Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Koken op benzine brander  (gelezen 5412 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ReinierCo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy
Koken op benzine brander
« Gepost op: augustus 03, 2020, 03:24:52 pm »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben op zoek naar wat ervaringsdeskunidgen als het gaat om koken op benzine branders. (ik zie in sommige reacties dat er verschillende mensen koken op de coleman 2 pit burner)
Ik overweeg zelf om over te stappen naar een benzine brander.

Wij gaan binnenkort onze jamet Panorama inruilen voor een Campooz fat Freddy, en ben dus aan het kijken wat wij mee willen nemen om te koken (naast de Weber Go Anywhere)
voornaamste redenen:
- vermogen van een benzine brander ligt hoger
- ruimte besparing door geen gasfles mee te nemen
- ik heb al een lamp op benzine, dus ik neem al benzine mee


Koken doe ik bij voorkeur buiten, waar ik voornamelijk wat over twijfel is het binnenkoken als het toevallig regent oid. Ik zou denk ik de brander buiten aansteken om de generator op te laten warmen en daarna binnen neerzetten om te koken (of als de voortent niet staat onder of net buiten de luifel uiteraard)


Hoe doen jullie dit?

groet

Reinier
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2020, 04:00:30 pm »

Wij koken binnen op gas en op benzine voornamelijk buiten. Ik neem al sinds 1996 één of twee benzinebranders mee. In het verleden van Optimus, maar al heel lang Coleman, omdat je die niet apart hoeft voor te gloeien. Die dingen branden vrijwel meteen blauw. Wij stoken op euro 95, als je hem binnen gaat gebruiken zou ik eerder voor Coleman fuel oid kiezen. Wij gebruiken trouwens geen twee pitter, die vind ik te groot. Wij hebben twee Sportsters.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2020, 04:59:30 pm »

Koken doe je op gas, rijden op benzine....

Het is inderdaad zo dat je met het koken op gas, wat vermogen mist. Maar voor ons volstaat het over het algemeen.

In onze tent tijd hebben we altijd gebruik gemaakt van Cole benzinebranders, zowel 1 als 2 pits. In eerste instantie met benzine, later met wasbenzine. Dit omdat wasbenzine niet stinkt. Wat mij betreft echt een aanrader, wasbenzine is waarschijnlijk ook te gebruiken voor je benzine lamp.

Ook nu maken we nog incidenteel gebruik van de benzinebrander. Wanneer we gaan picknicken, buiten de luifel willen koken of veel vermogen nodig hebben.
Zelf zou ik de benzinebranders (en ook gasbranders) niet in een gesloten tenten gebruiken.  Onder de luifel of een open tent zonder kuipzeil gaat dit prima.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2020, 05:02:09 pm »

Koken doe je op gas, rijden op benzine....

Het is inderdaad zo dat je met het koken op gas, wat vermogen mist. Maar voor ons volstaat het over het algemeen.

In onze tent tijd hebben we altijd gebruik gemaakt van Cole benzinebranders, zowel 1 als 2 pits. In eerste instantie met benzine, later met wasbenzine. Dit omdat wasbenzine niet stinkt. Wat mij betreft echt een aanrader, wasbenzine is waarschijnlijk ook te gebruiken voor je benzine lamp.

Ook nu maken we nog incidenteel gebruik van de benzinebrander. Wanneer we gaan picknicken, buiten de luifel willen koken of veel vermogen nodig hebben.
Zelf zou ik de benzinebranders (en ook gasbranders) niet in een gesloten tenten gebruiken.  Onder de luifel of een open tent zonder kuipzeil gaat dit prima.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2020, 05:38:23 pm »

Met alles wat verbrandingsgassen geeft, goed ventileren ivm de schadelijke gassen waar onder CO die vrij komt.
Gelogd

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 138
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #5 Gepost op: augustus 03, 2020, 07:55:26 pm »

Wij doen ook koken op een Coleman, maar altijd onder de luifel of tarp. Met aansteken ruik je m iets, maar al snel (20 sec.) een blauwe vlam en geurloos. Kwa brandstof gebruiken we hetzelfde als waar de auto op rijdt (E10) die hebben we toch bij ons. De toestellen lijken er geen hinder van te ondervinden. We hebben wel een paar reparatie dingetjes mee voor de apparaten, b.v. een rubbertje voor de pomp.

De Campooz heeft net als onze Gordigear maar een kleine leefruimte, we hebben er ooit een keer in gekookt, maar niet weer. Je hebt niet alleen de geur van de benzine in je tent maar ook de waterdamp en de kookluchtjes.... brrrr
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2020, 08:06:10 pm door CJ-Albert »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #6 Gepost op: augustus 03, 2020, 08:10:44 pm »

Koken doe je op gas, rijden op benzine....

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Fout, het is juist exact andersom. Koken doe je met veel vermogen op benzine, rijden door je voor 55 cent per liter op LPG...
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #7 Gepost op: augustus 03, 2020, 08:15:20 pm »

Ik heb trouwens een hele verzameling benzinebranders, ook antieke, een de meeste (ook de Coleman Sportsters), hebben de rare eigenschap dat de pakkingen buiten het seizoen 'verdrogen' (ziet er niets aan) en bij het eerste gebruik benzine lekken. Vroeger schrok ik er van, tegenwoordig spuit ik de branders een paar dagen voor vertrek in met wd40 en laat ik ze bewust even benzine lekken. Binnen een paar uur zijn ze dan weer volledig lekvrij.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2020, 08:17:46 am »

Fout, het is juist exact andersom. Koken doe je met veel vermogen op benzine, rijden door je voor 55 cent per liter op LPG...
:#  Ervaringsdeskundig. Rijden op gas dan.
Maar ik begrijp niet waarom je met koken op gas vermogen mist. Wij hebben nog nooit het idee gehad of vermogen gemist. Het gaat eerder te snel op de camping.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

ReinierCo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #9 Gepost op: augustus 04, 2020, 09:40:25 am »

Je mist het vermogen ook niet altijd.
Mijn ervaring is toch op de momenten dat iets te hard gaat dit voornamelijk komt door de pannen die worden gebruikt.

Maar nu bij de pannen groter worden (zijn inmiddels met 5) merk je toch dat je met gas wat te kort komt. En echt goede hitte om steaks te maken oid mis je toch wel op gas.

Nu moet ik zeggen dat bij mij eigenlijk dagelijks de BBQ aanstaat dus ik heb er niet enorm veel last van :)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #10 Gepost op: augustus 04, 2020, 03:03:23 pm »

Wij zijn ook met 5 en hebben een aantal volwaardige (bak)pannen bij ons. Dan maakt benzine wel veel verschil tov gas, ondanks dat onze gasbranders opgevoerd zijn. Vroeger reisleider geweest voor een reisorganisatie waar mensen zelf kookten en we als service een box met kookspullen bij ons hadden, inclusief campingaz 907 en tweepitter. Niet vooruit te branden, zeker niet als meerderen samen kookten en er grote pannen op het vuur gingen. Tot er benzinebranders tevoorschijn kwamen. Ook dingen als pannenkoeken bakken gaat volwaardig en snel op benzine, desnoods voor een hele groep. Ik zou niet meer anders willen. Wasbenzine heb ik trouwens ook geprobeerd, dat vond ik niet zo'n succes. Brandde eerder groen dan blauw. Wat E10 doet met branders durf ik niet te zeggen, ik tank altijd zoveel mogelijk in Duitsland, E5 of beter.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2020, 12:46:51 pm »

Ik heb ook een benzinebrander (Coleman Peak 1), die altijd mee gaat op vakantie. Deze brander is wel antiek te noemen (bijna 30jaar jong), heeft in die jaren veel van de wereld gezien en moeten doorstaan. Rammelen in een tas tijdens fietsvakanties. Tankje gevuld met zeepsop om ‘m mee te krijgen in het vliegtuig etc.
En nu gebruik ik ‘m in de VW onder de luifel.

Dit jaar heb ik voor het eerst Aspen 4 als brandstof gebruikt. Dit is een ‘schone’ benzine voor 4-takt grasmaaiers e.d.
Op deze brandstof werkt het brandertje erg goed, zelfs beter dan op de originele Coleman Fuel en zeker beter dan op E95. Veel minder stank en sneller blauwe vlammen. Autobenzine gebruik ik liever niet vanwege de additieven, die wel goed voor de automotor zijn, maar minder goed voor een brander (verstopping) en de eigen gezondheid.
Nog een voordeel... Aspen 4 is onbeperkt houdbaar, E5/E10 is dat zeker niet! De prijs is wel hoger dan autobenzine, maar goedkoper dan Coleman Fuel.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2020, 07:44:13 pm »

Ik kook al meer dan 30 jaar op benzine.
Werkt perfect en overal en makkelijk verkrijgbaar.
Altijd op 1 pitje gekookt voor een gezin van vier. Een beetje creativiteit en de slaapzak gebruiken als ouderwetse 'hooikist'.

In 2017 zijn we van een tentje overgestapt op een Fat Freddy van CampooZ. Ik heb toen zelf een chuckbox gemaakt en heb ook een Coleman two burner stove gekocht. Wat een luxe, nu twee pitjes om op te koken, haha.

Ik heb in het begin wel problemen gehad met de Coleman fuel, deze heeft last van veroudering waarbij de brandstof begint te vlokken.
Op advies ben ik overgestapt op Aspen-4. Ook een schone alkylaatbenzine, die een stuk goedkoper is dan Coleman fuel. Is eindeloos lang houdbaar (vlokt niet) en zit in een praktische jerrycan van 5 liter. In heel Europa ook makkelijk verkrijgbaar.

Ik kook altijd onder de luifel. Mijn voortent zet ik nooit op, ik gebruik alleen de zijwand naast de wagenbak. Ik plaats op de camping de chuckbox op de openstaande klep van de aanhanger.
Gelogd

ReinierCo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy
Re: Koken op benzine brander
« Reactie #13 Gepost op: augustus 24, 2020, 10:12:36 am »

Ik kook al meer dan 30 jaar op benzine.
Werkt perfect en overal en makkelijk verkrijgbaar.
Altijd op 1 pitje gekookt voor een gezin van vier. Een beetje creativiteit en de slaapzak gebruiken als ouderwetse 'hooikist'.

In 2017 zijn we van een tentje overgestapt op een Fat Freddy van CampooZ. Ik heb toen zelf een chuckbox gemaakt en heb ook een Coleman two burner stove gekocht. Wat een luxe, nu twee pitjes om op te koken, haha.

Ik heb in het begin wel problemen gehad met de Coleman fuel, deze heeft last van veroudering waarbij de brandstof begint te vlokken.
Op advies ben ik overgestapt op Aspen-4. Ook een schone alkylaatbenzine, die een stuk goedkoper is dan Coleman fuel. Is eindeloos lang houdbaar (vlokt niet) en zit in een praktische jerrycan van 5 liter. In heel Europa ook makkelijk verkrijgbaar.

Ik kook altijd onder de luifel. Mijn voortent zet ik nooit op, ik gebruik alleen de zijwand naast de wagenbak. Ik plaats op de camping de chuckbox op de openstaande klep van de aanhanger.
Dank voor de reactie!
Inmiddels heb ik ook de 2pits (de 424 vond ik groot genoeg) gekocht. Deze gaat bij mij op de keuken op de klep, danwel op de poten naast de tent (ik sta liever in de openlucht, ben wel een buiten-koker, ook thuis)

Mocht in het voorjaar de voortent helemaal dicht gaan en het is echt k-weer neem ik denk ik een compact gaspitje mee om in ieder geval iets binnen te kunnen doen. Ik zag de ridgemonkey voorbij komen. Klein en lijkt behoorlijk stabiel.

Verstuurd vanaf mijn LM-Q617.FGN met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal