Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014  (gelezen 2292 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Flavio

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Ronde XL
Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Gepost op: maart 19, 2023, 06:09:33 pm »

Afgelopen herfst hebben wij onze eerste vouwwagen gekocht, een Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014 (kan ook 2013 zijn). We hebben meerdere malen geprobeerd om de vouwwagen op te zetten, ook met hulp van de handleiding die ik op dit forum heb gevonden, maar op de één of andere manier krijgen wij de basis, als starters, niet goed opgezet. Het gaat echt om het eerste stuk; het uitklappen van de vouwwagen lukt, maar we krijgen de voortent niet goed / stabiel. Daarnaast lijkt het alsof we nog een paar stokken over hebben..  :?

Is er iemand die eenzelfde vouwwagen heeft (of wellicht heeft gehad) en die ons stapsgewijs kan laten zien hoe e.e.a. in de basis werkt? Gaat echt om het eerste deel, niet om het afspannen. Wonen zelf in Gorinchem, maar vinden het ook geen probleem om een stukje te rijden om het bij een ander te zien.

Alvast bedankt!



Gelogd

Hobbes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Reactie #1 Gepost op: maart 21, 2023, 02:44:03 pm »

Het belangrijkste is dat je de zijstokken die in eerste instantie schuin omhoog staan pas horizontaal doet als echt alles klaar is. Dus
alles afspannen en dan pas die stokken recht, anders zakt de tent idd wat in elkaar.


"Daarnaast lijkt het alsof we nog een paar stokken over hebben."

Er zijn stokken die je alleen gebruikt om de voorkant over te laten rusten als je die open geritst wil hebben. Er zitten twee lussen waar je die stokken door doet waar je het doek dan overheen kan laten vallen.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2023, 03:49:59 pm door Hobbes »
Gelogd

Sbode

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 79
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2023, 06:43:30 am »

Kan je iets mee uitleggen waar het fout gaat? Bij welke stap?

Wij gebruikten deze handleiding:
https://www.gebruikershandleiding.com/Jamet-Rondo-XL/preview-handleiding-680659.html

De stokken die je over kan hebben zijn of de stang tussen slaapcabines en de boog of de garderobe stang die het frame van de slaapcabines op spanning houdt.

Met die eerste span je voortent op. Maar dit moet je doen nadat je de 4 klikkers naast de slaapcabines 2 of 3 kliks hebt uitgeschoven.

Het grondzeil eerder uitleggen en deels vast zetten helpt ook om te bepalen hoe ver je voortent op spanning moet zetten.

Deze samenvatting hielden wij er ook soms bij (iets andere volgorde):
Gelogd

Flavio

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Ronde XL
Re: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2023, 09:59:07 pm »

Excuses voor de verlate reactie en dank voor jullie reactie! Moet heel eerlijk zeggen dat we uitsluitend geprobeerd hebben om de vouwwagen op te zetten op een stenen vloer. Dat betekent dat we nog niet aan het afspannen toe zijn toegekomen. Op basis van jullie reacties lijkt het alsof afspannen toch wel van belang is in een eerder stadium. Gevoelsmatig lijkt dit niet te kloppen, maar toch wel begrijp ik!

Korte aanvullende vraag. Eén van de 'schroeven' is lam. Kan de schroef niet meer vastdraaien. Hierdoor kunnen we een deel van de boog helaas niet vastzetten. Zie de onderstaande foto:
https://freeimage.host/i/HSuuy7f

Weten jullie of er iets bestaat (ik denk aan een soort klem, die er bijvoorbeeld omheen kan?) als alternatieve oplossing?

« Laatst bewerkt op: mei 02, 2023, 10:00:52 pm door Flavio »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Reactie #4 Gepost op: mei 02, 2023, 10:18:51 pm »

Hier kan in principe zoiets omheen: (buisklem)

Gelogd

Louise van der Knaap

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Jametic Panorama 2014
Re: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2023, 12:19:58 pm »

Ik zie dat je vragen zo'n beetje zijn beantwoord.  Nou ja, ik had mijn antwoord al getypt.

je houdt inderdaad 1 buis over: dat is een dikke buis die je door de kleine lusjes onder je voorraam kan hangen. Dan kan je het raam half openritsen en er overheen laten hangen.
En er zitten stokken bij die je kan gebruiken om onder de keukenflap of flappen aan de achterkanten te bevestigen voor extra ventilatie.
Dus plm 7 stokken hou je wel over in 1e instantie.

Wij hebben onze onderstukken van de boog ook gerepareerd met zo'n ding die op de foto hierboven staat.
Bij een grote kampeerzaak voor een paar euro gekocht. je moet alleen even goed opletten op de juiste dikte van de buis.
manlief heeft het originele schroefdraad weggeboord. het klemmetje heeft nieuw schroefdraad. Nu werkt het weer prima.

Wij waren altijd aan het hannessen met de 'speciale' steun voor de staander achteraan tussen de bedden. Wát een rampending was dat. we kregen het niet zonder schade gemonteerd.
Het onderste stuk van de verticale stok hebben we van een "prikkeruiteinde" voorzien, nu kan die staander gewoon in het gaatje van het rechter bed worden bevestigd. Bij oudere modellen zat het namelijk ook zo. En het gat zat gelukkig ook in onze lattenbodem. De constructie van die voortentstokken, tussen de bedden, en de stok naar de boog is niet zo heel handig gemaakt. Ook de staander bij de boog schiet wel eens los. Maar het went vanzelf. we worden er steeds handiger in 
Wij hebben ook een 2014 Panorama.
Het belangrijkste met opzetten is dat je wagenbak waterpas staat maar zeker het rechter bed zeker goed waterpas staat en niet afhangt.
Anders krijg je bovenin teveel druk op het tentdoek.
We hebben in het begin  1x het kleine  koppelstukje gemold met inklappen. Nog steeds geen idee hoe dat toen is misgegaan. Voor een paar euro 2 nieuwe gekocht, dus altijd nog een reserve.
Ook hebben wij een strook van zo'n 25 centimeter laten maken aan ons dekzeil, want de originele vonden we teveel omhoogkruipen aan de zijkanten. Nu past alles er prima onder. nieuwere Jamet modellen hadden toen ook ineens een extra strook er standaard aan zagen we.
Het is een heerlijke vouwwagen. we zijn net terug van een goede week kamperen. heerlijk al die binnenruimte. En we hadden maanlicht via ons dakraampje :-)


Gelogd

Louise van der Knaap

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Jametic Panorama 2014
Re: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2023, 12:24:48 pm »

als ik met goed herinner was het 2014 model de eerste die geen schuin rood streepje meer vooraan had op het zeil.
Die van ons, model 2014,  is blauw wit.
De Rondo had meer wit.
Gelogd

Flavio

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Ronde XL
Re: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2023, 08:54:39 pm »

Erg bedankt voor alle informatie! Volgend weekend gaan we de vouwwagen een keer opzetten op een 'dagcamping', het weekend erna willen we er een lang weekend mee weg. Al jullie tips neem ik volgende week mee. Ik vermoed dat er nog wel een kans is dat ik dit topic nieuw leven in zal blazen met aanvullende vragen... :J

Nog wel een andere vraag. De gasslang had volgens de slang in 2017 vervangen moeten worden, daarom toch maar vervangen. Nu krijg ik totaal geen beweging in de aansluiting op het gasfornuis. De slang zelf krijg ik er niet af. Nu las ik ergens dat je de (zilveren) moer los moet draaien, maar wat ik doe (ook met 2 steeksleutels), krijg er oprecht geen beweging in...

Iemand een tip en/of die moet daadwerkelijk los moet?



Gelogd

ven030

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero 2013
Re: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Reactie #8 Gepost op: mei 15, 2023, 12:29:11 pm »

eraf snijden. de slang moet toch weg.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2023, 07:01:43 pm »

Idd. Slang over de lengte insnijden. Dan komt de slang er wel af. Daarna even het pijpje schoonmaken voordat de nieuwe erop geschoven word.
Gelogd

Flavio

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Ronde XL
Re: Hulp bij opzetten Jamet Jametic Panorama / Rondo uit 2014
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2023, 08:58:49 pm »

Bedankt wederom! Ben blij dat de bout niet los is geraakt, met het insnijden heb ik de slang los gekregen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal