Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: akiwalker op juli 12, 2017, 10:32:29 am

Titel: Klapband onderweg
Bericht door: akiwalker op juli 12, 2017, 10:32:29 am
We zijn zaterdag met onze vouwwagen naar italie vertrokken maar 120 km van huis hebben we een klapband gehad. Auto zware schade aan en vw totaal vernield.
Nu heb ik een kleine omnium dus mijn eigen schade is niet verzekerd. Volgens de takeldienst in Duitsland staan er onder mijn vouwwagen de verkeerde banden. Hierop staat max load 355 kg, nu vraag ik me af moet ik dit maal 2 doen? Want anders heeft de garage echt een grote fout gemaakt en zal ik proberen van hun de schade te laten vergoeden. Aangezien deze nog maar een maand geleden geplaatst zijn.
Hier een foto vd nog goede band.
Graag zoveel mogelijk info. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170712/92df9ee90fb83dad2d2bd91d7f4fb4e0.jpg)

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Tago Herman op juli 12, 2017, 10:52:30 am
Zeer shit met wat jullie is overkomen. Ik hoop dat het met jullie zelf goed gaat, en dat jullie geen problemen hebben. Uiteraard is de schade ook zeer vervelend, maar niet onoverkomelijk. Wat de banden betreft, dit zijn de juiste banden. Het draaggewicht is per band 355 kg, dus in totaal mag de wagen 710 kilo wegen, met daarbij nog een marge van 10 %, dan kom je totaal op 781 kg.
Dat moet dus voldoende zijn.

Ik wens jullie veel sterkte met de verdere afwikkeling.

Herman.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: PenH op juli 12, 2017, 11:12:37 am
Ai wat vreselijk!
De banden lijken mij ook correct.
Als aanvulling op Tago; de code 'N' geeft een maximum snelheid van 140km/uur aan. En de kogeldruk kun je ook nog optellen bij het max. totaalgewicht in het voorbeeld hierboven.

Het is wel heel toevallig dat je met net nieuw gemonteerde banden een klapband krijgt. Je zou haast denken dat er iets mis is geweest met de banden of de montage. Zijn de ventielen ook vervangen? Als het ventiel is gaan lekken zakt de druk, wordt de band steeds heter tot hij klapt.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: JelleKaptein op juli 12, 2017, 12:18:46 pm
Ik had op mijn vouwwagen hogedrukventielen, terwijl de band niet een hogedrukband was. Het ene ventiel sloot wel goed af, maar het andere ventiel niet. Deze kreeg te weinig druk van binnenuit om goed af te sluiten. Hierdoor liep mijn band leeg. Nu zit er een lagedruk ventiel in, die sluit beter af.
Dus ook met een nieuw ventiel is het scenario zoals hierboven geschetst mogelijk.

Wat een nachtmerrie. Er kunnen natuurlijk veel ergere dingen gebeuren, maar dit is wel erg naar.

Het lijkt mij wel lasting aan te tonen als dit gebeurt is. Een band kan door vele oorzaken klappen. Als je rechtsbijstand heb, dan zou ik deze wel inschakelen. Misschien omdat de banden zo nieuw zijn dat de bewijslast omgekeerd is. Dus dat de bandenleverancier aansprakelijk is tenzij hij kan aantonen dat jij iets verkeerds gedaan hebt.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Tom op juli 12, 2017, 12:22:30 pm
Ik dacht met mijn goede gedrag de bandjes van een bagagewagen die we hadden ook een keer te vervangen omdat deze al aardig op leeftijd waren. Je raad het al, eerste beste vakantie een lekke band ::)

Dus ja, aan de ene kant huiverig om de banden van de vouwwagen te vernieuwen, aan de andere kant moet het ook wel weer.

Succes in ieder geval met de afhandeling hiervan!
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: CEO op juli 12, 2017, 01:34:39 pm
Allereerst: uitgaande van je verhaal, denk ik dat er zich geen ernstige persoonlijke problemen hebben voorgedaan. Mooi dat de takeldienst aangeeft dat het de verkeerde banden zijn, maar hebben ze je ook verteld waarom en/of wat voor een banden je wel moet hebben?


Voor wat betreft de banden: 355 lijkt voldoende voor een wagen die 650 kg mag wegen.

Je schrijft dat de wagen totaal vernield is, dat klinkt als flinke financiële schade. Weeg voor jezelf af hoeveel tijd en energie je daarin wilt steken, want een eventueel aansprakelijk te stellen bedrijf/persoon wil erg veel weten ( Weet je wat de wagen weegt? Hoe hard reed je? Wat was de druk bij vertrek? Hoe was het wegdek? Golden daar snelheidsbeperkingen?). Daarnaast moeten een aantal zaken de je wellicht gaat stellen bewezen worden: kan je aantonen dat je niet te hard reed etc.

Succes in elk geval en ik zal (indien je het met ons deelt) blijven volgen.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: akiwalker op juli 12, 2017, 02:42:29 pm
Bedankt  voor de info! Ik ga het toch proberen via de rechtsbijstand. Wij zijn gelukkig ongedeerd maar natuurlijk lopen de kosten hoog op! Ik houd jl op de hoogte grts

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Hemertje op juli 12, 2017, 03:00:38 pm
wat is er dan aan de auto en vouwwagen vernield?
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: muis op juli 12, 2017, 03:11:48 pm
Jeetje wat naar. Sterkte bij de afwikkeling  :J
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Jon op juli 12, 2017, 03:38:15 pm
Fijn dat jullie ongedeerd zijn, maar wat een ellende...
Titel: Klapband onderweg
Bericht door: Dionne op juli 12, 2017, 05:10:33 pm
Gelukkig zelf ongedeerd, dat is toch het belangrijkste.
Ik moet zeggen dat dat wel mijn grootste angst altijd is, niet alleen bij de vouwwagen maar ook gewoon als je 130-140 op de snelweg rijdt met je auto.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 12, 2017, 05:43:52 pm
Zeer shit met wat jullie is overkomen. Ik hoop dat het met jullie zelf goed gaat, en dat jullie geen problemen hebben. Uiteraard is de schade ook zeer vervelend, maar niet onoverkomelijk. Wat de banden betreft, dit zijn de juiste banden. Het draaggewicht is per band 355 kg, dus in totaal mag de wagen 710 kilo wegen, met daarbij nog een marge van 10 %, dan kom je totaal op 781 kg.
Dat moet dus voldoende zijn.

Ik wens jullie veel sterkte met de verdere afwikkeling.

Herman.
Let wel op dat die belasting geldig is bij de 3.5 Bar die er achter staat.
De 10% regel is alleen om een eventuele boete te voorkomen, de loadindex moet altijd dusdanig gekozen worden dat de 2 banden de TMM van het voertuig moeten kunnen dragen.

Als de vouwwagen in kwestie een TMM van 750kg heeft dan zijn deze banden te licht geweest. Als het een vouwwagen is met een TMM van 650kg (veel oudere Jamet vouwwagens zijn toch 650kg?) dan zijn de banden in kwestie wel voldoende.

Je moet de loadindex van banden ten alle tijden zo kiezen dat je enige marge hebt in de belading. Ik zou zelf aanhouden dat de loadindex voldoende moet zijn om de TMM+10% te kunnen dragen.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Pollotti op juli 12, 2017, 05:43:57 pm
Wij hebben jaren geleden hetzelfde meegemaakt. Bij ons gelukkig geen schade aan vw of auto. De eerste band liep eraf toen we de wagen draaiden op gras op een camping. Vonden we al vreemd. Bij een garage er op laten leggen en na laten kijken. Op de terugweg met de andere band een klapband. Dat was savonds laat. We moesten met 6en de hele nacht wachten om de volgende dag te kunnen kijken naar een nieuwe band. Na heel veel aandringen bij de anwb mochten we zonder vw naar huis rijden en werd deze weken later naar NL gebracht.

Oorzaak nooit achterhaald, bij een andere garage nieuwe banden op laten leggen.

Dit jaar nieuwe banden laten leggen op onze huidige vouwwagen. Hoop dat het deze keer wel goed gaat....vind het spannend na deze verhalen...

Ben benieuwd wat de schade bij jullie is en of de oorzaak te achterhalen is. Veel sterkte ermee:)1360]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Yella op juli 12, 2017, 07:14:00 pm
Zeer vervelend. Onze Jametic van 2010 mocht maar 650 kg wegen. Volgens mij is dat het normale gewicht voor wagens uit Frankrijk.
Maar iets anders. Als ik zo de foto van de band bekijk krijg ik de indruk dat het niet een nieuwe band is. Maar foto's kunnen erg misleidend zijn. Band ziet er namelijk grauw uit En een nieuwe band is erg zwart. De gietnopjes zijn ook weggesleten. KUn je nog ergens de datum achterhalen van de band? Zijn 4 cijfers in een ovaaltje. Eerste 2 zijn week van productie, achterste 2 zijn het jaartal van productie.
Maar ik kan het mis hebben. Ik zie daar links op de foto iets van een 2 met 2 streepjes er achter. Ik hoop niet dat dit de fabricagedatum is.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 12, 2017, 07:53:41 pm
Als dat de laatste cijfers van de DOT code zijn dan is het als je geluk hebt 2011 en zijn ze 6 jaar oud.
Als je pech hebt wil ik er niet aan denken en ik kan het mij ook niet voorstellen... In dat geval zou het  211 zijn als laatste 3 cijfers en er staat geen driehoekje achter. Dan zou het 1981 zijn,  dat lijkt mij bijna onmogelijk.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: akiwalker op juli 12, 2017, 08:11:08 pm
wat is er dan aan de auto en vouwwagen vernield?
Vouwwagen is totaal vernield. Dissel helemaal verdraaid inderstel krom en bak gescheurd. Lag op zijn kop tien we stil kwamen.

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: akiwalker op juli 12, 2017, 08:15:21 pm
Zeer vervelend. Onze Jametic van 2010 mocht maar 650 kg wegen. Volgens mij is dat het normale gewicht voor wagens uit Frankrijk.
Maar iets anders. Als ik zo de foto van de band bekijk krijg ik de indruk dat het niet een nieuwe band is. Maar foto's kunnen erg misleidend zijn. Band ziet er namelijk grauw uit En een nieuwe band is erg zwart. De gietnopjes zijn ook weggesleten. KUn je nog ergens de datum achterhalen van de band? Zijn 4 cijfers in een ovaaltje. Eerste 2 zijn week van productie, achterste 2 zijn het jaartal van productie.
Maar ik kan het mis hebben. Ik zie daar links op de foto iets van een 2 met 2 streepjes er achter. Ik hoop niet dat dit de fabricagedatum is.
Nu ben ik nog meer verontwaardigd. De banden zijn opgelegd 24/6/17 zal het zeker nakijken
Bedankt voor de info

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: sanderv op juli 12, 2017, 08:50:38 pm
Zo te zien zijn dit nog diagonaal-banden (4 Ply Rating). Die lopen sowieso warmer dan moderne radiaalbanden en moeten ook flink op druk gehouden worden. Diagonaalbanden hebben veel meer last van inwendige wrijving en daardoor opwarming van binnenuit. Bovendien worden die dingen nog wel eens van losse loopvlakken voorzien. Heb je toevallig ook een foto van het bandje dat het heeft begeven?
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: linda75 op juli 13, 2017, 08:29:06 am
getverdemme dit lijkt me zo eng om mee te moeten maken... wat zullen jullie geschrokken zijn.. en als je nieuwe banden laat plaatsen mag je er toch wel vanuit gaan dat het bedrijf weet welke eronder moeten?? Hopelijk heeft dit niet het vouwwagenkamperen verpest voor jullie.. en huren jullie snel weer in een nieuwe/ andere wagen rond.. maar ik ga zelf even kritisch mijn banden nakijken die we vorig jaar geplaatst hebben.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Yella op juli 13, 2017, 09:45:33 am
Banden controleren voor je op pad gaat is sowieso een must.  Maar wie doet het?
Maar op nieuwe banden zou je moeten kunnen vertrouwen.
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de productie datum van de band die is gesprongen.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meneer Marnix op juli 13, 2017, 11:03:05 am
Heftig hoor.....

Als aanvulling; altijd de bandenspanning voor vertrek controleren.

Een oudere band die goed op druk is zal welkicht betrouwbaarder kunnen zijn dan een nieuwere band die niet goed op druk is.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar de DOT code (productiedatum van de band).

Verder denk ik dat er bij een klapband weinig kans van slagen is bij het aansprakelijk stellen van ern derde (tenzij de banden te oud of niet aan loadindex voldeden).

Succes ermee en weet dat je rechtsbijstand bij een onhaalbare zaak mogelijk wel een bepaald bedrag aan jullie kan vergoeden. Hangt van de verzekeraar af maar komt namelijk voor dat ze uit coulance een x-bedrag uitkeren (!).
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 13, 2017, 11:17:31 am
Banden controleren voor je op pad gaat is sowieso een must.  Maar wie doet het?
Maar op nieuwe banden zou je moeten kunnen vertrouwen.
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de productie datum van de band die is gesprongen.
Bandenspanning controleren van zowel auto als aanhanger is zeker een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Voor en tijdens de vakantie kijk ik de bandenspanning een aantal keren na. En tijdens pauzes onderweg is het een visuele controle.

Iedereen zou eigenlijk gewoon een bandenspanningsmetertje moeten hebben, die dingen kosten geen drol en je kan er ernstige problemen mee voorkomen. Bij montage van nieuwe banden kan het natuurlijk voorkomen dat er een klein lekje in bijvoorbeeld het ventiel zit, dat merk je dan niet op maar veel langzaam kan er dan lucht ontsnappen.

Daarmee wil ik overigens niet suggereren dat in dit geval de bandenspanning een probleem is geweest. Dat kan je natuurlijk van afstand nooit beoordelen.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: xray op juli 13, 2017, 01:10:22 pm
Heftig zeg en wat vervelend hoop dat de afhandeling goed gaat en je nog wat vergoedt gaat krijgen.

Lees vaak dat men de bandenspanning moet controleren/bijvullen, maar vraag me altijd af hoe geijkt die draagbare meters zijn en hoe dit zit bij benzinepompen??
Mijn bandenboer/garage vertrouw ik wel aangezien die veel meer gebruikt worden en professioneel zijn.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 13, 2017, 02:28:22 pm
Het komt ook niet op 0.1 bar aan. Het gaat er meer om dat je het opmerkt dat de druk te laag is of is gezakt.
Overigens worden de manometers bij een bandenboer ook niet gekalibreerd voor zover ik weet.
Ik controleer die van mij af en toe wel maar dat is omdat ik toegang heb tot kalibratiemiddelen.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Wanderer200 op juli 13, 2017, 08:26:50 pm
Eerlijk gezegt heb ik afgelopen 2 jaar mijn banden spanning van de wagen ook niet gecontroleerd :)21] 

Die van de auto controleert ik altijd wel, ivm de belading zet ik de achterbanden ook op een hogere spanning. Door dit horror verhaal zal ik dit jaar incl. vouwwagen langs het tankstation rijden.

Onze Trigano mag ook een max load van 650kg hebben. Eerlijk gezegt denk ik dat ik daar overheen ga.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Baze op juli 13, 2017, 09:10:33 pm
Ik heb mijn wagen net hagelnieuw en vraag me nu af wat de druk behoort te zijn. Ik weet het niet meer precies (wel gemeld bij aflevering, niet echt blijven hangen), behalve dat het een pak hoger was dan de autobanden. Staat dit altijd op de band?

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: linda75 op juli 13, 2017, 09:13:27 pm
wij hebben vorig jaar nieuwe banden eronder laten zetten en nee dan controleer je dat ook niet meer. dit is idd een wijze les om voor vertrek alles ff te meten.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: C5CCV op juli 13, 2017, 09:14:38 pm
Eerlijk gezegt heb ik afgelopen 2 jaar mijn banden spanning van de wagen ook niet gecontroleerd :)21] 

wij hebben vorig jaar nieuwe banden eronder laten zetten en nee dan controleer je dat ook niet meer. ....


Vreemd, dat is het eerste wat ik doe als ik de vouwwagen uit de garage haal; ook onderweg naar bestemming en vice versa controleer ik bij elke stop (zijn er overigens niet veel) de temperatuur van de banden en van de velgen door er even mijn hand op te leggen; als de banden en/of te velgen te heet zijn dan is dat een indicatie dat er iets niet goed is met de remmen of de bandenspaning.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 13, 2017, 09:15:44 pm
Nee, op de band staat alleen de maximale druk.
De aanbevolen druk staat in de handleiding als het goed is.
Het geheel hangt af van onder andere de TMM van de vouwwagen en het type band.
Bij onze Zambezi die van 14" wielen voorzien was reden we rond met ongeveer 2.5 bar.
Vaak is het wel zo dat de hele kleine wieltjes vaak een wat hogere spanning hebben.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: FriedelP op juli 13, 2017, 09:20:51 pm
Bandendruk controleren doe ik ook vaak. Zeker die van de auto. Daar controleer ik het over het algemeen om de maan en half. Scheelt dan ook in verbruik. Laatst merkte ik dat er één band een halve bar meer was afgegaan, een week later dan terug gecontroleerd en terug een halve bar weg. Meteen naar de bandencentrale en er kwam een gigantische spijker uit. Had ik niet opgemerkt zonder regelmatige controle.

De vouwwagen controleer ik ook zeker meen dan één keer voor de reis.

Wat de bandendruk betreft, bij ons hangt er een sticker daarvoor op de spatborden. Voor 10 " banden was het geloof ik 3,5 bar en voor 13" is het 2,5 bar. Wat niet zoveel verschillend is met de auto die bij mij op 2,6 moet en de achterbanden bij belading op 3,2 bar.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: akiwalker op juli 13, 2017, 09:59:56 pm
Zo te zien zijn dit nog diagonaal-banden (4 Ply Rating). Die lopen sowieso warmer dan moderne radiaalbanden en moeten ook flink op druk gehouden worden. Diagonaalbanden hebben veel meer last van inwendige wrijving en daardoor opwarming van binnenuit. Bovendien worden die dingen nog wel eens van losse loopvlakken voorzien. Heb je toevallig ook een foto van het bandje dat het heeft begeven?
We hebben er net eens goed naar gekeken en de band is  op geen enkele plaats gesprongen, het wordt alleen maar vreemder en vreemder. Nu denken we toch dat er een verkeerde spanning op de band stond. :-((https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170713/bc852b194cb6069a58a1276d3459d3d0.jpg)

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: akiwalker op juli 13, 2017, 10:03:44 pm
Banden controleren voor je op pad gaat is sowieso een must.  Maar wie doet het?
Maar op nieuwe banden zou je moeten kunnen vertrouwen.
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de productie datum van de band die is gesprongen.
Week 46 jaar 16 en na beter kijken is de band nergens gesprongen maar van de velg af gelopen. Het wordt steeds een groter misterie.

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: akiwalker op juli 13, 2017, 10:05:03 pm
getverdemme dit lijkt me zo eng om mee te moeten maken... wat zullen jullie geschrokken zijn.. en als je nieuwe banden laat plaatsen mag je er toch wel vanuit gaan dat het bedrijf weet welke eronder moeten?? Hopelijk heeft dit niet het vouwwagenkamperen verpest voor jullie.. en huren jullie snel weer in een nieuwe/ andere wagen rond.. maar ik ga zelf even kritisch mijn banden nakijken die we vorig jaar geplaatst hebben.
Ja was heel eng.
Maar we gaan het wss toch nog eens proberen. Maar dan brengen we de vouwwagen binnen bij een echte vouwwagen verdeler.
Lijkt me toch beter! 

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Titel: Klapband onderweg
Bericht door: leeuw op juli 13, 2017, 10:18:01 pm
Kan het niet goed zien maar staat er links achter dot 08 01? Dat betekent aug 2001
En banden waren vervangen, zou toch echt terug gaan naar de banden leverancier
Zie net dat jie aangeeft 46/16 dus zie het niet goed, idd erg vreemd dat de band er dan afloopt
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: sanderv op juli 13, 2017, 10:52:11 pm
We hebben er net eens goed naar gekeken en de band is  op geen enkele plaats gesprongen, het wordt alleen maar vreemder en vreemder. Nu denken we toch dat er een verkeerde spanning op de band stond. :-

Mijn vermoeden is dat de bandendruk te laag was, de band te heet is geworden en de rubber hiel daardoor te veel sterkte verloren is. Ook als de banden te oude zouden zijn, verklaar je daarmee volgens mij nog niet dat de velgrand de grip op het rubber verloren lijkt te zijn. De band is niet geklapt, de band is eraf gelopen.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 13, 2017, 10:58:25 pm
@akiwalker,  zou je de volledige DOT code kunnen posten? Duidelijke foto of gewoon over typen wat er achter DOT staat.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Matthijs_164 op juli 13, 2017, 11:15:09 pm
Disclaimer: ben geen bandenexpert dus misschien is onderstaande een zinloze bijdrage.

Dat velgje ziet er gedateerd uit. Is die velg uberhaubt geschikt voor tubeless banden?
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: sanderv op juli 13, 2017, 11:17:53 pm
Disclaimer: ben geen bandenexpert dus misschien is onderstaande een zinloze bijdrage.

Dat velgje ziet er gedateerd uit. Is die velg uberhaubt geschikt voor tubeless banden?

Ik denk het wel, het is gewoon een standaard 10 inch, 3,5J ET 0 aanhangervelgje. De rand heeft wel te lijden gehad van het stukje zonder band.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Matthijs_164 op juli 13, 2017, 11:24:50 pm
Of hij zag er al zo uit voor het ongeval. De snelle opknapbeurt met grijze verf over wielbouten en ventiel laten vermoeden dat het velgje zeker niet in nieuwstaat verkeerde.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Yella op juli 14, 2017, 07:49:11 am
Vreemd dat een band er zomaar af kan lopen. Doet toch vermoeden dat band en vleg niet bij elkaar hebben gepast. Ik zou er toch nog eens een onafhankelijk expert naar laten kijken. Het is een gokje om bij mistake te kunnen claimen bij degene die de banden heeft gemonteerd.
Als velg en band niet bij elkaar passen, kan de band langzaam druk verlieten.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Matthijs_164 op juli 14, 2017, 08:32:29 am
Inderdaad. Of roest aan de velgrand waardoor de tubeless band niet luchtdicht kon afsluiten. Zoals gezegd, ik ben geen bandenexpert maar rijd en sleutel al meer dan 20 jaar aan oldtimers. Ik zou bij zo'n oud en roestig velgje een binnenband gebruiken.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Yella op juli 14, 2017, 09:43:28 am
Op de eerste foto van de nog goede band zag ik inderdaad al wat verf op de band. dat was ook mede dat ik dacht dat het om oudere banden ging.  Het lijkt of hier lekker is geprutst.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: akiwalker op juli 14, 2017, 09:53:40 am
Of hij zag er al zo uit voor het ongeval. De snelle opknapbeurt met grijze verf over wielbouten en ventiel laten vermoeden dat het velgje zeker niet in nieuwstaat verkeerde.
Neen de velg was is zeer goede staat. Natuurlijk nu niet meer. Daar zal het zeker niet aan gelegen hebben. :-)

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: akiwalker op juli 14, 2017, 09:57:02 am
@akiwalker,  zou je de volledige DOT code kunnen posten? Duidelijke foto of gewoon over typen wat er achter DOT staat.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170714/c3b40c0a22faaea81354908c72ef20e7.jpg)

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: akiwalker op juli 14, 2017, 09:58:08 am
Goh bedankt iedereen voor de info! Dit is echt een grote hulp, houd jl zeker verder op de hoogte.

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Yella op juli 14, 2017, 12:46:06 pm
De productiedatum van de band kan ik geen 2016 van maken. eerste 2 cijfers zijn inderdaad 16. Maar die zijn voor de week van productie. De laatste 2 cijfers zijn van belang voor productie jaar.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 14, 2017, 12:54:18 pm
Daar lijkt ook 16 te staan,  dus 1616. Dan zou het week 16 van 2016 moeten zijn.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Yella op juli 14, 2017, 12:55:28 pm
Daar lijkt ook 16 te staan,  dus 1616. Dan zou het week 16 van 2016 moeten zijn.
Kan het niet duidelijk genoeg zien. Zal de eigenaar zelf moeten zien.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 14, 2017, 04:00:18 pm
Ik kan hier wel 1616 uit opmaken.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170714/d1f93bc0ec03ffec98c5efdfa2adbca7.jpg)
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Yella op juli 14, 2017, 04:20:45 pm
klopt. Maar raar dat die 2de 16 amper is te zien.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: par op juli 14, 2017, 04:22:19 pm
Wat wel bijzonder is dat alleen het jaartal cijfer zeer slecht te zien is. Zou ook zomaar 13 kunnen staan.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: olaf op juli 14, 2017, 08:04:16 pm
Al was het jaartal 2010 geweest das dan net 7 jaar. Op zich niet extreem oud voor een band
Ik heb ze ook met een 20 jaar oude band naar Kroatië heen en terug zien rijden.
Ook heb ik hier op het forum gelezen dat iemand een klapband had met een nieuwe band.

De oude velg zoals al genoemd ziet er niet fris meer uit.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: groothuis27 op juli 18, 2017, 10:09:49 pm
Het gaat hier om een 10 inch velg . Bij deze velgen hoort een binnenband in de band teliggen!  Dat is en was bij de alpenkreuzer al zo daar staat het zelfs in de technische gegevens  . Dit om het probleem van eraf lopen tevoorkomen , banden hebben anders teweinig grip op de velg rand vandaar die binnenband ! Wat betreft de dot code op de foto wat ik zo kan zien is dit geen moderne dot code die vanaf 2000 standaard zijn n.l dot en dan 4 cijfers . Wat voor maat staat er op de band ?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: sanderv op juli 19, 2017, 10:09:55 pm
Het gaat hier om een 10 inch velg . Bij deze velgen hoort een binnenband in de band teliggen! 

Nee hoor, waarom? Ook 10 inch is gewoon tubeless. Binnenbanden zijn heel ouderwets en de snelste manier om een echte klapband te krijgen. Zelfs bij brommers en fietsen zijn die dingen op hun retour. Dat de velg hier geen grip meer heeft gehad op de band klopt wel, maar er is gewoon op gereden. Aflopende banden komt wel vaker voor, maar doorgaans door oververhitting of een te lage bandenspanning. Een te lege band kan zo veel warmte ontwikkelen dat hij er zelfs door in brand vliegt. De structuur van de band heeft dan vaak al eerder de geest gegeven.

https://www.youtube.com/watch?v=V8HiSr0i7uo
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: groothuis27 op juli 19, 2017, 10:49:04 pm
Binnenband is niet de snelste manier van een klapband .dat is beslist niet waar .De reden van juist geen binnenband is het van de velg afdrukken en ja teweinig druk ( of teveel !!) Is daar vaak aan gekoppeld. Daarom stapte alpenkreuzer al na een goed jaar over op 12 inch en later 13 inch .natuurlijk ook voor de betere weg ligging. Maar als ik een wagen heb met 10 inch banden die vervangen moeten worden doet de banden specialist er hier gelijk binnen banden in .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: sanderv op juli 20, 2017, 12:43:17 am
Binnenband is niet de snelste manier van een klapband .dat is beslist niet waar .De reden van juist geen binnenband is het van de velg afdrukken en ja teweinig druk ( of teveel !!) Is daar vaak aan gekoppeld. Daarom stapte alpenkreuzer al na een goed jaar over op 12 inch en later 13 inch .natuurlijk ook voor de betere weg ligging. Maar als ik een wagen heb met 10 inch banden die vervangen moeten worden doet de banden specialist er hier gelijk binnen banden in .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Op dit moment lig ik in mijn camplet op 10 inch Falken Sincera's. Geen specialist die daar een binnenband in zal doen... En ik zou ze er ook nooit in willen hebben. Een binnenband monteren op een tubeless is een doodzonde. Echt geen zelfrespecterend bandenbedrijf zal dat doen. Het risico op klapbanden wordt er veel groter door, zowel door een klappende binnenband als door een afgerukt ventiel. Waarom denk je dat die dingen op auto's nooit meer gebruikt worden? Zolang de koordlagen van een tubeless niet beschadigd zijn (APK afkeur) en de bandendruk enigszins normaal is, is een klapband eigenlijk uitgesloten bij tubeless.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: sanderv op juli 20, 2017, 12:49:49 am
Maar goed, zo ben ik tegelijkertijd ook verbaasd hoeveel mensen er nog met diagonaalbanden onder hun materieel rijden, net als de 4 PLY banden die de topicstarter onder z'n vouwwagen had. De afgelopen tijd heb ik meerdere topics gezien waarbij mensen uiteindelijk toch bij een bandenboer een diagonaalband gemonteerd hebben gekregen. Die dingen zou ik er ook nooit onder willen hebben, oververhitten veel te snel en hebben vaak maar slappe bandwangen, met klapbanden en aflopers tot gevolg. Dan is de keuze voor overstap naar een 13 inch velg door een fabrikant wel te begrijpen: in die maat zijn er veel meer (auto)radiaalbanden te krijgen die wel goed en betaalbaar zijn. Als Falken stopt met de produktie van de Sincera is er geen fatsoenlijk 10 inch alternatief meer, op misschien nog een maxxis trailermaxx na. Andere A merken zijn al eerder gestopt met de produktie van deze (mini cooper) band. Dan ga ik mijn wagen ook ombouwen naar 13 inch.
Titel: Klapband onderweg
Bericht door: Theu op juli 20, 2017, 06:30:47 am
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170720/a073bf1ef63f49e0e66b1164e0fd30b2.jpg)
De 10" banden zullen er voorlopig niet uit gaan. Weliswaar zijn deze breder en zwaarder te belasten dan die onder de vouwwagens van ons.
Ik krijg echter wel de indruk dat men vergeet dat niet elke velg een tubeless velg is. Verder klopt het verhaal dat binnenbanden eerder voor problemen kunnen zorgen. Ook is het niet onbelangrijk dat je voor een aanhanger transport banden gebruikt en geen autobanden. Dit kun je bijvoorbeeld ook herleiden uit het overzicht dat iemand hier heeft gemaakt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het met een autoband niet goed zal gaan, maar de specs voor een transport band zijn heel anders.
En waar iedereen die er verstand van heeft of denkt te hebben het wel over eens is is dat diagonaal banden mooi zijn voor onder een oldtimer maar niet voor intensief gebruik. Lees 400kg belasting per band en zomers met 130 km/u over de peage heen knallen.  Maar alle voorzorgsmaatregelen in acht genomen zijn er legio voorbeelden bekend waarbij het toch verkeerd ging. En vanaf hier gaat niemand erachter komen wat de precieze oorzaak is geweest bij de topicstarter maar hebben wij allemaal wel een aantal handvatten gegeven om de oorzaak te proberen te achterhalen.
Volgens mij heb ik het zo aardig samengevat.
Persoonlijk zou ik met de band en mijn verhaal (evt. met foto's) naar een onafhankelijk specialist gaan die verstand heeft van banden. Het mooiste zou zijn als je bij iemand van de ongevallen dienst van de politie terecht kan. Wellicht dat zo'n soort specialist valt te consulteren m.b.v. je verzekering.
In ieder geval heel veel succes met de afwikkeling van het verhaal en ik blijf dit volgen op de afloop.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: sanderv op juli 20, 2017, 08:22:22 am
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170720/a073bf1ef63f49e0e66b1164e0fd30b2.jpg)
De 10" banden zullen er voorlopig niet uit gaan. Weliswaar zijn deze breder en zwaarder te belasten dan die onder de vouwwagens van ons.


Dat is inderdaad een nieuw type 10 incher,  al is dit hogedrukbandje door de enorme belastbaarheid en forse breedte ongeschikt voor lichte aanhangers. Die zouden meer in de lucht hangen dan de grond raken...  :)

Ben ook benieuwd of de oorzaak ooit nog te achterhalen zal zijn. Vrees dat bewijs voor een schadeclaim nog lastig zal worden.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: FriedelP op juli 20, 2017, 06:50:15 pm
Vandaag banden op druk gebracht. Na een jaar stilstaan mocht daar toch een pak druk bij. Heb ze van 2.0 terug op 2.7 gezet.

Vervolgens een testritje gedaan van een 30 km. Daarna aan de velg en banden gevoeld en ook de band. Beiden waren warm, maar ik kon er nog mijn hand op leggen. Dus niet echt warm. Bij de banden van de auto was dat niet het geval. Waren nog koel.

Vraag, is dat nu een probleem na 30 km? En zo ja wat moet ik dan doen?
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: KenJo op juli 20, 2017, 08:03:15 pm
Kleine banden (10inch) worden sneller warm dan grote (auto)banden van bijvoorbeeld 15-16-17 inch. En dat geldt uiteraard ook voor dikker of dunner. Mijn motor banden bijvoorbeeld zijn na een rit van 55km ook warmer dan de banden van de auto die precies dezelfde rit heeft gemaakt terwijl de motorbanden veel groter zijn maar ook véél smaller.
En dat is ook logisch want de kleinere banden moeten meer omwentelingen maken om een zelfde afstand af te leggen en de temperatuur kan over minder rubber verdeelt worden. Dus meer wrijving = meer warmte. En bij minder oppervlakte betekend dat dat de temperatuur hoger zal zijn dan bij meer oppervlakte aan rubber.

Of de temperatuur zorg wekkend is, kan ik je niet vertellen. Zolang je je hand op de band kan leggen is er niks aan de hand lijkt me, zodra hij te warm is om te voelen gaat er iets niet goed.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: FriedelP op juli 20, 2017, 08:18:24 pm
Bedankt voor de info! Het zijn wel 13" banden, maar dat is nog altijd een stuk kleiner dan de 16" van de auto.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: sanderv op juli 20, 2017, 10:11:04 pm
Bedankt voor de info! Het zijn wel 13" banden, maar dat is nog altijd een stuk kleiner dan de 16" van de auto.

Wat voor banden?

En zijn de banden al zo warm, of komt het meer vanuit de velg? Want eigenlijk mogen beide niet warm zijn na zo'n ritje... Bij ons worden op vakantie de achterbanden van de auto trouwens het warmst van allemaal. De vouwwagenbanden blijven eigenlijk gewoon koud, behalve in de bergen waar de oplooprem mee gaat doen. Dat er zoveel lucht bij moet na een jaar is niet heel vreemd. Zou iedereen standaard even moeten checken bij het uit de stalling trekken van de klapper. Dat doet meer voor het risico van een klapband dan rijden met een banden die een paar jaar ouder zijn dan de geadviseerde 6 jaar.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: FriedelP op juli 20, 2017, 10:19:36 pm
Wat voor banden weet ik niet.

Dat er zoveel lucht bij moest, was ik niet over verwonderd. Wel dat het warm was na een dergelijk ritje. Ik weet niet waar de warmte vandaan kwam, maar zowel velg als banden waren warm.

Moet ik me dan wel zorgen maken? Wat moet ik dan doen?
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: FriedelP op juli 20, 2017, 10:27:32 pm
het was bij de twee wielen het geval.

Het gaat over een nieuwe wagen van vorig jaar. Vorig jaar heb ik er niet aan gevoeld. Dit jaar heb ik er wel de schokdempers bij opgezet.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Yella op juli 21, 2017, 09:43:46 am
Wat voor banden?

En zijn de banden al zo warm, of komt het meer vanuit de velg? Want eigenlijk mogen beide niet warm zijn na zo'n ritje... Bij ons worden op vakantie de achterbanden van de auto trouwens het warmst van allemaal. De vouwwagenbanden blijven eigenlijk gewoon koud, behalve in de bergen waar de oplooprem mee gaat doen. Dat er zoveel lucht bij moet na een jaar is niet heel vreemd. Zou iedereen standaard even moeten checken bij het uit de stalling trekken van de klapper. Dat doet meer voor het risico van een klapband dan rijden met een banden die een paar jaar ouder zijn dan de geadviseerde 6 jaar.
Als de band heet zou zijn van de velg of oplooprem, dan zou de as al lang in brand zijn gevlogen en had je het al gemerkt.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: KenJo op juli 21, 2017, 10:45:46 pm
Qua temperatuur zou ik mij niet zo heel erg druk maken:

Als je een band bij 20 graden op 2.6 bar zet houdt je bij 0 graden 2.4 bar over. Als je hem daarna bij 0 graden op 2.6bar zet  dan zal de druk bij +20 graden 2.8 worden. Dus dat zijn geen enorme druk verschillen (0,1 bar bij 10 gr temp) dus een band moet als 100gr worden om 1 bar aan druk te winnen (dat is niet helemaal juist want bij een hogere druk neemt de temperatuur meer toe) maar dan nog kan een autoband veel meer hebben dan 2 bar extra aan bandenspanning.

En qua temperatuur kan een band ook wel wat hebben: bij auto/ motorraces is de minimale bandentemperatuur zo'n 50C en die kan oplopen tot 100C.

Het grootste nadeel is dat de banden veel harder slijten en dus uiteindelijk ook sneller kapot gaan en dan is een levensduur van 5 jaar misschien al wel teveel. En daardoor kan dan een klapband ontstaan omdat de band door alle extremen gewoon "op" is terwijl dat aan het uiterlijk niet zichtbaar is.

Ik hoop dat dit nog wat meer duidelijkheid geeft.

aanvulling: de temperatuur meten is wat lastig maar zolang je een band gewoon aan kan raken is de temperatuur niet zorgwekkend. Als een band heet aanvoelt bij een lange rit is dat ook niet erg, bij een korte rit (<50km) zou ik me wel zorgen gaan maken en dan bijvoorbeeld inderdaad de remtrommels eens op temperatuur controleren. Als die in orde is kan het aan de banden liggen en zou je contact op kunnen nemen met de fabrikant/ importeur.

En anders gewoon vervangen voor een ander merk band als je het echt niet vertrouwd.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: sanderv op juli 22, 2017, 03:35:54 pm
Als de band heet zou zijn van de velg of oplooprem, dan zou de as al lang in brand zijn gevlogen en had je het al gemerkt.

waarom? als de rem aanlopt wordt er op drie plekken warmte gecreeerd: rem, loopvlak band (frictie met de weg) en in de wang van de band. Omgekeerd wordt een velg niet zo maar warm van warmteontwikkeling in een band.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Matthijs_164 op juli 22, 2017, 05:59:38 pm
Denk dat de vraag moet zijn waarom die banden warm worden. Banden die netjes afrollen met weinig weerstand zouden niet warm moeten worden. Het feit dat de banden warm worden, betekent dat er ergens wrijvingsverliezen optreden. Op een kort ritje zonder moeilijke bergafdalingen etc zou ik weinig wrijvingsverliezen verwachten. Daarom zou ik me net als Kenjo in dit geval wel druk maken om die opwarming.

Gr, Matthijs
Titel: Klapband onderweg
Bericht door: Theu op juli 22, 2017, 06:28:04 pm
waarom? als de rem aanlopt wordt er op drie plekken warmte gecreeerd: rem, loopvlak band (frictie met de weg) en in de wang van de band. Omgekeerd wordt een velg niet zo maar warm van warmteontwikkeling in een band.
En de warmte die vanaf de remtrommels naar de velgen gaat? Trommels en velgen zitten vrij strak tegen elkaar aan.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: groothuis27 op juli 23, 2017, 09:45:37 am
Kan zijn dat de remmen licht blijven aanlopen .een band word warm dat is niet zo vreemd ( zolang je hem maar met de hand kan aanraken ) .als de velg ook extreem warm word zou ik het in de remmen zoeken .wat ik zo begreep  ( als er verder niks mis is ) zou stikstof in de banden ook iets kunnen helpen ( loopt minder hard leeg en worden de banden ook minder heet ).

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Cadillacfreak op juli 23, 2017, 11:48:33 am
Ik heb naar aanleiding van dit topic gisteren onze Kavango maar eens laten wegen want onze schattingen liepen uiteen van 700 kg tot 850 kg. We hebben namelijk nogal wat extra spullen in de wagen en onder het zeil gestopt zoals alle stoelen en tafel.
Maar op een officiele weegbrug bleek hij gelukkig maar 600 kg te wegen!

Hiermee gaan we met een veel geruster gevoel op pad. Wel wil ik nog even de bannenspanning meten. Weet iemand hoeveel BAR de wielen van een Kavango uit 2010 mag hebben?

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Matthijs_164 op juli 23, 2017, 12:44:41 pm
Kan zijn dat de remmen licht blijven aanlopen .een band word warm dat is niet zo vreemd ( zolang je hem maar met de hand kan aanraken ).

Wat mij betreft wel vreemd na een kort ritje door het platte Nederland. Als de banden van z'n ritje al warm worden, wat dan op een lange rit met hoogteverschil (en dus veel intensiever gebruik remmen)?

Aanhangwagens hebben meestal trommelremmen, vouwwagens voor zover ik weet zonder uitzondering. Een trommelrem heeft de mooie eigenschap dat ze de remkracht zelf vergroten. Aanlopende schoenen trekken zichzelf dus een beetje meer vast. Als dat het geval is verklaart dat de opwarming. Is echter niet ok en een technisch probleem. Als de banden niet warm worden door de remmerij, dan treden er ergens anders wrijvingsverliezen op. Ook niet ok. Dus de conclusie dat er geen probleem is omdat de banden niet de handen verbranden kan ik niet ondersteunen. Opwarming vd banden is een gevolg. De oorzaak is de interessante vraag en daarmee dan de beoordeling of dat een probleem is of niet.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 23, 2017, 12:45:31 pm
Let wel op dat als je een weegbrug gebruikt die voor vrachtwagens is, bijvoorbeeld een 100 ton weegbrug dat die bij de gewichten van vouwwagens en caravans niet bijster nauwkeurig zijn maar het is een goede inschatting.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: groothuis27 op juli 23, 2017, 12:50:12 pm
Door het rijden worden banden altijd wat warm niet meer dan normaal .maar er zit een verschil tussen warm en heet ! Ik heb nu stikstof in de banden en dat scheeld behoorlijk in het warm worden ( verder is alles goed dat voorop gesteld ) .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: xray op juli 23, 2017, 07:44:15 pm
Let wel op dat als je een weegbrug gebruikt die voor vrachtwagens is, bijvoorbeeld een 100 ton weegbrug dat die bij de gewichten van vouwwagens en caravans niet bijster nauwkeurig zijn maar het is een goede inschatting.
Die zijn toch ook gewoon geijkt? Zeker als je ergens bij een tuin en bestratings bedrijf weegt. Die wegen ook de aanhangers die zand stenen etc. kopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 23, 2017, 11:48:45 pm
Ze zijn wel gekalibreerd en als ze gebruikt worden voor de handel dan zijn ze ook conform de wettelijke eisen gekeurd maar dat kan nog steeds inhouden dat X kg afwijking toegestaan is.
Op een vrachtwagen die 50 ton weegt maakt 50kg niet veel uit bijvoorbeeld maar als wij 700kg willen wegen is 50kg wel veel.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: xray op juli 24, 2017, 09:34:08 am
Ze zijn wel gekalibreerd en als ze gebruikt worden voor de handel dan zijn ze ook conform de wettelijke eisen gekeurd maar dat kan nog steeds inhouden dat X kg afwijking toegestaan is.
Op een vrachtwagen die 50 ton weegt maakt 50kg niet veel uit bijvoorbeeld maar als wij 700kg willen wegen is 50kg wel veel.
ja klopt maar dan zou ik nog uitgaan van een % dat mag afwijken, en dan maakt het allemaal niet uit of het om 500 kilo gaat of 50 ton.
Ik heb hem iig gewogen bij zo'n tuinbedrijf en weet dus 'globaal' wat de VW compleet weegt. Heb hem ook aangekoppeld gewogen dus disseldruk moest er nog bij maar ging mij om een schatting te hebben en veilig op weg te kunnen en eventuele controles goed door te kunnen komen.

On Topic. Vraag me af of de oorzaak gevonden is en of de TS weet wat het jaartal van de banden is geweest en of ze er goed oplagen.....
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Cadillacfreak op juli 27, 2017, 12:15:32 am
Het was inderdaad een vrij grote weegbrug voor vrachtwagens, maar volgens het bedrijf had de weegbrug slechts een afwijking van 5 kg. (?)
Dus als hij 600 woog aan de trekhaak moet ik nog zo'n 60 kg (kogeldruk) bij optellen?
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: xray op juli 27, 2017, 10:19:01 am
Het was inderdaad een vrij grote weegbrug voor vrachtwagens, maar volgens het bedrijf had de weegbrug slechts een afwijking van 5 kg. (?)
Dus als hij 600 woog aan de trekhaak moet ik nog zo'n 60 kg (kogeldruk) bij optellen?
Ik heb hem ook aangekoppeld op zo'n grote plaat/weegbrug gereden bij een tuinbedrijf en inderdaad je kogeldruk moet je er nog bij optellen en dan heb je een goede inschatting van het gewicht.
Afwijking zal idd niet alteveel zijn want dit bedrijf gebruikt die brug ook om zand/stenen etc. te wegen wat verkocht wordt.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: groothuis27 op juli 29, 2017, 08:30:27 pm
Kogeldruk komt bij je auto op ,niet bij het totaal gewicht van de vouwwagen .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Cadillacfreak op juli 29, 2017, 10:05:06 pm
Oh ja, is dat het geval? Dat is wel fijn want dan kan ik nog zo'n 150 kg aan zooi in mijn vouwwagen stoppen. Aangezien onze auto al zo'n 1900 kg weegt is 60 kg meer of minder niet zo'n probleem.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op juli 30, 2017, 04:39:42 pm
Zolang je niet boven de TMM van de vouwwagen uitkomt en niet boven de maximale kogeldruk van de vouwwagen kan je hem helemaal vol stoppen.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: xray op juli 30, 2017, 09:30:57 pm
Kogeldruk komt bij je auto op ,niet bij het totaal gewicht van de vouwwagen .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Klopt dat dat op de trekhaak drukt. Maar als je de VW aangekoppeld weegt dan moet je die kogeldruk dus bij het gewicht van de VW optellen. Weet niet hoe de weging gaat bij controle denk dat ze de aanhangers/VW/caravans niet allemaal loskoppelen dus dan heb je wat speling:)39]

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: groothuis27 op juli 30, 2017, 09:54:57 pm
Kogeldruk komt altijd bij de auto op nooit bij het totaal gewicht van de vouwwagen / caravan .je weegt hem ook aangekoppeld. Met alleen de banden op de weegbrug / weegplaat. Stel dat je hem weegt afgekoppeld en hij staat in z'n geheel op de weegbrug op z'n neuswiel dan mag je de kogeldruk ( die moet je even apart wegen dus ) van dat totaal gewicht afhalen en die komt bij het totaal gewicht van de auto op !

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: elianmars op juli 31, 2017, 09:22:58 am
Kogeldruk komt altijd bij de auto op nooit bij het totaal gewicht van de vouwwagen / caravan .je weegt hem ook aangekoppeld. Met alleen de banden op de weegbrug / weegplaat. Stel dat je hem weegt afgekoppeld en hij staat in z'n geheel op de weegbrug op z'n neuswiel dan mag je de kogeldruk ( die moet je even apart wegen dus ) van dat totaal gewicht afhalen en die komt bij het totaal gewicht van de auto op !

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Is dat zo? Ik heb onze RM afgekoppeld gewogen. Was 740 kilo (max toelaatbare gewicht op de as is 750 kilo). Kogeldruk was 65 kilo. Die mag ik er dus aftrekken, omdat je dat gewicht aan de auto gaat hangen.
Dat houd dus in dat we ruim onder het maximaal toelaatbare gewicht op de as zaten, als ik het goed begrijp?
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: groothuis27 op juli 31, 2017, 02:59:09 pm
Klopt .als je hem aangekoppeld weegt met alleen de beide banden op de weegplaat dan mag je het er niet aftrekken! !

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Cadillacfreak op augustus 01, 2017, 11:16:14 pm
Ik ben het een beetje kwijt mensen. Dus als ik mijn vouwwagen aangekoppeld heb gewogen en hij weegt 600 kg, moet ik dan het kogeldrukgewicht eraf trekken, bij de vouwwagen optellen of bij het gewicht van de auto optellen, of niks doen???
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: groothuis27 op augustus 01, 2017, 11:22:01 pm
Als je hem aangekoppeld weegt en hij weegt 600 kg op de as zo gezegt dan weegt hij 600 kg en heb je voor het totaal gewicht niks temaken met de kogeldruk!  ( deze komt bij de auto op waarbij de Max. Kogeldruk bepaald word Door het laagste Max. , dus als bijv. Je auto 75 kg mag hebben maar je vouwwagen Max. 50 kg dan is deze laatste bepalend , dus Max. Kogeldruk in dit geval 50 kg ).

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Cadillacfreak op augustus 02, 2017, 07:43:33 am
Bedankt voor op de opheldering. :)
En omgerekend mag mijn trekhaak een kogeldruk van max. 140 kg hebben dus daar zal ik niet snel over heen gaan.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: xray op augustus 02, 2017, 01:14:26 pm
Als je hem aangekoppeld weegt en hij weegt 600 kg op de as zo gezegt dan weegt hij 600 kg en heb je voor het totaal gewicht niks temaken met de kogeldruk!  ( deze komt bij de auto op waarbij de Max. Kogeldruk bepaald word Door het laagste Max. , dus als bijv. Je auto 75 kg mag hebben maar je vouwwagen Max. 50 kg dan is deze laatste bepalend , dus Max. Kogeldruk in dit geval 50 kg ).

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Klopt maar is het niet zo dat als je de VW afgekoppeld zou wegen die kogeldruk er wel bij komt? Dus als ze het totale gewicht willen wegen ze de VW moeten afkoppelen en dan wegen? Denk dat ze in de praktijk de aslasten wegen van de auto (?) en de VW maar dat weet ik niet nooit een controle gehad.
Dus eigenlijk zou ik de auto ook een keer moeten wegen als die vakantie klaar is..... Maar denk dat ik wel in de marges blijf met de auto......

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: groothuis27 op augustus 02, 2017, 01:25:50 pm
Ze wegen hem aangekoppeld,  en anders trekken ze de kogeldruk eraf als ze hem op een complete weegbrug zetten . Maar volgens mij als ze onderweg meten doen ze dat met weegplaaten,  hele weegbrug neem je niet zomaar mee .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Yella op augustus 03, 2017, 06:36:25 am
Maarre als oom/tante agent je vraagt het spul af te koppelen en op een weegbrug zet en je net over je gewicht heen gaat. Wat doe je dan? Heb je duidelijke wettelijke regels bij je welke de juiste is? en hoe zit dit in het buitenland? En hou ook het max. totaalgewicht in de gaten. Want wat de auto mag hebben is ook niet oneindig.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op augustus 03, 2017, 06:54:36 am
Het meest eenvoudige is gewoon om 5 dingen te doen.
1) vouwwagen onder de MTM houden.
2) kogeldruk onder de maximum waarde van de vouwwagen en auto houden.
3) auto onder de MTM houden.
4) combinatie onder het maximum treingewicht van de auto houden.
5) onder het maximale trekgewicht van de auto blijven.

Als je bovenstaande volgt zal je nooit hoeven discussiëren met oom agent, ook niet in het buitenland.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Yella op augustus 03, 2017, 02:34:37 pm
dAt is allemaal nogal logisch die 5 punten en heb ik altijd goed in acht genomen. Mijn opmerking was meer wat sarcastisch bedoeld omdat er wordt beweerd dat je het kogelgewicht mag aftrekken van het totaal gewicht van de vouwwagen. dat komt op mij niet erg logisch over. Totaalgewicht is in mijn ogen ook echt totaalgewicht van de vouwwagen. Ga dat maar eens uitvechten met een Tsjechische agent die je niet verstaat. Agenten in het buitenland zijn minder lief dan wat er hier rond loopt.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: xray op augustus 03, 2017, 06:07:26 pm
dAt is allemaal nogal logisch die 5 punten en heb ik altijd goed in acht genomen. Mijn opmerking was meer wat sarcastisch bedoeld omdat er wordt beweerd dat je het kogelgewicht mag aftrekken van het totaal gewicht van de vouwwagen. dat komt op mij niet erg logisch over. Totaalgewicht is in mijn ogen ook echt totaalgewicht van de vouwwagen. Ga dat maar eens uitvechten met een Tsjechische agent die je niet verstaat. Agenten in het buitenland zijn minder lief dan wat er hier rond loopt.
Precies wat ik ook bedoel punt 1 is het MTM van de VW aanhouden maar die wordt vaak aangekoppeld gewogen en dat zal bij een controle ook zo zijn waarschijnlijk omdat ze dan de aslasten wegen. Vandaar dat ik dacht dat ik dan de kogeldruk bij het gewicht optel en dan het MTM heb van de VW.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: Klapband op augustus 06, 2017, 11:28:47 am
Als je de combinatie gaat wegen, dan neem je daarvan toch een rapportje mee als je op reis gaat? Voorkom je een groot deel van de discussie mee.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: meeder op augustus 06, 2017, 04:31:52 pm
Het weegbriefje meenemen is altijd een goed idee inderdaad.
Maar loopt het allemaal wel zo'n vaart?
Ik denk niet dat wij ooit ook maar in de buurt van het maximum gewicht van onze vouwwagens zijn gekomen, met onze caravan die 930kg leeg weegt en 1300kg mag wegen komen we rijklaar voor de vakantie niet boven 1150kg uit.
Dit is met twee personen natuurlijk, dat scheelt wel wat.
Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: xray op augustus 06, 2017, 07:25:01 pm
Als je de combinatie gaat wegen, dan neem je daarvan toch een rapportje mee als je op reis gaat? Voorkom je een groot deel van de discussie mee.
Ik heb hem één keer gewogen toen die vol zat voor de mei vakantie dus dat briefje heb ik inderdaad digitaal want ik weet dat ik onder het maximum zit dus geen probleem hier. Maar of dat ding deze zomer of volgend jaar nog iets waard is  als je hem laat zien en ze wegen wat anders denk het niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Klapband onderweg
Bericht door: sanderv op september 09, 2017, 06:18:14 pm
Ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal