Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Zijn er verschillen in tentdoek?  (gelezen 2326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

annick

  • Gast
Zijn er verschillen in tentdoek?
« Gepost op: oktober 11, 2012, 03:44:05 pm »

We zoeken een vouwwagen waarmee we ook in het voor-en najaar kunnen trekken en net zoals bij de tenten denk ik dat ook hier een verschil is in de kwaliteit van stof. Welke vouwwagens of doeken zijn hiervoor geschikt? Waar moet ik op letten en hoe kan de opbouw van een vouwwagen ervoor zorgen dat hij beter te verwarmen is?
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Zijn er verschillen in tentdoek?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 11, 2012, 03:56:57 pm »

Volgens mij helpt flink stoken, de rest... ik denk niet dat een tent überhaubt vanuit zichzelf warm gaat zijn. Als het buiten afkoelt koelt de tent vrijwel evenredig mee. Maar, wij zijn voor- en najaarklappers en dat gaat heel goed, tenminste naar wat wij gewend zijn.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Zijn er verschillen in tentdoek?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 11, 2012, 04:29:25 pm »

Ook wij gebruiken de vouwwagen een zo'n groot mogelijk deel van het jaar, vanaf eind maart tot (en met) oktober. Onze wagen heeft een normale katoenen tent en dat wil prima.

Wagens met All Season doek kunnen beter tegen nat inklappen, dat is wel iets waar je aan moet denken. Met name in het najaar zijn de nachten vaak vochtig waardoor katoen wel even tijd nodig heeft om te drogen 's morgens.

Beter verwarmen? Ik denk door het tegen gaan van tocht maar toch wel voldoende luchten/ventileren. "Natte" lucht is moeilijker te verwarmen en (in mijn idee) ook oncomfortabeler. Een (vast) kuipzeil met daarin zo nodig een tenttapijt doet ook veel: minder vocht en kou vanaf de grond maakt het al snel comfortabeler. 's Nachts volstaat een goede slaapzak, een deken en je partner.
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: Zijn er verschillen in tentdoek?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2012, 04:31:18 pm »

Ik denk dat een vw met een binnententhemel en een vast kuipzeil al wat meer warmte vasthoud dan zonder. Als je dan ook nog een slaapcabine hebt die goed af te sluiten is dan is het met een kacheltje en warme kleding wel te doen. Eventueel op de vloer nog een extra vloerkleed!
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Zijn er verschillen in tentdoek?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2012, 05:03:40 pm »

voor je de vouwwagen gaat verwarmen altijd even luchten.

Want vochtige lucht verwarmt beter dan droge lucht.

In de zomer is de vochtigheid hoger dan in de winter.

In huis wordt er ook aangeraden om iedere dag 15 minuten te luchten.
Omdat dan de lucht beter verwarmt wordt.

Voornamelijk mensen die een openhaard hebben.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Zijn er verschillen in tentdoek?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2012, 05:32:48 pm »

Je verhaal klopt helemaal, behalve dat het juist droge lucht is die makkelijker verwarmd wordt, omdat je dan niet het vocht mee hoeft te verwarmen. Het is juist de vochtige lucht die wij zelf produceren die je eruit ventileert. ( zie de beslagen ramen als je enkel glas hebt).
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2012, 06:32:20 pm door Frankie »
Gelogd

annick

  • Gast
Re: Zijn er verschillen in tentdoek?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 14, 2012, 09:32:17 pm »

en hoe zit het dan met gewoon katoen, want onze vorige tent was van katoen en daar konden de kinderen niet aankomen als het regende, anders had je natte vlekken aan de binnenkant?
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Zijn er verschillen in tentdoek?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 14, 2012, 09:54:16 pm »

Modern katoen tentdoek is dusdanig dicht geweven dat aanraken van binnenuit geen probleem meer is. Volgens HK is het geen issue meer.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2012, 09:57:47 pm door GJT »
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: Zijn er verschillen in tentdoek?
« Reactie #8 Gepost op: oktober 15, 2012, 07:55:19 am »

Ook het doek van een Roadmaster is van zodanige kwaliteit dat aanraken, of zelfs langdurige druk van binnenuit door bijv. een tafel die er tegenaan staat, geen probleem v.w.b. het ontstaan van druppels op het doek of zelfs lekkage.
Alleen natuurlijk niet met vette handjes (denk aan evt. kids)
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Zijn er verschillen in tentdoek?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 15, 2012, 08:40:21 am »

Je hebt katoen en katoen. Een T-shirt is ook katoen. Het hangt er vanaf hoe dicht de katoendraad geweven is. Dat kan je zien aan het aantal gram. Hoe meer grams - hoe zwaardere - hoe dikker.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal