Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Stopcontacten voor platte eurostekkers  (gelezen 2692 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hanjamet

  • Gast
Stopcontacten voor platte eurostekkers
« Gepost op: januari 11, 2013, 08:27:05 pm »

Hallo,

We hebben een camping in Frankrijk geboekt.
In de informatie staat dat de camping stopcontacten heeft voor platte eurostekkers.
Moet ik hiervoor een speciaal verloop halen?
Kan iemand mij misschien uitleggen (misschien met een foto) wat ze hiermee bedoelen.

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties.

Groet,
Hans
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Stopcontacten voor platte eurostekkers
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2013, 08:36:51 pm »

Zeg maar zo'n stekker die bijvoorbeeld aan je TV zit; randaarde stekkers passen er dus niet in.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Stopcontacten voor platte eurostekkers
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2013, 10:25:36 pm »

Kan iemand mij misschien uitleggen (misschien met een foto) wat ze hiermee bedoelen.
Zoals nunogconway al aangeeft is een platte eurostekker zo'n stekker als aan je tv zit:



Die stekkers mogen alleen aan dubbel ge?soleerde apparaten gemonteerd worden.
Dubbel ge?soleerd wordt aangegeven met een tekentje dat bestaat uit een blokje met een vierkantje eromheen.
In een stopcontact voor platte eurostekkers kun je dus ook alleen die stekkers steken en geen geaarde stekkers, omdat in die stopcontacten geen aarding aanwezig is. De extra veiligheid wordt dan soms gerealiseerd door een scheidingstransformator. En dat betekent dat er alleen maar apparaten met een laag vermogen aangesloten mogen worden zoals scheerapparaten. En geen föhn.

Volgens mij kan het bij de aanduiding door die camping dus ook alleen maar gaan om de stopcontacten in de natte ruimten. (sanitair)

Een platte eurostekker kan wel in een geaard stopcontact gestoken worden, maar een geaarde stekker kan/mag niet in een stopcontact dat alleen voor die platte eurostekkers bedoeld is. De gaatjes van zo'n stopcontact zijn ook kleiner zodat alleen de euro stekker er in past. Geaarde stekkers hebben dikkere poten.

Het verwarrende in het geheel is helaas dat een blauwe CEE stekker voor aan de vouwwagen ook 'Eurostekker' heet, maar iets totaal anders is dan de platte eurostekker.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2013, 10:45:58 pm door Frankie »
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Stopcontacten voor platte eurostekkers
« Reactie #3 Gepost op: januari 11, 2013, 11:47:34 pm »

Dat zijn toch stekkers voor gebruik binnenshuis door consumentenapparaten? Ik kan me niet voorstellen dat dit de stroomaansluiting is voor de wagen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal