Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Skottelbraai of Cobb  (gelezen 7062 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barbje79

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Skottelbraai of Cobb
« Gepost op: maart 30, 2017, 11:36:53 am »

Hoi, Wij hebben al enkele jaren een skottelbraai en vinden het een super ding, echter.......het is zo'n lomp ding om mee te nemen. Nu zitten we te kijken naar een Cobb, maar vragen ons af of deze de skottelbraai kan vervangen. We gebruiken de slottel vooral voor 1 pans gerechten, barbecuen, aardappeltjes bakken, grote paella pan met knoflook en gamba's etc....
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2017, 11:49:19 am »

De Cobb!!
is wel iets trager dan een skottel, wij gebruiken hem vooral om broodjes te bakken, te bbq-en of te grillen.
Nadeel is dat een Cobb toch als een bbq (open vuur) gezien wordt en niet overal gebruikt mag worden.
Wel vind ik zelf dat je er meer bijzondere gerechtjes op kan maken. Qua ruimte neemt het denk ik niet veel meer in dan een skottel, tenzij je daar een aparte gasfles voor hebt.
Zelf zie ik niet veel extra voordeel van een skottel tov de gaspitjes in onze camping-keuken. Maar ook daar wil ik niemand tegen zijn hoofd stoten, het blijft een persoonlijke keuze!
Gelogd
live life outdoors

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2017, 12:11:47 pm »

Cobb ideaal om een hele kip te garen, 1 blok "brandstof" kip erin en 90 min later keurig gaar, op gas doe je dat niet. BBQ doe we er eigenlijk niet op


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2017, 12:46:05 pm »

Wij gaan voor de skottelbraai  :>. Sinds een aantal jaren nemen wij deze mee, en doen er inmiddels alles op. ( nou ja, alles?) Gasstel in de wagen wordt niet meer gebruikt. Wij hebben wel de kleine uitvoering ( Safarichef), deze neemt minder plaats is.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

DouweFlyer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Holtkamer Flyer
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2017, 12:46:30 pm »

Eerste vraag natuurlijk, voor hoeveel personen moet je koken.
Ik heb beide; gewone skottel en gewone Cobb. Om bovenstaande gaat bij ons de skottel mee. Qua inpak ruimte is bij ons de skottel praktischer. Extra gasfles gaat altijd mee en anders zit je met een zak kolen of brandstofblokken.
Gelogd

Barbje79

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #5 Gepost op: maart 30, 2017, 01:10:19 pm »

Als ik kijk naar de afmeting va onze slottel en alle bijkomende pannen, heb ik het idee dat een Cobb echt veel kleiner is en veel minder plaats in beslag neemt. Wij zijn met een gezin van 4.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #6 Gepost op: maart 30, 2017, 02:25:11 pm »

wij hebben een slottel en eigenlijk alleen nog maar de paellapan en grill in gebruik. de deksel nemen we al niet meer mee. eitje bakken of pannenkoek, gebakken aardappeltjes en vlees, pasta  etc doen we allemaal op die paella pan. Van mij mag de poot wel wat lager maar goed dat neemt niet zoveel ruimte in beslag.. en eigelijk is een maatje kleiner misschien groot genoeg voor 4 personen maar ja we hebben nu eenmaal en ik doe hem niet zomaar weg. een Cobb zou ik meenemen voor echt een bbq idee. maar dat kan ook op de slottel. In mijn ogen kan je op de slottel nog net iets meer dan op de Cobb. Neemt niet weg dat we er soms ook aan denken om hem aan te schaffen hoor.
Gelogd

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #7 Gepost op: maart 30, 2017, 02:46:22 pm »

Broodjes bakken doen wij op de safari chef
Wij hebben geen skottelbraai maar een kleine variant de safari chef
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #8 Gepost op: maart 30, 2017, 03:00:44 pm »

Als ik kijk naar de afmeting va onze slottel en alle bijkomende pannen, heb ik het idee dat een Cobb echt veel kleiner is en veel minder plaats in beslag neemt. Wij zijn met een gezin van 4.
de pannen hebben wij uiteraard ook voor gebruik in de keuken. Als je iets zoekt voor dagelijks gebruik zou ik waarschijnlijk voor de Skottel gaan.
Als het is om erbij te hebben, is de Cobb een leuk ding.
Thuis gebruiken we hem ook regelmatig (in de zomer) om een visje te roken of een beercan chicken in te maken. Er zijn wel heel veel extra accessoires nodig wil je wat variatie kunnen hebben.
Maar dat past allemaal indezelfde tas (vooralsnog dan).
Ik weet dat er ook mensen zijn die hem binnen gebruiken, dat zou ik zelf nooit doen.
Gelogd
live life outdoors

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #9 Gepost op: maart 30, 2017, 05:10:50 pm »

Ik vind dat je een Skottel en een Cobb niet echt met elkaar kan vergelijken.
Wij hebben een Cobb en geen Skottel.
De Cobb is echt iets voor slow cooking. Maar je kan er dan wel van alles mee. Heerlijk vis, vlees en groente op grillen. Aardappels poffen, cake op bakken. Het is echt wat anders dan BBQ'en en je moet er wel wat  mee leren om te gaan. Maar als je het onder de knie hebt, zijn de mogelijkheden groot. En zoals het met BBQ'en is, is het met de Cobb ook een beetje aanklooien.

Wat betreft ruimte denk ik dat een Cobb wat kleiner is dan een Skottel. Daarnaast je kan de briketten in de tas van de Cobb stoppen en nemen dus geen extra ruimte in.
De extra accessoires zijn legio, maar ook overbodig. Het enige wat ik aanraad is de dikke grillplaat. Deze is zoveel beter dan de dunne standaard plaat, eigenlijk een must.

De Cobb kan je ook nog eens meeneem voor een picknick, dat zie ik je met een Skottel niet doen.

Ik denk wel dat een Skottel iets is voor dagelijks gebruik, de Cobb gebruiken wij 1 a 2 keer per week. We willen per slot van rekening niet iedere dag slow cooking.

Het is een keuze ...
Gelogd

Barbje79

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #10 Gepost op: maart 31, 2017, 10:55:14 am »

Bedankt allemaal, denk dat het dan toch maar voorlopig de skottel blijft. Als we weer wat leuks willen kopen kunnen we altijd nog de Cobb erbij kopen.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #11 Gepost op: mei 03, 2017, 04:59:37 pm »

Wij koken traditiegetrouw op onze 3-pitter. Even de site van de Cobb bezocht, dat is toch wel een gaaf ding. Vraag: kan er ook gewoon houtskool in? Daar wordt op de site nl niets over vermeld.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #12 Gepost op: mei 03, 2017, 05:53:58 pm »

Wij koken traditiegetrouw op onze 3-pitter. Even de site van de Cobb bezocht, dat is toch wel een gaaf ding. Vraag: kan er ook gewoon houtskool in? Daar wordt op de site nl niets over vermeld.
Wij gebruiken briketten (kokos of heet t ook alweer), werk ook goed.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #13 Gepost op: mei 04, 2017, 08:30:59 am »

Joh.. win ik zomaar een mooie Limited edition skottel met de prijsvraag bij de vrijbuiter.  :> Erg benieuwd, nog nooit met zo'n ding gekookt.

https://www.vrijbuiter.nl/oranje/

« Laatst bewerkt op: juni 15, 2017, 07:39:25 pm door _Jeroen_ »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Skottelbraai of Cobb
« Reactie #14 Gepost op: mei 04, 2017, 10:06:08 am »

Ohhh, jij bent 1 van de winnaars.  Gefeliciteerd, ik vind hem leuk in oranje :J
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal