Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Tentdoek Cocoon rot, en nu?  (gelezen 6893 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stijn

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Gepost op: mei 20, 2020, 10:55:44 am »

Na jaren met een hele oude flyer te hebben gekampeerd zijn we afgelopen zomer overgestapt op een keurige Cocoon uit 2004. Er zat wel een klein scheurtje bij de tentstokken van de luifel. Die is niet verder gescheurd maar heb ik nu ter reparatie bij de zeilmaker liggen. Helaas kreeg ik het slechte nieuws dat luifel en dak rot zijn. Ik heb nu allerlei vragen en hopelijk is er hier veel ervaring.
De rot konden ze me makkelijk laten zien door het doek samen te pakken en zo vrij makkelijk een klein scheurtje te maken. Dit zou niet moeten kunnen lijkt me.
Ik laat het nu toch even repareren (geen garantie op die reparatie) en heb een all over dak voor de cocoon gekocht die ik ook nog met klittenband kan vastzetten. Mijn hoop is dat ik hiermee de kracht op de luifel wat kan ontzien en ook de hele dakconstructie wat extra stevigheid geef. Maar hoe kwetsbaar is mijn tentdoek eigenlijk. Ik bedoel, misschien heb ik met mijn oude flyer ook wel jaren met een rot doek gekampeerd en toch aardig wat noodweer doorstaan. Sowieso de vraag of rot doek wel waterdicht is, want ik heb afgelopen zomer geen lekkage gehad tijdens buien.
En ik zet mijn wagen altijd super strak op, met dus ook wel wat spanning. Is dat dan wel verstandig. Logisch gezegd niet, maar je kan ook redeneren dat er hierdoor weinig speling op de hele constructie staat en deze maar weinig beweegt met harde wind. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik ga sowieso niet bij houtkamper een hele nieuwe tent er op laten zetten. Dat lijk me veel te duur. Ik hoor graag jullie verhalen en mening.
Groet, Stijn
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2020, 12:39:57 pm »

Ow wat balen zeg! Ik kan je helaas niet verder helpen, maar gezien het aantal oudere HK met nieuw gemonteerde tent die ik vaak te koop zie staan, lijkt t me wel dat vervangen zin heeft. Een cocoon is ook waardevast, dus als je de investering kan doen, is t wellicht toch het waard om de tent te laten vervangen? Ben je meteen weer jaren klaar?
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 177
  • Merk Vouwwagen: Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2020, 01:36:55 pm »

Ligt het aan mij of is het echt zo dat ik dit soort verhalen veel vaker lees over Holtkamper en dat ik dat niet hoor of lees over Ten Cate tentdoek.
Gelogd
Johan ZRL 2020

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2020, 03:05:31 pm »

Als reactie op bovenstaande: wij hebben onze eerste Alpenkreuzer Select 25 jaar gebruikt, en het doek was nog perfect. Het kan dus wel!


Nu on topic: Ik denk dat de enige mogelijkheid is om een nieuwe tent te laten plaatsen. De hele constructie van een vouwwagen hangt immers aan de tent. Zet je de tent niet strak op krijg je "hangers" bij regen, met gevolg lekkage. Zet je deze tent te strak op heb je kans op scheuren, en met een harde wind wordt die kans alleen maar groter.  Dus m.i. weinig keus. 
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Kole

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Kole Tenttrailers
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2020, 08:34:17 pm »

Dat is balen Stijn. Inmiddels voldoende ervaring. Denk dat ik er al meer dan 10 heb voorzien van een volledig nieuw tentdak.
Zowel bij de Spacer, de Astro maar veelal de Cocoon.
Laatst genoemde simpel weg omdat deze toen het meest verkocht werd. Dit komt zover ik weet alleen voor bij de HK modellen geleverd van 2003 tot en met 2005.
Ik zal u even PB sturen.
Gelogd

Stijn

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2020, 09:02:19 pm »

Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van anderen met soortgelijke problematiek. Natuurlijk kan ik de dak en luifel laten vervangen en dat zulle we vroeg of later ook wel doen., Maar hoelang hebben jullie door gekampeert en met welke gevolgen.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2020, 12:38:18 am »

Het is meer een kwestie van hoeveel risico wil je nemen om je vakantie af te moeten breken ten gevolge van een niet meer bruikbare tent. Ik zou er de balen van hebben als we 1000 km van huis zijn en we moeten na twee dagen naar huis omdat de tent niet meer bruikbaar is.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #7 Gepost op: mei 21, 2020, 01:01:47 am »

Voor zoiets zou je toch niet naar huis gaan? Tent uit de bak in de container, wat tenten van de Decathlon oid erin en door...
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #8 Gepost op: mei 21, 2020, 07:44:31 am »

Voor zoiets zou je toch niet naar huis gaan? Tent uit de bak in de container, wat tenten van de Decathlon oid erin en door...
Is ook een oplossing. Maar ik heb graag mijn spullen op orde als vertrek.
Daarom, de vraag is hoeveel risico wil je nemen en wat is je alternatief. Als ik het verhaal lees is de kans groot dat je met stukken of een lekke tent komt te zitten. Ik zou daar geen zin in hebben, als ik het op voorhand weet. Ik ga met mijn vouwwagen op vakantie om lekker te kamperen en dat mag best wat geklooi zijn. Maar om bewust met ondeugdelijk materiaal te vertrekken gaat mij wat ver.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #9 Gepost op: mei 21, 2020, 08:14:18 am »

We kunnen nu wel zeggen dat het HK doek "slecht" is. En dat van een enkele andere vouwwagen "prima" na 25 jaar.
Het is ook belangrijk om te weten hoe lang beide buiten hebben gestaan. Hoeveel kampeerdagen heeft het doek voor zijn kiezen gehad. Die gegevens vind ik niet terug.
Maar het blijft balen en een nieuwe tent kost een paar centen. En dat is bij HK toch goed te realiseren.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2020, 10:35:18 am »

Het is niet leuk maar je ze al een beslissing moeten nemen:

  • Kosten accepteren, doek vervangen en weer jaren met plezier op stap
  • Zo laten en met noodoplossingen proberen.
  • Verlies accepteren wagen verkopen en naar iets anders uitkijken

Als je verder nog jaren met HK op pad wil is optie 1 financieel denk ik het gunstigste.
Optie 2 zou ik mij niet lekker bij voelen, je gaat wel geld investeren in een oplossing die nooit blijvend zal zijn en waar je bij ieder gebruik aan stoort. (ik wel in ieder geval)
Optie 3 is als je geen gedoe wil of geen vertrouwen meer hebt in de HK. Je zal wel rekening moeten houden met het feit dat een koper ook de vervangingswaarde van het doek terug wil zien dus je per saldo ook een deel van het nieuwe doek betaald.

Gelogd

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 164
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #11 Gepost op: mei 21, 2020, 02:53:28 pm »

Uit praktijk ervaring, onze was na ruim 10 jaar intensief gebruik ook versleten, als je op vakantie gaat met de cocoon, wel heeeel zeker weten het niet stevig gaat waaien, scheurt bij minste of geringste helemaal open. En in stevige wind met als kan wat regen wens ik je succes met katoen/textiel reperatie setjes.

Ik zou kijken voor andere tent er op, of dak, luifel en achterwand laten vervangen, kan gewoon bij hk.



Gelogd

Stijn

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 20, 2021, 06:53:19 pm »

Inmiddels ben ik wat wijzer. Helaas maakt/verkoopt HK geen tenten meer voor de oudere Cocoons. Dus dat spoor loopt dood. Ook is men huiverig voor reparaties aan dak in relatie tot mogelijk ook oude slechtere wanden. Dus de opties die resten zijn. Andere wagen kopen of geluk hebben en een tent vinden.
Dus wie weet ergens een goede tent te koop of heeft nog een optie die ik niet zie? Overigens enig idee wat een wagen met kapotte tent nog zou kunnen opbrengen?
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 20, 2021, 07:10:51 pm »

Inmiddels ben ik wat wijzer. Helaas maakt/verkoopt HK geen tenten meer voor de oudere Cocoons. Dus dat spoor loopt dood. Ook is men huiverig voor reparaties aan dak in relatie tot mogelijk ook oude slechtere wanden. Dus de opties die resten zijn. Andere wagen kopen of geluk hebben en een tent vinden.
Dus wie weet ergens een goede tent te koop of heeft nog een optie die ik niet zie? Overigens enig idee wat een wagen met kapotte tent nog zou kunnen opbrengen?
Zoals eerder aangegeven Kees Kampeert die repareert ze wel. Je zou misschien daar een nieuwe tweedehands kopen en de jouwe inruilen

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

Stijn

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: Tentdoek Cocoon rot, en nu?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 20, 2021, 07:44:13 pm »

Ik heb met hem contact gehad. Op dit moment zijn er geen tenten beschikbaar. Zelf heb ik niet veel feducie in reparatie.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal