Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Mbroekie op mei 31, 2017, 08:56:20 pm

Titel: Kogeldruk
Bericht door: Mbroekie op mei 31, 2017, 08:56:20 pm
Vraagje. Ik heb een Jamet louisiana uit 2003. Gaan voor de eerste keer op pad en zojuist de kogeldruk opgemeten. Dit is 50 kilo. Had eerst 75 echter wat kleding etc aan de keukenzijde gezet. 50 kilo is prima toch? Dit is dus als de vouwwagen NIET is aangekoppeld aan de auto en los staat van de steunpoten.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Theu op mei 31, 2017, 09:05:50 pm
50 kg is idd een mooie kogeldruk.
Echter de auto is de bindende factor. Veel auto's mogen 50kg kogeldruk hebben. Sommige meer en andere minder. Onze Ford Mondeo mag er 75kg hebben.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Mbroekie op mei 31, 2017, 09:11:17 pm
Thnx. Waar kun je dat vinden wat de auto mag hebben aan kogeldruk? Ik heb een vw  golf station uit 2008
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: harmenkuijer op mei 31, 2017, 09:21:04 pm
Als het goed is in de boekjes van de auto of de leverancier van de trekhaak.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Mbroekie op mei 31, 2017, 09:22:46 pm
Al gevonden. 75 kilo max
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Mbroekie op mei 31, 2017, 09:23:58 pm
Kan wat betreft dus vertrouwd de weg op op deze manier. Bedankt voor de snelle reacties
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Paulvh op mei 31, 2017, 10:36:52 pm
Mijn auto mag ook 75kg kogeldruk hebben. Dus zelf hou ik dan tussen de 60 a 70 kg aan. Eea vind ik wat comfortabeler rijden.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: KampeerFan op mei 31, 2017, 10:48:09 pm
Mijn ervaring is dat de maximale kogedruk die je auto mag hebben,  ook het prettigste rijd.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op mei 31, 2017, 11:14:23 pm
Ik dacht ook dat het bij de auto lag dat he maximaal kogeldruk moest gezocht worden, maar in een andere post een twee tal maanden terug las ik dat er ook een maximale kogeldruk zou zijn voor de vouwwagen zelf (waar ik dacht dat deze minimaal was).

Mijn wagen kan volgens het boekje maximaal een kogeldruk hebben van 60 kg. (Ecoversie is verlaagd chassis en dus lagere maximale kogeldruk). Voor veilig met de wagen van 650 kg te rijden had ik op diverse plaatsen gevonden dat minimaal 40 kg kogeldruk viel te hanteren, en dat was ook bij de dealer gezegd. Een wagen van het zelfde merk en eigenlijk dezelfde wagen, heeft men dan weer aangegeven dat het maximaal 40 kg zou mogen zijn voor de vouwwagen zelf.

Tot nu heb ik altijd getracht rond de 50 kg te zitten. (ruim meer dan 40 kg en ook minder dan maximaal voor de auto).  Een maximale kogeldruk voor de vouwwagen zelf vindt ik dan weer vreemd maar zou dus wel degelijk ook een factor zijn waar rekening mee dient gehouden te worden.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: linda75 op juni 01, 2017, 06:36:41 am
wij mogen 75 kg maar onze ervaring is dat 60 kg het lekkerste rijd...
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Jimmymichiels op juni 01, 2017, 07:06:38 am
Bij raclet schrijven ze max 40kg voor.
Dus hou ik me daar aan.
Je voelt niet dat er iets achter hangt :)6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: solex op juni 01, 2017, 07:49:26 am
Wij houden ons aan 50à55 druk op de auto die 75 mag hebben en 60à65 op de camionet (busje) die 120 mag hebben.
Gewoon kijken dat het geheel niet doorhangt en een mooi rechte lijn vormt als je van de zijkant kijkt.
Zeker niet lager dan 40 gaan,is wel per voertuig verschillend.
Wij verschuiven het kistje met haringen om de druk juist te hebben,te veel druk gaat hij achter in de vw en bij te weinig in de disselbak.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Longdude op juni 01, 2017, 07:52:36 am
Met al dat elektrische "geweld" tegenwoordig is het inderdaad goed om de boeken van de auto erbij te pakken, mijn trekhaak (aftermarket, afneembaar) kan 80 kg hebben. BMW zelf adviseert een maximale kogeldruk van 75kg.

De laatste jaren zit ik op ca 68 kg en dat rijdt uitstekend
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: xray op juni 01, 2017, 10:03:27 am
Is al vaker voorbij gekomen idd. Is afhankelijk van veel factoren maar denk dat 50-75 kilo over het algemeen wel goed is.

in dit topic staat er wat meer over pagina 6 en verder. http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16374.75 (http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16374.75)

De kogeldruk kan afhankelijk zijn van drie factoren, namellijk de auto, de trekhaak en de aanhangwagen. Het laagste maximum is dan uiteraard wat toegestaan is. Ik zat bij de vorige VW op 60-70 kg afhankelijk van wat er in de keuken en dissel zaten  :#

Was aan het lezen over kogeldruk en kwam deze tegen op de website van het OM. Lijkt erop dat je de VW tot 750 kg de kogeldruk niet zwaarder mag hebben dan 50kg.
Dit zou dus gelden voor de mijne en denk de meeste andere.....Mijne is immers de Odyssee en gaat tot 650 kg. Iemand hier ervaring mee?

Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg. Mag deze aanhanger meer dan 750 kilo wegen? Dan mag de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger zijn. Dit mag dus meer dan 50 kilo zijn.

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: fietsert op juni 01, 2017, 10:46:23 am
Dus dat betekend dan dat er een kleine marge is, rekening houdend met de aanbevolen en toegestane kogeldruk, namelijk tussen 35 en 50 kg. Ik vind dit zelf niet eenvoudig met de bagage te regelen. Zeker daar er soms twee volwassen fietsen op de dissel mee gaan, soms niet. En soms twee kinderfietsen in de bak , en soms niet. En die fietsen zijn niet eenvoudig te verschuiven over de vw , zoals een kratje haringen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Frankie op juni 01, 2017, 10:58:06 am
Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg. Mag deze aanhanger meer dan 750 kilo wegen? Dan mag de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger zijn. Dit mag dus meer dan 50 kilo zijn.

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
Schiet mij maar lek. 1% van 1000 kilo is in mijn boekje 10 kilo.
Dan lees je dus feitelijk: "Dan mag de kogeldruk minimaal 10 kilo zijn. Dit mag dus meer dan 50 kilo zijn".
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op juni 01, 2017, 11:16:12 am
Maar bij een kar van 5,5 ton moet de minimale kogeldruk volgens de wet dus 55 kg zijn. Bij een kar van 1000 kg moet de kogeldruk minimaal 10 kg zijn, maar meer mag dus wel. Meer lijkt me omwille van veiligheid en weggedrag wenselijk.

Mij is altijd geleerd dat in beginsel een hogere kogeldruk een beter weggedrag oplevert. Ik begrijp dan ook deze wettelijke regel van max 50 kg kogeldruk niet. Er zijn meer wetten die ik niet begrijp, ik heb me er echter wel aan te houden  :O
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Frankie op juni 01, 2017, 11:27:57 am
Maar bij een kar van 5,5 ton moet de minimale kogeldruk volgens de wet dus 55 kg zijn. Bij een kar van 1000 kg moet de kogeldruk minimaal 10 kg zijn, maar meer mag dus wel. Meer lijkt me omwille van veiligheid en weggedrag wenselijk.
Rest de vraag waarom een caravan van 1200 kilo dan een kogeldruk van slechts 12 kilo mag hebben en in feite een onbegrensde maximale kogeldruk heeft.
Met 12 kilo hangt zo'n ding te bokken als een gek.
Juist omdat er staat: "Ook een te lichte kogeldruk of koppelingsdruk is niet goed." lijkt het me voor de hand liggen dat er in alle gevallen minima en maxima gesteld worden. Dus zeg pakweg: minimaal 2% en maximaal 7% van de massa. Maar goed. De regels van het RDW zijn wel vaker ondoorgrondelijk.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: poldertoerist op juni 01, 2017, 11:28:09 am
best lastig allemaal.

ik hou me altijd aan de marge van de auto, en dan zit ik aan de veilige kant. Als je mijn combinatie ziet staan dan staat die vrijwel ook altijd recht. 

Want wanner roep je op om te gaan handhaven?  Ik denk dat dat aan de orde komt zodra je een combinatie hebt waarbij de trekauto achter behoorlijk omlaag hangt.  Maar goed, ik zie nog wel eens combi's rijden die ik zelf al lang en breed van de weg gehaald had en dat gebeurd kennelijk niet.

de regel van het OM kende ik ook helemaal niet. ik denk bijna niemand... wat je er overigens niet van vrijpleit om hem wel te volgen.

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: xray op juni 01, 2017, 11:57:54 am
Die kogeldruk wet van minimaal 6.5 of 7.5 kilo afhankelijk van VW en 50 kilo maximaal is idd erg raar.....
en ik kwam hem toevallig tegen doordat ik een andere VW heb en nog wat ging googelen.....
Ik houd ook 50-65 kilo aan (trekhaak mag 75 kilo en vouwwagen ook dacht ik...) denk ook dat ze pas echt controleren als het er heel raar/gevaarlijk uitziet.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: ejpwg op juni 01, 2017, 12:00:36 pm
Ook maar even op zoek gegaan, en je vind verschillende waardes van min en max op de verschillende sites

onderstaand is ook wel leuk

****************************
Koppelingsdruk

Bij middenasaanhangwagens mag de last onder de koppeling:

 - alleen in neerwaartse richting zijn gericht
 - niet meer bedragen dan de door de fabrikant van de aanhangwagen opgegeven toegestane maximum last onder de koppeling
 - niet meer bedragen dan 10,0% van de toegestane maximum massa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg
 - niet minder bedragen dan 1,0% van de toegestane maximum massa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg
****************************

1000 kg kogeldruk ?????

Maar zoals ik hem lees (en ook altijd vanuit ben gegaan)
je hoeft NIET boven de 50 kg te zitten
maar moet WEL rekening houden met de maximale druk opgegeven voor de trekhaak en voor het koppelingspunt van de aanhanger / vouwwagen

Mijn trekhaak mag max 75 kg hebben
En volgens de papieren van Holtkamper mag de koppeling ook max 75 kg hebben

En  dat je tussen de 5% en 10% van het gewicht van de vouwwagen moet zitten
dat is in mijn geval tussen de 37,5 kg  en 75 kg

de druk zit bij mij ergens rond de 55 kg, dus mooi in het midden, en rijd lekker

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Klapband op juni 01, 2017, 02:06:32 pm
In de gebruiksaanwijzing van Combi-Camp Flexi Comfort staat dat de kogeldruk mag variëren van  minimaal35 kg tot maximaal 75 kg. Mijn trekhaak mag met maximaal 100 kg belast worden en met twee fietsen op de dissel zit ik nu op 75 kg (gewicht evenredig over de klapper verdeeld en een​ lege koelbox in de keuken).
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: meneer Marnix op juni 01, 2017, 04:26:07 pm
In ons geval heeft de auto maximaal 75 kg kogeldruk. Als mijn auto echter sowieso al wat lager ligt door extra bagage zou je denken dat de kogeldruk enigzins afneemt. De trekhaak zit immers al iets lager.

Zelf hou ik met een disselweger rond de 55 kg tot 60 kg aan. Dat rijdt prima / rustig.

Stel dat ik een kogeldruk van 80 kg zou hebben, dan denk ik dat dat toch veiliger zou rijden als dat ik exta gewicht naar achter zou verplaatsen in de keuken. Wat ik daar mee wil aanstippen is dat vooral een goede verdeling van je gewicht belangrijk is. Dus zoveel mogelijk gewicht op de assen. Als je je daar een beetje aan houdt, dan zal je kogeldruk niet zo snel te hoog zijn.

Liever te zware kogeldruk dan te licht zou ik trouwens denken....
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op juni 01, 2017, 05:12:34 pm
Het wordt in ieder geval al een stuk duidelijker.


Zal dus een keer gaan opzoeken hoe het nu zit met mijn wagen. Vermoedelijk dus max 40 kg terwijl ik in het verleden 50 kg gebruikte. Wordt weer een beetje herverdelen.

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal