Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer  (gelezen 2858 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

horstt

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Gepost op: juni 05, 2020, 01:05:28 pm »

Goedendag allemaal,

Ik heb gezocht, nog niet gevonden, naar informatie over het repareren van een 'zachte deksel'. Ik heb een mooie Flyer uit '90 gekocht die helemaal OK is, met uitzondering van een randje in de hoek van de deksel. Structureel is het nog 95% OK, maar ik zou dit graag even fixen. De meeste firma's die ik hiervoor aangeschreven heb komen al snel met een volledig nieuwe deksel, wat een kostenpost betekent van tweemaal de aanschafwaarde. Heeft iemand ervaring met de reparatie van een deel van zo'n deksel? Is het mogelijk iets van hars te injecteren? Ik heb de post wel gevonden waar een scheur wordt gefixt, maar bij mij is het dus binnenin mis.
 
Alvast excuses als ik gewoon niet kan zoeken :-) 

MVGr, Thomas van der Horst.
Gelogd
Holtkamper Flyer omstreeks '90

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2020, 01:28:33 pm »

Heb je hier iets aan?
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

horstt

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2020, 01:48:07 pm »

Dank! Ik ga dat goedje eens Googlen :-)

Voor de volledigheid een aanvulling op mijn verhaal; het is een Flyer van '90, dus de deksel is opgemaakt van hout, nog niet met de kunststof honingraatstructuur.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2020, 01:50:50 pm door horstt »
Gelogd
Holtkamper Flyer omstreeks '90

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.223
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2020, 01:51:46 pm »

Hout of polyester deksel? Staat wel een flyer wagen bak te koop op prikbord van zeelandnet. Weet niet of dit een polyester of houten deksel is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2020, 02:37:47 pm »

Ik begrijp dat om een rot/zacht stukje gaat dus ga ik er even vanuit dat het een houten deksel is. Om dit te herstellen kan je bij de bouwmarkt kijken naar een goede twee componenten houtrotvuller.

Alabastine is vrij goed verkrijgbaar bij de gangbare bouwmarkten. Op de site is veel info te vinden. https://www.alabastine.nl/product/houtrotvuller/
Gelogd

horstt

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #5 Gepost op: juni 05, 2020, 04:10:34 pm »

Hout of polyester deksel? Staat wel een flyer wagen bak te koop op prikbord van zeelandnet. Weet niet of dit een polyester of houten deksel is.
Volgens mij heb ik die op Marktplaats gezien. De betreffende verkoper heeft mij heel eerlijk gemeld dat het deksel er nog goed uitziet, maar dat de verschillende boutjes bij het scharnier al aardig los zitten. Lijkt me nog wat verder heen dan mijn deksel  :)

En ja inderdaad een houten deksel. Dank voor de suggesties zo ver!! Ik kan mij weer wat verder gaan oriënteren. 't Lastige is dat het aan de zijkant zit, moet dus bedenken of ik de aluminium lijst ga verwijderen, de deksel repareren en de lijst dan weer terug ga plaatsen, of proberen met de lijst op zijn plaats een reparatie uit te voeren...
Gelogd
Holtkamper Flyer omstreeks '90

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #6 Gepost op: juni 05, 2020, 04:22:27 pm »

Heb je wat foto's van de plek?
Gelogd

horstt

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #7 Gepost op: juni 05, 2020, 06:37:23 pm »

Goede suggestie! Hierbij twee foto's.
 
Helaas (?) is er van buiten weinig van te zien, aan beide zijden is de beschermlaag nog intact. De beschadiging is 'gewoon' verouderde kit, waardoor er water tussen het hout en de aluminium omlijsting gekomen is. Door te kloppen kun je horen dat het hol is in het hoekje. Daarnaast zijn enkele schroeven losgegaan waarmee de tent aan dat hoekje vast is geschroefd.
Gelogd
Holtkamper Flyer omstreeks '90

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #8 Gepost op: juni 05, 2020, 06:42:59 pm »

Is het deksel niet te vervangen door een watervaste plaat multiplex van de juiste dikte?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

muis

  • Gast
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #9 Gepost op: juni 05, 2020, 09:15:14 pm »

Er is een topic over het herstellen van een Flyerdeksel,  ik zal zo de titel even aanpassen want die is niet zo duidelijk zie ik nu ::)

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=5276.msg50537#msg50537
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #10 Gepost op: juni 05, 2020, 09:53:32 pm »

Voor zover ik het op de foto's kan zien zou ik de omlijsting er inderdaad afhalen voor de reparatie. Je moet bij de zijkant van het paneel kunnen om dit goed te behandelen.
Gelogd

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 141
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #11 Gepost op: juni 05, 2020, 10:00:28 pm »

De buitenplaat is van polyester, in de carrossiebouw noemen ze deze ( multiplex) plaat met polyester afwerking vaak "plywood"
De beste oplossing is een nieuwe stukje plaat erin verlijmen met constructie lijm en dan weer afwerken met polyester vezel mat en hars.
Gelogd

horstt

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #12 Gepost op: juni 06, 2020, 05:32:27 pm »

Wow, nogmaals allemaal bedankt voor de input, ik reageer even in één post op de laatste paar suggesties:
 
Is het deksel niet te vervangen door een watervaste plaat multiplex van de juiste dikte?
Ja goed idee, ik ben al een beetje aan het zoeken geweest. Het voornaamste probleem met deze oplossing is het gewicht. De originele plaat is een dikke stijve 'lichtgewicht' plaat, een multiplex plaat van dezelfde dikte is oersterk, maar weegt (meer dan?) het dubbele. En dus minder balans in de wagen en lastiger zelfstandig op te zetten.

Er is een topic over het herstellen van een Flyerdeksel,  ik zal zo de titel even aanpassen want die is niet zo duidelijk zie ik nu ::)
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=5276.msg50537#msg50537
Dank! Die post had ik eerlijk gezegd wel gevonden, maar ik was een beetje bij de foto's blijven hangen en dat beschreef een wat meer oppervlakkige reparatie. Nu het de laatste reacties ook gelezen over het grondig repareren (wegslijpen halve deksel ;) en het gat opvullen).
 
Dat lijkt mij oprecht een goede optie, het is alleen:
1. Arbeidsintensief (en lijkt toch wel wat handigheid met deze prut te vergen)
2. Gezien mijn probleem aan de zijkant van de klep zit, vraag ik mij af hoe ik de reparatie enigszins netjes krijg.
 
Voor zover ik het op de foto's kan zien zou ik de omlijsting er inderdaad afhalen voor de reparatie. Je moet bij de zijkant van het paneel kunnen om dit goed te behandelen.
Yep klinkt logisch, nadeel is dat ik dus een stuk deksel weg zal moeten snijden, totdat ik alleen gezond hout zie, en 'zonder referentie' een reparatie uit moet voeren (ik moet in het luchtledige aan het plakken gaan). Als je een gat moet dichten, lijkt me dat wat minder lastig.

De buitenplaat is van polyester, in de carrossiebouw noemen ze deze ( multiplex) plaat met polyester afwerking vaak "plywood"
De beste oplossing is een nieuwe stukje plaat erin verlijmen met constructie lijm en dan weer afwerken met polyester vezel mat en hars.
Dus de top en bodemlagen lostrekken van het rotte hout, dat rotte hout wegzagen en vervangen door nieuw hout met dezelfde vorm, en de top- en bodemlagen daarop vastplakken en weer goed afwerken?
 
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een meer 'out of the box' oplossing: vervangen van het deksel (nou ja vooral de grote plaat dan), maar met een ander type materiaal. Misschien een beetje tegen de schenen van eventuele puristen om de originele houten deksel te vervangen door een kunststof paneel, maar dan hoef ik wat minder op mijn tenen te lopen met het gebruik van de deksel :-) Ik ga maandag even bellen met een leverancier, kijken wat dat ongeveer zou kosten.
Gelogd
Holtkamper Flyer omstreeks '90

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 141
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #13 Gepost op: juni 06, 2020, 09:18:04 pm »

Zo even uit het hoofd, bij onze vorige vouwwagen (HK family) was de opbouw van de deksel gelijk aan de Flyer. Van binnen hout, buitenzijde polyester, afgewerkt met een aluminium hoeklijst.
Het vocht komt meest binnen door lekkage langs de hoeklijst, hier was ook bij ons ook wat inwerking van vocht, n.l. opbollen van de deksel. Het lijkt me dat de afdichting van de kitnaad of schroeven in de alu lijst hier en daar door de loop van de tijd slechter is geworden.
Als je de reparatie vanaf binnen uitvoerd, kan je de polyester buitenplaat intact houden. De oorzaak van de lekkage is hierbij natuurlijk nog niet aangepakt....
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Reparatie rot hoekje in deksel Flyer
« Reactie #14 Gepost op: juni 07, 2020, 01:29:33 am »

Is een trespa maatwerk paneel geen optie? Hoe dik is het huidige paneel?
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal