Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: adviezen?  (gelezen 4053 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chrisbb

  • Gast
adviezen?
« Gepost op: januari 23, 2013, 09:50:08 pm »

Hallo,
Wij zijn ons aan het orienteren op de vouwwagenmarkt. Hebben nu een caravan die te klein is voor ons gezin met 2 kinderen onder de 2 jaar. We twijfelen tussen een caravan en een vouwwagen. Beide hebben voor en nadelen die we allemaal wel kennen. Misschien hebben de ervaren mensen hier adviezen en tips!
We willen graag tijdens de zomervakanties wat gaan trekken ( per 3 weken ongeveer 3 /4campings) , misschien een voorseizoensplek en wat weekendjes weg. Op de caravan hebben we de jamet louisiana gezien, zag er geweldig uit en past ook binnen het budget. Hebben jullie tips, adviezen etc om onze zoektocht te vergemakkelijken?
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: adviezen?
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2013, 09:56:13 pm »

Tips bij de aanschaf van een vouwwagen.

 

Wat voor Auto heb ik:

Wat voor bagageruimte heb ik in de auto.
Wat voor bagageruimte heb ik nodig in of op de vouwwagen.
Wat mag er achter de auto ( aanhangwagen gewicht)
Waar ga ik heen op vakantie: ( Land ).

Doek kwaliteit i.v.m. regen
Tent grote i.v.m. leefruimte bij slecht weer
Grote zonneluifel i.v.m. zon
Ventilatie i.v.m. afvoer warmte

Wil ik overnachten:

Wat moet ik allemaal doen voordat ik de vouwwagen open kan klappen bv.
Tafels en stoelen eraf halen
Kan deze simpel en snel opengeklapt worden Let ook op Imperiaal
(kan deze blijven zitten of moet ik deze eraf halen). Als u bv. fietsen
meeneemt.
Voldoet de wagen aan het aantal personen ( slapen ).
Ga ik trekkend kamperen of naar bv. 1 camping per vakantie.

Trekkend: ( vast deksel vaak het makkelijkst ).
Let op opzet gemak ( bv. 5 minutenvoor overnachting ).
Wat wil ik allemaal meenemen en kan ik overal makkelijk en snel bij.
Ga ik op 1camping staan:

Kan ik alles meenemen Leefruimte voortent ( ook bij slecht weer ).
Het zeer snel opzetten van de voortent is nu minder Belangrijk.
Ga ik de wagen in het voor en naseizoen gebruiken:

Wat voor tentdoek: katoen of kunststof ? ( kunststof vaak Condens ).
Let op het doek kwaliteit ( grammen doek zegt niet alles ).
Vraag naar de waterkolom (hoe hoger hoe beter). Bv. 60 Cm waterkolom).
HOE LANG MAG DE TENT EVENTUEEL NAT INGEPAKT BLIJVEN ZITTEN.
Hoe goed slaap ik (minimaal 1/3 van uw vakantie):

Hebben de bedden de goede lengte en breedte.
Wat voor matras ligt er in de wagen( probeer ze uit ).
De dikte zegt niets. Het soortelijk gewicht is erg belangrijk bv. sg 35.
Lattenbodem: ( let op dat het matras dik en stijf genoeg is ).
En let erop dat de lattenbodem aan de onderzijde voorzien is van isolatie om het koud optrekken en condens vorming van het matras te voorkomen.
Fietsen meenemen op de vouwwagen:

Ga ik trekkend kamperen advies is (VAST DEKSEL).
Ga ik overnachten advies is (VAST DEKSEL of zeer snel de monteerbare imperiaal).
Ga ik naar 1 camping en rij ik daar in één keer naar toe.
Maakt het niet uit.
Waar ga ik de wagen stallen:

Heeft u een droge stalling: laat de tent op de wagen.
Heeft u een vochtige stalling: Tent moet dan makkelijk eraf te halen zijn.
Weet u niet of de stalling droog is
Plaats een vochtvreter in een emmer in de wagenbak en controleer deze na 4 weken om te kijken of de stalling droog is. Zit de vochtvreter dan vol water haal alsnog de tent van de wagen.
Ga ik de wagen verzekeren:

Welke eisen stelt de verzekering maatschappij.
Kies voor een vouwwagen verzekering met een nieuwwaarde dekking van 5 of 7 jaar.
 

Wij hopen dat we u hiermee een stukje op weg hebben kunnen helpen om een juiste keuze voor uzelf te kunnen maken in de vouwwagen wereld. Zodat u jaren lang met plezier op vakantie gaat met een vouwwagen die voor 99% voldoet aan uw vakantie behoefte.

 
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: adviezen?
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2013, 12:55:30 pm »

Elke ca 7 dagen verplaatsen zou ik met een Louisiana niet willen doen.... Die is toch wel heel erg bewerkelijk.
Als de huidige ruimte een issue is, dan vallen ook de Camplets en zelfde modellen (Jametic, Odyssee, etc) , wat mij betreft, af, aangezien die redelijk smal zijn. Heel fijn bij 'mooi weer kamperen', maar als snel krap als het kouder/natter is.

Je wil een redelijk rap opzetbare vouwwagen die niet te klein is om met 2 kleintjes binnen te zitten en die ook op de 2e hands-markt te verkrijgen is voor niet al te veel geld. (Althans, zo lees ik tussen de regeltjes door).

Ik denk dan dat de HK Flyer een goeie optie (En dat heeft weinig te maken met het feit dat ik er eentje heb, maar gewoon omdat die voldoet aan je eisen). Door de 4 delen (op de klep, zitdeel, schuifbed en voortent/luifel) heb je altijd een droge (!) plek voor 2 hummels als het wat minder weer is. En tevens voor hun slaapje.

De Aart Kok modellen (Kariba, Kavango, Tundra, Kampala) lijken mij ook heel erg geschikt. Enige nadeel is dat die op de 2e hands markt moeilijker verkrijgbaar zijn en dan ook, door hun jonge leeftijd, wat meer geld kosten.


Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

danny060473

  • Gast
adviezen?
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2013, 01:04:50 pm »

Misschien valt een jamet rondo xl wel in de smaak, is een grote ruime tent en redelijk snel op zetten. Plaats je het kuipzeil niet dan staat hij al binnen een halfuur. Als je langer staat dan ben je met kuipzeil en rondom alle haringen al snel 1.5 uur kwijt maar dan zijn we wel in vakantietempo. En ja de rest uitpakken is afankelijk wat je meeneemt
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: adviezen?
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2013, 01:33:14 pm »

snelle klappers met ruimte voor 4 personen en binnen een mum van tijd 4 slaapplaatsen en toch voldoende opbergruimte zijn:
Combi-Camp Flexi Comfort
Trigano Odyssee (eventueel de Olympe)
Aart Kok Kavango, Kariba, Tundra
Jamet Jametic

Mijn voorkeur zou gaan naar de Flexi (hoe zou dat nou komen  :# :#) of de kavango, maar die eigenlijk vergelijkbaar maar dan duurder. De odyssee is goedkoper, populair, en ook goed 2e hands verkrijgbaar
Suc6 en dit forum is DE plek om je te orienteren.....you came to the right place! :K :K
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2013, 02:18:50 pm door villeke »
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: adviezen?
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2013, 02:10:57 pm »

Als je toch voor de Louisiana gaat ivm een evt voorseizoensplek wanneer je de binnenruimte dus goed kunt gebruiken is het misschien een overweging om als je gaat trekken in de zomer dit alleen te doen met de wagenbak (slaapgedeelte) en daarvoor een luifel met zij wanden!

Wij hebben de Columbia gekozen voor de grote binnenruimte maar we willen voor de zomervakantie de luxe luifel voor aan de wagenbak aan schaffen zodat we wat rond kunnen gaan trekken.
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: adviezen?
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2013, 02:14:20 pm »

Ik ben ruim een jaar bezig geweest met uitvoerig oriënteren voordat wij de voor ons geschikte vouwwagen hadden gevonden. Het is een Jamet Dakota Outdoor 2012 geworden, met 2 vaste (zeer ruime) 2-persoonsbedden met lattenbodems en ook nog de mogelijkheid voor 2 ondertentjes. Ik wilde een wagen die ik in principe in mijn eentje zou kunnen opzetten en met een snelle opzettijd, zodat we ook nog eens kunnen verkassen in de vakantie. Omdat een bed van minimaal 1.60m breed een vereiste was, was de keuze beperkt. Wij waren nl. ook erg te spreken over de Cabanon Manga, maar deze viel vanwege te klein bed af. Omdat ook de prijs niet te hoog mocht zijn en ik graag een nieuwe wilde is het de Jamet Dakota Outdoor geworden.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.265
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: adviezen?
« Reactie #7 Gepost op: januari 26, 2013, 06:03:30 pm »

Tja snel opzetten de eeuwige dilemma hier. ;)

Heb een jametic staat tussen de half uur en uur in.
En dan begint de inrichting die kost het meest tijd.
Dus best wel een goede om als trekker te gebruiken maar ben nu aan het sparen voor een Combi-camp country of zijn concurrent de Trigano Aplha.

Maar Pav heeft gelijk sta elke keer te kijken met hoeveel gemak hij zoveel ruimte creëert.
En tweedehands ook nog eens goed te krijgen dus zeker op je lijstje zetten.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

villeke

  • Gast
Re: adviezen?
« Reactie #8 Gepost op: januari 26, 2013, 06:36:45 pm »

inderdaad die flyer blijft machtig mooi, maar toch 2e hands zeer beperkt beschikbaar. Niet zo gek ook natuurlijk.....
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2013, 09:19:45 pm door villeke »
Gelogd

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Re: adviezen?
« Reactie #9 Gepost op: januari 26, 2013, 08:30:22 pm »

Zou toch ook ff kijken bij Cabanon (eigen roem stinkt)  wordt vaak vergeten in de snelle klapwereld.....
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: adviezen?
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2013, 09:32:49 am »

Zou toch ook ff kijken bij Cabanon (eigen roem stinkt)  wordt vaak vergeten in de snelle klapwereld.....

Ik vond de Cabanon vouwwagens inderdaad ook erg mooi. Voor ons helaas te smalle bedden, anders was het zeker een Cabanon geworden.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

chrisbb

  • Gast
Re: adviezen?
« Reactie #11 Gepost op: januari 28, 2013, 12:58:29 pm »

Bedankt voor jullie reacties en adviezen! Ik begrijp dat een vouwwagen niet 1 2 3 gekocht moet worden...
Nog wel even een vraagje over het opzetten, op de caravana hebben we een "demonstratie" gezien. Werd vliegensvlug gedaan waar ik echt door onder de indruk was. De meesten van jullie geven aan dat er toch best veel tijd (en werk) in gaat zitten.
Waar gaat de tijd dan in zitten? De luifel en voortent? (ook bij de nieuwe modellen?)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: adviezen?
« Reactie #12 Gepost op: januari 28, 2013, 01:16:57 pm »

Bedankt voor jullie reacties en adviezen! Ik begrijp dat een vouwwagen niet 1 2 3 gekocht moet worden...
Nog wel even een vraagje over het opzetten, op de caravana hebben we een "demonstratie" gezien. Werd vliegensvlug gedaan waar ik echt door onder de indruk was. De meesten van jullie geven aan dat er toch best veel tijd (en werk) in gaat zitten.
Waar gaat de tijd dan in zitten? De luifel en voortent? (ook bij de nieuwe modellen?)

Die demo's heb ik ook gezien. Waar je de mist in gaat:

- de wagen staat daar op een perfecte ondergrond
- afhankelijk van je wagen moet je zelf eerst bagage/fietsen afhalen
- de demo geeft een minimale opstelling door 2 mensen die de hele dag niets anders doen
- er wordt verder niets gedaan aan inrichting (keuken, tafels, stoelen, wat je dan ook maar mee sleept)
- en zo zijn er nog -tig dingen te noemen

Vaar daar dus niet blind op, het is een knap truukje maar meer ook niet.
Gelogd

villeke

  • Gast
adviezen?
« Reactie #13 Gepost op: januari 28, 2013, 01:21:03 pm »

Hangt echt af van de specs van de vw. Markiesklappers (wagentent en voortent in 1 keer klappen) staan heel snel bijna volledig. Resteert nog het kuipzeil, indien aanwezig, en den luifel. Andere types (bv de CC's) staan zonder haring in luttele tellen zonder haringen klaar voor de nacht, maar dat is enkel de wagentent. Uitbreidingen (voortent, en achtertent) kosten wat meer tijd. De dubbelklappers (links 2 bedden, wagenbak midden, rechts 2 bedden) met losse voortent en losse luifel kosten het meeste tijd (vb zijn Roadmaster Fam. S , sommige jamets, cabanons).

En wat misschien nog wel het meeste tijd kost: de boel inrichten. Een opbouwkastje hier, hangzakken voor kleding daar, een tarp voor wat schaduw, etc....

Belangrijk is dus: wat zijn je kampeerwensen? Hoeveel ruimte heb je nodig en wat neem je allemaal mee....
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: adviezen?
« Reactie #14 Gepost op: januari 28, 2013, 02:42:51 pm »

Die demo's heb ik ook gezien. Waar je de mist in gaat:

- de wagen staat daar op een perfecte ondergrond
- afhankelijk van je wagen moet je zelf eerst bagage/fietsen afhalen
- de demo geeft een minimale opstelling door 2 mensen die de hele dag niets anders doen
- er wordt verder niets gedaan aan inrichting (keuken, tafels, stoelen, wat je dan ook maar mee sleept)
- en zo zijn er nog -tig dingen te noemen

Vaar daar dus niet blind op, het is een knap truukje maar meer ook niet.
Helemaal mee eens. Achteraf zou ik geen Jametic meer kopen. Opzetten demo ging vloeiend in een aantal minuten. Wij zijn er inmiddels achter dat het pakken en opbergen van de bagage veel tijd vraagt(meeste modellen vw). En het slaan van de vele haringen.  En huur een weekend een vw welke je wel interesse in hebt om te proberen. Onze Jametic bevalt verder  prima, dat is verder het probleem niet. Staat in 30 minuten en biedt toch redelijk veel binnenruimte als je dat zoekt. Het bed slaapt goed. bedenk ook hoe je uit je bed wilt stappen. In de Jametic stap je langs achter in/uit en vinden wij veel beter dan aan de zijkant, zodat je over elkaar heen moet klauteren. Een bed op de wagenbak ligt stabieler en is uitermate handig als je het kan opklappen en je spullen er onder kunt opbergen. Heb je toch minder gesjouw. En daarnaast is het belangrijk hoeveel geld te wilt uitgeven.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal