Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Vervelend dat dit gebeurd is! Ik lees wel veel goede tips hier die ik, als onervaren klapper, nog helemaal niet kende. Ik ga dus de volgende keer dubbelgoed controleren of hij echt vast zit, dank.
Bij mijn vorige wagen was groen vast... was verteld. Betrof een groene indicatie vooraan de hendel. Wel altijd gecontroleerd. Gelukkig nooit fout gegaan.Bij de HK (alko koppeling) zit er naast de indicatie bij de hendel een rond palletje op de koppeling boven de kogel. Als deze groen omhoog komt zit hij goed om de kogel. Ook zet je voor aankoppeling de hendel omhoog in een vergrendelde stand (hendel blijft hoog staan) bij het naar beneden draaien van het neuswiel klikt de hendel op een gegeven moment naar beneden en komt het groene palletje omhoog. Dubbel zeker dus, in theorie, maar ik ga er altijd aanhangen voor ik wegrijd. Blijft altijd een risico aanzitten dus extra controleren: altijd doen! Op deze manier is het al beroerd genoeg maar wat als zoiets op de snelweg gebeurd..
Bij de HK (alko koppeling) zit er naast de indicatie bij de hendel een rond palletje op de koppeling boven de kogel. Als deze groen omhoog komt zit hij goed om de kogel. Ook zet je voor aankoppeling de hendel omhoog in een vergrendelde stand (hendel blijft hoog staan) bij het naar beneden draaien van het neuswiel klikt de hendel op een gegeven moment naar beneden en komt het groene palletje omhoog.
Ik blijf het vreemd vinden dat dit dan nog kan. Als die pal omhoog staat (groen) zit de kogel bovenin. Daarmee is hij kennelijk nog niet vergrendeld. Echter in combinatie met het naar beneden klikken van het handvat/hendel, kan het bijna niet mis gaan. Ik zal zo de handleiding van de koppeling nog eens pakken.
Is de indicator niet een maatgever voor de slijtage van de kogel / koppeling? En geeft het geen garantie op het vast zitten van de koppeling?