Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....  (gelezen 8166 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 425
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #45 Gepost op: maart 27, 2013, 09:16:52 am »

Pecies, zo doe ik het ook.
Ik verbaas mij al jaren over de gigantische hoeveelheden plastic die (voornamelijk door nederlanders?) worden weggegooid én de schoonmaakwoede op de dag voor vertrek waarbij voortenten en grondzeilen worden gereinigd alsof ze daarna steriel opgeborgen moeten worden.


Gewoon afborstelenn voor het invouwen en thuis nog even nalopen....
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #46 Gepost op: maart 27, 2013, 10:02:37 am »

Sluit me aan bij Mieke en WimS v.w.b. het schoonmaken van het grondzeil.
Hieronder hebben we soms ook nog dun bouwplastic liggen, maar m.n. omdat dit toch ook optrekkend vocht in de wagenbak voorkomt en je slaapzakken e.d. toch droger blijven (aanvoelen). Maar dat bekijken we terplekke a.d.h.v. aangetroffen omstandigheden.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #47 Gepost op: maart 27, 2013, 10:31:52 am »

Gewoon afborstelen voor het invouwen? Bij mij blijft het grondzeil zitten als je inklapt. Hoewel het grotendeels vies-op-vies inklapt komt er altijd wel ergens tentdoek (precies ja, dat naturel katoenen doek....) op of tegen het grondzeil te liggen.

Vreemd genoeg is het grondzeil bij mij ook altijd nat en vies als ik er niets onder leg. Even met een borstel door deze natte drap heen en dan inklappen geeft mij na een keer of 10 een camouflage Kyte.

Helaas komt het bij mij alleen in NL voor dat ik op een gemaaid gazonnetje kom te staan. In Franrijk heb ik de wagen al eens in de modder (rivierklei) gezet na een week regen op die plek. Modder en grind zijn echt funest voor de levensduur van het grondzeil en de wagen als geheel. De boel netjes houden heeft bij mijn vorige wagen een behoorlijke verkoopwaarde opgeleverd.

Vaak is er smorgens geen tijd om een uur op een droog grondzeil te wachten, halverwege het inklappen. Ook een half uur soppen met een doekje is niet erg handig en als je ergens een week hebt gestaan is de boel lastig schoon te krijgen.

Ik kies er daarom voor WEL plasticfolie en/of worteldoek te gebruiken (afhankelijk van ondergrond). Het grondzeil is dan direct schoon en vrijwel droog. Worteldoel kan natuurlijk jaren mee.

Ieder zijn ding...

Ps. Over de milieubelasting zou ik een hele discussie kunnen starten maar dat wordt  :off
Ik stook 900-950m3 gas per jaar, gebruik minder dan 2000 kwh en scheid bijkant iedere denkbare fractie afval gedurende het rest van het jaar. Compenseert dat?  :?

« Laatst bewerkt op: maart 27, 2013, 01:35:11 pm door GJT »
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #48 Gepost op: maart 27, 2013, 07:33:02 pm »

Niet om jou tegen te spreken, maar gewoon voor het interessante van de discussie. Ik vraag me af wat meer belasting voor het milieu geeft. Dat flinterdunne folie wat gerecycled wordt, of de emmers schoon leidingwater met sop die je nodig hebt om je herbruikbare zeil schoon te maken.
Schoonmaken van leidingwater is een zeer energieintensief proces namelijk

Ja als je water gebruikt om een grondzeil schoon te maken...ben je verkeerd bezig.
worteldoek is zwart en wordt hierdoor snel warm, dus verdampt het water en wordt het modder rap droog.
even op de wind hangen en met harde bezem schoonvegen.
niets meer dan dat....het is immers een grondzeil geen parket of plavuizen....

houdt het simpel, doe niet moeilijk en een beetje zand is niet erg toch?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #49 Gepost op: maart 27, 2013, 07:41:16 pm »

Wij vouwen het bouwzeil snel op bij afbreken en gaat in een vuilniszak mee naar huis. Thuis uithangen, drogen en afvegen. Meer is niet nodig. NIks geen afval of waterverspilling.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal