Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Ervaring met kleine auto  (gelezen 3059 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

loco

  • Gast
Ervaring met kleine auto
« Gepost op: juni 20, 2013, 12:04:16 pm »

Hi all,

Wij zijn in het bezit van een Peugeot 206+ 1.1 met een max trekvermogen van 760kg. Zijn er hier mensen aanwezig die ook ervaring hebben met het reizen met een dergelijke kleine auto naar zuid-Frankrijk cq Spanje en willen jullie deze ervaringen met mij delen???

Ik ben nog niet naar het buitenland geweest met mijn combi, maar wil volgend jaar graag naar mijn geliefde Spanje  :)
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2013, 12:40:35 pm »

Als je met beleid rijdt kom je er altijd; de hindernis onder Luik zal de zwaarste zijn. Vroeger werd die hindernis ook gewoon genomen met kleine/lichte motoren.
 
Wij rijden altijd over Millau omdat dat een heerlijk rustige weg is, (niet geliefd bij caravanners vanwege het heuvelachtige gebied) maar komen dan niet door Luik.
 
Van http://www.caravantrekker.nl/basisberekening/trekkrachtrapport.php
 
 Algemene conclusie: Peugeot 206+ - 1.1 (44 kW/60 pk), bouwjaar: oktober 2010 - heden
 
De Peugeot 206+ - 1.1 met een beladen Bagagewagen (achter normale personen auto) van 650 kg met een gewichtsverhouding van 55%, is een prima combinatie met gemiddelde prestaties.
De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading zeer royaal (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).

U kunt ruim voldoende prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u prima bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u goed met het overige verkeer meekomen. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u zeer veel moeite hebben om weer op gang te komen.
Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een B-rijbewijs nodig, zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2013, 12:44:57 pm door nunogconway »
Gelogd

loco

  • Gast
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2013, 01:15:09 pm »

Thanks voor de zeer gedetailleerde info... Dit geeft moed  :)
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2013, 03:53:03 pm »

Thanks voor de zeer gedetailleerde info... Dit geeft moed  :)

Ik zou het uittreksel van caravantrekker wel iets met een korreltje zou nemen. De passage "Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u goed met het overige verkeer meekomen" lijken me vrij optimistisch.
Uiteraard kan het prima en vroeger ging dat ook maar het "overige verkeer" is tegenwoordig iets beter gemotoriseerd als "vroeger" waardoor grotere snelheidsverschillen ontstaan. Zonder aanhanger lijkt het me geen enkel probleem maar de 650 kilo extra naast de personen en bagage in de auto vind ik naar huidige maatstaven vrij fors.

Maar... met geen haast en goed schakelen zul je er zeker komen. Ik weet niet waar je woont maar wellicht een idee om met deze combo een keer een langs Luik te rijden. Wellicht krijg je dan wat meer een comfort gevoel voor een trip naar Spanje..
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2013, 04:27:19 pm »

Alternatief om Luik te omzeilen is route d'anglais. Kom je bij Langres weer op de route du soleil.....en dus geen helling problemen. .....
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2013, 05:10:12 pm »

Denk dat het flink tegen gaat vallen. Met onze vorige auto, Skoda Roomster met 86 pk en 134 Nm en 1180 kg eigen gewicht en vakantie belading hadden we helling op flink moeite om het overige verkeer bij te benen, met loeiende motor in zijn 2. Het ging wel, maar als een grote Volvo met grote caravan je bergop je zo voorbij steekt, kijk je toch even raar. Of vrachtauto's die je voorbij gaan. Later met de vw erachter was het zaak om de gang er zoveel mogelijk in te houden, maar als die er uit is, kom je niet meer op gang. daarom dat we nu ook hebben gekozen voor een diesel met 230 Nm, geeneens een grote zware auto, de citroen C4.
Verder sluit ik me volledig aan bij GJT.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

loco

  • Gast
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #6 Gepost op: juni 20, 2013, 05:51:16 pm »

Wij rijden eigenlijk nooit via Luik dus die route ken ik ook niet. Wij rijden normaal gesproken via Antwerpen, Brussel, Luxemburg, Metz, Nancy, etc...

Ik ga voor de zekerheid binnenkort maar eens heuvelachtig terrein opzoeken om het te testen.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #7 Gepost op: juni 20, 2013, 05:52:32 pm »

Besef wel dat dit het moeilijkste obstakel is; de rest van de route zal best te doen zijn;
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #8 Gepost op: juni 20, 2013, 09:54:20 pm »

Wij rijden in een oude Opel Astra met 1.4 liter motor, de auto weeg bijna 1000 kilo, en hij heeft maar 60 pk. Ik zal niet zeggen dat die heuvel bij Luik een peuleschilletje was, maar dat ik met loeiende motor in 2 omhoog moest, dat niet. Vierde versnelling en aan het eind gingen we 75 km/u dus het was prima te doen. Aangezien jouw auto ook 60 PK heeft, zou ik me als ik jou was helemaal geen zorgen maken.
Zorg gewoon dat je niet te veel mee neemt, en niet je klapper vollaadt met allemaal spullen, en het is goed te doen.
Gelogd

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #9 Gepost op: juni 21, 2013, 06:37:53 pm »

Dat 'heuveltje' bij Luik is denk ik niet het ergste. Juist een lange geleidelijk klim is veel verraderlijker, je bent snel geneigd deze in een te hoge versnelling te nemen.
En het allerbelangrijkste is: laat je niet opjagen. Ook niet heuvel af. Dan maar 10 minuten later op de camping (is het gelijk ook wat minder warm tijdens het opbouwen van je klapper)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #10 Gepost op: juni 21, 2013, 06:55:13 pm »

En goed luisteren naar de auto. In het heuvelachtige buitenland heb je niet door dat je omhoog gaat. Merk je alleen aan de auto, dus tijdig terug schakelen. Anders ben je de snelheid kwijt en komt er niet meer bij.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2013, 07:44:59 pm door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

loco

  • Gast
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #11 Gepost op: juni 21, 2013, 06:55:38 pm »

Bedankt voor al jullie goede adviezen...

Ik ga het gewoon proberen. Misschien zelfs in oktober al  :)

Wij zijn gelukkig geen reizigers die veel meenemen en daarbuiten zijn we "maar" met z'n tweeën en hebben we niet veel nodig.
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #12 Gepost op: juni 21, 2013, 06:58:22 pm »

Ik moest hier wel aan het verhaal van mijn ouders denken.  ::)
Met een Daf (Turbo) automaatje en een Alpen Kreuzer er achter...ze heeft wel eens moeten duwen....in de Franse bergen.... :H
Of moeten omkeren om vervolgens met een aanloopje en veel gas er wel over te kunnen... hachelijke momenten voor hun, maar mooie verhalen achteraf...

Succes! het zal met die van jou wel meevallen.... 8)
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #13 Gepost op: juni 23, 2013, 08:57:43 pm »

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet!  WW
Ben zelf in het verleden met een 206SW met een volgeladen Arizona (toen namen we echt veel spullen mee! Met 2 kids) naar la douce france gekachelt, ging prima!
Liever wat rustiger aan, dan opgejaagd aan aankomen.
(Eigen grote wens is om ooit met een T1 of T2 te gaan trekken, die kunnen amper 100 op vlakke weg, laat staan in heuvel of bergachtig gebied)
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Ervaring met kleine auto
« Reactie #14 Gepost op: juni 23, 2013, 10:13:06 pm »

Wij hebben ook enkele jaren met een Peugeot SW naar de Ard?che gereden. Wij hadden een 1.6 16v met 110 pk, dat is dus wel aardig wat meer dan julie 60 pk. Wij hebben nooit problemen gehad. En ja, dan moet je misschien wat eerder of vaker schakelen. Veel moderne motoren zijn toch hoge toeren machines dus vaak als jij al denkt wow..dan draait hij lekker.
Luik is een lange aardige klim en ook daarna is het heuvelachtig. Vroeg schakelen, luister naar de motor en houd de temperatuur van de motor in de gaten.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal