Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Voordeur te strak? Cabanon Neptune 2008  (gelezen 1763 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MSuurmond

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Voordeur te strak? Cabanon Neptune 2008
« Gepost op: april 09, 2023, 10:52:43 am »

Sinds vorige week zijn we eigenaar geworden van een mooie Cabanon Neptune uit 2008. Nu drie keer opgezet en het lukt maar niet om het grondzeil bij de voordeur plat op de grond te laten komen. Ook het strak afspannen van het voorzeil lukt niet echt. Ik heb het idee dat de middelste stokken boog net iets te hoog is. 
Nu springt echter ook nog de rits van de deur af en toe open bij het dichtritsen en heb ik maar alle spanning van de voorkant afgehaald en de middelste boog iets schuiner gezet.
Hebben meer mensen hier ervaring mee? Ik zou de tent graag makkelijk strak willen opzetten zonder de hele tijd rekening moeten houden met de rits. 
Gelogd

MSuurmond

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Voordeur te strak? Cabanon Neptune 2008
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2023, 11:17:16 am »

Niemand met een tip of dezelfde ervaringen? :)
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Voordeur te strak? Cabanon Neptune 2008
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2023, 11:47:34 am »

Ik heb geen ervaring met een Cabanon, dus ik kan alleen maar iets in het algemeen zeggen.
Als de rits van de deur uit zich zelf open gaat kan het haast niet anders dan dat de tent te strak is gespannen. En
Een grondzeil mooi strak is een illusie. Dat kan alleen als je op een hele vlakke niet hellende grond staat. En die kom je op campings maar weinig tegen.
In een showroom lijkt het allemaal zo eenvoudig en gemakkelijk, maar de praktijk is vaak anders.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Voordeur te strak? Cabanon Neptune 2008
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2023, 12:04:20 am »

Als ik hem zo zie zou ik denken dat de voorste boog iets schuiner naar voren moet staan. Wij hadden de columbia en met opzetten gingen we de tent in, alle ritsen dicht en dan eerst de boog bij de wagenbak en daarna de andere boog, beide iets schuin naar voren.
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Mirri74

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Voordeur te strak? Cabanon Neptune 2008
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2023, 08:44:06 am »

Heb je bij het afspannen de deuren dicht geritst?
Gelogd

MSuurmond

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Voordeur te strak? Cabanon Neptune 2008
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2023, 10:58:50 am »

Dank voor jullie ervaringen en tips!

Als ik hem zo zie zou ik denken dat de voorste boog iets schuiner naar voren moet staan. Wij hadden de columbia en met opzetten gingen we de tent in, alle ritsen dicht en dan eerst de boog bij de wagenbak en daarna de andere boog, beide iets schuin naar voren.
Die volgorde hebben we ook gevolgd, eerst alle ritsen dicht. Daarna grondzeil licht afgespannen, dan de voorste boog omhoog en vastmaken met de spanband. Vervolgens de tent in (weer alle ritsen dicht), stok bij de vouwwagenbak als eerste omhoog en daarna de middelste stok.

Met schuin naar voren bedoel je dat de stok niet de naad van de tent volgt, maar dat ze allebei aan de onderkant richting de vouwwagenbak staan?

Heb je bij het afspannen de deuren dicht geritst?

De eerste keer niet, maar toen afgebroken en opnieuw geprobeerd, dat gaf een kleine verbetering, maar de rits ging nog steeds openen en de voorkant van de tent kon niet redelijk strak worden afgespannen.

We gaan nu in ieder geval de rits laten vervangen, dan kan dat het niet meer zijn. Daarnaast heeft de Wit aangeboden om naar de lengte van de middelste boog te kijken, maar het lijkt me heel vreemd als daar iets aan afwijkt.
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Voordeur te strak? Cabanon Neptune 2008
« Reactie #6 Gepost op: april 16, 2023, 03:44:37 pm »

Bij onze raclet safari (ook boog instructie) trek je de hele voortent omhoog aan de voorste boog. In het grondzeil zijn 4 gaatjes voorzien voor de voeten van de bogen. Hier moeten de voeten dus is, waarna de boog iets naar voren komt te staan. Op zich werkt dat prima, ware het niet dat een camping plek nooit precies vlak en waterpas is. Desondanks krijg ik het geheel niet altijd superstrak, maar wel naar mijn tevredenheid.

Voordat je een rits laat vervangen, overtuig jezelf er dan wel van dat je alles geprobeerd hebt om het teveel aan spanning iets terug te brengen.
Misschien zijn er nog anderen met goeie tips?
Gelogd

MSuurmond

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Voordeur te strak? Cabanon Neptune 2008
« Reactie #7 Gepost op: april 16, 2023, 04:55:55 pm »

...
Voordat je een rits laat vervangen, overtuig jezelf er dan wel van dat je alles geprobeerd hebt om het teveel aan spanning iets terug te brengen.
Misschien zijn er nog anderen met goeie tips?

Ja de rits gaat zelfs nu open bij geen haringen op het grondzeil en de voorkant. Waarschijnlijk toch iets teveel beschadigd/ouderdom bij het dicht doen met teveel spanning. Ik las hier op het forum dat er ook mensen zijn die de boogstokken 4-5cm hebben ingekort, maar dat is zo onheroepelijk :)
Gelogd

jodegroot

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Neptune
Re: Voordeur te strak? Cabanon Neptune 2008
« Reactie #8 Gepost op: augustus 09, 2023, 08:45:16 pm »

Ik lees dit nu pas, maar wij hebben hetzelfde probleem met onze Neptune.
Ik heb wel het idee dat het helpt als het grondzeil goed dicht tegen de wagen aan ligt, en je het grondzeil niet te strak afspant voordat de voortent op spanning is.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal