Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Verkeerde banden?!  (gelezen 2538 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stiebe

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 177
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Camping/Trekking
Verkeerde banden?!
« Gepost op: februari 20, 2019, 04:38:02 pm »

1,5 jaar geleden een nieuwe Malawi 2.0 aangeschaft bij Van der Slik in Zoetermeer. Aangezien we nu nog binnen de garantie periode zitten wil ik er nog even grondig naar laten kijken voor we er weer een hoop km mee gaan maken. Aangezien we bij fa. Van der Slik bijzonder slechte ervaringen hebben, heb ik een afspraak gemaakt bij  de Wit in Schijndel voor een BOVAG onderhoudsbeurt. Ideaal, even winkelen in de kampeershop, een gratis bakkie koffie, er daarna weer op huis aan. Kortom, een leuk dagje uit.

Wat mij echter verbaasde, was de opmerking van de monteur. Hé, u heeft nog steeds verkeerde banden. Verkeerde banden? Ja, deze banden zijn eigenlijk te licht voor de vouwwagen. Heeft de dealer daar niets over gezegd? Het blijkt dat een serie vouwwagens uit 2017 dus op verkeerde banden de fabriek is uitgekomen. Aangezien ik weinig zin meer heb om naar Van der Slik terug te gaan, heb ik gelukkig bij deze beurt kosteloos 3 nieuwe banden gehad. Inclusief de Tyreseal in de banden. Wat een service!

Ik kan me echter niet herinneren hierover al eens eerder iets gelezen te hebben. Zijn er klappers die hier wel melding van hun dealer van gehad hebben?
Gelogd
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2019, 08:59:55 pm »

De vraag is hoe ver theorie en praktijk hier uit elkaar liggen... Dat de banden op papier te licht zijn en dus vervangen moeten worden betekent nog niet dat je er in praktijk last van had gehad.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2019, 09:26:07 pm »

Als de fabriek af geleverde banden te weinig draagvermogen hebben voor het gewicht van de vouwwagen. Dan is de kans op een klapband vrij groot. Met alle gevolgen van dien. Tenminste als dit is wat er bedoeld word.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2019, 11:08:07 pm »

Als de fabriek af geleverde banden te weinig draagvermogen hebben voor het gewicht van de vouwwagen. Dan is de kans op een klapband vrij groot. Met alle gevolgen van dien. Tenminste als dit is wat er bedoeld word.

Dat hangt er dus vanaf. Het draagvermogen geldt bij de opgegeven snelheidscodering en dan is er doorgaans nog een behoorlijke marge ook. Het gebeurt in bandentests niet heel vaak dat een band de snelheidsproef niet overleeft.

Ik zie dat de Malawi's op 13 inch velgen staan en een toegestane massa hebben van 700 kg. Ik weet niet wat de bandenmaat is, maar ik ga even uit van de ongunstigste, de 135 70 13 68T. Die mogen 315 kg per band hebben. Bij 190 km/h... Inderdaad, formeel een te lage loadindex. Maar het risico acht ik nihil. De kans op een klapband door een verkeerde bandenspanning is veel groter. Het mag niet, maar gevaarlijk is een ander punt. Met 145 70 13 71T zit je al goed, dan kom je op 345 kg per band bij 190 km/h. Exact dezelfde band is ook als aanhangerband te krijgen (145 70 13 78N). Dan mag je ineens 425 kg per band hebben bij 140 km/h en is er niets meer aan het handje. En eerlijk gezegd heb ik dan liever een soepeler autoband van 68t of 71T.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2019, 11:13:10 pm door sanderv »
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2019, 08:33:08 am »

https://www.bandenthuis.nl/bandenadvies/draagvermogen-banden/

Hier staat het volgens mij toch anders uitgelegd.

Een band die te zwaar belast word geeft extra slijtage, dus extra kans op een klapband.

Ik vind zachtere banden onder een aanhanger echt verschrikkelijk rijden. Veel meer deining en schommelen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2019, 09:13:17 am »

Als je het per stuk bekijkt wel. Maar belasting van banden is een dynamisch geheel. Loadindex en speedindex staan niet los van elkaar. Als je bij een uitwijkmanouvre en/of noodstop bekijkt wat de voorbanden van een auto dan te verstouwen krijgen...  De waarde conform loadindex wordt dan vele malen overschreden. Op een vouwwagen krijgen de banden daar amper tot niet mee te maken. Boekenkarren bij ons in de buurt staan ook vaak op auto of aanhangerbanden. Als je ziet wat daar soms op ligt (1 persbaal is al 500 kg..), dan wordt de loadindex zwaar overschreden. Maar, er wordt niet hard mee gereden.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2019, 07:35:51 pm »

Bedankt voor je uitleg, zo heb ik het nooit eerder begrepen!  :)
Gelogd

BoneF

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2017
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2019, 07:58:16 pm »

Hallo Stiebe,

Ik heb zelf ook een Cabanon (Mercury) uit 2017 bij vd Slik gekocht, heb je wellicht meer informatie over de geleverde banden en welke het horen te zijn?
Ben benieuwd of de banden welke er bij mij onderliggen wel de juiste zijn namelijk!

Met vriendelijke groet,
Arjen
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2019, 08:04:59 pm door BoneF »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #8 Gepost op: februari 21, 2019, 08:16:32 pm »

Als je het hebt over klapbanden: veel (oudere) vouwwagens staan nog op diagonaal ('ply') banden. Die lopen veel sneller warm dan radiaalbanden ('R'). De loadindex van die banden is doorgaans hoog, maar ze zijn veel gevoeliger voor klappen. Om dat te voorkomen moeten die echt behoorlijk hard worden opgepompt. Tevens is de kans groot dat dergelijk getrokken materieel op relatief oude banden staat. Zeker icm een lage bandenspanning is ook dat kwetsbaar.

Banden op zich kunnen echt veel hebben:

https://m.youtube.com/watch?v=nmo_dkNZIHM

Hoewel er dynamisch natuurlijk wel grenzen zijn...:

https://m.youtube.com/watch?v=zaYFLb8WMGM&t=2s
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2019, 09:41:08 pm »

Banden dienen vaak vanwege de verzekering met 6 jaar (Dotcode) te worden vervangen.
Gelogd

Stiebe

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 177
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Camping/Trekking
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #10 Gepost op: februari 21, 2019, 10:12:36 pm »

BoneF,

Geen idee welke eronder zaten. Die zijn achter gebleven bij de Wit.....
Gelogd
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

Helmapoot

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Cabanon malawi 2.0
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2019, 06:59:16 pm »

Wij hebben ook een Malawi 2.0 uit 2017. echter bij Pauw in Heerhugowaard vandaan.
Zou u mij kunnen vertellen welke banden er onder de vouwwagen zouden moeten zitten. Dan kunnen we ook nakijken welke er bij ons onder zitten. Om zeker ervan te zijn dat wij wel de goede hebben
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2019, 10:51:34 pm »

Wij hebben ook een Malawi 2.0 uit 2017. echter bij Pauw in Heerhugowaard vandaan.
Zou u mij kunnen vertellen welke banden er onder de vouwwagen zouden moeten zitten. Dan kunnen we ook nakijken welke er bij ons onder zitten. Om zeker ervan te zijn dat wij wel de goede hebben

Da's snel genoeg te zeggen. Wat hebben jullie zelf voor banden?
Gelogd

Stiebe

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 177
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Camping/Trekking
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2019, 03:32:48 pm »

Wij hebben ook een Malawi 2.0 uit 2017. echter bij Pauw in Heerhugowaard vandaan.
Zou u mij kunnen vertellen welke banden er onder de vouwwagen zouden moeten zitten. Dan kunnen we ook nakijken welke er bij ons onder zitten. Om zeker ervan te zijn dat wij wel de goede hebben

Ons karretje is gelijk doorgegaan naar de stalling. Maar het had te maken met het draagvermogen van de banden. Deze zou net binnen de marge vallen.
Gelogd
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Verkeerde banden?!
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2019, 09:05:55 am »

Wij hebben een Malawi 1.0 uit 2015.
Daar zitten de volgende banden onder:

GT Radial CargoMax ST-4000
145/70 R13 78N

Loadindex 425kg per band, snelheidsindex 140 km/h
Bandenspanning 2,4bar (aanbevolen), max 3,2bar


Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2019, 01:36:00 pm door dickp »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal