Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: tips tegen kou gezocht  (gelezen 14002 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Karen K.

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: De me'VROUWwagen (=RM Family Extra uit '90)
tips tegen kou gezocht
« Gepost op: augustus 13, 2019, 03:36:28 pm »

De vakantie zit er hier weer op, maar we overwegen in de herfstvakantie  :> nog weg te gaan.
Zijn hier nog goede najaarskampeertips?

We kennen natuurlijk de tips van kacheltje mee, voldoende warme slaapzakken, isolatiematje (zo'n sneeuw/zon-ding van de auto) OP luchtbed of ONDER SI-matje.
Zoek vooral tips om de warmte goed in de voortent te behouden? iets voor vloer- of dakisolatie? Scheelt dan bijv een hemel??
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2019, 11:42:53 am door Karen K. »
Gelogd
If you don't go, you don't have a story!

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #1 Gepost op: september 11, 2019, 09:14:08 pm »

zibro kachel samen met kuipgrondzeil en fles berenburger. Werkte bij ons terwijl het ijs s'morgens op de tent stond
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2019, 09:55:09 pm »

Ik heb wel eens een korte reportage van de Camp-let winterkamperen gezien. Schijnbaar laten ze zo nu en dan een groep journalisten een week in de winter kamperen in hun vouwwagens. Zij leggen dan meerdere lagen en verschillende soorten grondzeil onder de voortent. Daarnaast isolatie in de bak van de slaapcabines en een flinke kachel.

https://youtu.be/cGMFAju2jmA
« Laatst bewerkt op: september 11, 2019, 10:45:23 pm door Jer81 »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2019, 10:42:42 pm »

De deelnemers zijn vooral de dealers, Laurens van de Vouwwagenzaak heeft hier ook aan deelgenomen maar dat was echt winterkamperen.

In het najaar:
-Wagenbaktent dicht houden met bv een klein halogeen kacheltje tegen het vocht.
Voortent:
- Tenttapijt
- zibro oid
- fleece deken / plaid voor in je stoel of voor over je benen
- goede kleding en schoenen (tip voor sokken klik HIER Warme voeten,  warm lijf )
- voor kinderen,  een picknick kleed met fleece bovenkant en waterdichte onderkant.

Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #4 Gepost op: september 12, 2019, 01:27:34 am »

Tip niet zozeer voor de voortent, maar een warme kruik in bed even vóór het slapen doet wonderen en kost niks.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #5 Gepost op: september 12, 2019, 09:50:44 am »

Een zibrolaser kachel en je hebt het constant 20 graden in de voortent. Inclusief omvalbeveiliging en thermostaat, een aanrader!
Gelogd

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #6 Gepost op: september 12, 2019, 10:02:30 am »

Vocht is vaak een groter probleem dan de temperatuur. Probeer zo veel mogelijk elektrisch te verwarmen ipv met brandstof kachels. Bij het verbranden komt ook weer vocht vrij.
En blijf ventileren, beter is regelmatig even goed door te laten waaien en dan weer goed afsluiten dan continue een klein gaatje.
Gelogd

JeroenGouda

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 165
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
  • ex- alpenkreuzer parade royal met panoramatent
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2019, 11:12:08 am »

Wij hebben een 14e hands zibro via marktplaats gekocht voor drie tientjes, ook de olie haal ik via marktplaats (27 euro voor 20 liter), geen klachten over temperatuur (hoogstens te warm) en vocht hebben wij geen problemen mee!

Gekocht nadat we op een klapweekend bij Vickshorty twee (2!!) zibro's in zn voortent zagen branden, en wij snachts met min 6 geloof ik lagen te kleumen. Zag er de ochtend daarop trouwens meer ineens met een nieuwe zibro in de doos naar de vouwwagen lopen  :H :H
Gelogd
alpenkreuzer parade royal met panoramatent 1996

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 909
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2019, 12:50:35 pm »

Even op de vraag zelf, een binnenhemel scheelt ook een slok op een borrel. onze vorige vouwwagen (jamet Arizona) had er een, die hebben we voor onze huidige wagen (europacamper futura) ook gemaakt van lakens, elastiek en buisklemmen. Scheelde van de zomer zeker een paar graden, met de vouwwagen van mijn zwager. (die heeft een boogtent, en daarin past helaas geen binnenhemel…)
Onder je vloertapijt zou je ook isomatjes kunnen leggen, vooral op de plaatsten waar je het meest zit/loopt. daarnaast hebben wij een electrakacheltje, een zibro produceert CO2 en bij slechte verbranding ook NOX voor mij geen niet electrische kachels in de tent.... Maar dat is mijn mening... :)
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2019, 01:34:05 pm »

Afgelopen voorjaar heb ik in wat koude nachten domweg een dunne wintermuts op m’n hoofd gezet. Dat scheelde enorm! Verder heb ik een Stoov-schapenmatje, dat is een kleine elektrische deken met accu, die je ook in je stoel kunt leggen. Met wat vintage wollen dekens erbij voor ‘s avonds op de stoel en ‘s nachts op bed was het prima te doen. We hebben trouwens ook zo’n elektrisch blowertje, maar die hadden we toen niet eens nodig. Ik ben zelf ook wel erg terughoudens met branders in een afgesloten tent, in verband met koolmonoxide.Hoe is dat met die Zibro’s?  Een waxinelichtje onder een terracotta potje durf ik dan wel weer aan, als het potje maar voldoende van de grond staat om voldoende zuurstof aan te kunnen zuigen.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2019, 05:08:53 pm »

Zibrokachels hebben volgens mij een beveiliging tegen koolmonoxide. Verder kun je net als thuis voor de zekerheid een koolmonoxidemelder plaatsen. 

Een electrische kachel krijgt het nooit zo warm als een petroleumkachel in een tent.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #11 Gepost op: september 12, 2019, 07:01:39 pm »

En na afloop de tent weer droog zien te krijgen... We kamperen héél graag, maar de herfst wordt het toch een huisje.  :J
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #12 Gepost op: september 12, 2019, 08:08:16 pm »

Beetje wind en even los laten wapperen en de tent is zo droog. Vorig jaar met najaarsweekeinde gigantisch nat ingeklapt, bij het openzetten kwamen er nog bakken met water uit,toch was de tent vlot weer droog hoor!
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 138
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2019, 10:43:22 pm »

Wij kamperen regelmatig in de herfst en vroege voorjaar. Om warm te blijven nemen we mee; een wollen plaid voor op bed, twee schapenvachtjes voor in de stoelen of op bed en waxinelichtjes. Verder warme kleding, bijvoorbeeld een goed outdoor vest, (merino) wollen sokken en eventueel thermo ondergoed.
We slapen in slaapzakken met lakenzak, dit is veel warmer als een dekbed.
En als het mag, een kampvuurtje!  Als het echt koud wordt gaat de houtkachel mee.....  😄
« Laatst bewerkt op: september 12, 2019, 10:45:54 pm door CJ-Albert »
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: tips tegen kou gezocht
« Reactie #14 Gepost op: september 12, 2019, 10:54:43 pm »

Houtkachel? Met vonkenvanger neem ik aan
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal