Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: StijnMattheus op augustus 12, 2012, 02:36:58 pm
-
Hoi,
Zoals uit vorige posts van mij blijkt, zijn wij met het gezin hard op zoek naar een degelijke vouwwagen.
Volgende vraag:
Stel dat je NAT inpakt (en ik bedoel dus echt NAT).
Dan zie je bij vouwsystemen waarbij de binnentent en de buitentent aan hetzelfde frame zitten vastgemaakt dat het natte buitendoek het (hopelijk) droge binnendoek zal raken bij het vouwen.
Bijvoorbeeld bij Jamet, Raclet zie je dit. (laat ons dit methode 1 noemen)
Bij Cabanon, bijvoorbeeld, zier je op instructiefilmpjes dat het natte buitendoek en het droge binnendoek bij het dichtklappen van elkaar gescheiden worden door een plank die onder de lattenbodem van het bovenste bed (bij inklappen) gemonteerd is. Hierdoor komt het natte doek niet in contact met het droge doek. (methode 2)
Ik ken er te weinig van om hier gefundeerde conclusies uit te trekken, maar als het doel is om bijvoorbeeld in twee ritten van ver naar huis te rijden, en dus onderweg een zgn. tussencamping moet aandoen dan vermoed ik dat met methode 1 twee natte matrassen je deel is. Bij methode 2 zie ik dat niet gebeuren.
Heb ik dit correct geanalyseerd of zijn er ervaringen die anders uitwijzen....
Graag jullie inzichten...
Bedankt
-
Met een Zambezi original dit jaar twee keer erg nat ingeklapt, geen probleem, s'avonds gewoon droog slapen.
-
Wij hadden altijd van die plastic dekzeiltjes binnen handbereik liggen zodat we die op de bedden konden leggen als we nat zouden moeten inpakken. (In 10 jaar tijd gelukkig nog nooit nodig gehad)
-
Wij hadden altijd van die plastic dekzeiltjes binnen handbereik liggen zodat we die op de bedden konden leggen als we nat zouden moeten inpakken. (In 10 jaar tijd gelukkig nog nooit nodig gehad)
Da's geluk hebben.
wij gaan nu al 12 jaar met een tunneltent, en nog niet een keer hebben we het droog gehouden.
Dit jaar ook weer. Twee weken mooi weer. De laatstste nacht, jawel, een hoop water eroverheen.
Vandaar dat wij dit toch een belangrijk aandachtspunt vinden.
Als ik het goed begrijp dan leggen jullie er gewoon een plastick zeil tussen.
Als dat de oplossing is, dan snap ik niet waarom de constructeurs dat niet gewoon voorzien (waterdichte, lichte plastic plaat onder de lattenbodems).
Zal wel zijn reden hebben zeker..
-
Bij nat inklappen blijft bij ons alles droog.
Op de heen en terug weg is met de overnachting alles nat geworden.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
-
Als je het doek goed opvouwt, dan hoef je er niks tussen te doen,
ik houd niet zo van plastic tegen mijn katoenendoek.
Gewoon klappen, volgens de diverse merkendealers gaat dit altijd goed.
(gelukkig zelf nooit nodig gehad, tot nu toe altijd droog kunnen inklappen, maar wel eens een avondje eerder vertrokken, ivm verwachtingen)
-
Vorig jaar de Jamet zeiknat ingeklapt en 's avonds weer uitgeklapt maar helaas, nog steeds lattenbodem en geen waterbed :P
-
Op het kampeeravontuur waarbij wij aan het einde in de stromende regen in een volledig meer stonden (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,10213.msg123651.html#msg123651) hebben wij dus met methode 2 (de Cabanon/Conway) methode de bedden volledig droog kunnen inklappen. Was er toen wel blij mee. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij methode 1 geweest zou zijn.
-
Vorig jaar de Jamet zeiknat ingeklapt en 's avonds weer uitgeklapt maar helaas, nog steeds lattenbodem en geen waterbed :P
:P ooh wat een idee, maar dan ook met masage-stand
-
Met een Zambezi original dit jaar twee keer erg nat ingeklapt, geen probleem, s'avonds gewoon droog slapen.
Zelfde verhaal bij de zambezi riverlodge. Deze vakantie 2 x drijf en drijfnat ingepakt. Toen we thuiswaren, regende het nog. Pas 1,5 dag later konden we hem laten drogen. Bed was nog steeds kurkdroog! No problemo..
-
Wij hebben met onze Alpen Kreuzer Duet en huidige flyer ook wel regelmatig nat ingeklapt. Bij de AK was het eea wel vochtig, maar niet hinderlijk. En in een warmer land is het vaak heel snel weer droog. De flyer klappen we het bed op, dus het natte doek komt niet daarop, maar ook de spullen die op het opgeklapte bed liggen worden niet vochtig...dus...geen voorzorg maatregelen voor ons...alleen als we opklappen dan gaan we meestal of naar huis, of naar een volgende warme plek met lekkere zon...
-
Wij hebben onze Holtkamper Cocoon ook een paar keer drijfnat moeten inklappen. Ramen en deur doen we dan zo goed als dicht en dan blijft alles binnen kurkdroog.
-
ik houd niet zo van plastic tegen mijn katoenendoek.
Ehhh... Maar elk raam van een klapper ligt toch altijd wel ergens tegen het tentdoek?
-
Vorig jaar net voor we in zouden klappen noodweer, alles zijknat. Toch moesten we weg, naar huis gereden de volgende dag nog niet helemaal droog weer maar toch uit gezet. Het werd gelukkig droog en na een 2 uur droog in geklapt. Bedden van de Combi Camp zijn droog gebleven. Verder geen gevolgen voor water dichtheid.
Henk
-
Dit jaar hebben wij onze Trigano Odyssee twee keer nat moeten inpakken.
De eerste keer, op de heenreis tijdens de eerste overnachting, was de tent nat van de regen.
Zes uur later de vouwwagen weer opgezet. Geen probleem, binnententen en bedden droog.
De tweede keer, op de terugreis na de laatste overnachting, was de tent nat door condens.
24 uur later de tent opgezet om te laten drogen. Binnententen nat, maar de bedden droog omdat deze waren afgedekt met een plastic zeil.
-
Bij de Conway (methode 2) nergens last van als je hem daarna maar open zet. Mijn zwager heeft dat 1x niet gedaan, het tentdoek zat onder de schimmel en zo ook de onderkant van 1 beddenplank. de beddententen helemaal niets. (is allemaal goedgekomen)
Voordeel bij Conway is dat de wagentent heel makkelijk van het frame te halen is, als wij twijfelen of niet voldoende tijd hebben om hem te laten drogen halen we hem van de wagen en hangen hem uit op zolder.
-
Afgelopen mei in Slovenie hebben wij onze AK Select zeiknat ingevouwen (er kwam bij het inkorten van de stokken zelfs een golf water van het dak), maar eerst hadden we plastic om beide matrassen gewikkeld. We zijn in een keer naar huis gereden, en hebben de volgende ochtend uitgeklapt en laten drogen. De matrassen waren gelukkig nog droog en na een paar uur drogen was de hele tent ook weer droog. Waterdichtheid gaan we volgende week uitvinden (hopelijk is ie dicht).