Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen losgebroken  (gelezen 6559 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #15 Gepost op: oktober 25, 2013, 10:20:23 am »

Vervelend dat dit gebeurd is! Ik lees wel veel goede tips hier die ik, als onervaren klapper, nog helemaal niet kende. Ik ga dus de volgende keer dubbelgoed controleren of hij echt vast zit, dank.

Ik vind het ook wel erg jammer dat de dealer ons er niet op heeft gewezen toen we de wagen ophaalden. Die zeiden "groen=vast",  maar dat blijkt dus lang niet altijd het geval.  :?

De buurman komt zo even kijken of er nog verdere schade is. Denk dat het neuswiel de grootste klap heeft opgevangen, dus kijken of die nog intact is.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #16 Gepost op: oktober 25, 2013, 10:22:18 am »

Wat een ellende! Ik controleer altijd de wagen door op de achterkant van de klapper met mijn hele gewicht (70 kilo) te gaan hangen. Als de kar dan niet goed vast zit schiet hij omhoog van de trekhaak. Gegarandeerd succes! Ik heb het gelukkig met de klapper nog nooit gehad, maar wel 2x met een geleende aanhanger dat hij omhoog schoot.
Het nadeel van de wagen omhoog tillen aan de dissel is dat je 50 kilo (kogelgewicht) moet gaan tillen, en das niet best voor je rug. Dan is idd de neuswiel-omhoog-draai optie een betere.

Ik hoop dat de schade mee valt!
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Mieke

  • Gast
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #17 Gepost op: oktober 25, 2013, 02:54:18 pm »

Wat schrikken, ik hoop dat de schade meevalt. Mijn man heeft het ook ooit meegemaakt met onze aanhangwagen. Gelukkig ook geen achterliggend verkeer, aanhangwagen is tegen de vangrail tot stilstand gekomen, aan onze wagen was gekukkig geen schade. Waarom hij is losgekomen weten we niet.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #18 Gepost op: oktober 25, 2013, 03:11:55 pm »

Nou, de handrem was toevallig net goed afgesteld bij De Wit, toen hij daar stond om de wagentent te laten herstellen (constructiefout), dus zodra hij los kwam ging de losbreekkabel aan de slag en de vouwwagen stond meteen stil (reed natuurlijk ook niet zo hard, gelukkig).
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #19 Gepost op: oktober 25, 2013, 03:53:45 pm »

Dat is idd schrikken. Dubbel controleren kan geen kwaad.
Ik zou even goed naar de dissel laten kijken.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

PetraL

  • Gast
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #20 Gepost op: oktober 25, 2013, 08:57:49 pm »

Oei dat is schrikken! Weet er alles van...

Wij leende ooit eens een aanhangwagen van iemand. Net 20 waren we, dus vent zei: laat mij dat ding maar aankoppelen, da kende gullie vast nie.
Paar 100 meter verderop klapt dat ding los! Dus mijn man stopt de auto, bleek dat ding nog door te bolderen/rijden!
Ik riep, snel geef gas! Door de stress kreeg hij hem niet meteen in zijn 1 (was ook niet makkelijk bij de auto), de auto vertrok net weer en BAM! Die aanhangwagen tegen de auto, dikke vette deuk erin (auw!)....
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #21 Gepost op: oktober 25, 2013, 09:19:38 pm »

Bij mijn vorige wagen was groen vast... was verteld. Betrof een groene indicatie vooraan de hendel. Wel altijd gecontroleerd. Gelukkig nooit fout gegaan.

Bij de HK (alko koppeling) zit er naast de indicatie bij de hendel een rond palletje op de koppeling boven de kogel. Als deze groen omhoog komt zit hij goed om de kogel. Ook zet je voor aankoppeling de hendel  omhoog in een vergrendelde stand (hendel blijft hoog staan) bij het naar beneden draaien van het neuswiel klikt de hendel op een gegeven moment naar beneden en komt het groene palletje omhoog. Dubbel zeker dus, in theorie, maar ik ga er altijd aanhangen voor ik wegrijd.
Blijft altijd een risico aanzitten dus extra controleren: altijd doen! Op deze manier is het al beroerd genoeg maar wat als zoiets op de snelweg gebeurd..
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2013, 09:26:47 pm door GJT »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #22 Gepost op: oktober 25, 2013, 09:47:10 pm »

Bij mijn vorige wagen was groen vast... was verteld. Betrof een groene indicatie vooraan de hendel. Wel altijd gecontroleerd. Gelukkig nooit fout gegaan.

Bij de HK (alko koppeling) zit er naast de indicatie bij de hendel een rond palletje op de koppeling boven de kogel. Als deze groen omhoog komt zit hij goed om de kogel. Ook zet je voor aankoppeling de hendel  omhoog in een vergrendelde stand (hendel blijft hoog staan) bij het naar beneden draaien van het neuswiel klikt de hendel op een gegeven moment naar beneden en komt het groene palletje omhoog. Dubbel zeker dus, in theorie, maar ik ga er altijd aanhangen voor ik wegrijd.
Blijft altijd een risico aanzitten dus extra controleren: altijd doen! Op deze manier is het al beroerd genoeg maar wat als zoiets op de snelweg gebeurd..

Ook de CC heeft deze zelfde Al-ko koppeling met groen palletje. Zoals je kunt lezen: groen is absoluut geen garantie voor een goed vast zittende koppeling... De pal *kan* op groen staan terwijl de haak *niet* goed om de kogel zit!
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #23 Gepost op: oktober 25, 2013, 09:47:30 pm »

Bij de HK (alko koppeling) zit er naast de indicatie bij de hendel een rond palletje op de koppeling boven de kogel. Als deze groen omhoog komt zit hij goed om de kogel. Ook zet je voor aankoppeling de hendel  omhoog in een vergrendelde stand (hendel blijft hoog staan) bij het naar beneden draaien van het neuswiel klikt de hendel op een gegeven moment naar beneden en komt het groene palletje omhoog.

Dit is bij ons ook zo, maar ondanks dat het palletje groen omhoog was gekomen, bleek hij dus duidelijk niet goed vast te zitten! Dus hier wordt in het vervolg eerst gecontroleerd of hij wel echt vast zit.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #24 Gepost op: oktober 25, 2013, 10:10:47 pm »

Ik blijf het vreemd vinden dat dit dan nog kan. Als die pal omhoog staat (groen) zit de kogel bovenin. Daarmee is hij kennelijk nog niet vergrendeld. Echter in combinatie met het naar beneden klikken van het handvat/hendel, kan het bijna niet mis gaan. Ik zal zo de handleiding van de koppeling nog eens pakken.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #25 Gepost op: oktober 25, 2013, 10:12:52 pm »

Ik blijf het vreemd vinden dat dit dan nog kan. Als die pal omhoog staat (groen) zit de kogel bovenin. Daarmee is hij kennelijk nog niet vergrendeld. Echter in combinatie met het naar beneden klikken van het handvat/hendel, kan het bijna niet mis gaan. Ik zal zo de handleiding van de koppeling nog eens pakken.

Ik ben het met je eens dat het erg vreemd is en niet zou mogen kunnen. Maar ook als je het handvat naar beneden laat klikken (doe ik namelijk ook) kan het toch mis gaan. Ik vertrouw daar dan ook niet meer op, één keer de wagen verliezen is voor mij voldoende  ;)
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #26 Gepost op: oktober 25, 2013, 10:15:49 pm »

Is de indicator niet een maatgever voor de slijtage van de kogel / koppeling? En geeft het geen garantie op het vast zitten van de koppeling?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #27 Gepost op: oktober 25, 2013, 10:21:02 pm »

Is de indicator niet een maatgever voor de slijtage van de kogel / koppeling? En geeft het geen garantie op het vast zitten van de koppeling?

Nee, dat is het rood/groene stukje bij de hendel.

Zie hier:

http://www.brugginkcaravans.nl/wp/wp-content/uploads/pdf-accesoires/pdfaccessoires_al-ko.pdf
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #28 Gepost op: oktober 25, 2013, 10:34:15 pm »

Ik lees net dat om veiligheidsredenen de koppelingshendel NA het automatisch vastklikken nog met de hand na moet drukken. Dit doe ik normaal niet. De tekst in de handleiding zegt:

"De trekhaakkogel is goed vastgekoppeld wanneer aan de voorzijde de groene cilinder van de vergrendelingsindicator door de kogel naar buiten wordt gedrukt en zichtbaar wordt. Het koppelingsmechanisme is goed vergrendeld wanneer de de koppelingshendel ook met de hand niet verder naar beneden kan worden gedrukt."

Dit laatste impliceert dat het automatisch vastklikken als de koppeling op de kogel zakt niet voldoende hoeft te zijn en dat nadrukken met de hand nodig is.

Mocht dit het niet zijn dan kan de kogel wellicht te klein zijn te worden door veel aanhanger-ervaring..?

Ze adviseren in ieder geval om zowel kogel als koppeling goed te laten controleren...  :J
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2013, 10:35:53 pm door GJT »
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #29 Gepost op: oktober 26, 2013, 08:16:44 am »

Nou ja, de vouwwagen is nieuw (1 seizoen gebruikt) en de trekhaak onder de auto is behalve voor de vouwwagen daarvoor pas 2x gebruikt voor een fietsdrager. Dus van slijtage kan geen sprake zijn lijkt me.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal