Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: wokkel under construction  (gelezen 6187 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

polvandennieuwenhof

  • Gast
wokkel under construction
« Gepost op: augustus 08, 2010, 11:13:49 am »

Toen wij onze wagen aanschafte hadden we metteen een aantal aanpassingen in gedachte.
1.. een mogelijkheid om 2 fietsen mee te nemen
2. geen dure blauwe maar een primagazfles mee kunnen nemen
3. een scheur in de tent repareren
4. een kraan in de wasbak
5. wokkel zijn naam geven
6. verschillende kleine onderhoud en reparaties uitvoeren

Ik zal beginnen met het fietsenrek. Het doel: 2 fietsen meenemen op de wagen. Aangezien het orginele AK imperiaal  niet stevig genoeg is voor fietsen moest er iets beters verzonnen worden. Ik wilde het gewicht zo gelijk mogelijk over het deksel verdelen.
Ook wilde ik geen aanpassingen maken aan de wagen zelf. De constructie moest zonder schade aan te richten van de wagen verwijderd kunnen worden.
De basis voor het fietsen rek zijn 3 standaard fietsgoten die mijn ouders nog hadden liggen. Om deze op de wagen te maken heb ik twee "T" stukken gelast. De goten heb ik ingekort zodat ze binnen het orginele imperiaal vallen. Zo belemmeren ze de werking van de uitklappoot in het imperiaal namelijk niet.



Deze delen liggen op het deksel


hier nog een foto van 'bijna af'


hier de wagen met fietsen erop
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2010, 12:17:51 pm door Alex »
Gelogd

polvandennieuwenhof

  • Gast
Re:wokkel under construction
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2010, 11:35:16 am »

meteen maar de eerste update:

De mogelijkheid om een 'grote' gasfles mee te nemen.
In een AK zit een verlaagde bodem waar standaard de gasfles staat. Na wat meet werk was mijn conlusie dat de ruimte theroretisch groot en hoog genoeg was voor een primagasfles. De oplossing was het zagen van een luikje in de bank. Dat ging zonder problemen. echter toen ik de gasfles naar beneden liet zakken liep deze 'vast' op de standaard klembeugel die de gasfles moet borgen.
Na een beetje slijp en breekwerk was de beugel uit de wagen en kon poging 2 beginnen.
En jawel weer vastlopen *&$^*(. na een beetje gehamer en geduw staat de fles echter op zijn plek. En met een beetje kracht inspanning is deze ook weer te verwijderen.
daarna heb ik nog een randje gemonteerd zodat het klepje geplaatst kon worden. Uit dit randje heb ik later nog een bocht gezaagd omdat het gat te klein was geworden.



zoals op de foto's te zien: het past maar net
Aan mensen die dit ook overwegen: Het is riskant. Als de bak in je vw net te klein is heb je een luik voor niks gemaakt en kun je een kleinere fles niet meer vaszetten.
(misschien maak ik in de toekomst een grotere bak in de bodem zodat alles wat meer ruimte heeft.)
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2010, 12:20:29 pm door Alex »
Gelogd

NiBiRo

  • Gast
Re:wokkel under construction
« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2010, 01:57:38 pm »

Wow, lekker aande hobbie zeg.
Dat van die fietsen is wel super!
Gelogd

screech

  • Gast
Re:wokkel under construction
« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2010, 12:57:18 pm »

Veilig aan het klussen zie ik,... de helm ligt klaar!

Even een tip voor diegene die toch weer een kleinere fles vast willen zetten. Sjorbandje vastzetten een een wand, en dan deze om de fles heen halen en aantrekken. Dat is het leuke van klussen, er kan niks mis gaan. Je kan het altijd weer oplossen, hetzij anders dan voorheen maar het is wel weer mogelijk.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:wokkel under construction
« Reactie #4 Gepost op: augustus 16, 2010, 12:59:35 pm »

Goed bezig

Van waar de naam Wokkel (als ik zo nieuwgierig mag zijn)?

Goed voor een nieuw topic, de bijnaam van de vouwwagen. De onze noemt ofwel gewoon Flyer of anders Oscar (van ons car)
Gelogd

GranaDavey

  • Gast
Re:wokkel under construction
« Reactie #5 Gepost op: oktober 02, 2010, 11:22:08 pm »

Dat luikje vind ik toch wel geniaal !
Ik zit ook met een grote fles, en kan hem niet in een mooi vakje kwijt.
Oftewel, ik ga denk ik ook eens de zaag erin zetten  :)
Gelogd

polvandennieuwenhof

  • Gast
Re:wokkel under construction
« Reactie #6 Gepost op: oktober 24, 2010, 10:33:49 am »

ik was al benieuwd wanneer de vraag over wokkel zou komen.
het zit zo:
we hebben de wagen gekocht van de eerste eigenaren. Zij hebben toen der tijd de wagen opgehaalt op de dag dat wubbo okkels voor het eerst de ruimte in ging. De vrouw van het stel vertelde ons dat ze altijd de intensie gehad hadden om de vouwwagen wokkel te dopen maar het was er nooit van gekomen. Dit vonden wij zo'n leuk stukje geschiedenis dat ik metteen via internet mooie plakletters heb besteld en 24 jaar na dato de wagen alsnog deze naam heb gegeven.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal