Na verdere verdieping van de tekst op
www.hestocon.com/_nl/news.html#artikel27 en wederom mijn RDW-bron te hebben gesproken begin ik te begrijpen hoe het zit. Ik deel dit uiteraard graag met jullie met als doel eventuele hiaten aangevuld te krijgen, dus vul gerust aan indien je iets mist.
De tekst op hestocon is op zich duidelijk, met name de categorie O1 is van belang, en luidt als volgt:
Europese richtlijn 2007/46/EG
Voor menig voertuigfabrikant is 29 oktober 2012 een belangrijke datum.
Vanaf die dag moeten alle incomplete en compleet gebouwde (zware) bedrijfswagens en aanhangwagens zijn goedgekeurd volgens de Europese richtlijn 2007/46/EG.
Alle bestaande nationale goedkeuringen, die niet op deze richtlijn zijn gebaseerd, komen op
29 oktober 2012 te vervallen.
Kentekenregistratie op basis van deze goedkeuringen zal dan niet meer mogelijk zijn.
Zoals aangegeven gaat het hier om bedrijfswagens van categorie N2 en N3, en de aanhangwagens/opleggers van categorie O1 tot en met O4. Over de aanhangwagens O1, met een maximale massa van 750 kg, is nog geregeld verwarring.
In België, Groot-Brittannië (alle categorieën O) en Nederland is ook na 29 oktober 2012 kentekenregistratie voor deze aanhangwagens niet vereist. Wel is het na die datum verboden deze aanhangwagens te verkopen, evenals in gebruik te nemen, als ze niet zijn goedgekeurd volgens de Europese richtlijn.
Ook voor de aanhangwagens van categorie O1 dient dus een goedkeuring te worden aangevraagd.
De aanvraag van een goedkeuring zal voor veel fabrikanten niet de prioriteit hebben die het verdient. Sommige menen zelfs dat de ingangsdatum nog wel verplaatst zal worden.
Dit terwijl aan de andere kant overheidsinstanties op volle capaciteit werken, en een tijdige afhandeling al niet meer gegarandeerd kan worden.
========
Ik leid hieruit het volgende af:
1. Voor iedere nieuwe vouwwagen is sinds 29 okt 12 een typegoedkeuring volgens genoemde Europese richtlijn verplicht!
2. Na genoemde datum mag een
nieuwe vouwwagen zonder dergelijke typegoedkeuring niet meer worden verkocht!
3. De fabrikant is verantwoordelijk om zorg te dragen dat een vouwwagen voldoet aan de eisen die worden gesteld aan een dergelijke typegoedkeuring, immers anders mag de vouwwagen niet eens worden verkocht.
4. Indien een vouwwagen moet worden gekentekend dan is een COC noodzakelijk om aan te kunnen tonen dat wordt voldaan aan de Europese richtlijn, maar tot 750 kg is een vouwwagen niet kentekenplichtig.
5. Indien een vouwwagen wordt geëxporteerd naar het buitenland is een COC noodzakelijk.
6. Indien de vouwwagen niet wordt gekentekend of geëxporteerd naar het buitenland is een COC niet noodzakelijk om te hebben, m.a.w. dan is de praktijk niet anders dan voor 29 okt 12.
Dus: vraag aan de leverancier of de gekochte vouwwagen is voorzien van een typegoedkeuring die voldoet aan betreffende Europese richtlijn. Naar ik aanneem is het antwoord dan "ja" en vraag vervolgens om dat aan te tonen, m.a.w. verzoek om een verklaring (COC)
dat de vouwwagen voldoet aan betreffende richtlijn.
En dat is dus precies wat ik morgen ga doen en ik ben benieuwd wat de Vouwwagenspecialist en/of Aart Kok zal zeggen.