Onze cocoon zonder fietsen voorop heeft heel weinig kogeldruk, daarom een kist op de dissel met de benodigdheden voor het opzetten, zoals daar zijn: verlengsnoer, set met eerste haringen, gastank, disselslot, wielklem, vuistje. Geeft inclusief gewicht van de kist een 40 kg op de kogel. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220320/8f2d9de75b61513eb35862aa35779035.jpg)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
En wat is het probleem van een lage kogeldruk?
Laatst met iemand een discussie gehad dat de kogeldruk van een vouwwagen maar maximaal 50 kilo mag zijn in Nederland. Dat vind ik raar mijn is altijd verteld kogeldruk staat op de trekhaak van de auto. En dat verschilt per merk. Onze oude vouwwagen een Roadmaster had ik op een kogel druk van rond de 65 a 70 kilo. Dan lag hij het lekkerst achter de auto. Als hij te laag is kan hij onstabiel worden.Typisch voorbeeld van achterhaalde wetgeving. Dateert uit de tijd dat mensen nog hun eigen aanhangers bouwden die logischerwijs geen typeplaat hadden. Technisch kun je beter de getallen aanhouden die de fabrikanten hanteren. De meeste aanhangers en trekhaken zijn tegenwoordig gebouwd op 70 kg kogeldruk. De wetgeving werkt hier averechts. De as is zo geplaatst dat je snel op die 70 kg zit en vervolgens gaan mensen ver naar achteren beladen op 50 kg uit te komen. Waardoor ze met een gevaarlijker combinatie onderweg zijn. Idem voor de oploopremkabel. Als je die gebruikt zoals de fabrikant hem bedoeld heeft, krijg je een bon. Als je hem monteert zoals de wetgever het wil, werkt hij niet altijd... Tijd voor een wetswijziging.
Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
0 – 750 kilogram | 50 kilogram | 751 – 1500 kilogram | 75 kilogram | 1501 – 3000 kilogram | 100 kilogram | 3001 – 3500 kilogram | 150 kilogram |
Typisch voorbeeld van achterhaalde wetgeving. Dateert uit de tijd dat mensen nog hun eigen aanhangers bouwden die logischerwijs geen typeplaat hadden. Technisch kun je beter de getallen aanhouden die de fabrikanten hanteren. De meeste aanhangers en trekhaken zijn tegenwoordig gebouwd op 70 kg kogeldruk. De wetgeving werkt hier averechts. De as is zo geplaatst dat je snel op die 70 kg zit en vervolgens gaan mensen ver naar achteren beladen op 50 kg uit te komen. Waardoor ze met een gevaarlijker combinatie onderweg zijn. Idem voor de oploopremkabel. Als je die gebruikt zoals de fabrikant hem bedoeld heeft, krijg je een bon. Als je hem monteert zoals de wetgever het wil, werkt hij niet altijd... Tijd voor een wetswijziging.Ik dacht dat indien er een typeplaatje was die een hogere kogeldruk aangaf, ook voor minder dan 750 kg je in principe die mag gebruiken, als er geen plaatje is die dat aangeeft, moet je de 50 kg aanhouden.
Laatst met iemand een discussie gehad dat de kogeldruk van een vouwwagen maar maximaal 50 kilo mag zijn in Nederland. Dat vind ik raar mijn is altijd verteld kogeldruk staat op de trekhaak van de auto. En dat verschilt per merk. Onze oude vouwwagen een Roadmaster had ik op een kogel druk van rond de 65 a 70 kilo. Dan lag hij het lekkerst achter de auto. Als hij te laag is kan hij onstabiel worden.zoals SanderV zegt is dat idd zo en vaak achterhaald. De auto is niet leidend maar het laagste gewicht van de combinatie (auto of aanhanger) zelf zitten we ook op de 50-60 kilo trekhaak mag idd 75kg hebben. Onze garage is aan het einde van de straat en als de vw leger is dan merk je dat wel dat de kogeldruk lager is. Meer stuiteren ondanks de schokbrekers en voelt wat onrustig. Weet niet hoe de buitenlandse wetgeving is maar ik zorg dat het er allemaal stabiel uitziet en dan ik binnen de marges van de gewichten op de typeplaatjes blijf dan zal het wel loslopen O0
Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Daarom moeten ze de wet ook aanpassen: 'de kogeldruk mag niet hoger zijn dan de laagste waarde zoals aangegeven op de typeplaatjes van aanhanger en trekkend voertuig of maximaal 50 kg bij het ontbreken van één of meer typeplaatjes'. Klaar.tsja een wet aanpassen duurt lang en is dus niet zo maar gedaan zeker niet voor zoiets onbenulligs. Wel vraag ik me af wat de regel in België Dld. en andere landen is? Stel dat ze daar op typeplaatje van de trekhaak afgaan zit je dus meestal wel goed want die zal 75 kilo of meer aangeven over het algemeen....Aan de andere kant denk ik dat als je netjes beladen bent en een stabiele combi voortrekt je weinig tot geen controle zult krijgen.
Het thema 'kogeldruk' is hier al vaker ter sprake geweest. Maar meestal te hoge kogeldruk.De eerste keer dat ik Electrische fietsen achterop de Holkamper zette werd mijn kogeldruk zo laag dat de aanhanger als bij 70 km p/u begon te zwabberen. In verband met voetproblemen (geen optie tot wandelen) twee jaar geleden toch de fietsen achterop gezet. Voorop bakstenen in de koelkast (op de dissel) gelegd. Sindsdien hebben we besloten om nooit meer de electrische fietsen achterop de vouwwagen mee te nemen. Met verzwaring voorop konden we tot zo'n 90 km p/u zwabberloos rijden. Maar even een vrachtwagen inhalen werd een zenuwen-actie. Ik wil echter ook niet achter zo'n metalen plaat zonder uitzicht blijven zitten. Naast het zwabberen boven 90 km. p/u werd het ding ook best wel zwaar door de stenen voorin. Wij huren voortaan wel fietsen op onze bestemming.
Vouwwagens zonder disselbak of fietsendrager, kan daar ook te lage kogeldruk zijn ?
En wat is te laag
De eerste keer dat ik Electrische fietsen achterop de Holkamper zette werd mijn kogeldruk zo laag dat de aanhanger als bij 70 km p/u begon te zwabberen. In verband met voetproblemen (geen optie tot wandelen) twee jaar geleden toch de fietsen achterop gezet. Voorop bakstenen in de koelkast (op de dissel) gelegd. Sindsdien hebben we besloten om nooit meer de electrische fietsen achterop de vouwwagen mee te nemen. Met verzwaring voorop konden we tot zo'n 90 km p/u zwabberloos rijden. Maar even een vrachtwagen inhalen werd een zenuwen-actie. Ik wil echter ook niet achter zo'n metalen plaat zonder uitzicht blijven zitten. Naast het zwabberen boven 90 km. p/u werd het ding ook best wel zwaar door de stenen voorin. Wij huren voortaan wel fietsen op onze bestemming.
Onze cocoon zonder fietsen voorop heeft heel weinig kogeldruk, daarom een kist op de dissel met de benodigdheden voor het opzetten, zoals daar zijn: verlengsnoer, set met eerste haringen, gastank, disselslot, wielklem, vuistje. Geeft inclusief gewicht van de kist een 40 kg op de kogel. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220320/8f2d9de75b61513eb35862aa35779035.jpg)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro