Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?  (gelezen 16349 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #60 Gepost op: september 16, 2012, 02:03:24 pm »

? 0,00: klapper staat in de garage. Keuken er bovenop. Auto staat toch altijd onder de carport en de fietsen kunnen gemakkelijk bij de vw
Puur boekhoudkundig gerekend is het -niet met kantelbeugels- stallen in de eigen garage in feite duurder dan in een stalling. Het zijn vanwege de plek namelijk relatief dure vierkante meters. Het voordeel zit in het feit dat je in diezelfde garage vaak ook andere dingen hebt staan en dat je 'm als je wilt elke dag kunt aaien, maar een lege garage kun je zonder probleem al snel voor 100-120 Euro per maand verhuren.

Je zou dus de stelling aankunnen dat het stallen van een klapper in je eigen garage je eigenlijk gewoon zeker 7-8 tientjes per maand (= ?900,- per jaar) kost en dus veel duurder is dan een stalling. Want als je geen garage maar alleen een fietsenschuurtje zou hebben, zou je namelijk gewoon een lagere huur of lagere koopprijs c.q. kleinere hypotheek hebben. Dat verschil betaal je dus niet aan de stalling-eigenaar, maar aan de verhuurder van je huis of aan de bank in de vorm van rente.
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #61 Gepost op: september 16, 2012, 02:55:49 pm »

Het verhuren van een garage die ik zelf gebruik voor meer dan alleen mijn vouwwagen stallen vindt ik geen optie.
Als het een garage is die apart van het huis staat met eigen ingang is dit eventueel wel mogelijk.
Hangt er dus echt vanaf hoe de garage met het huis is verweven.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #62 Gepost op: september 16, 2012, 04:02:24 pm »

Puur boekhoudkundig gerekend is het -niet met kantelbeugels- stallen in de eigen garage in feite duurder dan in een stalling. Het zijn vanwege de plek namelijk relatief dure vierkante meters. Het voordeel zit in het feit dat je in diezelfde garage vaak ook andere dingen hebt staan en dat je 'm als je wilt elke dag kunt aaien, maar een lege garage kun je zonder probleem al snel voor 100-120 Euro per maand verhuren.

Je zou dus de stelling aankunnen dat het stallen van een klapper in je eigen garage je eigenlijk gewoon zeker 7-8 tientjes per maand (= ?900,- per jaar) kost en dus veel duurder is dan een stalling. Want als je geen garage maar alleen een fietsenschuurtje zou hebben, zou je namelijk gewoon een lagere huur of lagere koopprijs c.q. kleinere hypotheek hebben. Dat verschil betaal je dus niet aan de stalling-eigenaar, maar aan de verhuurder van je huis of aan de bank in de vorm van rente.

Da's inderdaad wel heel boekhoudkundig en vooral theoretisch benaderd. Onze vouwwagen staat ook in de garage naast ons huis. En daarvoor stond de auto van mijn vrouw daar altijd. Moet ik dan nu de theoretisch versnelde afschrijving van haar auto rekenen als kosten voor opslag van de vouwwagen ::)? Verhuur van de garage is geen optie, ik verhuur ook geen kamers in huis die minder/niet in gebruik zijn... Daarover nadenkend zou ik natuurlijk wel de vouwwagen op de oprit kunnen uitklappen en vervolgens aan een paar studenten verhuren. Dan kost de opslag niets, maar levert het zelfs geld op :P!

Feit is natuurlijk dat ik met of zonder vouwwagen hetzelfde voor ons huis + garage aan kosten kwijt ben, en het gebruik van de garage voor opslag van de klapper geen toegevoegde kosten met zich mee brengt. En dus niets kost. I:
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #63 Gepost op: september 16, 2012, 04:31:47 pm »

en het gebruik van de garage voor opslag van de klapper geen toegevoegde kosten met zich mee brengt. En dus niets kost. I:
Elke redenering die je opzet, heeft hoe dan ook als eindconclusie dat je huis vanwege de ongebruikte ruimte in feite groter (en dus duurder) was dan je nodig had. En dat je hooguit die hoger dan noodzakelijke kosten die dat met zich meebrengt met het kapitale bedrag van ongeveer ?150,- per jaar vermindert. :P :) :#
« Laatst bewerkt op: september 16, 2012, 04:33:40 pm door Frankie »
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #64 Gepost op: september 16, 2012, 04:46:42 pm »

Dit is het soort boekhoudkundige redenatie waar bedrijven van houden die het bedrijf runnen door in Excel te kijken naar de getalletjes die in kolommetjes staan, in plaats van te luisteren naar klanten en werknemers. Maar oeps, nu ga ik ga ik een hele andere  :off kant op...
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #65 Gepost op: september 16, 2012, 04:47:55 pm »

Elke redenering die je opzet, heeft hoe dan ook als eindconclusie dat je huis vanwege de ongebruikte ruimte in feite groter (en dus duurder) was dan je nodig had. En dat je hooguit die hoger dan noodzakelijke kosten die dat met zich meebrengt met het kapitale bedrag van ongeveer ?150,- per jaar vermindert. :P :) :#
Tenzij je de emotie van geluk en tevredenheid dat je gewoon de ruimte hebt om het ding bij huis te kunnen stallen, nooit tijd en brandstof kwijt bent aan het ophalen en wegbrengen van de kar gaat kwantificeren. En dat blijkt dan ineens meer te zijn dan 150 euro WW. Ik voel een maatschappelijke kosten/baten analyse opkomen voor het stallen van vouwwagens  :#. Ik ben trouwens benieuwd of je dit standpunt ook inbrengt als er in huis een wandmeubel o.i.d. geplaatst wordt...
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #66 Gepost op: september 16, 2012, 04:54:54 pm »

Tenzij je de emotie van geluk en tevredenheid dat je gewoon de ruimte hebt om het ding bij huis te kunnen stallen, nooit tijd en brandstof kwijt bent aan het ophalen en wegbrengen van de kar gaat kwantificeren.

<knip>

Ik ben trouwens benieuwd of je dit standpunt ook inbrengt als er in huis een wandmeubel o.i.d. geplaatst wordt...
V.w.b. het eerste: Ik zei eerder al dat het een voordeel was dat je je vouwwagen af en toe kunt aaien. Ik weeg dat zeker mee. En dat aspect is zeker geld waard. :)  V.w.b. het tweede: zodra het subject wordt: "Wat zijn jullie kwijt aan het plaatsen van een wandmeubel" ben ik met dezelfde berekening beslist van de partij. :)
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #67 Gepost op: september 16, 2012, 05:14:32 pm »

V.w.b. het eerste: Ik zei eerder al dat het een voordeel was dat je je vouwwagen af en toe kunt aaien.
Thuis komen en je partner aantreffen in een innige omhelzing met de vouwwagen is onbetaalbaar  :#.
Gelogd

davinci

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 80
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon M 2011
Re: Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #68 Gepost op: september 16, 2012, 09:33:40 pm »

Puur boekhoudkundig gerekend is het -niet met kantelbeugels- stallen in de eigen garage in feite duurder dan in een stalling. Het zijn vanwege de plek namelijk relatief dure vierkante meters. Het voordeel zit in het feit dat je in diezelfde garage vaak ook andere dingen hebt staan en dat je 'm als je wilt elke dag kunt aaien, maar een lege garage kun je zonder probleem al snel voor 100-120 Euro per maand verhuren.

Je zou dus de stelling aankunnen dat het stallen van een klapper in je eigen garage je eigenlijk gewoon zeker 7-8 tientjes per maand (= ?900,- per jaar) kost en dus veel duurder is dan een stalling. Want als je geen garage maar alleen een fietsenschuurtje zou hebben, zou je namelijk gewoon een lagere huur of lagere koopprijs c.q. kleinere hypotheek hebben. Dat verschil betaal je dus niet aan de stalling-eigenaar, maar aan de verhuurder van je huis of aan de bank in de vorm van rente.

Kom op zeg: straks zeg je nog dat het goedkoper is om in een gehuurde garagebox SAMEN met je klapper te gaan wonen: scheelt enorm qua hypotheek. ::)  Nee, het is een inpandige garage die normaal gebruikt wordt voor, zoals voor veel mensen geldt, opslag van rommel. Voordeel van een klapper in de eigen garage is dat je wel MOET opruimen ;). Nu heb ik de ruimte om de VW zelf te stallen ( en aaien etc. etc. ) en de fietsen staan erin. Als klap op de vuurpijl is een heleboel rommel nu weg. Die rommel had ik natuurlijk op Marktplaats kunnen zetten wat weer de virtuele kosten had gedrukt van het stallen in de eigen garage.


Wat je trouwens ook niet moet vergeten is de overwaarde die de woning ( en dus de garage :J ) toch nog heeft sinds aankoop, ondanks de huidige crisis. Tja ook een theorieverhaal: de woning staat niet te koop en de eventuele verkoopprijs weet je dus niet....leuik dus overwaarde....

Conclusie: ik kijk gewoon wat het mij netto kost om de vw in de eigen garage te stallen. Als ik dus in mijn portemonneetje kijk, zoals iedere normale Nederlander, dan kost mij dat niets extra......= ? 0,00.

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #69 Gepost op: september 16, 2012, 10:00:37 pm »

Beetje maf verhaal wordt het ondertussen zo...

Ik denk dat het stallen in mijn eigen garage mij juist geld oplevert. Doordat ik de stalling zo heb gebouwd dat ik boven de klapkar m??r spullen kwijt kan dan in de situatie toen er nog geen stalling was (toen was het alleen maar 'vloer', nu is het een georganiseerde opslagruimte), heb ik nu geen behoefte aan het huren van een City-box of wat dan ook en ook betaal ik geen kosten aan de stort om overtollige rotzooi weg te brengen.

Dusch......  ::)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #70 Gepost op: september 16, 2012, 10:27:01 pm »

Conclusie: ik kijk gewoon wat het mij netto kost om de vw in de eigen garage te stallen. Als ik dus in mijn portemonneetje kijk, zoals iedere normale Nederlander, dan kost mij dat niets extra......= ? 0,00.
En dat is dus niet zo, want je bent netto onder de streep aan kosten gewoon meer kwijt dan iemand zonder garage met z'n klapper voor 150 Euro in een stalling.

Het stallen van je vouwwagen in de garage is dus eerder een beperking van je in essentie te hoge woonlasten dan dat die stalling je niks kost.

Vergelijk maar: als je twee auto's hebt waarvan je er maar één gebruikt terwijl je wel voor allebei belasting en verzekering betaalt en je zegt tegen je kinderen dat zij die tweede auto wel mogen gebruiken omdat jij er toch niks mee doet, zolang zij zelf de brandstof betalen,  kun je toch ook niet volhouden dat het rijden in die tweede auto jou niks = ?0,00 kost?

Het belangrijke verschil is natuurlijk dat je een auto in zo'n geval  makkelijker verkoopt dan dat je je eigen garage verhuurt, maar dat is emotie en heeft niks met zakelijkheid en financiën te maken, maar met het prettige gevoel van bezit. En dat laatste is precies hetgeen roet in het eten gooit bij het zuiver berekenen van kosten en baten.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2012, 10:41:09 pm door Frankie »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #71 Gepost op: september 16, 2012, 10:32:35 pm »

Ik denk dat het stallen in mijn eigen garage mij juist geld oplevert.
Mijn vrouw zegt ook altijd dat ze geld 'verdiend' heeft als ze een jurkje met korting in de uitverkoop gekocht heeft. Als ik dan vraag of ze het geld dat ze 'verdiend' heeft, op tafel kan leggen blijft het altijd stil. :#
« Laatst bewerkt op: september 16, 2012, 10:35:59 pm door Frankie »
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #72 Gepost op: september 16, 2012, 10:36:31 pm »

Op deze manier wordt het een redelijk onzinnige discussie. De garage stond naast het huis bij aankoop, daar heeft de aanschaf van de vouwwagen geen enkele rol ingespeeld. Je kan hooguit zeggen dat de garage er een functie bijgekregen heeft. En dat kost mij nog steeds geen cent meer dan voor de vouwwagen kwam. In theorie mag je gelijk hebben, in de praktijk ben ik goedkoper uit dan iemand met garage die de kar naar een stalling brengt.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #73 Gepost op: september 16, 2012, 10:54:51 pm »

Je kan hooguit zeggen dat de garage er een functie bijgekregen heeft.
Maar dat ontken ik ook niet. Punt is dat je hier in feite precies aangeeft wat ik zeg, namelijk dat je de garage erbij gekocht hebt terwijl je in feite die ruimte niet nodig had. En dus hogere kosten had dan noodzakelijk, die je nu met 150,-per jaar vermindert door je vouwwagen er te stallen.

De gemiddelde garage in een gemiddelde stad kost al gauw 17.500 Euro. En of je daar nou de netto hypotheeklasten voor rekent of het renteverlies over het kapitaal. Zo'n bedrag vertegenwoordig al snel zo'n ?600,- per jaar.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.327
Re: Hoeveel zijn jullie kwijt aan stallingskosten?
« Reactie #74 Gepost op: september 16, 2012, 11:10:05 pm »

Als je, je vouwwagen in een ruimte bij huis zet die je toch al had. zijn het in ieder geval geen "out of pocket" kosten. Dat veel mensen dat beschrijven als het kost mij niets. mij best. Feitelijk gezien misschien niet helemaal juist, maar feit blijft dat je deze kosten niet voelt omdat je geen extra kosten maakt en daar gaat het bij de meesten om.

Ook bij mij in de tuin staan twee schuurtjes (met fietsen en gereedschap etc.) maar die zijn a) ondanks dat ze gemetseld zijn een beetje over de houdbaarheidsdatum heen en b) zo ontzettend onpraktisch dat ik al lange tijd na zit de denken hoe ik dat beter kan organiseren. Ik zit er toch wel heel sterk aan te denken om ze plat te gooien en vervolgens 1 grote schuur neer te zetten waarbij 1 deel ruimte heeft voor de vouwwagen En ik er een vloertje boven maak om alle losse zooi goed te kunnen organiseren. De andere helft blijft dan voor de fietsen, waarbij er ook een aantal de lucht in gaan.  Je verplaatst op die manier een loze ruimte naar beneden waardoor je de ruimte in totaal veel efficiënter benut.  Maar ik denk wel dat als je de totale kosten van dat schuurtje uit gaat rekenen je wat stallingskosten betreft voorlopig quitte speelt. maar op den duur zal dat toch omslaan.
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal