Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen uitproberen  (gelezen 5425 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sander-h@chello.nl

  • Gast
Vouwwagen uitproberen
« Gepost op: september 02, 2012, 12:00:32 am »

Beste lezers,
Wij, een gezin van 3 kids (3,5,8) en 2 ouders willen volgend jaar met een vouwwagen op vakantie. We hebben jarenlang huisjes gehuurd maar zijn daar helemaal klaar mee. Als kampeerliefhebbers lijkt ons een vouwwagen voor ons handiger dan een tent, vooral vanwege de betere bedden (gewrichtsproblemen), de betere keuken en de bagageruimte in de wagen.
Vraag: wat is een leuke wagen om mee te beginnen tegen lage kosten? Ik zie op marktplaats etc. veel conways en alpenkreuzers uit laat jaren negentig voor rond de 500 euro. e wagen zijns dan goed onderhouden en direct te gebruiken (volgens de advertentie). Of is het beter om iets meer te investeren en een andere maer/bouwjaar te kiezen?
Graag jullie reactie. Dank Sander

PS: wat ik op hoofdlijnen zoek is een wagen die goed achter de auto ligt (hoge snelheid wenselijk), snel opzetbaar is voor overnachtingen, niet teveel inspanningen met opzetten en er leuk uit ziet. Verder nog weining wensen.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2012, 12:08:55 am »

Een vouwwagen van een jaar of 10 oud (liefst van eerste eigenaar, dan is de staat waarin de vw zich bevindt meestal wat beter), kan een prima aanschaf zijn om mee te beginnen. Het enig wat je dan  wellicht wel moet doen is wat geld investeren in de matrassen door bv een opdekmatras of extra inflateables aan te schaffen.
In onze vorige vouwwagen (Conway Mirage, verkocht voor iets meer dan ? 500,-) hadden wij op het laatst ook inflatebles onder de (dunne) matrassen gelegd en dat sliep toen al een heel stuk beter.
Als je wat meer uitgeeft en naar jongere vouwwagens uitkijkt dan kom je ook wagens tegen met een lattenbodem en een wat dikker matras. Het is maar net wat je wilt en wat je uit wilt geven.
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2012, 07:52:34 am »

r

PS: wat ik op hoofdlijnen zoek is een wagen die goed achter de auto ligt (hoge snelheid wenselijk), snel opzetbaar is voor overnachtingen, niet teveel inspanningen met opzetten en er leuk uit ziet. Verder nog weining wensen.

De meeste snelle klappers zijn een stuk kleiner.Ikzelf zou niet voor VW gaan met aanritstentje.
Grote VW ben je meestal wat langer mee bezig.Ook bij de (meeste) snelklappers moeten de haringen de grond in.

Wat betreft snelheid,let goed op de banden!! Vooral bij een wat oudere wagen.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Patrickvanw

  • Gast
Vouwwagen uitproberen
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2012, 08:20:09 am »

Camplet is een snelle klapper voor een leuke prijs, net als een jametic!
Wij hebben heel veel plezier gehad van een superleuke en goede camplet en dit jaar voor 850 verkocht!

Combi camp en holtkamper zijn ook snelle klappers maar wel duurder!
Wij hebben nu een HK en bevalt goed!
Alles gaat en staat met je verdere wensen.

Er zijn nog enkele merken met snel klappers

Wat is je budget en wat heb je nog meer voor wensen? Qua ruimte en slaapplekken?

Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2012, 10:44:26 am »

Je kan als eerste vouwwagen rustig een ouder model kopen, 'om te proberen'. Je krijgt daarmee ervaring met wat je nou wel of niet belangrijk vind. Voor onder de 1000 euro vind je wel een wagen die je een jaar later voor een gunstig bedrag weer kan verkopen. Zo kan je het klappen redelijk risicoloos ervaren.

Wat is voor jou een snelklapper? Ik vind de 'snelklappers' die ik nu gezien heb toch niet zo heel snel ten opzichte van de beperkte ruimte die ze opleveren. Of laat ik het positiever andersom zeggen, er zijn wagens die lekker veel ruimte bieden voor een gezin met drie (wat wij ook hadden toen wij onze wagen aanschaften) en waarbij het opzetten eigenlijk zo gedaan is, tegen een prijs die behoorlijk gunstig is. Er zijn dus veel dingen om rekening mee te houden....
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #5 Gepost op: september 02, 2012, 10:46:15 am »

Er zijn nog enkele merken met snel klappers
Alle merken hebben tegenwoordig van die redelijk kleine, maar wel snel op te zetten, wagens. Ze werken allemaal ongeveer volgens hetzelfde principe.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #6 Gepost op: september 02, 2012, 12:45:00 pm »

Gezien op MP

Niet duur, en een goede testwagen.
Weekendje of weekje proberen en je weet wat voor jullie belangrijk is en wat je wensen zijn.
En zolang de wagen nog goed is en je weet nog niet wat je precies wilt heb je voor heel weinig een leuk kampeermiddel.

Als ik op zoek zou zijn naar een snelklapper van een degelijk merk voor weinig gld dan zou ik zeker deze eens bekijken.

Grote kans dat wanneer je 150 euro biedt je het ding kunt ophalen

http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/vouwwagens/591190107-alpenkreuzer-select.html?return=eJwtzNsKgkAQBuB3EfTOUybYyhIGXfYQg265uIdhZ80oevdG6Gb4%2Fp%2BZAVGLjxZVT6LuOpGQgjDO%2FRwjirJcPCpXWAhLRAMQqXCmHCHAExzlyuULWFRBudKp7dCdijlac34ZWWcTSbelzVCnzSX6PwyPgfd2RuZbI5PuE3Fg4V5WDMv94Fargh45etL7YaYf%2FBlxlVWGss3QUxz9pGR7rJrrLem%2FP03QQP4%3D&fta=eNo1lMuOo0AMRf%2BFRdb1hHKhLGc58wuR65VBSjqoId3RtPrfB9qXTXRi7PK9NgXHIX4tMcTu%2BX67fPBt6cYlkord63bWp7Kc3z6jHtfH9nPT0QQab2v8N83j0soSx3mNarzP8e15r%2B9THh%2FLFM1pum618%2Fw8q9N89qf5saz5UerZO2V%2F%2Fd47uNjNfK3dOEW%2F%2FbWxm8pP60AUO2NtrjXZl4ABFHeA0QIpF0BKgBAEuEcO9UpgMEj2pQdogFNewPYEUEbAFJyjuQkonX%2BgbEcKJOcBSnoVrhpg5JxClgUCfJUwICd4EV%2BGhMjgRFjxLJGmGS1sdQImVAHtGgAGiwooV0d3pcRXbvUAJTm5NAMoIiNndgBqgE28TYkI89kkY%2FJ5aP54hCoH8dl6GVQ2A0AzumvMMKtefKVqxU7KWs5JqcoqEzupSsFKVRoScpwVGckakZpM1gA2AINknUQYtySL49pLDheLSO4P8HxMXlowKVkcB7jgYGRiPEAYuwHltkfEEFpoK05Zkfiitr0A%2B%2BjCsQuqVABeAbBBKgOqiqsHSHfKeBNoG6sAww6FHo8slksmNEAvdkg3gIJTUkHvd1Fv13J9zFyWy62%2BXde%2F%2B3VV%2B%2Fchdnd%2BXfYbvF3aEvstZmLHn934B%2FjRjRxV%2FPr%2B%2Fg%2BkO0oR&fta_ind=27&fs=1&thumb_click=1#photo
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #7 Gepost op: september 02, 2012, 01:08:31 pm »

Persoonlijk vindt ik het begrip snelle klapper nogal relatief. Denk dat dit in veel gevallen moet slaan op de gebruiker en niet op de vouwwagen. Hoe meer poespas je ervan maakt hoe langer het duurt. Elke vouwwagen moet je waterpas zetten,dat maakt niet uit. Meestal staat de basis ook vrij snel, ook bij oudere wagens en kan je er al in overnachten. Daarna begint het pas met de grote verschillen.

Voorbeeld had vroeger een jamet texas. waterpas zetten en de bak openklappen duurde ongeveer 30 min. Wij hadden er een zg tussenstuk bij dat als luifeltje kon dienen kostte misschien nog eens 10 minuten. Maw ruim binnen een uur kon je slapen en koken onder het luifeltje.

Nu een aart kok kavango. waterpas zetten en klappen ook zo'n half uur, dus dat scheelt niet zoveel, je hebt dan wel meer luifel. Maar gaan we voor het kuipgrondzeil, de adventureluifel, de keuken vd wagenbak etc dan ben je ook wel even bezig.
E.e.a zal waarschijnlijk wel sneller kunnen maar ik ben wel op vakantie en geen wedstijd aan het winnen.

M.a.w staar je niet dood op het begrip snelle klapper, een leuke betaalbare 2e hands en een dosis gezond verstand kan al gauw het recept zijn voor een leuke vakantie en een half uurtje hier en daar gaat ook het grote verschil niet maken.

Laatste tip is wel dat je de spullen die je eventueel voor 1 overnachting nodig hebt vooraan hebt staan. Als je alles uit moet pakken voor een handdoekje of zo dan schiet het niet zo heel erg op.

Veel succes met je zoektocht
Gelogd

Bri

  • Gast
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #8 Gepost op: september 02, 2012, 02:42:26 pm »

Hallo, even mijn groentjes reaktie.  Ik heb me in juni laten overhalen om een VW te kopen zonder eerst alle modellen te gaan bekijken en vooral op te zetten om te kijken wat zou gaan.  Ik ben alleenstaande mama met twee jongens van 5 en 8.  Het zijn twee drukke jongens, eentje zelfs licht autistisch, dus een vakantie is voor mij echt iets om batterijen op te laden.  Bon, na 2 jaar een huurtent toch die VW.... Een raclet lavendel van 2004.

En ik vind hem reuzeleuk, ik slaap wonderbaarlijk goed maar toch is hij wat voortent betreft iets te moeilijk om op te zetten.

Bon, als totaal beginners is het ons gelukt om in 2 uurtjes tijd die tent recht te krijgen en ik ben daar redelijk fier op.  maar voor mij is dat nu wel geen vakantie.

We hebben eerst een paar dagen met alleen de slaaptent gedaan (die staat op 15 minuutjes) en het buiten koken en buiten eten bevalt mij toch meer dan in een voortent.  Dus toen de voortent stond ... was ik nog steeds buiten aan het koken :)

bon, vermits ik van plan ben om warme oorden op te zoeken is het doenbaar zonder voortent, als je graag in Nl blijft dan lijkt me zo'n voortent wel handig.

Oh ja, dit nog, mijn 1600 diesel deed makkelijk 120 op de cruise control met de kar eraan.  Dus ginge
n wij aardig vooruit, soms zelfs op derde rijvak als vrachtwagens elkaar aan het inhalen waren  ;)

Ik twijfel nu of ik hem al te koop zet, of het een paar jaar aanzie met enkel de slaaptent en een partytent erbij :)

Een goeie analyse van je behoeften is dus nuttig.  Mijn oudste met ASS heeft dus behoefte aan een goed bed, daarom deze kar met 2 bedden van 160 met lattenbodem.

En als ik nu rondkijk naar wat ik zou willen kom ik steeds op een aart kok uit.  Die 2 bedden zijn wel noodzakelijk voor mijn gezin!

succes!
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #9 Gepost op: september 02, 2012, 02:48:59 pm »

Theun1957 heeft natuurlijk een heel stuk gelijk, het ligt eraan wat je er zelf allemaal wel of niet bij gaat doen.

Het grote voordeel van een 'snelklapper' is denk ik wel dat je geen grote zak met stokken hebt waaruit je de voortent uit moet opbouwen.
Bijna alles zit aan elkaar vast en schuift uit en klikt vast. Hier en daar een extra verbinding maken en klaar.

Hoewel de wagen waar ik misschien nog wel eens aan wil denken is een flyer, na het waterpas zetten is het minuten werk voordat hij in de basis staat, in die tijd heb ik de stokken voor mijn voortent nog niet eens op de juiste plek op de grond liggen, laat staan dat het frame staat.  ::)
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Bri

  • Gast
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #10 Gepost op: september 02, 2012, 10:36:34 pm »

hmm, interessant die timing bij een aart kok :)  Want op alle filmpjes zie je hoe snel hij opengeklapt is maar nooit het waterpas gedeelte, en nooit de extra voortent spullen :)

Nu ja, mijn kar heeft dus inderdaad wel zo'n grote zak met het frame voor de voortent, en dat zou ik nu net graag gaan vermijden :)  En ja, ook ik moest die waterpas zetten, maar dat is nog redelijk leuk... al ben ik op schijnbare vlakke stukken toch op zoek moeten gaan naar een paar stenen  :**   Gelukkig krijg ik bij het waterpas gedeelte goeie hulp van mijn jongens, die vinden dat ook leuk dat waterpas stukje :)

Wat ik ook eens las is dat je bij een model met vaste vloer ook het geluk moet hebben dat daar het stuk waar je gaat opstaan zowat waterpas is of je vloer ligt ook scheef  :K

Nu ja, voor mij... in mijn eentje een hele zware voortent eraan ritsen en dan dat frame uitdokteren terwijl ik er onder sta te zweten... neen, dat is geen vakantie voor mij.
Gelogd

alkyone

  • Gast
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #11 Gepost op: september 02, 2012, 10:37:29 pm »

Ik kan natuurlijk enkel putten uit eigen ervaring maar dan zou ik zeker eens kijken bij de Trigano Odysee.
Ideaal, ook voor onderweg.
A: je komt aan op de camping
B: Een klap naar rechts, en klap naar voren, stokken uitschuiven, en 4 haringen de grond in rammen
C: Bier drinken, want dat heb je verdient na zo'n rit

Als je op de vaste bestemming aan komt begin je bij C  :H

Martin
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #12 Gepost op: september 03, 2012, 09:14:48 am »

Wat ik ook eens las is dat je bij een model met vaste vloer ook het geluk moet hebben dat daar het stuk waar je gaat opstaan zowat waterpas is of je vloer ligt ook scheef  :K

Dat klopt wel, een wagen met vast deksel zet je het mooist op wanneer de wagen evenwijdig met de ondergrond loopt. Zo klapt het deksel het mooist open zonder spanningen op het scharnier of zonder bergen aan plankjes en ander materiaal om het deksel te ondersteunen. Een beetje oneffenheid is uiteraard op te vangen.

Maar dit houdt dus ook in dat je bij een scheve ondergrond de wagen op z'n mooist ook scheef opzet. En dat slaapt weer minder...  ::) Afgelopen vakantie één keer aanleiding geweest een ander plekje op de camping op te zoeken. Gelukkig is dat vanwege het snelklapsysteem zonder zakken met een frame en zo weer eenvoudig en snel te doen!  ;)
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #13 Gepost op: september 03, 2012, 10:20:39 am »

Ik kan natuurlijk enkel putten uit eigen ervaring maar dan zou ik zeker eens kijken bij de Trigano Odysee.
Ideaal, ook voor onderweg.
A: je komt aan op de camping
B: Een klap naar rechts, en klap naar voren, stokken uitschuiven, en 4 haringen de grond in rammen
C: Bier drinken, want dat heb je verdient na zo'n rit

Als je op de vaste bestemming aan komt begin je bij C  :H

Martin

Hoeveel slaapplaatsen heeft een odysee?

Onze ervaring is dat het beste is om ieder kind een eigen "plaats "te geven.
Dwz 1 op de plank,1 in ondertentje, campingbed in wagenbak.
Dus dan is 1 kind 2 slaapplaatsen



@ TS Lees deze maar eens door http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,2206.0.html
                                                   http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,161.0.html
« Laatst bewerkt op: september 03, 2012, 10:24:34 am door papajur »
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Qwaqa

  • Gast
Re: Vouwwagen uitproberen
« Reactie #14 Gepost op: september 03, 2012, 10:34:02 am »

Onze ervaring is dat het beste is om ieder kind een eigen "plaats "te geven.
Dwz 1 op de plank,1 in ondertentje, campingbed in wagenbak.
Dus dan is 1 kind 2 slaapplaatsen
Eén kind op de plank? Daar passen twee volwassenen met gemak, en soms doen wij er drie boven op de plank. Heeft niet direct voorkeur ivm interactie, maar qua ruimte kan het met gemak.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal