Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Paulus op maart 20, 2022, 01:36:07 pm

Titel: Te lage kogeldruk...
Bericht door: Paulus op maart 20, 2022, 01:36:07 pm
Het thema 'kogeldruk' is hier al vaker ter sprake geweest. Maar meestal te hoge kogeldruk.
Vouwwagens zonder disselbak of fietsendrager, kan daar ook te lage kogeldruk zijn ?
En wat is te laag
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: Alex op maart 20, 2022, 01:37:38 pm
Ja hoor dit kan zeker.
Dan zul je zwaardere dingen voorin de wagenbak moeten doen.
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: Tago Herman op maart 20, 2022, 06:39:08 pm
In de handleiding staat meestal de ideale kogeldruk genoemd. Probeer dit zoveel mogelijk te benaderen.
Uit mijn hoofd zeg ik dat de genoemde kogeldruk 40 of 50 kg. is.
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: OhPeeCee op maart 20, 2022, 07:36:42 pm
Onze cocoon zonder fietsen voorop heeft heel weinig kogeldruk, daarom een kist op de dissel met de benodigdheden voor het opzetten, zoals daar zijn: verlengsnoer, set met eerste haringen, gastank, disselslot, wielklem, vuistje. Geeft inclusief gewicht van de kist een 40 kg op de kogel. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220320/8f2d9de75b61513eb35862aa35779035.jpg)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: sammyvannorel op maart 20, 2022, 08:26:31 pm
Onze cocoon zonder fietsen voorop heeft heel weinig kogeldruk, daarom een kist op de dissel met de benodigdheden voor het opzetten, zoals daar zijn: verlengsnoer, set met eerste haringen, gastank, disselslot, wielklem, vuistje. Geeft inclusief gewicht van de kist een 40 kg op de kogel. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220320/8f2d9de75b61513eb35862aa35779035.jpg)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Dat verbaasd me toch een beetje: de as lijkt vrij ver naar achter te zijn gepositioneerd, een recept voor snel stijgende kogeldruk. Je zou de verdeling intern natuurlijk wat anders kunnen doen.
Titel: Te lage kogeldruk...
Bericht door: OhPeeCee op maart 20, 2022, 08:32:18 pm
Combinatie is bijna leeg, zo gaat ie de stalling in. In gebruik dan zit de koelkast vol in de keuken. En twee normale sport fietsen op de drager. Echter de kist gaat mee als we de fietsen thuislaten, krijg anders niet meer dan 8 kg erop, en de zwaardere spullen in de bak meer naar voren. Maar je wilt ook geen groot koppel maken met op beide uiterste punten gewicht en in de midden en voor de as niets. In deze zitten de luchtpompen ook achter de as, niet veel maar wel wat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: Marcel op maart 22, 2022, 08:20:55 pm
En wat is het probleem van een lage kogeldruk?
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: OhPeeCee op maart 22, 2022, 08:48:07 pm
Mocht je erachter komen dat je een te lage kogeldruk hebt, dan is het aan te raden om de bagage naar voren te plaatsen. Dit verhoogt namelijk de kogeldruk. Let wel goed op dat er niet te veel gewicht voorin komt te liggen, dit maakt de aanhanger of caravan instabiel. Het probleem bij een te lage kogeldruk is dat er te weinig binding is met de auto, waardoor de aanhanger of caravan gevoeliger is voor zijwind. Hierdoor kunnen er slingerneigingen ontstaan wat erg gevaarlijk kan zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: sanderv op maart 23, 2022, 03:43:47 pm
En wat is het probleem van een lage kogeldruk?

Instabiliteit. Ik heb veel liever 90 kg op de kogel liggen dan 10 kg. Onderstel auto is verstevigd, een hoge kogel druk ligt als een blok op de weg. Te laag is garantie voor zwabberen. En dan gaat zelfs 500 kg gewoon aan de haal met een auto
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: Matsb op april 26, 2022, 08:12:39 pm
Nog een toevoeging aan bovenstaande: beter meer gewicht in de auto, dan in de vouwwagen. Dus goede kogeldruk, en gewicht in kofferbak. Helpt echt enorm tegen zwabberen. Op YouTube zijn veel demonstraties te vinden die de effecten van diverse manieren van gewichtsverdeling te zien.
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: martijn82 op april 26, 2022, 08:42:52 pm
Laatst met iemand een discussie gehad dat de kogeldruk van een vouwwagen maar maximaal 50 kilo mag zijn in Nederland. Dat vind ik raar mijn is altijd verteld kogeldruk staat op de trekhaak van de auto. En dat verschilt per merk. Onze oude vouwwagen een Roadmaster had ik op een kogel druk van rond de 65  a 70 kilo. Dan lag hij het lekkerst achter de auto. Als hij te laag is kan hij onstabiel worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: sanderv op april 26, 2022, 08:52:10 pm
Laatst met iemand een discussie gehad dat de kogeldruk van een vouwwagen maar maximaal 50 kilo mag zijn in Nederland. Dat vind ik raar mijn is altijd verteld kogeldruk staat op de trekhaak van de auto. En dat verschilt per merk. Onze oude vouwwagen een Roadmaster had ik op een kogel druk van rond de 65  a 70 kilo. Dan lag hij het lekkerst achter de auto. Als hij te laag is kan hij onstabiel worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Typisch voorbeeld van achterhaalde wetgeving. Dateert uit de tijd dat mensen nog hun eigen aanhangers bouwden die logischerwijs geen typeplaat hadden. Technisch kun je beter de getallen aanhouden die de fabrikanten hanteren. De meeste aanhangers en trekhaken zijn tegenwoordig gebouwd op 70 kg kogeldruk. De wetgeving werkt hier averechts. De as is zo geplaatst dat je snel op die 70 kg zit en vervolgens gaan mensen ver naar achteren beladen  op 50 kg uit te komen. Waardoor ze met een gevaarlijker combinatie onderweg zijn. Idem voor de oploopremkabel. Als je die gebruikt zoals de fabrikant hem bedoeld heeft, krijg je een bon. Als je hem monteert zoals de wetgever het wil, werkt hij niet altijd... Tijd voor een wetswijziging.
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: FriedelP op april 26, 2022, 08:59:51 pm
Ik dacht dat onder de 750 kg inderdaad 50 kg wordt aangeraden. Er boven mag het zowel niet boven de maximale kogedruk van de wagen als van de aanhangwagen komen en voor boven de 750 kg wordt dat meestal met een typeplaatje aangegeven welke de maximale druk is van de aanhangwagen. Geen dergelijk plaatje is dat in principe 50 kg.
Minimaal moet het minstens 4% van de beladen aanhangwagenzijn en dus bij 750 kg beladen iets van een 30 kg.


Hier heel wat uitleg
https://masta.nl/blog/post/juiste-kogeldruk-voor-uw-aanhangwagen-of-caravan (https://masta.nl/blog/post/juiste-kogeldruk-voor-uw-aanhangwagen-of-caravan)


Ik vond ook nog volgende tabel:
otaal gewicht van de aanhangwagen:
Maximale kogeldruk aanhanger:
0 – 750 kilogram50 kilogram751 – 1500 kilogram75 kilogram1501 – 3000 kilogram100 kilogram3001 – 3500 kilogram150 kilogram
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: FriedelP op april 26, 2022, 09:02:39 pm
Typisch voorbeeld van achterhaalde wetgeving. Dateert uit de tijd dat mensen nog hun eigen aanhangers bouwden die logischerwijs geen typeplaat hadden. Technisch kun je beter de getallen aanhouden die de fabrikanten hanteren. De meeste aanhangers en trekhaken zijn tegenwoordig gebouwd op 70 kg kogeldruk. De wetgeving werkt hier averechts. De as is zo geplaatst dat je snel op die 70 kg zit en vervolgens gaan mensen ver naar achteren beladen  op 50 kg uit te komen. Waardoor ze met een gevaarlijker combinatie onderweg zijn. Idem voor de oploopremkabel. Als je die gebruikt zoals de fabrikant hem bedoeld heeft, krijg je een bon. Als je hem monteert zoals de wetgever het wil, werkt hij niet altijd... Tijd voor een wetswijziging.
Ik dacht dat indien er een typeplaatje was die een hogere kogeldruk aangaf, ook voor minder dan 750 kg je in principe die mag gebruiken, als er geen plaatje is die dat aangeeft, moet je de 50 kg aanhouden.

Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: josovich op april 26, 2022, 09:19:15 pm
Ik heb het toevallig net uit lopen zoeken. Moet mijn eerste rit nog maken, dus mijn kennis is puur theoretisch.
De kunst is dat, als de aanhanger gaat zwabberen, de auto de aanhanger recht trekt i.p.v. de aanhanger de auto mee trekt. Daarvoor is het dus belangrijk dat de auto goed contact houdt met en controle kan houden over de aanhanger.
Blijkbaar is het ideaal als de kogeldruk tussen de 5 en 7% van het gewicht van de aanhanger is. Verder zijn er maximum-waarden om rekening mee te houden. Die van de wetgeving, die van de trekhaak en die van de aanhanger zelf.
Ook moet het gewicht links en rechts ongeveer gelijk zijn. Schokbrekers helpen uiteraard ook om het slingeren te breken.
Verder helpt het inderaad als de auto zelf ook zwaar is.

En als 'ie dan als een blok achter je auto hangt, niet vergeten dat je een aanhanger trekt. Ik heb een keer een busje gezien op de snelweg die hem even snel tussen het verkeer links dacht te drukken. Alleen was 'ie de caravan vergeten en met caravan paste het dus niet.
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: Jimmymichiels op april 27, 2022, 06:57:26 am
Te hoge kogeldruk is slecht voor de koppeling van uw aanhangwagen (meer sleet om het remgedeelte van de koppeling)
Te lage kan er voor zorgen dat uw combinatie gaat slingeren.
Zeker bij kleinere auto’s
Kzou toch zien dat je genoeg hebt zoals voorgeschreven door de constructeur.
Bij raclet panema up is dit 50 kg.
En wij zien dat we tussen de 30 en 50 zitten.
Saftey First  :K
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: xray op april 29, 2022, 02:39:39 pm
Laatst met iemand een discussie gehad dat de kogeldruk van een vouwwagen maar maximaal 50 kilo mag zijn in Nederland. Dat vind ik raar mijn is altijd verteld kogeldruk staat op de trekhaak van de auto. En dat verschilt per merk. Onze oude vouwwagen een Roadmaster had ik op een kogel druk van rond de 65  a 70 kilo. Dan lag hij het lekkerst achter de auto. Als hij te laag is kan hij onstabiel worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
zoals SanderV zegt is dat idd zo en vaak achterhaald. De auto is niet leidend maar het laagste gewicht van de combinatie (auto of aanhanger) zelf zitten we ook op de 50-60 kilo trekhaak mag idd 75kg hebben. Onze garage is aan het einde van de straat en als de vw leger is dan merk je dat wel dat de kogeldruk lager is. Meer stuiteren ondanks de schokbrekers en voelt wat onrustig. Weet niet hoe de buitenlandse wetgeving is maar ik zorg dat het er allemaal stabiel uitziet en dan ik binnen de marges van de gewichten op de typeplaatjes blijf dan zal het wel loslopen  O0
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: FriedelP op april 29, 2022, 03:08:41 pm
Als het gaat om een vouwwagen of aanhangwagen van max 750 kg waar het typeplaatje stelt dat de kogeldruk meer dan 50 kg mag zijn, dan is dat OK volgens hoe ik de reglementering lees.
Het punt is dat zo'n plaatje niet verplicht is voor een aanhangwagen tot 750 kg en als het niet vermeld is, dan is het in principe maximum 50 kg.
Je moet iets hebben als standaard als het niet vermeld wordt hé.

Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: Jeronimo op april 29, 2022, 06:07:27 pm
Dit staat in de wet:

Artikel 5.18.31
1. Middenasaanhangwagens van de voertuigcategorie O moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de som van de aslasten van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 12 000 kg mag niet meer bedragen dan 1,5 maal de som van de aslasten van het trekkend motorvoertuig;
b. de last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een massa van niet meer dan 750 kg mag alleen in neerwaartse richting zijn gericht en mag niet meer dan 50 kg bedragen;
c. de last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg mag niet minder bedragen dan 1% van de toegestane maximummassa van het voertuig, doch behoeft niet meer dan 50 kg te bedragen.
2. Het eerste lid, onderdelen a en c, zijn van overeenkomstige toepassing op een aanhangwagen met een stijve dissel van de voertuigcategorie O.


De maximale kogeldruk is dus wettelijk max 50kg (behalve als hij een eigen kenteken heeft met hoger laadvermogen)
Wil geen discussie starten over zin/onzin van deze regel, maar wil alleen de juiste informatie geven.
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: sanderv op april 29, 2022, 07:41:49 pm
Daarom moeten ze de wet ook aanpassen: 'de kogeldruk mag niet hoger zijn dan de laagste waarde zoals aangegeven op de typeplaatjes van aanhanger en trekkend voertuig of maximaal 50 kg bij het ontbreken van één of meer typeplaatjes'. Klaar.
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: xray op mei 02, 2022, 02:13:10 pm
Daarom moeten ze de wet ook aanpassen: 'de kogeldruk mag niet hoger zijn dan de laagste waarde zoals aangegeven op de typeplaatjes van aanhanger en trekkend voertuig of maximaal 50 kg bij het ontbreken van één of meer typeplaatjes'. Klaar.
tsja een wet aanpassen duurt lang en is dus niet zo maar gedaan zeker niet voor zoiets onbenulligs. Wel vraag ik me af wat de regel in België Dld. en andere landen is? Stel dat ze daar op typeplaatje van de trekhaak afgaan zit je dus meestal wel goed want die zal 75 kilo of meer aangeven over het algemeen....Aan de andere kant denk ik dat als je netjes beladen bent en een stabiele combi voortrekt je weinig tot geen controle zult krijgen.
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: Matsb op mei 17, 2022, 09:50:58 pm
Toch nog even linkje naar mooie uitleg over gewichtsverdeling in kar.
https://youtu.be/JeEEC5eVNCk
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: sanderv op mei 18, 2022, 12:30:22 am
In de basis is het tamelijk eenvoudige natuurkunde. Trek een denkbeeldige, verticale lijn door de as van de aanhanger. Dit is de as waaromheen een aanhanger gaat draaien zodra deze gaat slingeren. Rondom deze as wil je dus geen draaimoment (kracht * arm) hebben. Hoe groter de massa en/of hoe verder deze massa van de denkbeeldige lijn af zit, hoe heftiger het moment dat rondom deze as plaats gaat vinden. De auto moet een even groot moment de andere kant uitoefenen om dit moment weer op te heffen. De ideale combinatie is dan een aanhanger met een lange dissel met de massa op de as, getrokken door een zware auto. Alles wat je daaraan verandert, maakt de combinatie minder stabiel. Veel massa achterop de aanhanger is dodelijk, aangezien dat al heel snel niet meer door een auto te corrigeren is. Een lichte auto maakt daarbij nog veel minder kans. Veel gewicht op de kogel is wat lastiger te voorspellen, dat pakt meestal namelijk wel goed uit. Zeker als het een auto met een korte overhang en relatief stugge achteras is, zoals een busje, SUV of MPV. Sedans hebben daar wat meer nadeel. Het ultieme voorbeeld zijn trekker-oplegger vrachtwagencombinaties en 5th wheelers. Als de koppeling óp de as van het trekkende voertuig ligt, is er een extreem hoge kogeldruk mogelijk zonder instabiel te worden. Terwijl bij zo'n combinatie de meeste massa ver naar achteren ook bij zo'n combinatie net zo instabiel is als een verkeerd geladen caravan.

In het fimpje hebben ze het trouwens ook over de wieldruk. Ik vraag me eigenlijk af of dat het grootste issue is. Vanzelfsprekend wel als je het zo extreem doet als in het filmpje, als een as het contact met de grond verliest, doet hij niet meer zo veel. Maar een kogeldruk van 100 kg doet niet heel veel voor de druk op de voorwielen van een auto. Het verschil in belading in de auto zelf doet meer wat dat betreft. En ook een negateve kogeldruk van bv 30 kg is niet heel indrukwekkend voor de achteras van een auto. Met een niet te extreme overhang achter scheelt dat iets van 20 kg per wiel of zo.  :? 
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: mpostma op juli 22, 2022, 05:39:47 pm
Het thema 'kogeldruk' is hier al vaker ter sprake geweest. Maar meestal te hoge kogeldruk.
Vouwwagens zonder disselbak of fietsendrager, kan daar ook te lage kogeldruk zijn ?
En wat is te laag
De eerste keer dat ik Electrische fietsen achterop de Holkamper zette werd mijn kogeldruk zo laag dat de aanhanger als bij 70 km p/u  begon te zwabberen. In verband met voetproblemen (geen optie tot wandelen) twee jaar geleden toch de fietsen achterop gezet. Voorop bakstenen in de koelkast (op de dissel) gelegd. Sindsdien hebben we besloten om nooit meer de electrische fietsen achterop de vouwwagen mee te nemen. Met verzwaring voorop konden we tot zo'n 90 km p/u zwabberloos rijden. Maar even een vrachtwagen inhalen werd een zenuwen-actie. Ik wil echter ook niet achter zo'n metalen plaat zonder uitzicht blijven zitten. Naast het zwabberen boven 90 km. p/u werd het ding ook best wel zwaar door de stenen voorin. Wij huren voortaan wel fietsen op onze bestemming.
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: sammyvannorel op augustus 09, 2022, 10:53:10 am
De eerste keer dat ik Electrische fietsen achterop de Holkamper zette werd mijn kogeldruk zo laag dat de aanhanger als bij 70 km p/u  begon te zwabberen. In verband met voetproblemen (geen optie tot wandelen) twee jaar geleden toch de fietsen achterop gezet. Voorop bakstenen in de koelkast (op de dissel) gelegd. Sindsdien hebben we besloten om nooit meer de electrische fietsen achterop de vouwwagen mee te nemen. Met verzwaring voorop konden we tot zo'n 90 km p/u zwabberloos rijden. Maar even een vrachtwagen inhalen werd een zenuwen-actie. Ik wil echter ook niet achter zo'n metalen plaat zonder uitzicht blijven zitten. Naast het zwabberen boven 90 km. p/u werd het ding ook best wel zwaar door de stenen voorin. Wij huren voortaan wel fietsen op onze bestemming.

ik zou zeggen, 1 fiets voorop 1 fiets achterop, op marktplaats heb je voor weinig een twinnyload en een losse kogel op je dissel zit er ook zo op, dan heb je heel snel veel kogeldruk te pakken. Ikzelf rijd altijd met 75kg kogeldruk. Voor de vakantie meet ik het door het neuswiel op een personenweegschaal te zetten. Tijdens de vakantie 'weeg' ik het door de koppeling op te tillen. Ik moet hem tamelijk moeiteloos kunnen tillen. Nu was het op de terugweg vanaf karinthie niet helemaal het geval en wat bleek bij thuiskomst: 80kg. Gelukkig heeft mijn auto daar niet zoveel last van: V60 van het vorige model diesel is zwaar zat en in de kofferbak gaan over het algemeen lichte dingen, dus de as trekt het prima, zeker in combinatie met de r-design uitvoering die stugger is geveerd. Maar mijn conclusie, liever iets te zwaar dan te licht.
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: FriedelP op augustus 09, 2022, 11:11:16 am
Ik tracht altijd tussen de 50 en de 60 te zitten. Een van de vorige wagens was de maximale kogeldruk ook 60 kg dus dan ga je daar zeker op letten. Nu kan hij 90 kg aan.


Heeft altijd aangenaam gereden. Vorige auto had nivomat vering waardoor die nooit ging doorhangen wat er ook aanhing of in de koffer zat en die had een maximale kogeldruk van 80 kg.


Bij de nieuwe wagen had ik dus verwacht dat die redelijk ging gaan doorhangen daar er bij ons toch wel wat gewicht in de koffer zit en dan nog iets van een 55 kg op de kogel, echter dat viel heel goed mee en hij reed eveneens erg aangenaam.


Je hebt al een disselweger voor minder dan 10 euro. Dus daar weeg ik mee, neemt nauwelijks plaats in in de disselbak en ook nauwelijks gewicht dus doe dat zowel op reis als thuis op die wijze. Mijn conditie is op het einde van de reis altijd stukken beter dan bij het begin van de reis, dus dat is zeker geen goede maatstaf bij mij.  O0
Titel: Re: Te lage kogeldruk...
Bericht door: Markvv op mei 29, 2023, 08:14:08 am
Onze cocoon zonder fietsen voorop heeft heel weinig kogeldruk, daarom een kist op de dissel met de benodigdheden voor het opzetten, zoals daar zijn: verlengsnoer, set met eerste haringen, gastank, disselslot, wielklem, vuistje. Geeft inclusief gewicht van de kist een 40 kg op de kogel. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220320/8f2d9de75b61513eb35862aa35779035.jpg)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro


Mag ik vragen welke kist je op de fietsendrager hebt gezet? En heb je ook detailfoto’s van hoe deze vast staat?
Ik zat ook aan zo’n soort oplossing te denken voor als de fietsen niet mee gaan.
Titel: Te lage kogeldruk...
Bericht door: OhPeeCee op juni 18, 2023, 11:03:39 am
De kist is van elephant
, besteld via Amazon.de. Hoogte en breedte is genoeg voor stroomhaspel. De bodem versterkt met 2 stukken hout en vastgeschroefd (buitenkant) op deze 2 planken een 4x4 balkje geschroefd en verlijmd. Op deze 4x4 een latje verlijmd. Dit katje steunt op de bodem van de fietsgoot. De 4x4 steunt net niet op de bovenkant van de fietsgoot.

In de 4x4 zitten uitsparingen om de cargo strap door heen te halen.

Aan de scharnierkant van de kist twee blokjes vast gezet , geschroefd) zodanig dat deze steunen tegen het verticale rek van de drager ( waar de stang zit om de fiets mee vast te zetten). Tussen kist achterwand en hout uitsparing gemaakt om cargo strap doorheen te voeren om de kist tegen de verticale beugel te trekken.
 
Op de foto’s zie meer cargo straps om te voorkomen dat de kist in langs richting of dwars richting kan bewegen of schuiven. De straos waarmee de kist op de gootjes wordt vastgetrokken en tegen het vertikale fietsdrager frame zijn genoeg om naar de stalling te rijden. Deze manier van vastzetten geeft nog steeds de mogelijkheid om de drager te kantelen

Foto’s zie hieronder

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/99f089091fec219c58bc2ce5691dc94d.jpg)


(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/4dc350aece4812b6eeb202a91561000a.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/e4bb42497d0fc3f3594a62abcb8990ab.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/e8afc6a2e5ddd2ab8c3ca71443fe56da.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/26b5cf89f7033660f895a45406fab2ec.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/bbf187173c631213f531dbf8b21e6872.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/660f6628c96d4ac96e83fbc438792f6c.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/a83af21329df9a69c45d7d2b59607cde.jpg)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal