Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Devouwer op april 26, 2012, 08:32:18 am

Titel: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: Devouwer op april 26, 2012, 08:32:18 am
Dag lieve mensen,  :>

Hierbij mijn eerste post op dit forum!
Sinds gisteren de trotse bezitter van een HK Cocoon XL (incluis basekitchen, kidsroom en stapelbed). Vannacht slecht de slaap  :Z kunnen vatten van de positieve energie die de workshop in Emmen heeft gegeven en de voorpret voor de vele mooie vakanties die nog mogen komen.

Service van Holtkamper is fantastisch. 't kost wat, maar ze doen er ook wat voor...

Gisteren kwamen in Emmen ook even de snelheidslimieten ter sprake. NL 90, Belgie 90 of 130 en Frankrijk 130. Weet iemand zeker wat de snelheidslimiet in Belgie is? Daarnaast vroeg ik mij af of flitsapparatuur eigenlijk wel is uitgerust om onderscheid te maken in gewone auto's, auto's met aanhanger en vrachtwagens....heeft iemand ervaring? Als ik met mijn HK Cocoonnetje met 110 km/h langs een flitser rijd op een snelweg waar je 120 mag....wordt ik dan geflitst?

Tenslotte bedankt voor wat jullie allemaal delen om dit forum, hierdoor kwam ik goed beslagen ten ijs bij de workshop! Lang leve het forum...hoera...hoera...hoera!!!
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: spikehome op april 26, 2012, 08:36:38 am
Welkom hier.
En gefeliciteerd met je Cocoon.
Heel veel plezier ermee!!!


Heb ff Google gebruikt:
zie HIER (http://www.kampeerinfo.nl/informatie/0-0-31/maximumsnelhedenmetcaravanofaanhanger.html)
of HIER (http://www.caravans.net/rijden/maximumsnelheden.php)
en ANWB site HIER (http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html?btiId=BTI_1&themaId=BEST_P_62)
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: Henk CC op april 26, 2012, 08:42:17 am
Ja, je wordt gewoon geflitst  >:( en krijgt een accept thuis gestuurd met het bedrag. Het is mij 1 keer over komen in de Zeeland tunnel. Toen was de snelheid nog 80 km, en we reden na correctie 87 km.
In België mag je 120 km met aanhanger. Ik weet niet hoe het flits beleid daar is.

Henk
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: CenC op april 26, 2012, 08:43:47 am
Welkom en gefeliciteerd met je mooie vouwwagen, heel plezier ermee.... :J

Bij de ANWB haal ik ieder jaar de gratis boekjes...daar staat precies in waar hoe hard je mag.
Maar deze link is ook handig:
http://www.kampeerinfo.nl/informatie/0-0-31/maximumsnelhedenmetcaravanofaanhanger.html (http://www.kampeerinfo.nl/informatie/0-0-31/maximumsnelhedenmetcaravanofaanhanger.html)

Voor wat betreft de flitspalen in NL wordt idd "herkent" een auto met aanhanger. In het buitenland lijkt mij ook.
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: Taan op april 26, 2012, 08:57:34 am
Het meest voorkomende antwoord op internet is dat een auto met aanhanger wél geflitst kan worden. De flitspaal meet de lengte van het voertuig en bij meer dan 6 meter flitst ie bij 97 (vrachtwagens zijn immers begrensd.) Daarna wordt er via het kenteken een controle gedaan of het geen personen auto is van >6m. (bestelbus of camper bijvoorbeeld).
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: gaan op april 26, 2012, 09:27:56 am
Ja hoor, wij zijn (gelukkig lang geleden) ook geflitst met een aanhanger.

Kom je terug van vakantie ligt de brief op de mat.......ook leuk :(

Heeft inderdaad te maken met de lengte die gemeten wordt.

Wat blijkt was het met het kenteken van de auto die we niet meehadden, een goede vriend mocht hem gebruiken omdat hij zelf geen trekhaak had.

Mochten we hem verblijden met de rekening :#

Maar sindsdien lenen we onze auto's helemaal niet meer uit (was al een uitzondering). Dan breng en haal ik liever een keer vaker.
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: wimmiw op april 26, 2012, 12:44:44 pm
ier een citaat uit art. 11.2.1° :
Als antwoord op uw vraag kan je lezen op de site www.wegcode.be (http://www.wegcode.be)

artikel 11.2

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: Mieke op april 26, 2012, 06:11:43 pm
Bij ons maken ze geen verschil tussen wagen met aanhanger < 750 kg (dus de vouwwagen die hier aan voldoet) en zonder aanhanger.
Dus op de snelweg 120 km/u tenzij natuurlijk anders aangegeven
Op de autobaan (tweebaanvaks) en gewone wegen 90 km/u (tenzij anders aangegeven) In dit laatste geval is het wel meestal maar 70 km/u
Bebouwde kom 50 km/u
woonerf en schoolomgevingen (indien aangegeven) 30 km/u

In veel gemeentes worden niet overal borden gezet maar werkt met met zones, meestal 30, 50, 70. Dan kom je slechts één bord tegen met een bepaalde snelheid op en die telt dan tot je ergens een ander bord tegen komt.
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: faba op april 27, 2012, 05:17:55 am
Bij ons maken ze geen verschil tussen wagen met aanhanger < 750 kg (dus de vouwwagen die hier aan voldoet) en zonder aanhanger.
Dus op de snelweg 120 km/u tenzij natuurlijk anders aangegeven
Op de autobaan (tweebaanvaks) en gewone wegen 90 km/u (tenzij anders aangegeven) In dit laatste geval is het wel meestal maar 70 km/u
Bebouwde kom 50 km/u
woonerf en schoolomgevingen (indien aangegeven) 30 km/u

In veel gemeentes worden niet overal borden gezet maar werkt met met zones, meestal 30, 50, 70. Dan kom je slechts één bord tegen met een bepaalde snelheid op en die telt dan tot je ergens een ander bord tegen komt.

Das mijn branche  :#
Kleine aanvulling op de regel van autobaan tweebaansvak. Deze regel is een beetje moeilijk te interpreteren. Autobaan dan heb je het bordje blauw vierkant met een auto erop. Dit is enkel een indicatie dat er enkel  auto's of gelijkgestelden mogen rijden (dus geen paarden met kar, geen tractors, fietsers, scooters of bromfietsen) dit heeft NIETS te maken met de snelheidslimiet!!!! De snelheidslimiet op deze wegen betreft de snelheidslimiet van het snelheidsbeperkingsbord dat er bij staat of de snelheidslimiet van de zone waarin men rijdt.

Voorbeeldje:de kleine ring van Brussel (al die tunnels) is autobaan maar aangezien men hier in bebouwde kom rijdt, geldt snelheidsbeperking van 50 km/u, tenzij anders aangegeven door een bord.

Oh ja. Voor de boetes
Sommige flitscontroles zijn aangekondigd op internet website federale politie en bij sommige gemeentes op hun lokale politie site. Een flitsverklikker in België die ge?ntegreerd is in de GPS mag. Een echt scantoestel is verboden en wordt onmiddellijk in beslag genomen.  :K


Verder heb je snelheidsovertredingen van de eerste graad tot de vierde graad. Eerste graad is 50 Eurokes, tweede 100 derde 150 en vierde hangt af van het parket. Eerste en tweede worden gewoon opgestuurd per post meestal, derde en vierde, daarvoor krijg je de politie over de vloer die een verhoortje komt afnemen.

Wat ook kan gebeuren is dat ze bij een flitscontrole toch enkele interceptiewagens gebruiken en dan wordt je aan de kant gezet. Bij sommige landen vragen ze meteen betaling, voor Nederland denk ik niet dat dat van toepassing is. We hebben goede contacten in verband met de vervolging in Nederland

Gezien België niet helemaal zo plat als een pannenkoek is zoals Nederland hebben we (in de Ardennen) heel wat hellingen waar een trage strook is, uiterst rechts voor de zwaardere toestanden. Meestal aangekondigd door icoon vrachtwagen, auto met cara (kuch) of een belading, gepaard gaand met een snelheidsbeperking. Even weten van je eigen vehikel met aanhang hoeveel ton je verplaatst. Maar meestal merk je vanzelf wel of je gemakkelijk boven geraakt.   :P

Zo, ik hoop dat dat zo ongeveer jouw vraag volldedig beantwoordt.
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: Miss BBQ op april 27, 2012, 08:17:18 am
Dag lieve mensen,  :>

Hierbij mijn eerste post op dit forum!
Sinds gisteren de trotse bezitter van een HK Cocoon XL (incluis basekitchen, kidsroom en stapelbed). Vannacht slecht de slaap  :Z kunnen vatten van de positieve energie die de workshop in Emmen heeft gegeven en de voorpret voor de vele mooie vakanties die nog mogen komen.
.......
Tenslotte bedankt voor wat jullie allemaal delen om dit forum, hierdoor kwam ik goed beslagen ten ijs bij de workshop! Lang leve het forum...hoera...hoera...hoera!!!

Een hartelijk welkom op dit gezellige, meedenkende en informatieve vouwwagenforum :J
En dank je wel namens iedereen die hier en daar post voor het compliment.
Veel mooie klapmomenten en nog veel leesplezier gewenst :zw
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: primera op april 27, 2012, 09:27:28 am
In belgie geld de snelheid voor aanhangers onder de 750 kilo 120.
Boven de 750 kilo mag je maar 90 meen ik.
Voor caravans is de snelheid ook 90.

Kijk maar eerst eens als de banden dit aankunnen van de vouwwagen.
Anders sta je nog gek op te kijken op de snelweg.
Tevens dat hij als een blok achter de auto blijft hangen.

Mijn eigen aanhanger voldoet wel aan de eisen maar mijn vouwwagen moet ik nog checken. Gezien ik deze net een paar weken heb.
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: Stori op april 27, 2012, 12:08:37 pm
@Primera
Volgens mij mag je in Belgie wel degelijk 120 km/u op de snelweg met een caravan, voor zover het gewicht van de volledige combinatie < 3500 kg is.
Faba, verbeter me maar als ik het fout heb.

Voor Spanje en Italie geldt er ook een snelheidsbeperking van 80 km/u voor vouwwagens. Voor deze beide landen kan ik bevestigen dat er helemaal geen controle in de flitspalen is ingebouwd op aanhanger-combinaties. Anders had mijn brievenbus helemaal vol gezeten met boetes. WW
Dat je daar tegengehouden wordt door de politie, kan je niet vermijden, maar gelukkig nog nooit gebeurd bij ons. Wij houden nl nogal een stevige vaart aan. En nu aub niet beginnen reageren of dit nu verantwoord is volgens jullie.
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: wimmiw op april 27, 2012, 12:55:21 pm
In mijn vorige stukje heb ik het niet zo duidelijk geschreven daarom hieronder een verbetering.

De maximale snelheid hangt af van de maximale toegelaten massa van de wagen samen met de aanhanger. Let op dit is niet het feitelijke gewicht maar het maximaal toegelaten gewicht.

Ik verwijs hierbij naar onderstaande

Hieronder kan je de tekst uit het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg lezen.
Artikel  handelt over de snelheid van de motorrijtuigen. De tekst gaat als volgt:

Artikel 11. Snelheidsbeperkingen

11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

C43

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :

1° tot 75 km per uur voor de autobussen en autocars behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;

2° tot 60 km per uur voor andere voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;

3° tot de grens vastgesteld in het technisch reglement van de auto's of, bij ontstentenis daarvan, tot 40 km per uur voor de voertuigen met cushionbanden, met elastische of onbuigzame banden alsook voor de voertuigen die naar bouw en oorsprong niet met een ophanging uitgerust zijn;

4° tot 45 km per uur voor de bromfietsen klasse B;

5° tot 25 km per uur voor de bromfietsen klasse A.
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: faba op april 27, 2012, 01:55:33 pm
@Primera
Volgens mij mag je in Belgie wel degelijk 120 km/u op de snelweg met een caravan, voor zover het gewicht van de volledige combinatie < 3500 kg is.
Faba, verbeter me maar als ik het fout heb.

Dit lijkt mij inderdaad genuanceerder te zijn.

Opgelet toch ook want ook dit controleren ze met snelheidsacties. Dan wordt je naar een weeg doorverwezen of een technisch controlecentrum waar ze even je combinatie gaan wegen.
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: Mieke op april 27, 2012, 02:55:38 pm
In mijn vorige stukje heb ik het niet zo duidelijk geschreven daarom hieronder een verbetering.

4° tot 45 km per uur voor de bromfietsen klasse B;

5° tot 25 km per uur voor de bromfietsen klasse A.
Met of zonder vouwwagen :#

Faba is (als ik me niet vergis) politie inspecteur in België ik ga er van uit dat haar uitleg correct is. ;)
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: primera op april 27, 2012, 07:58:00 pm
Ik heb het pas gelezen dat voor caracans andere regels gelden ivm de hoogte dus echte windvangers zijn.

Ik zou het in ieder geval niet aanraden.
De auto zuipt brandstof.
De caravan slingert.

En bij ongelukken zul je altijd fout zijn.

De politie stelt in Belgie niet zoveel voor.
Want de meesten weten nog geen eens hoe hard je hier mag met een aanhanger.

Het spijt me Faba
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: Mieke op april 27, 2012, 09:05:50 pm
De meeste weten dit niet?  ::)
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: faba op april 30, 2012, 10:09:18 pm
Primera, ik zou dan echt willen weten waar je gelezen hebt dat de maximale snelheid voor een auto met caravan beperkt is tot 90 km/u in België. Met de beste wil van de wereld maar ik zie in de wegcode geen beperking genoteerd staan tenzij je combinatie boven de 3,5 ton gaat.

Verder zou ik ook kunnen stellen dat jijzelf van de verkeerswetgeving op de hoogte zou moeten zijn gezien je een rijbewijs hebt of kwam jouw rijbewijs dan uit de kauwgomballenautomaat?  :#

Voor zover ik weet is mijn info nog steeds de juiste, de 90 km/u limiet is er algemeen voor +3,5 ton en daar waar het apart aangegeven staat. Ik zal mij voor alle zekerheid nog eens bevragen bij de verkeersdienst van de politiezone waar ik werk (verkeer is niet één van mijn dada's).
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: wimmiw op mei 01, 2012, 08:44:08 am
Inderdaad Faba heeft gelijk. Bekijk de wetteksten. Zoals ik het betreffende artikel uit de wegcode hierboven reeds heb geplakt.
3,5 ton is de limiet voor 120 km/u

Met wel de bemerking dat het over MTM gaat of Maximaal Toegelaten Massa. Niet wat je werkelijk weegt maar theoretisch mag wegen. Dus afhankelijk van je model van wagen mag je 90 of 120 km/u rijden met je combinatie.

Is dit gek of raar? misschien maar daar gaat het niet om.

Vervolgens nog de bemerking dat ook al is je snelheid te hoog je NIET altijd automatisch in fout bent. Er moet dan een oorzakelijk verband zijn tussen de te hoge snelheid en de omstandigheden van het ongeval. Dit is dus een feitenkwestie
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: primera op mei 01, 2012, 10:38:35 am
Ik kan het niet meer vinden maar op de wegcode.be wordt alleen gesproken over een beperking van snelheid als de totale massa van auto en caravan(aanhanger) meer als 3,5 ton is.

Vergeleken met de mensen die op de weg rijden heb ik mijn papiertje gewoon behaald in de rijschool in Nederland.

Ben pas bij mijn 2de keer geslaagd. Na ruzie gekregen te hebben met mijn rij instructeur en examinator.
Ze wouden mij eerst laten zakken omdat ik een aantal verrichtingen niet gedaan had.
Maar dit hebben ze nooit kunnen zien omdat ze aan het praten waren en hun aandacht niet bij de examen was.

Ik rij ondertussen al  12 jaar schadevrij. En heb al zeker 447.000 kilometer gereden.

Ik rij minimaal per jaar 25.000 kilometer.
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: ishirra op mei 01, 2012, 10:59:26 am
Wat ook kan gebeuren is dat ze bij een flitscontrole toch enkele interceptiewagens gebruiken en dan wordt je aan de kant gezet. Bij sommige landen vragen ze meteen betaling, voor Nederland denk ik niet dat dat van toepassing is. We hebben goede contacten in verband met de vervolging in Nederland

Dit is niet helemaal waar faba.  Ook met Nederland zijn er problemen.  De Belgische politie krijg geen gegevens van voertuigen meer sinds kort, dus ook Nederlanders moeten direct betalen als er een fotootje genomen word  :# (is onlangs nog uitgebreid in het nieuws geweest)  Dit 'probleem' zou wel na de zomer opgelost moeten zijn zeggen ze...  Naar Belgische maatstaven mag je dus rekenen nog een jaartje of 2  :#
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: bosi op mei 01, 2012, 12:07:16 pm
Tja, gewoon dus tussen de 80 en 90 rijden op de snelwegen is relaxed en levert ook geen problemen op bij alle varianten van de heren en dames met zo'n blauwe pit op het dak in europa, zou ik dus zeggen  :#
Titel: Re: Snelheidslimieten en snelheidscontroles
Bericht door: faba op mei 03, 2012, 04:53:48 pm
Ik heb mij ge?nformeerd bij collega's , 1 directe collega is nogal gefixeerd op verkeer bij mij, en die zei ook dat het gewoon de regel is van 3,5 ton hoor  :P

Nou ja, verkeerswetgeving is dan ook nogal eens een bos waardoor je de bomen niet meer ziet hé  ::)

Primera, ik heb ook al enige rijervaring (18 jaar met de nodige kilometers) en was tot vorige week ongeval vrij (ongeval gehad, niet te vermijden, auto totaal verlies, niet in fout  :#).  Eerlijk gezegd heb ik niet veel ervaring (geen dus) met boven de 3,5 ton rijden  :N

Wat het te snel rijden met het voertuig betreft en een ongeval, moet dat ook aangetoond kunnen worden dat men te snel reed (getuigen, soms blijft die info achter in het voertuig (kilometerteller is uit te lezen of blijft gewoon steken), verder is men wel verplicht om je snelheid aan te passen aan de verkeerssituatie. Zo mag je langs een straat waar het markt is en veel volk rondloopt misschien volgens de borden 50 km /u rijden, maar is het niet verantwoord. Onaangepast rijgedrag heet dat.

Ha zo, Nederland wil ook niks meer doorgeven  :o, En ja, dat alles hier traag gaat op dat vlak, ligt niet aan de politie maar aan justitie, het is jammer dat de politie daarop afgerekend wordt.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal