Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?  (gelezen 8746 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

muis

  • Gast
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #15 Gepost op: september 16, 2012, 11:07:09 pm »

De levensduur zal niet uitmaken tov andere modellen. Wat ik wel heb gezien, en is hierboven ook al genoemd) is de bedroevende afwerking. Bij een beursmodel van Jamet, losse naden, rafels, 5x over hetzelfde stuk gestikt en geen 1x recht en ga zo maar door. Ben er toen meer op gaan letten en denk dat daar het grote verschil zit, in de afwerking.

Als er een nieuw model op de markt komt kan dat meer problemen geven (kijk maar naar de verschillende topics)

Cabanon is op zich een sterk merk dat begonnen is met tenten voor vouwwagens uit oa Engeland. Een deel van onze Conway heeft ook Cabanondoek en doet het nog prima :J
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #16 Gepost op: september 16, 2012, 11:23:03 pm »

De levensduur zal niet uitmaken tov andere modellen. Wat ik wel heb gezien, en is hierboven ook al genoemd) is de bedroevende afwerking. Bij een beursmodel van Jamet, losse naden, rafels, 5x over hetzelfde stuk gestikt en geen 1x recht en ga zo maar door. Ben er toen meer op gaan letten en denk dat daar het grote verschil zit, in de afwerking.

Als er een nieuw model op de markt komt kan dat meer problemen geven (kijk maar naar de verschillende topics)

Cabanon is op zich een sterk merk dat begonnen is met tenten voor vouwwagens uit oa Engeland. Een deel van onze Conway heeft ook Cabanondoek en doet het nog prima :J


Ben ik helemaal met je eens muis, zo hebben we vorig jaar op de beurs ons staan verwonderen over de belabberde afwerking van de Wolder...

Wat dan wel weer jammer is dat de Cabanon dus wel over een kam geschoren worden met de minder afgewerkte  Jamet...
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

muis

  • Gast
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #17 Gepost op: september 16, 2012, 11:32:48 pm »

Ja, die Wolder was ook niet netjes gedaan maar die komt nog iets zuiderlijker weg, uit Portugal.

Maar als je het verschil neemt tussen de Trigano Alpha en de Combi-Camp. Punt is ook dat je voor een goede afwerking ook meer betaald. Een Cabanon is in prijs / kwaliteit, (afwerking)  niet te vergelijken met Jamet, Jamet is beter te vergelijken met die Wolder in prijs / kwaliteit (afwerking)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #18 Gepost op: september 16, 2012, 11:50:23 pm »

Een Cabanon is in prijs / kwaliteit, (afwerking)  niet te vergelijken met Jamet, Jamet is beter te vergelijken met die Wolder in prijs / kwaliteit (afwerking)
Maar de belangrijke vraag is natuurlijk wel of en in hoeverre afwerking invloed heeft op de levensduur.
Een naad waarbij aan het eind acht keer kris kras heen en weer gestikt is met niet netjes afgeknipte draden aan het eind die meegestikt zijn ziet er lelijk uit, maar is niet per definitie minder stevig dan een netjes afgewerkte stiknaad waarbij het garen braaf afgeknipt is.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.340
Re: Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #19 Gepost op: september 17, 2012, 12:01:29 am »

Maar de belangrijke vraag is natuurlijk wel of en in hoeverre afwerking invloed heeft op de levensduur.
Een naad waarbij aan het eind acht keer kris kras heen en weer gestikt is met niet netjes afgeknipte draden aan het eind die meegestikt zijn ziet er lelijk uit, maar is niet per definitie minder stevig dan een netjes afgewerkte stiknaad waarbij het garen braaf afgeknipt is.

Dat is een goede opmerking.  Afwerking en kwaliteit moet je niet met elkaar verwarren.
Een duur product hoeft niet per definitie beter te zijn. Je verwacht het wel, maar inderdaad gaat er in het afwerken ook tijd (dus geld) zitten.  Overigens.. onze caravan had een Deense voortent (ventura) die had ook gewoon die "rafeltjes" zoals ik ze hier en daar ook in de tent van de  Trigano zie.  De Deense tent waarvan je toch echt wel degelijkheid verwacht liet bij een fikse regenbui soms nog wel eens een drupje door dat is bij de Trigano niet voorgekomen.

Wellicht is het bij de huidige Jamets wel zo dat ze proberen de prijs scherp te houden en daar iets te ver in doorgeschoten zijn.  Maar of dat nou typisch frans is???
Gelogd
Adventure Awaits

muis

  • Gast
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #20 Gepost op: september 17, 2012, 12:04:25 am »

De levensduur zal niet uitmaken tov andere modellen. Wat ik wel heb gezien, en is hierboven ook al genoemd) is de bedroevende afwerking. Bij een beursmodel van Jamet, losse naden, rafels, 5x over hetzelfde stuk gestikt en geen 1x recht en ga zo maar door. Ben er toen meer op gaan letten en denk dat daar het grote verschil zit, in de afwerking.
Dat had ik hier ook al aangegeven, bedoelde de kwaliteit van de afwerking
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #21 Gepost op: september 17, 2012, 02:15:28 am »

vroeger waren de vouwwagens wel degelijker in elkaar gezet. zelf heb ik een rapido confort klapcaravan van 33 jaar oud. mooi is anders maar het is wel degelijk.
ook de scout pivo van 23 jaar oud die ik vorige maand heb verkocht was een zeer degelijke vouwwagen.

tegenwoordig heb ik de indruk dat het allemaal niet veel meer mag kosten maar wel zoveel mogelijk moet opleveren. zaken als degelijkheid en lange gebruiksduur zijn tegenwoordig taboe want een vouwwagenfabrikant wil ook graag onderdelen verkopen.
om deze reden krijg je steeds meer negatieve topics op dit forum over diverse merken. de verwachtingen zijn hoger door ervaringen uit het verleden dan dat tegenwoordig gemaakt wordt. dit is trouwens niet alleen met vouwwagens het geval maar met van alles.
zelf zit ik in de verwarming. een cv ketel van 15 jaar geleden is uitgerust met pakkingen en koper/rvs onderdelen. tegenwoordig is dit vervangen door plastic en o-ringen.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #22 Gepost op: september 17, 2012, 06:53:54 am »

Ik heb 10jaar een trigano odyssee gehad.
Naast het bed wat een keer kapot is gegaan omdat we de eerste waren met de latten bodem bed.
Is er nog nooit wat kapot gegaan.
Dus wij hebben er goede orde ervaringen mee.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #23 Gepost op: september 17, 2012, 08:36:04 am »

een cv ketel van 15 jaar geleden is uitgerust met pakkingen en koper/rvs onderdelen. tegenwoordig is dit vervangen door plastic en o-ringen.
Dat dat ook niet alles zegt blijkt als je bij de gemiddelde verwarmingsmonteur de naam Atag Blauwe Engel laten vallen. Ouderwets degelijk gebouwd, maar de telefoniste van mijn installateur kent de storingscodes van dat ding uit het hoofd.
Bovendien is in die 15 jaar -om maar een voorbeeld te noemen- door de gerealiseerde rendementsverhogingen de temperatuur van het rookgas zo sterk gedaald dat zelfs een rookgasafvoer van PVC geen enkel probleem is, daar waar die bij oudere ketels nog van metaal moe(s)t zijn. Kunststof betekent dus niet altijd 'minder goed'.
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #24 Gepost op: september 17, 2012, 09:11:20 am »

Tegenwoordig is dit vervangen door plastic en o-ringen.

Dit is een zeer terechte opmerking.
Ik kan me er eindeloos aan ergeren dat dingen altijd, maar dan ook altijd, ergens een plastieken onderdeel hebben dat er vroeg of laat de brui aan geeft.
Bijvoorbeeld de powergrip stokken bij onze Alpha.  Een hele dikke, degelijke metalen stok en dan daarop een powergripsysteem dat is uitgevoerd in, jawel, plastiek.
Je kan er donder op zeggen dat dit het eerste is dat kapotgaat, versterft of kraakt.

Dan sta je daar met een hele degelijke, dikwandige metalen stok die van je lang zal je leven niet stuk te krijgen is in de ene hand en met een afgebroken plastiek hendeltje in de andere hand.
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #25 Gepost op: september 17, 2012, 12:30:15 pm »

vroeger riepen ze ook dat franse auto's al roestten in de catalogi, dat is inmiddels ook anders.
De verschillen in prijs zitten met name in de kosten van het gebruikte materiaal, hoeft dus niet per sé van mindere kwaliteit te zijn.
Er zijn ook ontzettend veel Jamets, misschien bedingen die wel een goede quantum korting bij hun leveranciers.
Je betaald vaak ook voor het merk. Ieder zijn eigen keus en uiteindelijk staan we toch allemaal samen in de wei of op de camping :)
Gelogd
live life outdoors

Henk CC

  • Gast
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #26 Gepost op: september 17, 2012, 01:37:07 pm »

Wij hebben 3 Jamet vouwwagens gehad, en nu een Combi Camp. Met onze Jamets heb ik bij de eerste die toen 3 jaar oud was lekkage van de wielkasten gehad. Dat is door de dealer onder garantie verholpen. Dit is inmiddels 10 jaar geleden, maar ik las onlangs nog op dit forum dat deze kwaal nog wel voor komt. Bij Combi Camp hebben ze nog wel eens last dat de popnagels het begeven, of  lekkage problemen. Maar ik denk wel dat door steeds duurder worden de grondstof prijzen sommige samenstelling van materialen varanderen. Materialen waar veel aardolie produkten in worden gebruikt als PVC  en andere plastic soorten met de daar bij behoorende weekmakers zijn daar eenvoorbeeld van. Ook de vraag vanuit de opkomende economieen die alle goede grondstoffen op kopen wordt de vraag prijs ook steeds hoger. Ook arbeidsloon en nu weer een BTW verhoging werken daarin door.  Ja en een bedrijf moet ook winst maken om verder te innoveren, voor zover er in vouwwagen land nog mogelijk is.
Gelogd

ILOnA_013

  • Gast
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #27 Gepost op: september 17, 2012, 03:58:23 pm »

Ik denk niet dat het vooroordeel terecht is...

Ik kan alle argumenten die hier zijn neergezet nog wel een keer opnoemen  ;)
Maar over de afwerking, tsja... ik heb bij onze Jamet nog geen dubbel gestikte naden e.d gezien.
Zal er bij het klapweekend eens op gaan letten...

Ik denk dat het toch ook heel erg te maken heeft, met hoe je met je spullen omgaat.
Bij de jamet is het doek van een wat lichtere kwaliteit, maar ik heb daar geen last van en dat zelfde doek gaat ook al 18 jaar mee ...

En zoals hier al een paar keer voorbij is gekomen, als iets er eenmaal inzit, krijg je er maar moeilijk uit, qua vooroordeel
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #28 Gepost op: september 17, 2012, 04:12:05 pm »

Maar over de afwerking, tsja... ik heb bij onze Jamet nog geen dubbel gestikte naden e.d gezien.
Dubbel gestikt is toch juist wat je wilt omdat je anders lekkage krijgt?
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: vooroordeel Franse vouwwagens terecht of niet?
« Reactie #29 Gepost op: september 17, 2012, 04:12:56 pm »

over het algemeen zijn er met goederen een aantal zaken die met name de prijs bepalen:

Exclusieviteit; hoe exclusiever het merk en dus de koper groep, hoe duurder, daar de eisen die aan dit soort merken wordt gesteld, door de koper, in zijn algemeenheid hoger zijn, zullen zaken als gebruikte materialen en afwerking over het algemeen ook net iets beter zijn, de oplage is dan ook naar verhouding laag.

Oplage: Worden artikelen in grote oplage gemaakt, wordt de prijs automatisch lager, hierin kan dan veelal weer onderscheid worden gemaakt tussen het A en B merk van een leverancier, bijv. Jamet versus Trigano (maar zo zijn er nog anderen, ze komen allebei uit de zelfde fabriek maar Trigano is het A merk en Jamet het B merk, je ziet aan vaak verschillen in de gebruikte materialen als in de afwerking.

Ook wil exclusieviteit niet altijd zeggen dat je het beste krijgt voor het hoge bedrag dat je betaald, een sprekend voorbeeld zijn de engelse sport auto's van welleer die, zeer exclusief en duur zijn, maar ze kenden ook nogal wat problemen, wellicht is de HK kyte een goede vergelijking in deze.

Dit hebben gezegd, zegt het natuurlijk nog niets over de kwaliteit. Ik durf best te beweren dat er heden ten dage geen slechte vouwwagens meer worden verkocht en volgens mij in het verleden ook eigenlijk niet. Duurzaamheid wordt, zoals door anderen al eerder gezegd, niet uitsluitend bepaald door alleen de allerbeste afwerking of het gebruik van de beste materialen. Een goed voorbeeld zijn de al om geroemde Alpen Kreuzers, deze kwamen in de basis toch uit het voormalige oost duitsalnd en dat land stond er nu niet bepaald om bekend dat zij kwalitatief de beste spullen leverden, maar toch vinden we nog heel wat AK's die het nog prima doen.

Over onze Trigano trigano zijn we in zijn geheel best tevreden, het tent doek is degelijk 240 grams Ten kate en de afwerking van onze klapper is voor ons prima. Het kan natuurlijk altijd beter, makkelijker, mooier, maar voor ons (de de portemonee) hoefd dat niet. Om hierin ook een vergelijk te maken, we hebben bijna 15 jaar met een imitatie de Waard piramide tent gekampeerd (model op basis van de vergrote zilver meeuw van fabrikant Rotterdam, later over genomen door de Waard), deze koste bijna de helft van een orginele de Waard, maar was zelfs na 15 jaar in uitstekende conditie.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal