zijn de plaatsen vaak wat rotsig/grindachtig.  Inderdaad zijn de staanplaatsen over het algemeen wat kleiner dan op het Franse vasteland.  Omdat we zelf in mei waren altijd genoeg keus uit vrije plaatsen dus was nooit een probleem. In het hoogseizoen wellicht vooraf even camping bellen of er plek is.

Fijne vakantie alvast. Kan eigenlijk niet mis gaan op Corsica. Wij vonden het een van de mooiste bestemmingen tot nu toe en gaan zeker nog eens terug.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
Re: tarp ipv luifel?
« Reactie #7 Gepost op: juni 30, 2021, 10:26:40 pm »

Corsica leent zich goed om wat rond te trekken. Al zou ik zelf ook wat langer op 1 plek blijven.

2 jaar geleden in mei zijn we 2 weken met de vw naar Corsica geweest. Toen hebben we 3 campings aangedaan. De afstanden zijn niet zo groot (al ligt de gemiddelde snelheid laag) en je kan vanaf 1 camping vaak meerdere mooie dagtochten maken om de omgeving te bezichtigen.

Het hele eiland in twee weken bekijken is eigenlijk niet te doen. Vonden wij tenminste. Dus we moeten nog eens terug voor het noordoosten. We hebben zelf eerst in het westen gestaan. Toen in het zuidoosten en als laatste in de bergen in het noorden/midden.

Een tarp of luifel opzetten maakt qua tijd niet zoveel uit volgens mij. We hebben zelf bij ons vorige vw ook regelmatig een tarp naast de luifel opgezet. Met een tarp ben je wat flexibeler. Zeker om schaduw te creeeren op Corsica lijkt me dat wel handig.
Onze tarp verkopen we trouwens omdat we met onze nieuwe vw deze niet meer gebruiken. Het is een katoenen tarp met 3 telescoop stokken.  Als je interesse stuur maar een pb.

Corsica is in de zomer vrij droog en warm dus een grondzeil lijkt me niet perse nodig. Wel zijn de plaatsen vaak wat rotsig/grindachtig.  Inderdaad zijn de staanplaatsen over het algemeen wat kleiner dan op het Franse vasteland.  Omdat we zelf in mei waren altijd genoeg keus uit vrije plaatsen dus was nooit een probleem. In het hoogseizoen wellicht vooraf even camping bellen of er plek is.

Fijne vakantie alvast. Kan eigenlijk niet mis gaan op Corsica. Wij vonden het een van de mooiste bestemmingen tot nu toe en gaan zeker nog eens terug.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Goede raad.
We zitten sowieso al eerst 2 weken in Sagone, eer we met kamperen beginnen. Die ruime omgeving hebben we tegen dan zeker gezien.

Inderdaad misschien wat minder rondtrekken. Maar de kleine plekken en de tarp die nu in m'n hoofd is geslopen, blijf ik toch interessant vinden.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2021, 10:28:13 pm door metalpe »
Gelogd

hfolkers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 102
  • Merk: kampeermiddel : Jamet
Re: tarp ipv luifel?
« Reactie #8 Gepost op: juli 04, 2021, 07:47:38 pm »

Wij hebben altijd de luifel en een trap mee (450cm*450cm Polykatoen). Probleem van de luifel is dat hij altijd in het verlengde van de tent zit, dus niet flexibel met de schaduw. De trap zet je op de meest handige plaats voor de schaduw, of de volgende dag juist tegen de wind, en andere dag is het een verlengde van je voortent/luifel vanwege de regen... Zo zijn er veel mogelijkheden.
En luifel zet je idd makkelijker op en is (veel) wind vaster (die van ons heeft ook storm lijnen).
De luifel neemt duidelijk meer ruimte in bij ons.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal