Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Hemertje op februari 16, 2018, 10:58:17 pm

Titel: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 16, 2018, 10:58:17 pm
Ik zit eraan te denken de Renault Megane Bose uit 2012, 1.5 Diesel 138PK (105 PK + chiptuning) met 175.000km op de teller in te ruilen voor een nieuwe Renault Clio (Estate) 2018 met standaard 66kW / 90pk...

Hebben anderen ervaring met een Clio (Estate) 90pk als trekkar voor hun klapkar?
Zo ja, welke...?

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: elianmars op februari 16, 2018, 11:58:44 pm
Die Clio mag 1200 kilo trekken. De Holtkamper zit daar ruim onder, dus dat lijkt me geen probleem.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 17, 2018, 09:50:23 am
klopt, heb ik gezien, maar ik vraag me af hoe het met de 90pk gaat, heb nu dus veel meer pk's...
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Yella op februari 17, 2018, 09:58:36 am
Diesel of benzine? Kijk ook naar het koppel? Dat bepaalt je trekkracht en doorzettingsvermogen.
Onze 2008 Roomster met 86 paarden en benzine had er destijds wat moeite mee. De latere C4 1.6 HDI met 92 pk had alleen op steilere wegen enige moeite en moest dan een versnelling terug. Even ter vergelijk, met de C4 reden we 2x een uur sneller naar de Drome dan met de Roomster. 1150 km. Gewoon omdat we bijna altijd lekker door konden rijden vanwege het veel betere koppel 134 Nm t.o.v. 230 Nm bij de diesel.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: KampeerFan op februari 17, 2018, 10:05:31 am
Ik zit eraan te denken de Renault Megane Bose uit 2012, 1.5 Diesel 138PK (105 PK + chiptuning) met 175.000km op de teller in te ruilen voor een nieuwe Renault Clio (Estate) 2018 met standaard 66kW / 90pk...

Hebben anderen ervaring met een Clio (Estate) 90pk als trekkar voor hun klapkar?
Zo ja, welke...?

https://www.caravantrekker.nl  (https://www.caravantrekker.nl)zegt:

Prima combinatie

De Renault Clio TCe 90 met een Bagagewagen (achter normale personen auto) van beladen 650 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen (rond)reizen op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Goede motorische prestaties
De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan heel goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2200 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.
Bergen geen probleem

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 4e versnelling gereden worden met 80 km (2650 toeren) en volgas met 99 km/u. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 120 km/u (5481 toeren).

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 16%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 14% niet aan om te rijden.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 17, 2018, 10:28:17 am
Diesel of benzine? Kijk ook naar het koppel? Dat bepaalt je trekkracht en doorzettingsvermogen.
Onze 2008 Roomster met 86 paarden en benzine had er destijds wat moeite mee. De latere C4 1.6 HDI met 92 pk had alleen op steilere wegen enige moeite en moest dan een versnelling terug. Even ter vergelijk, met de C4 reden we 2x een uur sneller naar de Drome dan met de Roomster. 1150 km. Gewoon omdat we bijna altijd lekker door konden rijden vanwege het veel betere koppel 134 Nm t.o.v. 230 Nm bij de diesel.

Huidige Megane is een 1,5 DCe Diesel, in de bijlage de tuning grafiek van destijds...

Clio wordt dan een Benzine (euro 95)

Renault geeft voor de Clio op de website aan:
Maximaal koppel (Nm) 220
Type injectieDirect ingespoten Common Rail + turbo

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 17, 2018, 10:30:28 am
https://www.caravantrekker.nl  (https://www.caravantrekker.nl)zegt:

Prima combinatie

De Renault Clio TCe 90 met een Bagagewagen (achter normale personen auto) van beladen 650 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen (rond)reizen op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Goede motorische prestaties
De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan heel goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2200 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.
Bergen geen probleem

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 4e versnelling gereden worden met 80 km (2650 toeren) en volgas met 99 km/u. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 120 km/u (5481 toeren).

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 16%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 14% niet aan om te rijden.

Volgas in Frankrijk ging bij ons meestal met 120-130km/h  :#
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Yella op februari 17, 2018, 11:13:07 am
Huidige Megane is een 1,5 DCe Diesel, in de bijlage de tuning grafiek van destijds...

Clio wordt dan een Benzine (euro 95)

Renault geeft voor de Clio op de website aan:
Maximaal koppel (Nm) 220
Type injectieDirect ingespoten Common Rail + turbo
dat klinkt als voldoende vermogen.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: DrLivingstone op februari 17, 2018, 12:55:31 pm
Er is hier al eerder een toppic over geweest over auto's en vermogen. Tuurlijk, met 90pk kom je ook boven. Is het slim? Dat is vraag 2.
De 66kw wordt bij Renault uit een 900cc blok geperst. Krap aan een 1 liter blokje.
We redeneren steeds naar vermogen / koppel, omdat we ergens tegen omhoog moeten rijden: bijvoorbeeld de klim bij Luik.

Wat mensen vergeten is dat je ook ooit weer naar beneden moet. Bij een 900cc blokje heb je veel minder compressie dan bij een 1.4 blok. Afremmen op de motor wordt dan behoorlijk lastig. Ook nog even rekening houdend met de klapkar die tegen je Cliootje staat te duwen. Dan heb je dus niks aan je hoge koppel maar veel meer aan remschijven zo groot als dinerborden.

Het is een trend aan het worden: kleine blokjes met 90pk óf zoals Ford het nog presteert: uit een 900cc blok 120 pk persen. Dat is gewoon een naaimachine opvoeren.
Andere kant van het verhaal: moet je voor die 3-4 week Frankrijk een auto kopen met 120 Pk of meer? Maar nogmaals: ik doe het niet. Net een nieuwe Opel Meriva gekocht met een 1.4 turbo motor.

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Klapmoose op februari 17, 2018, 01:14:45 pm
De KCK heeft de Clio Estate benzine ooit getest als caravantrekker. Scoorde prima, kijk hier maar eens (https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/auto/themas/trekauto-van-het-jaar/trekautos_meetgegevens.pdf)


Ik heb zelf een Clio IV Estate diesel gehad.  Heb daar een keer 1400 kilo achter gehad. Ging ook prima. Wegrijden uit stilstand op de helling bij het afvalstation zonder problemen.


Ik rij nu in dezelfde Megane die jij beschrijft. Ik vind de Megane wel een veel comfortabelere reisauto. De stoelen vind ik beter, minder motorlawaai en comfortabelere weglegging. De Clio rijdt daarentegen wat leuker. Lekker scherp.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Yella op februari 17, 2018, 02:36:09 pm
Er is hier al eerder een toppic over geweest over auto's en vermogen. Tuurlijk, met 90pk kom je ook boven. Is het slim? Dat is vraag 2.
De 66kw wordt bij Renault uit een 900cc blok geperst. Krap aan een 1 liter blokje.
We redeneren steeds naar vermogen / koppel, omdat we ergens tegen omhoog moeten rijden: bijvoorbeeld de klim bij Luik.
Ik merk dat onze HDI 1.6 op de motor minder afremt dan mijn Spark 1.0 zonder turbo op benzine. Dus wat hierboven wordt gezegd lijkt me ook niet helemaal juist. Ik denk dat er met de opgave voor het trekgewicht toch wel rekening wordt gehouden met prestaties van de auto. Ook het afremmen. De HDI mag 1550 kg trekken. De Spark maar 400 kg.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: DrLivingstone op februari 17, 2018, 03:44:18 pm
Ja, ok, wel bijzonder. Dieselmotoren hebben door hun hogere compressie (lucht wordt hier veel heter dan bij benzinemotoren) meer remmend vermogen dan een gewone benzinemotor.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: FriedelP op februari 17, 2018, 03:56:48 pm
Weet minder van die technische dingen van motoren af dan velen van jullie, maar volg die topics wel met interesse.

Het strookt echter wel met mijn ervaring dat je met die nieuwe motoren minder op de motor remt. Ik heb altijd met diesel gereden omdat ik altijd bedrijfswagens heb gehad en daar nog steeds altijd voor diesel wordt gekozen. (begint te veranderen). En ik heb inderdaad de indruk dat die minder op de motor remt dan vroeger. Bergaf heeft dat zeker nadeel. Op vlakke weg eerder voordeel op verbruik. Je kan al veel sneller beslissen om uit te bollen en komt zo veel verder uit met een verbruik van 0. Ligt ook aan de rolweerstand van de banden vermoed ik, maar toch.

Ook de caravantrekker geeft dat aan in zijn advies en stelt dat je moet opletten dat bergaf de remmen makkelijker oververhit geraken met dergelijke motoren.

Hoe vang je dat nu het best op? Door bij de afdaling op een lagere versnelling terug te schakelen?
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: PenH op februari 18, 2018, 07:22:05 pm
Huidige Megane is een 1,5 DCe Diesel, in de bijlage de tuning grafiek van destijds...

Clio wordt dan een Benzine (euro 95)

Renault geeft voor de Clio op de website aan:
Maximaal koppel (Nm) 220
Type injectieDirect ingespoten Common Rail + turbo
Deze specificaties zijn van de dci 90pk, de diesel dus.... De benzine versie heeft max. 140Nm koppel.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 18, 2018, 08:26:10 pm
Deze specificaties zijn van de dci 90pk, de diesel dus.... De benzine versie heeft max. 140Nm koppel.

ja klopt :)

zat vanmiddag nog eens te kijken nav het KCK overzicht van hierboven
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Yella op februari 19, 2018, 07:58:24 pm
Deze specificaties zijn van de dci 90pk, de diesel dus.... De benzine versie heeft max. 140Nm koppel.
Dan moeten er flink toeren worden gemaakt weet ik uit ervaring. In een lage versnelling met hoge toeren de heuvel op. Lukt wel, maar rijdt niet zo plezierig. Daarom later een diesel gekocht.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: KenJo op februari 19, 2018, 10:11:39 pm
Naast het feit dat ik geen Renault fan ben (behalve bij de Formule 1) denk ik dat de vorige posts duidelijk genoeg zijn. De grote vraag blijft echter altijd of je voor 3 á 4 weken vakantie een zware auto moet aanschaffen als je de rest van de 48-49 weken geen zware jongen nodig hebt. Dan maar wat extra benzine om de kar naar boven te slepen zou ik zeggen, qua wegenbelasting heb je dat zó terug verdient
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Yella op februari 20, 2018, 05:00:52 pm
Naast het feit dat ik geen Renault fan ben (behalve bij de Formule 1) denk ik dat de vorige posts duidelijk genoeg zijn. De grote vraag blijft echter altijd of je voor 3 á 4 weken vakantie een zware auto moet aanschaffen als je de rest van de 48-49 weken geen zware jongen nodig hebt. Dan maar wat extra benzine om de kar naar boven te slepen zou ik zeggen, qua wegenbelasting heb je dat zó terug verdient
Heb het al eerder opgemerkt. Maar je hebt niet beslist een zware auto nodig. Alleen een auto met een wat potenter motor er in. Die beter in staat is het trekwerk te doen. Kleinere auto's hebben ook uitvoeringen met een wat krachtiger motor. En gebruikt zijn kleine auto's in aanschaf niet of nauwelijks goedkoper dan een wat grotere. Maar het is ieder zijn eigen keuze.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 25, 2018, 08:09:33 pm
uiteindelijk gekozen voor de Renault Captur Intense...

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: KampeerFan op februari 25, 2018, 08:46:33 pm
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 25, 2018, 09:44:45 pm
dank, nu is het wachten...
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: PenH op februari 25, 2018, 10:01:46 pm
Mooi hoor! Welke motor heb je nu gekozen, de 90pk of toch maar ietsje meer? 
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 25, 2018, 10:16:51 pm
ik ga voor de Private Lease via mijn werkgever, dat is hoofdzakelijk 90PK wat ze aanbieden (Athlon)
qua afschrijving en andere (on)kosten zoals afschrijving, belasting, verzekering, reparatie & onderhoud zijn de maandkosten vergelijkbaar...

voor woon werk kom ik niet boven de 80km/h uit met een enkele afstand van een 24km, per jaar zo'n 21.000 - 22.000km
meer PK's is dus alleen voor de vakantie wenselijk wanneer de klapkar erachter hangt...
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: metalpe op februari 25, 2018, 10:18:54 pm
Wij hebben deze week een testrit gemaakt met een Clio grandtour (om onze 2e auto, een Mégane cabrio 1.9diesel, eventueel om te zetten omdat die erg duur is in wegentaks). Ik had de keuze tussen de oude motor, de 1.2 16v (65 ok of 75, dacht ik) benzine of de nieuwere, de 0.9 Tce 90 pk. Ik moet zeggen dat die tce motor in de Clio best vlot reed. Niet zoals een zware diesel (weinig koppel in lage toeren),maar aangenaler en vlotter dan ik verwacht had. De testwagen had al 40000 km en had trouwens gemiddeld 6,2l/100 km verbruikt, 1 op 16 voor de Nederlanders ;)
Klonk en voelde wel wat onrustig (3 cylinder) en je moet redelijk wat toeren maken om 'vooruit' te gaan (ben het helemaal niet gewend om met een benzine te rijden, heb al altijd diesels gehad), maar ik vond hem toch zeker aangenaam rijden. (De 1.2 zou volgens de garagist echt niet aangenaam zijn).
Echter, omdat je zo veel toeren moet maken, kan ik me voorstellen dat deze motor, moest je er nog een vouwwagen achter hangen ook, niet zo relax rijdt, en al zeker niet zuinig. Ik geloof dat er ook nog een Tce 120 pk is (0.9 of 1.2, dat weet ik niet van buiten), die is waarschijnlijk toch nog net iets aangenamer om een aanhanger de berg over te trekken.

Om een aanhanger te trekken lijkt het me wat weinig, al heb ik er geen ervaring mee. Om gewoon mee te rijden lijkt de 0.9 me een fijne motor, tenminste als je niet te vaak de autosnelweg op moet. Dan zou ik een versie zwaarder nemen. Ik ben even nl in gereden met de testwagen (mag je 130) en hij deed allemaal wat hij moet, maar boven de 100 vond ik de fut er wat uit, behalve als je veel toeren maakte.

Ik vond hem als 2e auto (geen snelweggebruik) zeker goed genoeg en zal er WSS een kopen, maar nu nog niet. Ik betaal liever nog wat jaren extra wegentaks in ruil voor het extra koppel/cabrio rijden, maar als die versleten is ('t is al een oudje aan het worden (12) dus het kan elk moment zijn, maar het kan ook nog jaren duren), zal ik met 90 procent zekerheid een Clio grandtour Tce 90 nemen op naar het werk te rijden. Zeker aangename auto dus. Ook erg mooi vanbinnen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Vwleusden op februari 26, 2018, 07:37:14 pm
Met de huidige generatie met variabele turbo's hebben relatief kleine motoren een hoop vermogen.

Cilinderinhoud zegt niets meer, koppel is belangrijk en wanneer het maximale koppel beschikbaar is.

Rijd zelf met een 1.0 turbo in een Octavia, vorig jaar zonder enkel probleem met Teun achter de Skoda naar Zuid-Frankrijk gereden.
Hiervoor een 1.2TCe in een Mégane station, ook prima te doen. Zelfs met de Mégane op pad geweest met een caravan, iets vaker schakelen heuvel op maar verder, prima.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Klapmoose op februari 26, 2018, 08:34:17 pm
Gefeliciteerd met de aankoop van de prachtige Captur. Wat was de reden om voor de Captur te kiezen ipv Clio Estate?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: DrLivingstone op februari 26, 2018, 10:03:24 pm
ik ga voor de Private Lease via mijn werkgever, dat is hoofdzakelijk 90PK wat ze aanbieden (Athlon)
qua afschrijving en andere (on)kosten zoals afschrijving, belasting, verzekering, reparatie & onderhoud zijn de maandkosten vergelijkbaar...


Daar kun je een hele dag  / avond in een kroeg over discussiëren. Het is maar net met welke cijfers er wordt gerekend. Beetje dezelfde discussie als met omslagpunt diesel / benzine. Volgens mijn buurman ligt dat al bij 15000 km.

Ik heb voor de grap eens wat uitgerekend. Als ik nu van onze nieuwe Meriva de totale kosten per maand / jaar uitreken (inclusief brandstof) en bij Athlon voor de Crossland (de opvolger) een prijs opvraag. Dan is en blijft dat gewoon niet interessant. En ja, ik heb vaker berekeningen gedaan ivm aanbiedingen voor private lease. Voor ons lijkt het mooier dat het is.

Desondanks. Leuke bak uitgekozen hoor :-)
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 27, 2018, 09:46:32 pm
Gefeliciteerd met de aankoop van de prachtige Captur. Wat was de reden om voor de Captur te kiezen ipv Clio Estate?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Dank je!
Maar we gaan niet aankopen, we gaan private lease doen
Vorig jaar voor mijn vrouw al gedaan en nu stap ik zelf ook over omdat het goed bevalt

We hebben voor de Captur gekozen omdat we hem toch wel stukken mooier en meer auto vinden dan de Clio, de zit is hoger met makkelijkere in-, en uitstap en er zat net wat meer comfort in tov de Clio
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 27, 2018, 09:59:27 pm
Daar kun je een hele dag  / avond in een kroeg over discussiëren. Het is maar net met welke cijfers er wordt gerekend. Beetje dezelfde discussie als met omslagpunt diesel / benzine. Volgens mijn buurman ligt dat al bij 15000 km.

Ik heb voor de grap eens wat uitgerekend. Als ik nu van onze nieuwe Meriva de totale kosten per maand / jaar uitreken (inclusief brandstof) en bij Athlon voor de Crossland (de opvolger) een prijs opvraag. Dan is en blijft dat gewoon niet interessant. En ja, ik heb vaker berekeningen gedaan ivm aanbiedingen voor private lease. Voor ons lijkt het mooier dat het is.

Desondanks. Leuke bak uitgekozen hoor :-)

in de bijlage mijn vergelijk tussen mijn huidige Megane 2012 of een nieuwe Captur vs. Clio Estate
verder heb ik destijds een afweging gemaakt tussen benzine vs. diesel, ook deze in de bijlage toegevoegd, ik kwam destijds op 16.000km uit als omslagpunt

PS , de bijlagen even de .txt extentie verwijderen voordat je de Excel kunt lezen
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Klapband op februari 27, 2018, 11:34:22 pm
Hemertje heeft het becijferd, maar wat veel mensen tussen de oren moeten knopen is dat hét omslagpunt niet bestaat. Vooral de gewichtsklasse en het verbruik zijn de factoren die de meeste invloed hebben. Verzekeringspremie is iets minder van invloed. Het omslagpunt is voor iedere twee auto's (merk/model of brandstoftype) anders.

Wel een mooie kleur auto. Mij persoonlijk iets te klein, maar toch. Renault heeft wel vaak mooie ontwerpen.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: KampeerFan op februari 27, 2018, 11:40:46 pm
Klopt, we zijn pas overgestapt van Benzine naar Diesel. Ik heb me ook suf lopen rekenen omdat het omslagpunt boven de 20.000 km per jaar zou liggen. Wij halen de 20.000 km per jaar niet... maar rijden nu per maand al goedkoper dan voorheen.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op februari 28, 2018, 08:12:01 am
Hemertje heeft het becijferd, maar wat veel mensen tussen de oren moeten knopen is dat hét omslagpunt niet bestaat. Vooral de gewichtsklasse en het verbruik zijn de factoren die de meeste invloed hebben. Verzekeringspremie is iets minder van invloed. Het omslagpunt is voor iedere twee auto's (merk/model of brandstoftype) anders.

Deze twee factoren staan dan ook in mijn berekening volgens mij...
Gewichtsklasse tbv wegenbelasting, brandstofverbruik is ook een hoge financiële post

Wel een mooie kleur auto. Mij persoonlijk iets te klein, maar toch. Renault heeft wel vaak mooie ontwerpen.

Vinden wij ook  :P
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Avec op februari 28, 2018, 01:18:16 pm
in de bijlage mijn vergelijk tussen mijn huidige Megane 2012 of een nieuwe Captur vs. Clio Estate
verder heb ik destijds een afweging gemaakt tussen benzine vs. diesel, ook deze in de bijlage toegevoegd, ik kwam destijds op 16.000km uit als omslagpunt

PS , de bijlagen even de .txt extentie verwijderen voordat je de Excel kunt lezen
Misschien ligt het aan mij, maar ik krijg de bestanden niet open. Excel geeft een melding dat de bestanden corrupt zijn.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: superkoe32 op februari 28, 2018, 02:33:21 pm
Mooie auto Hemertje! Vind de kleur ook echt mooi! :J

Ik (en mijn man :+) zijn echt verwoestte Renault rijders! Vind ze prachtig,rijden heerlijk en hebben hele comfortabele stoelen.

Sinds 1.5 jaar in het bezit van een 2 jaar oude Megane Station Gt-Line TCE motor met 130 Pk, nou dat loopt als een trein met de klapper erachter :K Hangt wel flink op de kont vanwege de Gt-Line uitvoering, maar ach als dat alles is :+
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Yella op februari 28, 2018, 07:32:19 pm
Wij rijden ook diesel. 20.000 km per jaar.  Voor de C4 zijn we op diesel iets voordeliger uit dan op benzine. Gebruikt kopen is weer anders dan nieuw kopen omdat de prijzen niet echt verschilden. Ons voornaamste argument voor diesel was de heerlijk relaxte trekkracht en de rust van de dieselmotor t.o.v. een benzinemotor. En een C4 is geen zware auto met zijn 1180 kg. scheelt ook in houderschapsbelasting t.o.v. vergelijkbare andere modellen.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: DrLivingstone op maart 01, 2018, 05:16:39 pm
in de bijlage mijn vergelijk tussen mijn huidige Megane 2012 of een nieuwe Captur vs. Clio Estate
verder heb ik destijds een afweging gemaakt tussen benzine vs. diesel, ook deze in de bijlage toegevoegd, ik kwam destijds op 16.000km uit als omslagpunt

PS , de bijlagen even de .txt extentie verwijderen voordat je de Excel kunt lezen

Helaas, beide bestanden zijn onleesbaar / onbruikbaar
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 01, 2018, 06:46:35 pm
Wel een mooie kleur auto. Mij persoonlijk iets te klein, maar toch. Renault heeft wel vaak mooie ontwerpen.

Dank!
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 01, 2018, 06:48:44 pm
Klopt, we zijn pas overgestapt van Benzine naar Diesel. Ik heb me ook suf lopen rekenen omdat het omslagpunt boven de 20.000 km per jaar zou liggen. Wij halen de 20.000 km per jaar niet... maar rijden nu per maand al goedkoper dan voorheen.

mijn collega is de laatste tijd ook aan het rekenen geweest maar dan aan een Megane Bose 130PK uit 2016

ook hij kwam nu uit op een omslagpunt uit van zo'n 20.000km waarbij Diesel goedkoper rijden is, voor zolang het duurt met al die Diesel perikelen....

hij heeft dus ook gekozen om voor een benzine te gaan
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 01, 2018, 06:49:46 pm
Mooie auto Hemertje! Vind de kleur ook echt mooi! :J

Ik (en mijn man :+) zijn echt verwoestte Renault rijders! Vind ze prachtig,rijden heerlijk en hebben hele comfortabele stoelen.

Sinds 1.5 jaar in het bezit van een 2 jaar oude Megane Station Gt-Line TCE motor met 130 Pk, nou dat loopt als een trein met de klapper erachter :K Hangt wel flink op de kont vanwege de Gt-Line uitvoering, maar ach als dat alles is :+

Dank, Megane GT...
Ook mooi!!
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 01, 2018, 06:50:41 pm
Misschien ligt het aan mij, maar ik krijg de bestanden niet open. Excel geeft een melding dat de bestanden corrupt zijn.

heb je de .txt extentie eraf gehaald?

helaas acepteert het forum geen zip of Excel extenties
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Jerome op maart 02, 2018, 06:27:22 am
Gefeliciteerd met je aanwinst!
Mooie auto, maar wat is je motivatie geweest om voor een andere auto te gaan? Die Megane had toch ook nog wel enkele jaren mee gekund.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Avec op maart 02, 2018, 08:46:10 am
heb je de .txt extentie eraf gehaald?

helaas accepteert het forum geen zip of Excel extenties
Ja, heb ik gedaan. @DrLivingstone heeft hetzelfde probleem.

En je hebt een mooie auto gekozen. Ik rij ook al jaren Renault en nog nooit spijt van gehad.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: FLIPJE op maart 02, 2018, 03:56:53 pm
Ik zit eraan te denken de Renault Megane Bose uit 2012, 1.5 Diesel 138PK (105 PK + chiptuning) met 175.000km op de teller in te ruilen voor een nieuwe Renault Clio (Estate) 2018 met standaard 66kW / 90pk...

Hebben anderen ervaring met een Clio (Estate) 90pk als trekkar voor hun klapkar?
Zo ja, welke...?

Rij zelf al een aantal jaar naar Italie met een 1.5 dci 90pk Clio estate in combinatie met een Jamet VW.  En ik kan zeggen dat het prima bevalt. Kan goed meekomen met het verkeer (100-110km/h ) en ook de acceleratie is primain vergelijking met andere combinaties onderweg.

De overhang aan de achterzijde van de auto is ook nog eens korter dan bij een Megane waardoor hij veel minder last heeft van „ deinen“ .

Maar puur motorisch kan ik hem natuurlijk niet vergelijken tov 138 pk..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: AnnekeCornee op maart 02, 2018, 04:09:01 pm
PS , de bijlagen even de .txt extentie verwijderen voordat je de Excel kunt lezen

Ik denk dat je de originele xls bestanden beter op kunt slaan in een externe cloudopslag (Dropbox, Google Drive, Onedrive,...) en dan de link daarvan hier posten.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: metalpe op maart 02, 2018, 04:10:07 pm
Voor al die luieriken zoals ik, die het forum via tapatalk (mobiele telefoon) volgen zou dat makkelijker zijn ja :)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: harmenkuijer op maart 02, 2018, 09:18:51 pm
Hallo,

Ik heb dezelfde wagen en die kan mijn roadmaster family s met 4 fietsen makkelijk trekken. Wel even uit de eco stand zetten ;).

Groet,
Harmen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 03, 2018, 11:42:20 am
Helaas, beide bestanden zijn onleesbaar / onbruikbaar

bij deze extern gehost

https://nofile.io/f/9BXSzsa9cac/omslagpunt+benzine+-+diesel.xlsx.zip

https://nofile.io/f/jwHnQeHHn1Q/autovergelijk.xlsx.zip
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 03, 2018, 11:45:37 am
Gefeliciteerd met je aanwinst!
Mooie auto, maar wat is je motivatie geweest om voor een andere auto te gaan? Die Megane had toch ook nog wel enkele jaren mee gekund.

de auto is inmiddels 5,5 jaar oud, meestal toch een leeftijd dat de grotere onkosten gaan komen
het is een diesel, nu levert die nog geld op, over 1-2 jaar wil waarschijnlijk niemand die meer rijden
wanneer ik de maandelijkse autokosten doorreken incl. de afschrijving is deze vergelijkbaar met de Captur Private Lease, maar dan zonder grote kosten
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 03, 2018, 11:46:00 am
Ja, heb ik gedaan. @DrLivingstone heeft hetzelfde probleem.

En je hebt een mooie auto gekozen. Ik rij ook al jaren Renault en nog nooit spijt van gehad.

dank voor je compliment
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 03, 2018, 11:47:30 am
Rij zelf al een aantal jaar naar Italie met een 1.5 dci 90pk Clio estate in combinatie met een Jamet VW.  En ik kan zeggen dat het prima bevalt. Kan goed meekomen met het verkeer (100-110km/h ) en ook de acceleratie is primain vergelijking met andere combinaties onderweg.

De overhang aan de achterzijde van de auto is ook nog eens korter dan bij een Megane waardoor hij veel minder last heeft van „ deinen“ .

Maar puur motorisch kan ik hem natuurlijk niet vergelijken tov 138 pk..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ik maak de overstap dus van diesel naar benzine  :P
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 03, 2018, 11:48:06 am
Hallo,

Ik heb dezelfde wagen en die kan mijn roadmaster family s met 4 fietsen makkelijk trekken. Wel even uit de eco stand zetten ;).

Groet,
Harmen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

wat doet die Eco stand?
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: metalpe op maart 03, 2018, 12:07:44 pm
Dat vroeg ik me ook af. De 0.9tce waar ik vorige week mee reed had ook een eco knop. Had de indruk dat hij dan wat minder doortrok, of wat minder vermogen gaf of zo..

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: herrwillem op maart 03, 2018, 12:25:43 pm
Ik vind het wel bizar dat je een nieuwe auto kan kopen voor de zelfde maandlasten als een betaalde auto!
wij rijden met een Volvo van 11 jaar oud, omdat ie zo lekker goedkoop is...
ik wil jullie berekening wel eens weten... want een nieuwe V90 zie ik ook wel zitten   :K :K :K

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 03, 2018, 01:04:44 pm
Ik vind het wel bizar dat je een nieuwe auto kan kopen voor de zelfde maandlasten als een betaalde auto!
wij rijden met een Volvo van 11 jaar oud, omdat ie zo lekker goedkoop is...
ik wil jullie berekening wel eens weten... want een nieuwe V90 zie ik ook wel zitten   :K :K :K

zie hierboven...

wel reeel je huidige kosten invullen  :#
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: herrwillem op maart 03, 2018, 01:21:26 pm
Maar de megane moet je toch niet 2 keer kopen... ik neem aan dat je deze al hebt? en reeds betaald hebt....
en alles wat je er nu mee rijdt toch in je zak blijft zitten... met een beetje geluk haal je de 2 ton zonder grote kosten...


Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 03, 2018, 01:39:45 pm
Maar de megane moet je toch niet 2 keer kopen... ik neem aan dat je deze al hebt? en reeds betaald hebt....
en alles wat je er nu mee rijdt toch in je zak blijft zitten... met een beetje geluk haal je de 2 ton zonder grote kosten...

hoe bedoel je? 2x kopen?
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Yella op maart 03, 2018, 01:44:34 pm
En de afschrijving van de Megane is ook niet meer zo hoog als in de eerste 5 jaar. En bij je opgegeven km zal die rond de 120000 km zitten.
Ik ben ook aan het rekenen geweest voor een kleine auto voor woon/werk.
Ik heb nu een Spark op LPG. Maar echt waar, ik kom met een lease auto echt niet goedkoper uit. De bedragen voor de lease schieten ineens omhoog als ik de km per jaar invoer. Ik rij 30.000 per jaar.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 03, 2018, 02:00:16 pm
En de afschrijving van de Megane is ook niet meer zo hoog als in de eerste 5 jaar. En bij je opgegeven km zal die rond de 120000 km zitten.
Ik ben ook aan het rekenen geweest voor een kleine auto voor woon/werk.
Ik heb nu een Spark op LPG. Maar echt waar, ik kom met een lease auto echt niet goedkoper uit. De bedragen voor de lease schieten ineens omhoog als ik de km per jaar invoer. Ik rij 30.000 per jaar.

de afschrijving staat in de lijst, 14750 aanschaf, nu 5.700 over 46 maanden maakt 197 euro per maand
heb volgens mij ook niet beweerd dat het veel goedkoper wordt
bij de Clio wordt het 20 euro per maand goedkoper dan nu
bij de Captur wordt het 20 euro per maand duurder dan nu

maar rijdt je schade door je eigen fout, en wie heeft dat niet ooit gehad, dan kost het me nu mijn eigen risico van 150 euro ipv hele schadebedrag, voor die 20 euro extra krijg ik dus geen gezeik en geen gezeur voor terug met een nieuwe auto

wil ik een nieuwe auto rijden zit die nu in mijn maandkosten opgenomen en hoef ik er geen geld iedere maand voor te sparen
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Klapmoose op maart 03, 2018, 02:50:33 pm
wat doet die Eco stand?


Die eco stand zat ook in mijn Clio diesel. Die zorgt voor een gunstiger verbruik.  Maar, zorgde er ook vooral voor dat de auto gevaarlijk traag werd. Ik gebruikte hem niet.
Titel: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Jerome op maart 03, 2018, 04:32:00 pm
Ja, heb ik gedaan. @DrLivingstone heeft hetzelfde probleem.

En je hebt een mooie auto gekozen. Ik rij ook al jaren Renault en nog nooit spijt van gehad.
Wij hebben ook jaren lang Renault gereden, zonder horror verhalen. Ik ben best wel Renault fan. Helaas was de Scenic toch op verschillende punten minder dan de C4 Picasso, de Espace in diesel werd me te kostbaar en zijn we Citroën gaan rijden. Gelukkig nog steeds Frans :)4]2]. En ook zonder spijt. We rijden deze auto van 2010 nu 5 jaar. In het begin wel wat extra onkosten gehad, maar daar stond tegenover dat we hem erg gunstig geïmporteerd hebben. De kosten zijn weer vergeten en de lijn van kosten heeft zich niet door gezet.
Voor hobby en vrije tijd heb ik een Renault 4. Dus Renault is nog niet uit het hart. Maar of de volgende gezinsauto weer een Renault of Citroen wordt valt nog te bezien. Vooralsnog hopen we de huidige Picasso de komende jaren nog te rijden. Naar mijn mening is dat het voordeligste en hebben we geen extra maandlasten voor lease. 
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: mar-ine op maart 03, 2018, 08:02:26 pm
Lease? En het feit dat je de inruilwaarde weggeeft? Ik vind het allemaal maar lastig.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: ronijho op maart 03, 2018, 08:58:57 pm
bij deze extern gehost

https://nofile.io/f/9BXSzsa9cac/omslagpunt+benzine+-+diesel.xlsx.zip

https://nofile.io/f/jwHnQeHHn1Q/autovergelijk.xlsx.zip
Volgens mij heb je vergeten de trekhaak mee te rekenen. Of plaats je die zelf?
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 04, 2018, 10:05:06 am
Lease? En het feit dat je de inruilwaarde weggeeft? Ik vind het allemaal maar lastig.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Wat geef ik waar weg?
Ik bepaal enkel de maandkosten van de auto’s
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 04, 2018, 10:08:04 am
Volgens mij heb je vergeten de trekhaak mee te rekenen. Of plaats je die zelf?

Goed gezien, twijfelde nog of ik die onder de auto zou uithalen en los verkopen
Inmiddels besloten dat de auto met trekhaak verkocht wordt
De trekhaakkosten mogen dus bij de maandkosten opgeteld en over de maanden verdeeld worden!
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: mar-ine op maart 04, 2018, 10:39:50 am
Wat geef ik waar weg?
Ik bepaal enkel de maandkosten van de auto’s
Ik kan de file niet openen maar heb je bij een eigen auto de restwaarde verrekend? Daar zit namelijk de winst van de lease. De leasemaatschappij, wel te verstaan.


mar-ine
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 04, 2018, 02:14:53 pm
Ik kan de file niet openen maar heb je bij een eigen auto de restwaarde verrekend? Daar zit namelijk de winst van de lease. De leasemaatschappij, wel te verstaan.


mar-ine

Zie de vorige pagina
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: DrLivingstone op maart 04, 2018, 05:15:41 pm
Dank voor de leuke Excel sheets. Kost wat tijd en uitzoekwerk, maar ben er eens een uurtje mee bezig geweest.
De enige variabele waar ik geen waarde kon achterhalen is de inruil voor mij auto bij Athlon zelf. Ik heb hier dan ook de inruilwaarde van de BOVAG/ANWB koerslijst gepakt.
Verder reken ik met een benzine uitvoering t.o.v. diesel. Dus beetje appels peren verhaal. Ik heb het geluk op fiets naar het werk te kunnen. Reiskostenvergoeding reken ik dus niet mee.
Als ik dan alles uitreken, dan kost onze Opel Meriva 1.4 Cosmo €516,89 per maand t.o.v. €558,55 voor de Captur en €514,88 voor de Clio Estate via de private lease constructie.
Nu zijn de Meriva en de Captur meer met elkaar te vergelijken dan de Meriva en de Clio.
Het bewijs is dan ook, dat private lease per definitie niet veel duurder hoeft te zijn. In ons geval valt het voordeel voor onze gekochte auto.

Dan is er nog een opmerking qua berekening waardoor het lastig rekenen wordt met afschrijving. Wij hebben de auto net 2 maanden dus moet daar ook met een fictief getal rekenen.

Bedacht me nog iets: bij private lease ben je wel meer financieel gebonden. Elke maand moet je de leaseprijs aftikken. Stel dat je onverhoopt je baan verliest, arbeidsongeschikt wordt of andere financiële tegenslagen krijgt, die auto moet betaald worden. Je kunt dit ongetwijfeld afkopen / stoppen / regelen o.i.d. maar dat is eigenlijk contractbreuk dus: boete Koop je een auto, dan koop je dat met gespaard geld. De periode waarover je dit geld hebt gespaard is minder interessant.

Zekerheid van de eerder genoemde factoren heb je nooit. Maar als je een auto koopt, dan heb je de maandelijkse verplichte kosten veel minder (Ken namelijk niemand die maandelijks geld opzij zet speciaal voor de afschrijving van de auto). Kosten in onderhoud kun je wat mee schuiven en een jaar langer doorrijden met de auto ipv weer een nieuwe kopen kan altijd.

Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Hemertje op maart 05, 2018, 07:20:37 pm
Hi Doc,

leuk dat je er eens ingedoken bent!

Ik krijg namelijk het idee dat velen hier geen flauw idee hebben wat de totale maandkosten van hun auto zijn....

De Veilingwaarde volgens de koerslijst van de ANWB bedraagt 6.100 euro , zie tabblad Afschrijving, Athlon biedt mij 5.700 euro, komt aardig in de richting dus.

Via mijn werkgever ga ik de Private Lease bij Athlon doen, zij hebben een zogenaamd Protectieplan, https://www.athlon.com/nl/over-ons/laatste-nieuws/athlon-prive-lease-auto-maandbedrag-klaar

Citaat
Protectieplan
Bijzonder aan het Athlon Privé Lease abonnement is het standaard protectieplan, waarmee we rekening houden met onverwachte omstandigheden. Het protectieplan houdt in dat bij gedwongen ontslag, echtscheiding of overlijden het contract zonder extra kosten kan worden ontbonden.


Daarnaast kan ik tevens d.m.v. de collectiviteitsregeling van mijn werkgever leasen via Justlease en Alphabetlease, daarom heb ik ook zeer nadrukkelijk gekeken naar de inruilvoorwaarden nadat het contract is afgelopen, Athlon en Alphabetlease hebben reeele inruilvoorwaarden, een lichte kras of parkeerdeuk wordt bij inruil geaccepteerd

Trouwens, Athlon verrekend de meer-, of minder gereden kilometers, open en transparant dus, vele anderen betalen de minder gereden kilometers namelijk niet terug

Zoals je in de berekening ziet ga ik uit van maximaal 22.000km/jaar maar heb het contract van maximaal 25.000km/jaar afgesloten, de bijbehorende verrekening kmprijs bedraagt 5,4 cent per kilometer, na het contract ontvang ik met de laatste leasetermijn 5 jaar x 3.000km x 5,4 cent = 810 euro terug

Per maand teruggerekend is dit een verlaging van 810/60 van 13,50 euro per maand
Dit staat nog niet in het overzicht van hierboven opgenomen
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: GJT op maart 05, 2018, 08:52:58 pm
Leuk dat hier aan gerekend wordt. Eens dat veel mensen geen idee hebben.

Paar opmerkingen. Hier wordt bij inruil er van uit gegaan dat je een ‘koerslijst’ prijs terugkrijgt. Praktijk is dat je bij inruil nog wat korting of een hogere inruilwaarde ontvangt. Dit is snel 1500 tot 3000 euro (extra).

Andere uitdaging is als je een keer met 6 of 8 jaar rekent. De meeste mensen ruilen niet iedere 4 jaar in of rijden een auto van 4 jaar oud weer 4 jaar. Als je dan nieuw gaat rijden, je rekent met 8 jaar én de 1,5 tot 3 k extra bij inruil op bijv. een voorraadmodel dan pakken de resultaten anders uit. Dit is wel afhankelijk van individuele wensen uiteraard.

Met name bij kleine auto’s kan private lease wel interessant zijn. Deze auto’s zijn beter in te kopen en er wordt vaak een terugkoopgarantie gegeven. Die auto's zijn namelijk in prima staat nadien want iedere schade wordt op basis van het aantal plekjes maal het eigen risico, door de berijder betaald en kan hersteld worden. Een collega van me moest ooit bij het inleveren 1600 euro aftikken op basis van schades die hij als gebruiksschade betitelde. Het bedrag per schade lag daar een stuk lager als het eigen risico wat doorgaans bij private lease contracten wordt berekend. Als je een beetje een brokkenpiloot bent.....

Vanaf het c segment is kopen volgens mij vrijwel altijd voordeliger.


Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Theu op maart 05, 2018, 11:46:40 pm
Dat laatste kan ik beamen. Rij nu een Ford Mondeo diesel welke te duur dreigt te worden. Maar wat ik nu per maand kwijt ben, gerekend over de afgelopen 32 maanden, kan ik geen gelijkwaardige auto leasen.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Alex op maart 06, 2018, 06:42:58 am
Ik denk dat je het moet vergelijken met lenen voor een auto.




Tja met mijn 2005 auto die ik vast weer minimaal 10 jaar ga rijden kun je niet vergelijken. :P
Denk dat een betrouwbare auto koen ook veel uitmaakt.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: sannie75 op maart 06, 2018, 09:34:32 am
Ik heb een tijdje bij een autoverzekeraar gewerkt en ik merkte daar veel dat mensen die een langere periode geleasd hadden vaak al hun schadevrije jaren verspelen. Nou is dat geen ramp als je er nog niet veel had maar vooral mensen die er meer dan 16 opgebouwd hebben kan dit een vervelende verrassing zijn als ze daarna weer een eigen  auto willen verzekeren.

Het is zo dat veel verzekeraars een lease verklaring accepteren maar vaak blijkt dat een lease maatschappij ieder krasje als schade opvoert en dat zijn dan toch alweer 5 schadevrije jaren die eraf gaan...
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: KampeerFan op maart 06, 2018, 10:17:56 am
Goed om te weten, dat wist ik ook niet.
Titel: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: sanneman op maart 06, 2018, 11:09:11 am
In dat kader:

Wij hebben nu (na de lease) weer een tweede auto privé aangeschaft. Verzekering daarvoor was inderdaad slikken: mijn schadevrije jaren zijn ‘weg’ (veel gedoe met de lease-maatschappij, ook al omdat ik veel verschillende auto’s uit de poule heb gereden).

Via de ANWB autoverzekering krijg ik een korting gebaseerd op de schadevrije jaren van mijn vrouw. Zelf bouw ik weer opnieuw jaren op, maar zo ‘verlies’ je niet de extra bedragen in ieder geval.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Yella op maart 06, 2018, 03:38:01 pm
Dit zijn nu net de dingen waarover niet wordt gesproken en waar geen rekening mee wordt gehouden. Maar volledig een verzekering betalen kan flink in de papieren lopen. In ons geval zou ik snel 600 euro meer per jaar kwijt zijn. kan een lease auto leuk zijn voor een paar jaar, maar betaal je later de rekening als je weer anders besluit.
Titel: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: mar-ine op maart 06, 2018, 06:27:25 pm
En als je over een paar jaar anders besluit dan heb je ook niks in te ruilen dan moet je de nieuw aan te schaffen wagen volledig zien te betalen. Dat bedoelde ik eerder ook al met mn puntje restwaarde.
Restwaarde die je wel betaald heb en aan de lease laat.

mar-ine
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: DrLivingstone op maart 06, 2018, 10:03:56 pm
De eerste discussie ging over het feit of Private lease duurder of goedkoper is dan zelf kopen. Daar is nu wel duidelijkheid over. Ook heb je geen inruil, dan wordt dat in deze berekening keurig meegnomen.

Terecht punt is het aantal schade vrije jaren verhaal, maar ook de aanschaf van evt een andere auto na de leaseperiode zijn zaken die zeker ook een rol moeten spelen als je private lease overweegt. Of je moet, zoals wel meer mensen doen, blijven leasen. Dat zijn keuzes.

Ik heb ook al eens gehoord, dat Private lease beperkingen heeft op de hoogte van een nieuwe Hypotheek. Ook zaken om rekening mee te houden

De aanschaf van een auto na Private lease kost je inderdaad een boel geld. Je kunt er voor kiezen om je auto niet in te ruilen maar zelf te verkopen en dat geld achter de hand houden. Dit gaat echter weer ten koste van je maandbedrag bij Private Lease.

Uiteindelijk zijn het keuzes en die zijn heel persoonlijk en daar is niks goed of fout aan.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Yella op maart 07, 2018, 12:44:19 pm
Netjes verwoord. Maar er zijn nu eenmaal dingen waar niemand bij stil staat zoals de inruil en de verzekering waarbij je je No claim kwijt bent. Is nu ook allemaal ter sprake gebracht. en zo zijn er ongetwijfeld nog wat dingetjes die nog niet zijn besproken.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: GJT op maart 07, 2018, 01:13:31 pm
Uiteindelijk zijn het keuzes en die zijn heel persoonlijk en daar is niks goed of fout aan.

Dat is bij veel in het verleden verstrekte hypotheken en sommige andere leningen anders gebleken. Niet gehinderd door enige kennis, mee met het sentiment en waardeloze adviezen en zo het ravijn in...
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: Yella op maart 07, 2018, 03:21:11 pm
We kennen allemaal de beruchte bank uit Hoorn. Stonken ook veel mensen in. Terwijl het best duidelijk was. Althans voor ons op dat moment. Ik zag meteen dat er een addertje onder het gras zat.
En de paar honderd euro spaargeld die daar stond heb ik keurig retour gekregen uiteindelijk.
Voor mij is eigen bezit toch de prettigste optie. Risico, Okay. Maar wel lekker eigen baas.
Titel: Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
Bericht door: FLIPJE op juni 14, 2018, 08:04:55 pm
Rijd al jaren met een Jamet Liberty ( combi-camp kloon ) achter een Clio IV estate 1.5 Dci naar Italie.

Rijdt prima, remt prima ! Komt nog vlot met het verkeer mee.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal