Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Leeuwhans op november 04, 2010, 07:45:18 am

Titel: Welke trekauto?
Bericht door: Leeuwhans op november 04, 2010, 07:45:18 am
Hoi allemaal,
Ik wil over enige tijd een vouwwagen kopen. Ik moet dan ook een andere auto kopen. Heb nu een Toyota Aygo. Ik wil dan ook een auto met een A-label, net als nu. Ik heb 3 auto's als mogelijkheid op het oog. De Skoda Fabia Combi 1,2 Greenline, de Seat Ibiza ST 1,2 TDI Ecomotive of de Fiat Punto Evo 1.3 Multijet. Alle 3 zijn diesels en met 5 deuren. Wij zijn met 2 personen. Ik kijk nogal eens op de trekautosite. Dat gaat alleen maar over het trekken van caravans.
De 3 auto's kunnen alle 3 geremd tot 1000 kg trekken.
Mijn vragen zijn nu:
Kan één van deze auto's voldoen voor een vouwwagen. Hoeveel gewicht zou een vouwwagen voor 2 personen maximaal kunnen hebben, als ik modaal wil kamperen.
Wat is de maximale helling die een combinatie kan doen? Je komt nogal eens een steile berg tegen onderweg en ik wil geen onplezierige verrassingen.

Vriendelijke groeten,
Hans

Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: Henk CC op november 04, 2010, 10:04:23 am
Het is allemaal net aan, een vouwwagen op zich weegt beladen tussen de 500 en 650 kg. Als ik kijk naar de specs zeg ik krap aan  75pk en 180nm is niet ruimschoots. Wij rijden een Opel Zafira 1.8 met een Combi Camp en deze heeft bij berg ritten wel af en toe moeilijk. Deze heeft 115 pk en 170 nm.  Vouwwagen weegt  450 kg en met bagage en fietsen er op ongeveer 650 kg. Kijk goedkoop rijden geeft met trekken wel minder comfort denk ik. En zuinig rijden valt dan weg.
Persoonlijk heb ik liever wat vermogen over dan dat ik wat tekort kom.
Henk
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: CEO op november 04, 2010, 10:50:31 am
Wat is krap. Er zijn tamelijk strikte normen voor het maximale trekgewicht van een auto. (3 keer vanuit stilstand wegrijden op een helling van 12% op 1000 m hoogte) Reken erop dat dat wel op het randje is (versleten banden, stinkende koppeling etc.). Op een goede kaart kan je dat allemaal zien. Bedenk je wel dat je lang niet altijd met je kar zult rijden, maar somige campings liggen aan tamelijk steile wegen.

Maar de meeste klappers mogen maximaal 750 of (de franse) 650 kg wegen: in alle 3 de gevallen best veel marge.

Zuinig rijden heeft een prijs met vakantie. Het is aan jou om te overwegen of je dat er voor overhebt. Technisch lijkt het geen probleem, zolang je maar NIET het nieuwe rijden bezigt, maar wat meer toeren maken en lekker doortrekken.

Ik denk dat alle wagens prima voldoen, maar reken met de vouwwagen niet op zuinig rijden!
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: GranaDavey op november 04, 2010, 11:45:16 am
Iets meer vermogen in de bergen is inderdaad nooit weg, en gebruik maken van het toerengebied van de motor.

Waar ik ook op zou letten is onderhoudskosten/problemen, bijvoorbeeld via de autoweek site, bij reviews. Dan heb je reviews van eigenaren die uitleggen hoe het bevalt, en wat eventuele problemen zijn geweest.

Succes met de keuze !  :)
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: Yella op november 04, 2010, 12:33:22 pm
Het is allemaal net aan, een vouwwagen op zich weegt beladen tussen de 500 en 650 kg. Als ik kijk naar de specs zeg ik krap aan  75pk en 180nm is niet ruimschoots. Wij rijden een Opel Zafira 1.8 met een Combi Camp en deze heeft bij berg ritten wel af en toe moeilijk. Deze heeft 115 pk en 170 nm.  Vouwwagen weegt  450 kg en met bagage en fietsen er op ongeveer 650 kg. Kijk goedkoop rijden geeft met trekken wel minder comfort denk ik. En zuinig rijden valt dan weg.
Persoonlijk heb ik liever wat vermogen over dan dat ik wat tekort kom.
Henk
Een Zafira weegt natuurlijk wel fors meer dan bijv. een Fabia. Die levert met 1,2 motor zo'n 75 pk en rond de 175 tot 180 Nm. Zou moeten kunnen lijkt me. Onze Roomster van 85 pk en iets van 135 Nm redt zich ook wel met de vw. Al moeten we wel in de bergen veel schakelen. En je mag toch geen 120, dus lekker een lagere versnelling nemen. En voor die paar km met vakantie ga je toch niet een dikke auto aanschaffen?
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: Leeuwhans op november 04, 2010, 12:37:21 pm
Dat dacht ik ook. Wij hebben dit jaar met de Aygo in Tsjechie en Slowakije (met 2 fietsen achterop) ook stapvoets de passen moeten nemen. Langzaam aan rijden vind ik niet bezwaarlijk en zeker niet in de vakantie. En het hele jaar een grote dure auto voor een paar weken kamperen, daar heb ik grote moeite mee. In ieder geval allemaal bedankt ik ben een stuk verder gekomen. Zeker ook na het lezen van de reacties op de Kia Picanto.
Als ik een Combi auto heb dan kan veel bagage in de auto en hoeft de kar niet veel meer te wegen dan het lege gewicht, veronderstel ik. Wij nemen ook geen zakken aardappels mee.

Vriendelijke groeten en bedankt
Hans
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: Leonard op november 04, 2010, 12:41:03 pm
Hallo,kijk is op caravantrekker.nl vul daar bagagewagen in (max 750kg)
Mijn fabia ll Combi 1.2 TSI (dsg7) krijgt alle 5 sterren.

Gr, Leonard.
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: Yella op november 04, 2010, 06:21:13 pm
Hallo,kijk is op caravantrekker.nl vul daar bagagewagen in (max 750kg)
Mijn fabia ll Combi 1.2 TSI (dsg7) krijgt alle 5 sterren.

Gr, Leonard.
Die is wel 105 pk toch?
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: Leonard op november 04, 2010, 10:47:29 pm
Ja dat klopt die is 105 PK.
Maar de dieselversie zal ook sterk genoeg zijn voor een vouwwagen plus belading.
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: Leeuwhans op november 05, 2010, 02:13:58 pm
Bedankt voor de tip.
Nu is het me helemaal duidelijk.

Vriendelijke groeten,
Hans
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: Yella op november 05, 2010, 02:38:47 pm
Bedankt voor de tip.
Nu is het me helemaal duidelijk.

Vriendelijke groeten,
Hans
Misschien even een proefrit aanvragen?
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: primaxyes op december 05, 2010, 07:25:27 pm
Ik rijd in een Daihatsu Cuore, die mag eigenlijk maar 450 geremd trekken, toch trek ik soms dingen die daar ver over heen gaan, voor korte afstanden vind ik dat niet zon kwalijke zaak, en hij heeft er geen enkele moeite mee, en toch heeft die maar 40 pk ofzo, een klein 1.0 motortje.
Ik zeg niet dat het goed zal zijn voor door de bergen te crossen, maar mijn ervaring leert me dat het per auto verscheelt wat je er 'comfortabe' kan en mag achterhangen ;)
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: Henk1973 op december 05, 2010, 07:34:39 pm
Toch maar even opgezocht:
Voertuigreglement.

Artikel 5.18.18a
lid 2. De massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter personenauto's mag niet meer bedragen dan:
a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld, hetzij
b. de laagste waarde van:
1°. de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken maximum massa van het trekkende voertuig,
2°. de helft van de massa van het trekkende voertuig in bedrijfsklare toestand.
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 750 kg./i]

Met andere woorden, mijn eerste aanname klopt niet. Ik ben er (ook voor mijzelf) altijd van uit gegaan dat de werkelijke wereld de waarheid is. Echter de overheid gaat uit van een mogelijke wereld. Het mag dus niet.
Het gaat om het maximum.
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: Henk1973 op december 05, 2010, 07:41:58 pm
En nog wat verder: Er is jurispurdentie dat er gewogen dient te worden door de politie om het te controleren. Het is ook bij het OM niet duidelijk of het nu wel of niet mag (je krijgt een boete, als je protesteert, dan wordt die weer ongedaan gemaakt...).

Het wordt toch nog ingewikkeld...

Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: marcel.s op december 06, 2010, 06:03:34 am
niet ingewikkeld, je houd je gewoon aan wat er in je kenteken staat, en dat is duidelijk genoeg.
ze zullen er vast een veilige reden voor hebben.
in nederland kun je heel wat trekken, maar zodra je omhoog of omlaag moet wordt het een heel ander verhaal, niet alleen motorisch maar ook je remmen moeten het allemaal kunnen bolwerken.
Titel: Re:Welke trekauto?
Bericht door: cees op december 06, 2010, 02:19:03 pm
Ik heb eerst een vouwwagen gehad, caravan gekocht een zwaardere auto aangeschaft ging goed caravan woog 1000kg getrokken en was maximaal gewicht geladen, een nieuwe auto aangeschaft mocht 1127 kg trekken met heel veel moeite de weg op,weer gauw verkocht en weer vw gekocht bevalt prima maximaal 750kg,ik bedoel alleen te zeggen het gaat om het koppel dat is belangrijk,en waarom zou je risico nemen.
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: Leeuwhans op juni 05, 2012, 09:51:02 pm
Nog even dit...
Wij hebben nu een Fabia Greenline en een Camplet Royal. Deze vw weegt 275 kg. Mag met lading maximaal 500 kg wegen.
Ik heb op www.caravantrekker.nl (http://www.caravantrekker.nl) gekeken. De combinatie kan nog een helling van 17% nemen. Dat stelt mij voldoende gerust.
Dan veronderstel ik dat de vw ongeveer 400 kg weegt met een beetje bagage erin.

Allemaal bedankt
Hans
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: walter op juni 05, 2012, 10:13:56 pm
klinkt gezellig zon site die voor je berekent hoe steil je kan komen, weet die site ook het onderhoud van je auto en hoeveel paarden er nog werken vanaf het moment dat die uit de fabriek komt, tis leuke indicatie maar om op basis van een internetsite te zeggen, ik voel me gerust.....

de stijging op komen kan iedereen met elke auto als je maar naar je auto luistert en op tijd bent met handelingen, ben je te laat dan kun je met een ferrari nog stil komen te vallen..
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: poldertoerist op juni 05, 2012, 10:51:14 pm
De driecilinder diesels van VW hebben in een korte tijd niet zo'n hele beste reputatie opgebouwd.  In het buitenland zie je ze vrijwel niet, en zeker niet in de gebieden die wat meer bergop gaan.  Deze diesels zijn net als de 1.4 tsi motoren overigens,  al vrij storingsgevoelig en ik heb gehoord van iemand die gestrande auto's uit het buitenland haalt dat vooral bij belasting deze motoren het harde werken niet heel goed aankunnen.  Theoretisch kom je dus wel omhoog maar de vraag is meer hoe lang gaat dat goed. 

Je noemt drie auto's ik heb altijd een uitgesproken voorkeur voor Fiat, en kan daardoor niet het meest objectieve advies geven, maar ik zou vrienden en familie ook adviseren om de VW's te laten staan.  De Fiat diesel is echt heel veel beter! En het even aantal cilinders is toch ook wel prettig, de motor loopt mooier en is stiller.  Het is juist vanwege deze diesels dat de samenwerking tussen Suzuki en VW stuk liep. Suzuki wilde na onderzoek de vw diesel niet in hun auto's bouwen en koos voor de Fiat diesel. 



Titel: Re: Re: Welke trekauto?
Bericht door: Frankie op juni 05, 2012, 10:52:54 pm
klinkt gezellig zon site die voor je berekent hoe steil je kan komen, weet die site ook het onderhoud van je auto en hoeveel paarden er nog werken vanaf het moment dat die uit de fabriek komt, tis leuke indicatie maar om op basis van een internetsite te zeggen, ik voel me gerust.....
Kun je rustig doen. De uitkomst van die site geeft waarden die, vergeleken met wat mensen zoal melden aan combinaties, aan de zeer veilige kant zitten. Als ik zie waar mensen zich veilig bij voelen en ik vergelijk dat met wat die site laat zien, dan kun je je rustig op de uitkomsten van die site verlaten. Ook als de wagen een tikkie luier geworden is.
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: bert m op juni 06, 2012, 11:07:06 am
Mijn 508, 1.6 THP met 156 pk heeft een koppel van 240 Nm wat al beschikbaar is vanaf 1400 rpm en heeft dus meer dan voldoende vermogen om een klapkar moeiteloos de berg op te sleuren. Maar het grote gevaar om deze motor alsnog in de frut te rijden is als je achter een auto komt te zitten die in slakkengang de berg op gaat omdat hij een tekort aan vermogen heeft.
Ik zit dan in een te lage versnelling/te hoog toerental voor een optimaal gebruik van de motor.
Vaak zie dan ook dat de 'dikke bakken' oververtegenwoordigd zijn bij de auto's die met problemen langs de kant staan wanneer de weg behoorlijk omhoog loopt.
Vroeger op de Wurzenpas 19% (Oostenrijk - Slovenië) viel me dit fenomeen al op en iemand van de ANWB heeft me toendertijd uitgelegd hoe dit kwam.
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: Van_looney op juni 06, 2012, 12:35:16 pm
Als je toch goedkoop en duurzaam wilt blijven rijden, laat de aygo dan mooi staan en huur een auto voor de vakantie. De kosten die daar mee gemoeid zijn, zullen gegarandeerd kleiner zijn dan de levensduur van een zelfde auto als je deze aanschaft en gebruikt.
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: Taan op juni 06, 2012, 01:14:32 pm
@looney: Ik was er ook bijna ingetrapt, maar de startpost van dit topic heeft al een baard.
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: Frankie op juni 06, 2012, 01:27:30 pm
Maar het grote gevaar om deze motor alsnog in de frut te rijden is als je achter een auto komt te zitten die in slakkengang de berg op gaat omdat hij een tekort aan vermogen heeft.
Ik zit dan in een te lage versnelling/te hoog toerental voor een optimaal gebruik van de motor.
Kun je dat nog eens anders uitleggen of toelichten? Want als de auto vóór jou moeite heeft de berg op te komen, mag je er toch vanuit gaan dat-ie terugschakelt en een hoger toerental aanhoudt? Als je er nou voor het rekengemak even vanuit gaat dat jullie over dezelfde overbrengingen beschikken, dan ligt het toch voordehand te denken dat jij in een hogere versnelling bij een lager toerental gaat rijden in plaats van in dezelfde lage versnelling bij datzelfde hoge toerental als jouw voorganger?
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: Tom op juni 06, 2012, 01:35:50 pm
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=56542&id2=65966&id3=61328 (http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=56542&id2=65966&id3=61328)
Hier kan je het vermogen van de auto's goed bekijken.
De Fiat heeft net wat meer pk en trekkracht.
Lijkt mij dat alle 3 toch wel in staat zijn een vouwwagen + belading te trekken gezien het vermogen en trekkracht?
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: poldertoerist op juni 06, 2012, 03:09:33 pm
@looney: Ik was er ook bijna ingetrapt, maar de startpost van dit topic heeft al een baard.

Het is inderdaad een heel oud topic (2010) Had ik over het hoofd gezien.
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: Leeuwhans op juni 07, 2012, 12:29:25 pm
klinkt gezellig zon site die voor je berekent hoe steil je kan komen, weet die site ook het onderhoud van je auto en hoeveel paarden er nog werken vanaf het moment dat die uit de fabriek komt, tis leuke indicatie maar om op basis van een internetsite te zeggen, ik voel me gerust.....

de stijging op komen kan iedereen met elke auto als je maar naar je auto luistert en op tijd bent met handelingen, ben je te laat dan kun je met een ferrari nog stil komen te vallen..

Ik vraag me af wat het voor zin heeft om vragen te stellen op een Forum of een site te raadplegen als je er niet van uit mag gaan dat je een betrouwbaar antwoord krijgt. Als ik deze reactie lees (en andere verderop ook) en begrijp kan ik eigenlijk het beste maar een Landrover aanschaffen om altijd en overal absoluut zeker te zijn dat ik door de bergen kan komen. Op de site Groen op weg heb ik een ervaring gelezen van iemand die met een caravan heen en weer is gereden naar Spanje, met ook een Fabia Greenline trouwens.
Als ik dan van de veronderstelling uitgaat dat mensen die die verhalen schrijven liegen, dan heeft het voor mij eigenlijk geen zin meer om mijn tijd met vragenstellen en antwoorden te lezen te verdoen.

Met vriendelijke groeten en een prettig weekeinde
Hans
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: Leeuwhans op juni 07, 2012, 12:31:39 pm
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=56542&id2=65966&id3=61328 (http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=56542&id2=65966&id3=61328)
Hier kan je het vermogen van de auto's goed bekijken.
De Fiat heeft net wat meer pk en trekkracht.
Lijkt mij dat alle 3 toch wel in staat zijn een vouwwagen + belading te trekken gezien het vermogen en trekkracht?

Ik had graag de Fiat gekocht, maar mijn vrouw kon in die Fiat moeilijk bij de pedalen en daarom is die afgevallen.
Groeten, Hans
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: frankphilips77 op juni 08, 2012, 12:43:08 am
de Hummer H1 blijkt een A status te hebben bij de olie maatschappijen... is dat ook goed?
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: Yella op juni 08, 2012, 06:21:04 am
de Hummer H1 blijkt een A status te hebben bij de olie maatschappijen... is dat ook goed?
Zal wel tegenvallen als er ook nog een tank met een paar duizend liter reserve brandstof mee moet omhoog.
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: spikehome op juni 08, 2012, 08:04:37 am
mijn vw 1.2tsi had vorig jaar geen enkele moeite met hellingen.
daarbij waren er ook hellingen bij van 7% 5km lang.
koppel lekker hoog al bij weinig toeren.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: C5CCV op juni 08, 2012, 06:36:27 pm
Waarom geen Citroën 90pk C3 e-Hdi op het lijstje? Kan zelfs met een caravan overweg en is ook (nog even) wegenbelastingvrij. De wagen heeft een enorm koppel en rijdt zeer comfortabel.
Dit is een erg geknepen motor en heeft voldoende capaciteit, de motor ligt met een wat hoger vermogen ook in een C5.
Titel: Re: Welke trekauto?
Bericht door: PatriC3 op juni 10, 2012, 09:41:34 am
Wij hebben ook een Citroen C3 Ehdi; 92 pk en koppel van 230 NM.
Met Pinksteren met vouwwagen op pad geweest, geen centje pijn, bij verkeerslichten op linke baan trek ik auto's op rechter baan eruit.
Over traject van 110 km (Ede-Noordwijk) had ik verbruik van 4,7 op 100 (op snelweg 97 op cruisecontrol).
C3 is wegenbelastingvrij en heeft de sterkste dieselmotor in dit segment.
M'n vader staat nu met een caravan van max 1100 kg in Pepignan en liet me weten dat zijn C3 (ook Ehdi) het perfect heeft gedaan.
Maarrrrr....niet iedereen wil een C3 rijden, kwestie van smaak (wij reden hiervoor een Seat Altea XL tdi, nog geen moment spijt gehad van de overstap, terwijl dat toch ook een hele fijne auto is).
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal