Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Nieuwe Cocoon met "disco verlichting"  (gelezen 6760 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Nieuwe Cocoon met "disco verlichting" :-(
« Reactie #15 Gepost op: oktober 18, 2013, 08:39:35 am »

Klopt bovenstaand. Ik heb inmiddels gewone lampjes in mijn G6 fietsdrager laten zetten. Zelfs units met een hogere weerstand konden mijn Opel Astra H niet 'foppen'. Er zijn meerdere merken met dit probleem als je even googled. Maar Volvo en Opel horen daar zeker bij.
Gelogd

Mogger

  • Gast
Re: Nieuwe Cocoon met "disco verlichting" :-)
« Reactie #16 Gepost op: januari 04, 2015, 10:03:27 pm »

Hallo mensen,

Als hobbyist liep ik tegen het volgende probleem aan bij installatie van led achterlichten .
De auto betrof een Volvo v50 met een door de garage gemonteerde trekhaak(helemaal officieel volvo)
Probleem
Na  het vervangen van de achterlichten door led blijven de remlichten branden, bij gewone lampen geen probleem.
Het bleek dat de auto een lekspanning van 4 volt geeft op de aansluiting van de remlichten. De led remlichten branden hier al op!!!
Oplossing
Ik heb 3 leds in serie gezet met het remlicht, deze nemen 6 volt op, pas als de spanning hoger is dan 6 volt (als je het rempedaal intrapt)gaan de lichten nu branden
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Nieuwe Cocoon met "disco verlichting" :-)
« Reactie #17 Gepost op: januari 04, 2015, 11:15:48 pm »

Ik heb 3 leds in serie gezet met het remlicht, deze nemen 6 volt op, pas als de spanning hoger is dan 6 volt (als je het rempedaal intrapt)gaan de lichten nu branden
Dat is een oplossing. Ik kan het niet testen, maar iets eleganter is het volgens mij om een 4.3 Volt Zenerdiode (uiteraard sperrend) in serie met de LED te zetten. Zodra de spanning overschreden wordt (dus bij remmen) slaat de zener door waardoor de stroom gaat lopen en de volledige rest van de spanning over de LED komt te staan. Je moet alleen wel de ohmse weerstand van de belasting berekenen om zeker te weten dat je zener zwaar genoeg is.

Voordeel is denk ik dat de UI karakteristiek bij een zener sperrend veel scherper is (doorslag) dan de doorlaatkarakteristiek van die 3 LEDs.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2015, 11:18:10 pm door Frankie »
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal