Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Kano  (gelezen 2588 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Kano
« Gepost op: november 16, 2013, 09:37:25 pm »

Hallo mensen

Ik lees hier wel eens dat mensen een kano meenemen op vakantie en het lijkt me inderdaad heel leuk. Wat zijn nou de goede merken? En wat is handiger; opblaasbaar of niet opblaasbaar?
En wat zijn zo'n beetje de prijzen?
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Kano
« Reactie #1 Gepost op: november 16, 2013, 09:52:02 pm »

Hallo mensen

Ik lees hier wel eens dat mensen een kano meenemen op vakantie en het lijkt me inderdaad heel leuk. Wat zijn nou de goede merken? En wat is handiger; opblaasbaar of niet opblaasbaar?
En wat zijn zo'n beetje de prijzen?

onze ervaring was het huren van een kano bij de plaatselijke verhuurders.
scheelt een hoop gezeul en gesjouw....
je gaat immers niet altijd naar bevaarbare riviertjes... (wij niet)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kano
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2013, 10:39:15 am »


Vorig jaar kennis gemaakt met kanovaren in Frankrijk. Ontzettend leuk.
daarom afgelopen voorjaar met spoed een opblaasbare Sevylor Colorado gekocht, gebruikt. Betaal je gebruikt wel zo 200 euro voor. Lijkt veel, maar ze zijn het waard. Het zijn n.l. geen gewone pvc opblaas kano's. De Sevylor heeft luchtkamers van pvc in een sterke soort nylon omhullling. De bodem is van Hypalon of zoiets, nog veel sterker. De kano is volledig opvouwbaar, weegt rond de 16 kg. Losse zitjes. Een nieuwe set zit rond de 280 euro, even Googlen. We hebben er veel plezier van gehad op de Drome. Is niet beschadigd of lek geraakt ondanks het veelvuldig contact met rotsen. De Sevylor is erg stabiel, zal niet snel omgaan. En geeft mee als je een rots raakt. 1 groot nadeel, het schoonmaken. Hele ding moet uit elkaar en laten drogen als je naar huis gaat. Ben je een aantal uren mee zoet.
Om die reden na de vakantie de Sevylor verkocht en een Barum/Gumotex gezocht en gevonden. Zelfde prijsklasse, maar andere bouwwijze. Is gemaakt van een soort dik canvas/zeildoek. Geen dubbele omhulling, dus makkelijk schoonmaken, afpoetsen, schoon spuiten en laten drogen. Zijn wel moeilijker te vinden dan een Sevylor. Het draaggewicht is ook iets lager dan de Sevylor. Ik heb ook een 1 persoons Stearns gehad. Zelfde soort als de Sevylor met het nadeel van het schoonmaken. Inmiddels heb ik 3 Barum/Gumotex kano's. Opblaaskano's zijn volgens de echte kanoers niks. Maar voor een beetje kanoen op de rivier tijdens vakantie ideaal om mee te nemen. Ik leg de kano's uitgevouwen plat boven op de vw. Overigens zijn er nog meer merken opblaas kano's. Kijk maar eens op MP. Maar koop niet een goedkoop ding als je echt de rivieren op wilt, zullen snel lek raken. Natuurlijk kun je ook ter plekke huren. Maar wij hebben de kano in 1 vakantie terug verdiend. En het voordeel van een eigen kano is dat je je eigen route kunt bepalen en wanneer. Nadeel, je moet weer op de camping zien te komen. Maar mijn vrouw gaat zelden mee, dus die haalt ons weer op met de auto. Ik bel gewoon als we ergens afstappen. Is wel spannend overigens, omdat je niet zomaar overal van de rivier af kunt en je niet weet waar je bent. Dus vantevoren goed de kaart bekijken en desnoods mee in een waterdichte tas of ton. Maar je komt op schitterende plekken. Om die reden doen we ook af en toe aan canyoning.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Runningr

  • Gast
Re: Kano
« Reactie #3 Gepost op: november 17, 2013, 08:13:16 pm »

Hey,

Ook wij gebruiken een zogenaamde "ducky"(oplaaskayak). Aangezien we in een appartement wonen, hebben we echt geen ruimte voor een "hard-shell".

Wij hebben een Advanced Elements Convertible in huis gehaal (http://www.kajak.nl/prod.php?id=2097). Voordelen: Opblaasbaar (duh!), "spoort" goed (vanwege kielvorm, met metalen elementen), snel klaar voor gebruik ( in 10 minuten uitgepakt en met de hand opgepompt. En alleen te gebruiken (bijvoorbeeld als ik zelf thuis tochten maak), maar ook met z'n tweeen . En zolang dochterlief nog niet te groot is, past ze er ook nog in...  Ook voldoende laadvermogen voor een kampeertochtje (totaal 250 kg), kijk er al naar uit dat ik samen met de kleine een nachtje weg kan! Ben er zelf zo enthousiast over geraakt, dat ik hele serie accesoires heb bijgekocht, o.a. de "backbone" waardoor de boot een kiel krijgt en er daardoor sneller vaart.

Een vaste kayak zal in principe altijd sneller zijn dan een opblaaskayak. Maar de goede opblaaskayaks komen echt een heel eind in de buurt van de vaste!

Hij gaat bij ons bovenop de vouwwagen: scheelt direct ook weer in de kogeldruk; het hele pakket weegt zo rond de 25 kg. Peddels gaan in de wagenbak.

Nadelen (naast snelheid) zijn er natuurlijk ook: iets windgevoeliger en je moet hem inderdaad goed droogmaken voor het langdurig opbergen. Als er water in de boot komt, dan droogt het wat lastiger, omdat de buitenste bekleding van de luchtkamers enigszins vocht op kan nemen. Daarom heb ik de dekzeilen gekocht waardoor er geen water meer in de kayak kan komen (drupt ook via de peddel).

Kortom: opblaas kan zeker een goed alternatief zijn voor de hardshells. Hangt een beetje af van budget, en waar je zwaarste eisen precies liggen (flexibilteit met vervoer/opbergen of prestaties)
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Kano
« Reactie #4 Gepost op: november 17, 2013, 10:04:22 pm »

Superbedankt voor alle tips! we zijn een gezin van 5 personen, 3 kids van 7, 9 en 11. Zouden wij in 1 kano of kayak passen of worden dat er twee of drie? Dat gaat ook de keuze bepalen want drie vrij dure kano's gaat 'm niet worden. ;-)

Gelogd

jozefien

  • Gast
Re: Kano
« Reactie #5 Gepost op: november 17, 2013, 10:19:32 pm »

Wij hebben niet veel kano ervaring laat ik dat voor opstellen.
We hebben twee keer een kano gehuurd in de belgische ardennen,
Maar we hebben beide keren vrij vaak de bodem geraakt met de kano
Dus was blij dat de kano geen lucht kamers bezat en ons eigendom was.
Ik zou voor huren kiezen want zoals Jellelawa schrijft je zit ook elke keer met het van en naar vervoeren.
En als je een kano huurt wordt je meestal naar een begin punt gebracht en kun je op eigen tempo terug varen.
Succes met alle afwegingen.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Kano
« Reactie #6 Gepost op: november 17, 2013, 11:01:08 pm »

Superbedankt voor alle tips! we zijn een gezin van 5 personen, 3 kids van 7, 9 en 11. Zouden wij in 1 kano of kayak passen of worden dat er twee of drie? Dat gaat ook de keuze bepalen want drie vrij dure kano's gaat 'm niet worden. ;-)

en dat op de klapper mee nemen?

hoe frequent gaan jullie met de kano op stap?
weeg dit ook af voordat je iets aanschaft.

Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Kano
« Reactie #7 Gepost op: november 18, 2013, 12:14:34 am »

We hebben in Zweden al eens een kanotocht gemaakt en die beviel ons heel erg goed. We hebben een grote Amerikaanse station en hebben dus aardig wat plek op het dak. Maar vandaar ook de vraag naar e.v. opblaasbare, die nemen natuurlijk veel minder plek in.
Maar misschien is het geen slecht idee om het eerst nog eens te proberen met huurkano's.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kano
« Reactie #8 Gepost op: november 18, 2013, 06:08:19 am »

En als je wat serieuzer wordt heb je naast de kano ook minimaal een zwemvest nodig. En eventueel een wetsuit als het wat frisser is. Maar ook die spullen heb ik inmiddels kunnen vinden via MP. Op dit moment zijn er veel aanbieders van kano's die aardig met de prijzen stunten op MP. Overigens als je via MP een gebruikte Sevylor, Gumotex, Stearns of Advanced Elements kunt vinden, die verkoop je redelijk gemakkelijk weer mocht het niet bevallen. Ik heb onze Colorado kunnen verkopen voor hetzelfde als ik deze had gekocht en heb er de zomervakantie lekker mee kunnen varen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Kano
« Reactie #9 Gepost op: november 22, 2013, 10:29:33 am »

Een zwemvest is ook handig om eventuele klappen op te vangen als je onverhoopt naast de kano ligt,
heb al een keer m'n ribben gekneusd omdat ik zo dom was om m'n zwemvest niet aan te trekken...  :I
Dat was een wijze en pijnlijke les ::) Dus tegenwoordig ook maar onder gecontroleerde omstandigheden het zwemvest aan.
In dat licht kun je ook overwegen om een helm te gebruiken, maar dat hangt ook een beetje van het vaarwater af, ik ben meer een vlakwatervaarder ;)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kano
« Reactie #10 Gepost op: november 22, 2013, 04:16:18 pm »

Een zwemvest is altijd verstandig. Om wat voor reden dan ook kan je zwemvermogen verminderen, ook al kun je goed zwemmen. Al is het alleen maar om iemand anders uit het water te kunnen halen. OOk op niet al te snel stromend water kun je makkelijk omvallen en flink meegenomen worden door de stroming.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2013, 04:18:19 pm door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Kano
« Reactie #11 Gepost op: november 22, 2013, 09:24:23 pm »

Bedankt voor alle tips mensen. O0
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal