Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles  (gelezen 7468 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slompie

  • Gast
Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Gepost op: juli 12, 2014, 06:50:13 am »

Beste ......

Al drie jaar sleep ik elke vakantie twee flessen van CampingGaz 907 (samen 5,5kg) mee op vakantie, de vullingen hiervoor kosten mij elke keer een slordige € 55,-. Terwijl een 5kg vulling van een lichtgewicht fles slechts €22,- kost. Om nu te voorkomen dat ik twee van die flessen mee neem zou ik beide apparaten graag op één fles aan willen sluiten.

Nu heb ik het forum al flink door zitten spitten (vouwwagenclub en een verwijzing naar een andere site), maar ik zie eigenlijk nog geen antwoord op mijn vragen.

Want, moet ik eerst splitsen en daarna met twee gasdrukregelaars aan de gang. Of juist een gasdrukregelaar en daarna splitsen? Hoe lang mag een slang uiteindelijk zijn?

Voor dit jaar komen de antwoorden zeker te laat, maar dat geeft mij nu wel de gelegenheid om het voor volgend jaar te regelen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ernst
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2014, 07:36:01 am »

Heel eenvoudig. 1 gasdrukregelaar op de fles en daarachter een splitter met kraantjes. Je hebt losse splitters die je in de slang monteert en splitters die je op de drukregelaar kunt schroeven. Een splitter heeft 2 of 3 kraantjes met uitgangen, van daaruit ga je naar het apparaat van je keuze. Wij gebruikten er 1 voor tussen keuken en de koelbox. Maar onze nieuwe Cocoon heeft al standaard deze voorziening voor gas van kookblok en koelbox. De onze is dus nu over.
Overigens als je echt goedkoop gas wilt, neem je een stalen groene gasfles van 5 kg en niet de lichtgewicht gasfles. Die laatste is in aanschaf fors duurder en ook de vulling is duurder. Maar wel stuk goedkoper dan campinGaz.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

maartenmuller

  • Gast
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2014, 08:17:27 am »

Foto
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.042
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2014, 08:30:27 am »

Vóór de drukregelaar moet je niet splitsen, op dat deel van het systeem staat 10 bar en dat is ook nog ongezekerd. Heb zelf een gezekerde, dubbelmembraams regelaar genomen en daar een losse slangbreukafsluiter achter gezet. Daarna kun je splitsen in het 30/50 mbar circuit met zo'n eerder genoemd splitterkraantje.





Ooit één keer een afblazende (grote) gasfles meegemaakt. Da's doodeng kan ik je verzekeren en ik ben niet snel bang...
Gelogd

Slompie

  • Gast
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2014, 08:19:28 am »

Heel eenvoudig. 1 gasdrukregelaar op de fles en daarachter een splitter met kraantjes. Je hebt losse splitters die je in de slang monteert en splitters die je op de drukregelaar kunt schroeven. Een splitter heeft 2 of 3 kraantjes met uitgangen, van daaruit ga je naar het apparaat van je keuze. Wij gebruikten er 1 voor tussen keuken en de koelbox. Maar onze nieuwe Cocoon heeft al standaard deze voorziening voor gas van kookblok en koelbox. De onze is dus nu over.
Overigens als je echt goedkoop gas wilt, neem je een stalen groene gasfles van 5 kg en niet de lichtgewicht gasfles. Die laatste is in aanschaf fors duurder en ook de vulling is duurder. Maar wel stuk goedkoper dan campinGaz.

Bedankt voor je reactie. Ik ga eens op zoek. Twijfel nog wel of ik idd voor de lichtgewicht of de stalen moet gaan. Maar ik heb nog een jaar om hier over na te denken.

Gelogd

Slompie

  • Gast
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2014, 08:20:05 am »

Gelogd

Slompie

  • Gast
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #6 Gepost op: augustus 09, 2014, 08:22:38 am »

Vóór de drukregelaar moet je niet splitsen, op dat deel van het systeem staat 10 bar en dat is ook nog ongezekerd. Heb zelf een gezekerde, dubbelmembraams regelaar genomen en daar een losse slangbreukafsluiter achter gezet. Daarna kun je splitsen in het 30/50 mbar circuit met zo'n eerder genoemd splitterkraantje.





Ooit één keer een afblazende (grote) gasfles meegemaakt. Da's doodeng kan ik je verzekeren en ik ben niet snel bang...

Dat klinkt niet best. Maar als ik je goed begrijp is dit met elke gasdrukregelaar mogelijk. Ongeacht of ik splits of niet. Bedankt voor je reactie ik heb voldoende stof tot nadenken. En voldoende tijd (ben net terug en moet weer een jaar wachten :-( )
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2014, 08:35:30 am »

Bedankt voor je reactie. Ik ga eens op zoek. Twijfel nog wel of ik idd voor de lichtgewicht of de stalen moet gaan. Maar ik heb nog een jaar om hier over na te denken.
Leeggewicht van een stalen fles is ca. 6 kg. Geen idee wat de lichtgewicht weegt. De vulling is 5 kg. Voor mij is het (nog) geen probleem die stalen flessen te tillen. Kostprijs was voor ons de voornaamste reden om voor de groene te gaan. WE gebruiken thuis soms ook de flessen voor de gaskachel als bijverwarming in de garage en hobbykamer.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.042
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #8 Gepost op: augustus 11, 2014, 09:57:18 pm »

Dat klinkt niet best. Maar als ik je goed begrijp is dit met elke gasdrukregelaar mogelijk. Ongeacht of ik splits of niet. Bedankt voor je reactie ik heb voldoende stof tot nadenken. En voldoende tijd (ben net terug en moet weer een jaar wachten :-( )

Als het membraam in de gasdrukregelaar scheurt (bv door leeftijd), komt de volle gasdruk van de fles (+/- 10 bar) op de slang te staan. Met een dubbel membraam wordt dat risico fors verminderd. De zekering schakelt in als er toch een te hoge druk op de slang komt te staan. De slangbreukafsluiter sluit de gasafvoer als de druk in de slang plotseling volledig wegvalt, bv bij een slangbreuk. Nou ben ik niet bang dat die lagedrukslang plotseling spontaan zal breken, maar het is wel makkelijk mogelijk dat er iemand over struikelt. Lostrekken van een tule is zo gebeurd. En de boel staat wel binnen in een tent waar vijf personen in verblijven...
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.686
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #9 Gepost op: augustus 18, 2014, 12:27:32 pm »

Of neem 2 groene flessen van 2,5kg. Zijn niet overal te verkrijgen, maar dan heb je niets te maken met splitsen, lange slangen en dergelijke.
Gelogd

Grsnld

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 94
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Stratos
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #10 Gepost op: augustus 19, 2014, 09:39:23 pm »

Leeggewicht van een stalen fles is ca. 6 kg. Geen idee wat de lichtgewicht weegt. De vulling is 5 kg. Voor mij is het (nog) geen probleem die stalen flessen te tillen. Kostprijs was voor ons de voornaamste reden om voor de groene te gaan. WE gebruiken thuis soms ook de flessen voor de gaskachel als bijverwarming in de garage en hobbykamer.
Stalen fles weegt leeg 7,2 kg, de bp (lichtgewicht) zo uit mijn hoofd 3,5 tot 4 kilo. Lichtgewicht fles kost meer in aanschaf , maar keuring heb je dan niet meer. Fles ruil je gewoon om voor nieuwe (zonder keuringsjaar). Bij een stalen fles betaal je (bij omruilen) de vulling en per keuringsjaar nieuwer 5 euro. Kwestie van afwegen wat je zelf het belangrijkste vind.
Gelogd

Grsnld

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 94
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Stratos
Re: Skottelbraai en bermkeueken op één gasfles
« Reactie #11 Gepost op: augustus 19, 2014, 09:41:06 pm »

Of je doet het net als wij, van ieder 1 :)1]
Heb een stalen bij de keuken, en een bp voor aan de skottel om te sjouwen.
Maar dit was niet de opzet van de vragensteller denk ik:)16]
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal