Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40  (gelezen 7629 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk: kampeermiddel : Jamet louisiana 2013
Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Gepost op: mei 18, 2015, 10:01:24 pm »

Op de heen reis naar Vessem stond de mobicool op de sigaretten plug 12volt. Ik bemerkte dat de stekker loeiheet werd. Dus eruit getrokken later wel opnieuw kortstondig gebruikt.
Gelogd

maartenvb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk: kampeermiddel : Jamet Montana
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2015, 10:30:03 pm »

Waarschijnlijk slecht contact in de stekker of stopcontact!
Alles eens opendoen en nakijken, corrosie misschien?
Werkt de mobicool met een compressor?
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk: kampeermiddel : Jamet louisiana 2013
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2015, 10:42:22 pm »

Waarschijnlijk slecht contact in de stekker of stopcontact!
Alles eens opendoen en nakijken, corrosie misschien?
Werkt de mobicool met een compressor?
De mobicool werkt op 220volt in de compressorstand.
Gelogd

maartenvb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk: kampeermiddel : Jamet Montana
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2015, 11:25:30 pm »

Dus in 12v stand niet op compressor, dan kan de compressor al niet slecht zijn.
Dan denk ik toch aan slecht contact in de stekker, hoe lager de voltage hoe hoger het stroomverbruik en hoe beter de stekker moet zijn om al die stroom naar de verbruiker te krijgen.
Misschien een draad die bijna door is of zo in de stekker, of je 12v plug van de auto is slecht.
Beginnen bij het begin en de stekker opendoen, alle draden goed nakijken en indien nodig een stukje afknippen en opnieuw doen
Veel succes, en anders laat je maar iets weten dan gaan we naar de volgende stap
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.042
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #4 Gepost op: mei 19, 2015, 12:19:05 am »

Slecht contact is heel aannemelijk. Los daarvan bevatten deze pluggen vaak een interne glaszekering. Bij flinke belasting kunnen die ook nog aardig warm worden. Plug in het contact kan de warmte niet zo goed kwijt.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk: kampeermiddel : Jamet louisiana 2013
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #5 Gepost op: mei 19, 2015, 12:30:11 am »

Slecht contact is heel aannemelijk. Los daarvan bevatten deze pluggen vaak een interne glaszekering. Bij flinke belasting kunnen die ook nog aardig warm worden. Plug in het contact kan de warmte niet zo goed kwijt.
Even de stekker nagekeken en alles ziet er schoon uit en er zit idd een glaszekering in dus eea is aannemelijk echter dat je je vingers verbrand is nogal heftig. Anderzijds ik heb nu niet mijn normale verlengkabeltje getest dus ik ga verder uitzoeken.alvast mijn dank voor het meedenken.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.042
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #6 Gepost op: mei 19, 2015, 01:09:32 am »

Nee, dat zou niet moeten kunnen. Maar als je de box even kort aan zet en daarna de stekker opent, kun je dan niet voelen waar de warmte ontstaat?
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 814
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2015, 06:58:02 am »

Toen wij laatst de koelkast (electrolux / absorptie) uit de vouwwagen haalde was de plug gesmolten bij het pluscontact. Dit was de plug die aan de accu-beschermer zit. We hebben toen de koelkast zonder accu-beschermer aangesloten. Bij thuiskomst bleek toen de plug van de koelkast opnieuw gesmolten.
We zijn toen verder gaan zoeken. Eerst gemeten of de koelkast geen kortsluiting maakt. De weerstand is ongeveer 2,5 Ohm. Bij een (laad)spanning van 15 Volt zou dit 6 Ampère zijn en een vermogen van 90 Watt. Dit lijkt mijn wel te kloppen. Op basis van deze berekening ga ik er vanuit dat de koelkast in orde is.
Toen verder gaan kijken naar het 12V stopcontact in de vouwwagen. Deze zit achter de lades van het keukenblok. Met een zaklamp en een spiegeltje het ding bekeken. Het bleek dat de plus pool helemaal gesmolten is. En nu scheef in het stopcontact huis zit en bijna kortsluiting maakt met de min pool.

Afgelopen weekend heb ik alle beschadigde contacten vervangen. Het inbouw contact in de vouwwagen heb ik vervangen door een los contact aan een kabel. Zodat het "mannetje en vrouwtje" zonder mechanische spanning in elkaar zitten.

Mijn vermoeden is dat de eerste keer dat de plug gesmolten is de plug een slecht contact heeft gemaakt, doordat tijdens het laden van de vouwwagen tegen de plug aangestoten is. Mogelijk is de plug toen wat uit zijn huis gedrukt, net niet genoeg om geen contact meer te maken en te veel om nog goed contact te maken. Op dat moment is waarschijnlijk zowel de plug als het stopcontact gesmolten en heeft het probleem zich een tweede keer kunnen voordoen.
Wat dat betreft zijn dit waardeloze pluggen. Zeker de ingebouwde plug was van niet de beste kwaliteit. De meeste van deze pluggen zijn rondom de pluspool gemaakt van een niet smeltent materiaal. De volgende stap was geweest dat de pluspool uit het huis gesmolten zou zijn, met mogelijk kortsluiting tot gevolg.

Door nu een niet ingebouwde plug te gebruiken hoop ik het probleem opgelost te hebben. Ik heb nog getwijfeld om ander type / industriële connectoren te gebruiken.

Eerst maar eens testen komende week.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2015, 04:47:41 pm »

 Probleem met de aanstekerpluggen is dat ze tijdens het rijden nogt wel eens losjutteren.
De + maakt dan geen goed contact meer en er onstaat warmte ontwikkeling zodat het eea smelt.
Ik heb zelf diverse uitvoeringen en ook hoog vermogen 12 v aansluitingen geprobeerd maar het bleef zeuren.

Heb er nu Neutrik Speakon 4 polige plug en chassisdeel voor gebruikt. Deze zijn eigenlijk voor luidsprekers maar kunnen wel een heel hoog vermogen aan.
Ook 12v is volgens de specificatie geen probleem. Deze  plug zit geborgd in het chassisdeel wat in de vouwwagen ingebouwd zit en kan niet lostrillen
Sindsdien nooit meer problemen gehad.
Wel een verloopje gemaakt naar de normale 12V plug mocht ik de koelkast ooit in de auto willen gebruiken.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk: kampeermiddel : Jamet louisiana 2013
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2015, 05:50:08 pm »

Beste mensen, allereerst jullie hartelijk dank voor de input. De oorzaak lijkt gevonden!
Ik heb de plug even in een euro-omvormer(Campingaz/Coleman) uitgeprobeerd en reslutaat. Binnen een paar tellen loeiheet.
Toen de plug los gedraaid en de aansluitingen (pennetje met contactspray aan de binnenkant en buiten kant schoon gemaakt ook de zekering gedaan). En toen opnieuw geprobeerd resultaat na een tijdje draaien handwarm. Dus de aansluitingen waren niet optimaal
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 814
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2015, 10:45:40 pm »

Top! Weer opgelost. Het blijkt toch maar weer dat het een kritisch contact is.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.042
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #11 Gepost op: mei 19, 2015, 10:53:06 pm »

Die sigarettenpluggen zijn nou eenmaal waardeloze stekkers. Ik gebruik voor de accu-aansluitingen van ebikes ook bij voorkeur Neutrik/speakon connectoren of neutrik 3 polige connectoren. Nooit gezeur mee, ook niet als ze kletsnat zijn terwijl er >15A doorheen gaat.



Gelogd

TrailerFan

  • Gast
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #12 Gepost op: juni 20, 2015, 09:49:22 am »

Probleem met de aanstekerpluggen is dat ze tijdens het rijden nogt wel eens losjutteren.
De + maakt dan geen goed contact meer en er onstaat warmte ontwikkeling zodat het eea smelt.
Ik heb zelf diverse uitvoeringen en ook hoog vermogen 12 v aansluitingen geprobeerd maar het bleef zeuren.

Heb er nu Neutrik Speakon 4 polige plug en chassisdeel voor gebruikt. Deze zijn eigenlijk voor luidsprekers maar kunnen wel een heel hoog vermogen aan.
Ook 12v is volgens de specificatie geen probleem. Deze  plug zit geborgd in het chassisdeel wat in de vouwwagen ingebouwd zit en kan niet lostrillen
Sindsdien nooit meer problemen gehad.
Wel een verloopje gemaakt naar de normale 12V plug mocht ik de koelkast ooit in de auto willen gebruiken.

Na gelijksoortige smeltervaringen gehad te hebben, heb ik ook voor deze oplossing gekozen.
Werkt perfect.
Deze oplossing is tevens 'hufterproof'.
De Speakon kan mechanisch ook tegen een stootje.
Een aanrader.

Opmerking:
De spanning is een aspect om in de gaten te houden. De maximaal toelaatbare stroom is nog belangrijker.

Gelogd

Dick Z.

  • Gast
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #13 Gepost op: juni 20, 2015, 05:54:32 pm »

Het komt vaker voor dat een sigarettenplug warm(heet) wordt.
Een goede oplossing is een tweepolige stekker stopcontact van Hella kopen en je kunt het probleem oplossen. Wat ik zelf heb gedaan is een 220 v randaarde stekker en stopcontact gebruikt en de aarde gebruikt voor de massa en de pennen samen gebruikt voor de plus .
Dit is een sterke ,trillings vrije verbinding .Werkt bij mij al jaren probleemloos.
Gelogd

TrailerFan

  • Gast
Re: Heet worden 12 volt stekker mobicool b40
« Reactie #14 Gepost op: juli 22, 2015, 12:08:36 pm »

...... Wat ik zelf heb gedaan is een 220 v randaarde stekker en stopcontact gebruikt en de aarde gebruikt voor de massa en de pennen samen gebruikt voor de plus....

Maar ook niet ongevaarlijk.
Als iemand niet op de hoogte is van de afwijkende pen-bezetting in de 220v stekker
en hij deze nietsvermoedend in een 220V stopcontact steekt ontstaat er een levensgevaarlijke situatie.  :N

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal