Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: vouwwagen kopen in duitsland, waar rekening mee houden?  (gelezen 7664 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tiny

  • Gast
vouwwagen kopen in duitsland, waar rekening mee houden?
« Gepost op: oktober 13, 2013, 03:17:53 pm »

Hallo, weet iemand of we nog ergens extra om moeten denken als we een vouwwagen over de grens willen kopen?
Volgende week zondag gaan we naar duitsland om daar een vouwwagen te bekijken en hopelijk mee te nemen.
Alleen hebben wagens in duitsland een eigen kenteken en bij ons niet, kunnen de verkopers de wagen dan zonder ons laten uitschrijven?
En hebben wij nog iets aan de TUV keuring die er blijkbaar in duitsland verplicht opzit?
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: vouwwagen kopen in duitsland, waar rekening mee houden?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2013, 03:35:34 pm »

kijk eens bij de RDW site;
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Nederlands-kenteken-aanvragen-voor-voertuig-uit-EU-of-EVA-land.aspx

omdat waarschijnlijk een eigen kenteken niet nodig zal zijn staan er toch wat zaken waar je misschien rekening mee moet houden.
Misschien ook even een belletje naar het RDW eraan wagen.

Met de zoekfunctie op dit forum kan je ook eea vinden.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=10652.msg129993#msg129993
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7118.0.html
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2013, 03:37:32 pm door Swede »
Gelogd
live life outdoors

tiny

  • Gast
Re: vouwwagen kopen in duitsland, waar rekening mee houden?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 13, 2013, 03:47:28 pm »

Ik heb meteen even gekeken en niet iets gevonden over aanhangers zonder eigen kenteken.
Wat ik wel kon vinden is het uitvoeren van hoe het bij ons zou gaan als je een wagen met kenteken naar het buitenland brengt. Dan schrijf je zelf met de papieren de auto uit!.
Waarschijnlijk kunnen de duitsers maandag de wagen uit gaan schrijven, allen als wij zondag uit duitsland wegrijden met onze platen zullen we waarschijnlijk we illegaal bezig zijn of is in ieder geval de wagen nog officieel van de verkopers.
Ik gok dat het het beste zou zijn als de verkopers zelf de wagen over de grens zouden rijden....maar of we dat ook echt zo gaan doen lijkt me niet...

Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: vouwwagen kopen in duitsland, waar rekening mee houden?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 13, 2013, 04:07:32 pm »

in principe hoef je hem hier in NL niet opnieuw op kenteken te zetten. Keuring voor aanhangers is volgens mij ook niet verplicht.
Dus een witte plaat erop en mee naar huis :)  (of het echt zo makkelijk is durf ik niet te garanderen)
Gelogd
live life outdoors

tiny

  • Gast
Re: vouwwagen kopen in duitsland, waar rekening mee houden?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 13, 2013, 04:35:01 pm »

Ik verwacht ook geen problemen, gewoon witte plaat met eigen kenteken erop en naar huis rijden... maar voor de zekerheid wilde ik het nog even bij jullie navragen.
De eerder genoemde topics gingen niet helemaal over hetzelfde, nl over een aanhager uit engeland die hier kentekenplichtig was (>750kg) en een uit belgie die net als bij ons ook geen kenteken nodig hebben tot 750 kg
Gelogd

Conway Cruiser

  • Gast
Re: vouwwagen kopen in duitsland, waar rekening mee houden?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 13, 2013, 05:03:46 pm »

Wij hebben vanuit Engeland de Conway Cruiser meegenomen met de witte plaat. (max. gewicht 750 kg) en in Engeland niet kentekenplichtig.
Vanuit Duitsland is het zo dat de oude eigenaar hem zo ver ik weet voor export kan melden of de registratie vernietigen wanneer deze de originele papieren en kentekenplaat inlevert / opstuurt bij de StraBenverkehrsamt waar deze is geregistreerd.
Met de witte kentekenplaat kun je hem meenemen.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: vouwwagen kopen in duitsland, waar rekening mee houden?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 13, 2013, 08:36:05 pm »

Wij ( Belgen) hebben al 2x een vouwwagen in Nederland komen kopen bij particulieren. We hebben ook al 2 x onze vouwwagen verkocht aan Nederlanders  ;). In beide gevallen hebben alle partijen gewoon hun eigen kentekenplaat bevestigd op de vouwwagen en rustig naar huis gereden. Het gaat wel over vouwwagens met een gewicht van kleiner of gelijk aan 750 kg. Is het gewicht hoger dan veranderd de zaak en moet de aanhanger een eigen kenteken hebben ( zie vb Pennine).
Voor je verzekering ( auto) kan je voor helemaal in orde te zijn, en als je nog geen vouwwagen had, best even je autoverzekering verwittigen dat je een vouwwagen ( misschien) gaat halen. Een goede verzekeraar zorgt er dan voor dat je dan op zijn minst die trip verzekerd bent. De papieren kan je later in orde brengen.
Dat hebben wij gedaan, je moest zo maar eens een ongeluk hebben onderweg.
Gelogd

H Poulssen

  • Gast
Re: vouwwagen kopen in duitsland, waar rekening mee houden?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 14, 2013, 09:09:38 pm »

Beste Tiny.

Indien de aanhanger/vouwwagen <750kg is dan kun je er met hetzelfde kenteken als jullie auto terug naar Nederland rijden!
Je hebt hiervoor in Nederland geen toelating nodig...sterker nog je kunt er bij de RDW geen voor krijgen al zou je ervoor willen betalen. Enkel >750kg moet worden gekeurd en krijgt een eigen kenteken.

Meer informatie kun je vinden door te Googelen onder "gemischtes doppel anhanger adac".
Op het moment dat de vouwwagen jullie eigendom is ben je voorbijgaand verkeer. Wel zou ik even navragen hoe het verder belastingtechnisch geregeld is. Voor aanhangers geldt in Duitsland ook een soort wegenbelasting,,,iets van 15,- per jaar of zo dus geen zorgen !

Check het even bij de ADAC, dan weet je het zeker.

Volgens mij moet je aanhanger wel verzekerd zijn en zou ik de polis daarvan onderweg bij me hebben voor alle zekerheid.
(Heb een beetje ervaring hiermee....werk voor een Duitse werkgever en rijdt Duits kenteken maar heb een Nederlandse aanhanger. Dat is pas echt complex  :J)
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2013, 09:18:31 pm door H Poulssen »
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: vouwwagen kopen in duitsland, waar rekening mee houden?
« Reactie #8 Gepost op: december 16, 2013, 10:33:25 pm »

grappig, een beetje de omgekeerde wereld.
Veel duitsers kopen hun tweedehandse vouwwagen juist in Nederland vanwege het aanbod en het prijspeil hier. Ik geloof dat wij het meest klapgekke landje van europa zijn.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal