Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Waarom geen ingeritst kuipzeil?  (gelezen 12266 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Qwaqa

  • Gast
Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Gepost op: augustus 10, 2012, 11:59:44 am »

Waar ik bij de Cabanon Columbia zeer bij mee ben is het inritsbaar kuipzeil, wat mij betreft een must voor een vouwwagen. Blijkbaar is niet iedereen het daar mee eens, want tot mijn grote ongeloof  :P las ik het volgende:
[...]heb afgelopen zomer eens gekeken naar een andere vouwwagen, maar 99% viel zeer zeker af.
Ik wil absolut geen inritsbaarkuipzeil, [...]
Waarom vroeg ik mij af?
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2012, 12:04:46 pm »

Het enige wat ik kan bedenken is dat het lastig kan zijn op een onregelmatige ondergrond.

Maar wat mij betreft is een inritsbaar grondzeil ook een must.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

StijnMattheus

  • Gast
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2012, 12:06:39 pm »

Het enige wat ik kan bedenken is dat het lastig kan zijn op een onregelmatige ondergrond.

Maar wat mij betreft is een inritsbaar grondzeil ook een must.

Wij hebben momenteel een grote tunneltent met zo'n inritsbaar zeil, zijn op zoek naar een goede vouwwagen.
Zo'n inritsbaar grondzeil is voor ons ook een must.  Het is echt een hoop schoner, zeker bij regenweer.
Gelogd

Stori

  • Gast
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2012, 12:08:32 pm »

Ik zou dat ook nooit willen, wij hebben een snelklapper (CCC) om mee rond te trekken. Wat moet ik daar dan mee? We zetten in 95% van de gevallen alleen de luifel recht en ja als het dan regent komt het water door de gaatjes van het tapijt. Dat is kamperen zeker?
Gelogd

toon240

  • Gast
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2012, 12:25:24 pm »

Ik wil het ook absoluut niet! Wij staan onderaan de camping en al het regenwater liep naar beneden. Onze voortent stond helemaal blank. Als je dan een grondzeil hebt liggen trap je hem helemaal kapot ben ik bang.Aangezien ik erg gehecht ben aan deze plek in Oostenrijk (voor het eerst op de camping, vroeger altijd in een pension) ga ik me er niet aan wagen.  Het water liep nu in no time weg naar de bui. Overigens hebben we in twee dagen de ergste regen val in 300 jaar gehad. Schrijf ik nog wel een eindverslag over.
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2012, 12:37:34 pm »

ons ingeritste grondzeil heeft een opstaande rand van een cm of 10 vermoed ik. Daar loopt echt geen water in. Het voordeel is dat je het mee dichtklapt en niet met de onderzijde tegen je tentdoek of bed aankomt. Ik vind het ideaal. Wel leggen we hierop een lapje van dat gaatjes tapijt.
Gelogd
live life outdoors

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2012, 12:54:11 pm »

Wij hebben een oude Alpen Kreuzer, en daar zit geen kuipzeil bij verder, maar wij zouden er ook echt geen willen, omdat de onderkant ervan behoorlijk vies wordt, en dan kan je dat iedere keer schoon gaan lopen maken, en dat is nou net niet het idee van vakantie, dat ik daar nog eens flink aan de schoonmaak moet. Je kunt dat verhinderen door plastic eronder, maar dan sloop je het gras voor de rest van de kampeerders, en dat is niet sociaal, dus dat doen wij ook niet. Nog een reden om het niet te willen is het feit dat op rotsige ondergrond het kapot kan gaan, en dan moet je het repareren (hetzelfde als schoonmaken, dat is niet echt mijn doel van vakantie). En als je tent niet helemaal goed staat, dan past dat kuipzeil weer niet, en dan kun je je hele tent eerst goed gaan zetten tot dat kuipzeil past (vooral op ongelijke ondergrond een hels karwei. En als laatste: ik heb als trekauto een Astra 1.4 liter uit 1996 en dat houdt qua vermogen niet over, dus op het extra gewicht van zo'n kuipzeil zit ik ook niet te wachten.
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 10, 2012, 01:17:02 pm »

Wij hebben een oude Alpen Kreuzer, en daar zit geen kuipzeil bij verder, maar wij zouden er ook echt geen willen, omdat de onderkant ervan behoorlijk vies wordt, en dan kan je dat iedere keer schoon gaan lopen maken, en dat is nou net niet het idee van vakantie, dat ik daar nog eens flink aan de schoonmaak moet. Je kunt dat verhinderen door plastic eronder, maar dan sloop je het gras voor de rest van de kampeerders, en dat is niet sociaal, dus dat doen wij ook niet. Nog een reden om het niet te willen is het feit dat op rotsige ondergrond het kapot kan gaan, en dan moet je het repareren (hetzelfde als schoonmaken, dat is niet echt mijn doel van vakantie). En als je tent niet helemaal goed staat, dan past dat kuipzeil weer niet, en dan kun je je hele tent eerst goed gaan zetten tot dat kuipzeil past (vooral op ongelijke ondergrond een hels karwei. En als laatste: ik heb als trekauto een Astra 1.4 liter uit 1996 en dat houdt qua vermogen niet over, dus op het extra gewicht van zo'n kuipzeil zit ik ook niet te wachten.

Argument van de ondergrond en dat het niet zou passen kan vermeden worden door het zeil er gewoon niet in te ritsen.
Als je enkel je luifel zet, dan kan je er ook voor kiezen om het niet in te ritsen.
onze ervaring ermee is dat het vuiligheid uit de slaapzone houdt, daarom alleen al vinden wij het top.
Ik kan me wel voorstellen, als je echt trekker bent, dat je minder met zo'n zeil gebaat bent.  De gemiddelde kampeerder die een paar weken ter plaatse blijft zal zoiets echter wel kunnen appreciëren. 
Alles schoonmaken doen wij elk jaar toch na thuiskomst.  Tent opzetten, volledig afspuiten en indroog laten worden.  Daarna wegzetten voor volgend seizoen.  Dat is voor ons wel onderdeel van het kamperen trouwens... (zie het als het naspel...)
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 10, 2012, 01:21:00 pm »

Ik wil het ook absoluut niet! Wij staan onderaan de camping en al het regenwater liep naar beneden. Onze voortent stond helemaal blank. Als je dan een grondzeil hebt liggen trap je hem helemaal kapot ben ik bang.Aangezien ik erg gehecht ben aan deze plek in Oostenrijk (voor het eerst op de camping, vroeger altijd in een pension) ga ik me er niet aan wagen.  Het water liep nu in no time weg naar de bui.
Mijn ervaring is dat je juist met zo'n kuipzeil er helemaal geen last van hebt. Is de grond zo dat het toch wel weg loopt dan doet het dat ook met kuipzeil. Is de grond niet zo, zoals op onze terassencamping in Duitsland, daar veranderde het veld in een drassig moeras, dan heb je daar ook geen last van.

Wij hebben een oude Alpen Kreuzer, en daar zit geen kuipzeil bij verder, maar wij zouden er ook echt geen willen, omdat de onderkant ervan behoorlijk vies wordt, en dan kan je dat iedere keer schoon gaan lopen maken, en dat is nou net niet het idee van vakantie, dat ik daar nog eens flink aan de schoonmaak moet. Je kunt dat verhinderen door plastic eronder, maar dan sloop je het gras voor de rest van de kampeerders, en dat is niet sociaal, dus dat doen wij ook niet. Nog een reden om het niet te willen is het feit dat op rotsige ondergrond het kapot kan gaan, en dan moet je het repareren (hetzelfde als schoonmaken, dat is niet echt mijn doel van vakantie). En als je tent niet helemaal goed staat, dan past dat kuipzeil weer niet, en dan kun je je hele tent eerst goed gaan zetten tot dat kuipzeil past (vooral op ongelijke ondergrond een hels karwei. En als laatste: ik heb als trekauto een Astra 1.4 liter uit 1996 en dat houdt qua vermogen niet over, dus op het extra gewicht van zo'n kuipzeil zit ik ook niet te wachten.
Ik zou het argument 'extra werk' kunnen begrijpen, wij leggen nu zo'n worteldoek neer, en je moet het inritsen, en we doen een costa-kleed. Ten opzichte van niets is dat natuurlijk extra werk. Het worteldoek zorgt er wel voor dat het kuipzeil niet vies wordt, dus dat je het  dan nog eens moet schoonmaken heb ik niet ervaren.

Dat je het gras 'sloopt' is waar, na drie weken staan heeft het gras weer even tijd nodig, net zoals je vaak ziet op andere plaatsen waar een tent of caravan met voortent gestaan heeft. Ik ervaar dat niet als asociaal, anders zou ik toch een groot gedeelte van mijn mede-kampeerders als zodanig moeten beschouwen.

Op rotsige grond (Oostenrijk) bleek het worteldoek en costa-vloerkleed voldoende om schade te voorkomen. Op een Duitse kiezelsteenplaats voelde het (met gewoon zeil) ook niet fijn, maar om daar weer dan zonder enig zeil te staan lijkt mij ook weer niets.

Volgens mij moet je wel op heel ongelijke grond staan dat het niet meer zou passen, op zo'n camping heb ik in ieder geval nog nooit gestaan.
Gelogd

toon240

  • Gast
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 10, 2012, 01:27:28 pm »

ons ingeritste grondzeil heeft een opstaande rand van een cm of 10 vermoed ik. Daar loopt echt geen water in. Het voordeel is dat je het mee dichtklapt en niet met de onderzijde tegen je tentdoek of bed aankomt. Ik vind het ideaal. Wel leggen we hierop een lapje van dat gaatjes tapijt.
het water komt van onder, ik had een zeil liggen, ik wist niet hoe snel ik het uit de tent moest krijgen.
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 10, 2012, 01:32:56 pm »

Maar dat is met een los zeil, met een ingeritst zeil zou je het niet eens opgevallen zijn dat het water van onder kwam. Tenzij er zoveel water zou staan dat het door de deuropening zou kunnen komen, maar volgens mij heb je in dat soort gevallen een heel ander probleem
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 10, 2012, 02:33:12 pm »

Wij hebben 3 kleine kinderen,die wel eens knoeien.
Afgelopen vakantie had er een een pak sap ondersteboven uit de koelkast gehaald :I
Dan prik ik een gaatje in mijn wegwerpplastic en wat water en het is weg.

Ik denk wel dat de voordelen van een inristbaarkuipzeil opwegen tegen de nadelen al heb ik er geen ervaringen mee.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 10, 2012, 03:19:21 pm »

Wij hebben 10 jaar zonder kuipzeil gedaan en nog nooit gemist tot vorig jaar het was toen zo fris in zuid Frankrijk Millau 16c) en de wind toch wel er onder door blaast.
Ben ik nu wel blij met de kuipzeil maar ook omdat je deze mee klapt en kan laten zitten.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

StijnMattheus

  • Gast
Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 10, 2012, 03:26:35 pm »

Wij hebben 10 jaar zonder kuipzeil gedaan en nog nooit gemist tot vorig jaar het was toen zo fris in zuid Frankrijk Millau 16c) en de wind toch wel er onder door blaast.
Ben ik nu wel blij met de kuipzeil maar ook omdat je deze mee klapt en kan laten zitten.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Wij hadden het ook nog nooit gemist in onze vorige tunneltenten, tot we er een hadden.
Dan kan je niet meer zonder.
het houdt je tent ook veel meer beestvrij en je hebt geen last meer van tocht en zo.
Ik zou er wel geen willen die vast zit. Het feit dat je de zaak kan demonteren is wel een must, dan kan je het vieze zeil en je tentdoek van elkaar weg houden als het spul nat terug naar huis moet.


Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Re: Waarom geen ingeritst kuipzeil?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 10, 2012, 03:35:24 pm »

Wij hadden het ook nog nooit gemist in onze vorige tunneltenten, tot we er een hadden.
Dan kan je niet meer zonder.
het houdt je tent ook veel meer beestvrij en je hebt geen last meer van tocht en zo.
Ik zou er wel geen willen die vast zit. Het feit dat je de zaak kan demonteren is wel een must, dan kan je het vieze zeil en je tentdoek van elkaar weg houden als het spul nat terug naar huis moet.
Tja bij de kyte word er zo geklapt dat de kuipzeil NIET het tent doek raakt.
En als de kuipzeil schoon gemaakt zou moeten worden (je kan er overigens compleet bij als je hem inklapt) dan kan je de helemaal eruit ritsen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal