Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Welk vouwwagen centrum?  (gelezen 6401 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Welk vouwwagen centrum?
« Reactie #30 Gepost op: september 02, 2013, 05:43:48 pm »

Juridisch gezien heb je gelijk, maar in de praktijk komt de aansprakelijkheid uiteindelijk op het bordje van de fabrikant/importeur. En terecht natuurlijk. Dus kun je als fabrikant beter meteen je klant helpen als hij bij je aanklopt.
Dat ligt aan het soort probleem en de vraag of het binnen of buiten de garantietermijn is. Ik had bij mijn auto ooit een los stuurwiel buiten de garantietermijn. Dat servicet de dealer voor niets. Dat gaat de importeur echt niet van 'm overnemen om de merknaam hoog te houden. Pas als meerdere dealers eenzelfde euvel melden, gaan de alarmbellen af. Want dan is er sprake van een productiefout (vaak leidend tot een terugroepactie, meestal door dealer uit te voeren op regie van de importeur, maar vergoed door de importeur of fabrikant).

Daarentegen zijn er ook fabrikanten/importeurs die helemaal geen garantie willen geven, of vinden dat je helemaal geen klacht hebt 'omdat het zo hoort' of omdat ze niet de wettelijke garantie willen geven. Let wel, deze gaat veel verder dan ze vaak willen toegeven.
Nee. De importeur of fabrikant heeft geen enkele juridische garantieverplichting, simpel om de consument met hem geen koopovereenkomst heeft. Je zei het zelf al. De dealer/verkoper moet de zaak oplossen. En natuurlijk komt die dealer op enig moment weer bij de importeur/fabrikant, als er sprake is van een toegezegde garantietermijn.

Het staat de fabrikant echter vrij om nul of honderd jaar garantie te bieden, maar dan is het nog steeds de detaillist die zich aan de minimale wettelijke termijnen moet houden (redelijke levensduur).
Roept de fabrikant dat er op het apparaat 5, 10 of 100 jaar garantie zit, dan moet de detaillist, enkel en alleen omdat de fabrikant dat belooft, de fabrikant volgen. Maar zelfs dan is het de detaillist die die garantie geeft, omdat alleen hij en hij alleen een overeenkomst met de koper heeft. Wil die detaillist dat niet, dan staat het hem vrij dat product niet in z''n assortiment op te nemen.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2013, 05:45:41 pm door Frankie »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal