Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: plastic grondzeil  (gelezen 17596 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
plastic grondzeil
« Gepost op: januari 12, 2014, 02:25:52 pm »

Tegenwoordig zie je steeds vaker dat plastic grondzeil en zelfs worteldoek niet is toegestaan.
Nu snap ik dat camping eigenaren hun gras willen beschermen.

Wat is jullie ervaring als je geen plastic in de voor tent heb liggen?

Ik hoor graag even.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2014, 02:45:36 pm door olaf73 »
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Muilwijk

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2014, 02:40:07 pm »

Sinds we de combicamp hebben, gebruiken we worteldoek met daarop tenttapijt. Dit omdat we vaak de voorwand en zijwanden open hebben, of niet geplaatst hebben. Wanneer het dan regent, is het prettig dat het water er niet op blijft staan.
Het tenttapijt blijft schoon, het antiworteldoek gaat of weer mee als hij droog is, is hij nat en modderig, dan verdwijnt hij na de vakantie in de kliko.
Een camping waar helemaal niks mag, zou ik niet heen gaan. Ik snap best dat ze de plekken mooi willen houden, maar hoe zit het dan met tenten met vast kuipzeil vraag ik me altijd af. Uit ervaring weet ik dat dat ook het gras verstikt.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.264
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: plastic grondzeil
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2014, 03:52:42 pm »

Tja ik hou er geen rekening mee.
Kan ook niet meer met mijn kuipzeil.
Doe er ook antiworteldoek onder om die schoon te houden.

En wat van al die gele plekken waar caravans hebben gestaan. ;)
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: plastic grondzeil
« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2014, 04:27:36 pm »

Als kind gingen wij kamperen op paspoort campings en om de 5 dagen moesten we de tent afbreken en weer op een andere plek opbouwen ivm het ter voorkoming van verdort gras. Aangezien de campinghouders begrijpelijkerwijs zoveel mogelijk euro's per vierkante meter willen slaan moeten ze ook niet zeuren om verdort gras. Maar dit is mijn mening. En idd met een kuipzeil verstik je het gras ook, maar als het gras geen zonlicht krijgt (tent e.d geplaatst)dan is de levensvatbaarheid ook nihil. Dus mijn conclusie gezeur om worteldoek en grondzeil te verbieden
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2014, 04:29:56 pm door Paulvh »
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: plastic grondzeil
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2014, 04:38:22 pm »

We hebben ooit op een camping gestaan waar plastic onder de tent niet mocht, maar uiteindelijk leg je toch ook je tentzeil op de grond neer. Die moesten we dan ook helemaal blubberig weer meenemen.
Maar ook op deze camping mag je nog iets onder je grondzeil leggen.

Ik neem altijd van dat goedkope wegwerp plastic van de action mee voor onder het grondzeil. Is alleen wat onhandig neerleggen omdat het zo dun is, maar ik zie op het gras geen verschil met of zonder plastic onder het zeil.
Vorig jaar stonden we 3 weken op 1 plek. De eigenaren van de camping laten het gras na ons vertrek 1 dag bijkomen en dan maaien ze het. Eind van het seizoen bewerken ze alle velden weer zodat ze er in het nieuwe seizoen weer (tijdelijk) netjes bijliggen.
Gelogd

Yvonne01

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2014, 07:54:17 pm »

Het schelt enorm veel schoonmaakwerk van zowel de zijkant van de tent als het kuipzeil. Wij hebben worteldoek en dat gaat er altijd onder van voor tot achter :J
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: plastic grondzeil
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2014, 08:30:15 pm »

Wij gebruiken er een stuk dunne vijverfolie voor dat we elke keer met de vieze kant naar binnen opvouwen.

Het vuil halen we er na de vakantie af door het met de vuile kant naar boven een paar regenbuien te laten liggen waarna met behulp van de tuinspuit de rest eraf gaat. 

De vijverfolie beschermt ook heel goed tegen toevallige scherpe steentjes onder het grondzeil.

Probleem vind ik altijd wel dat als je dat plastic iets groter maakt dan het grondzeil, je de grondpennen waar je het grondzeil mee vastzet niet in de grond krijgt of door het (toch vrij stevige) plastic moet prikken en als je het iets kleiner maakt dan het grondzeil, er aan de randen van je grondzeil alsnog modder plakt als je opbreekt. :(
(Maar goed. Er is altijd wel wat te piepen. :# )
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2014, 08:37:57 pm door Frankie »
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: plastic grondzeil
« Reactie #7 Gepost op: januari 12, 2014, 08:39:38 pm »

Probleem vind ik altijd wel dat als je dat plastic iets groter maakt dan het grondzeil, je de grondpennen waar je het grondzeil mee vastzet niet in de grond krijgt of door het (toch vrij stevige) plastic moet prikken en als je het iets kleiner maakt dan het grondzeil, er aan de randen van je grondzeil alsnog modder plakt als je opbreekt. :(
(Maar goed. Er is altijd wel wat te piepen. :# )
Daarom gebruik dat goedkope en vooral dunne wegwerp plastic.   :P
Gelogd

alkyone

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #8 Gepost op: januari 12, 2014, 10:28:06 pm »

wij hebben ook altijd van het dunne plastic mee en we hebben nog nooit commentaar gehad dat dit niet mocht ivm het gras.
En laten we het zo houden want anders ben ik snel weer weg.
Of het moet in een gebied zijn waar je zeker weet dat het bijna nooit regent, dan wil ik wel blijven staan, maar dan nog steeds het grondzijl in de klapper.
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: plastic grondzeil
« Reactie #9 Gepost op: januari 12, 2014, 10:39:35 pm »

Ik ben het nog niet tegengekomen bij campings. Het is inderdaad een tamelijk onzinnige eis; met een kuipzeil kan het niet en ook met worteldoek een gaatjestapijt verstik je een en ander. Mijn ervaring zonder plastic is dat je bij veel regen water in de voortent krijgt. Sinds we plastic met een opblaasbare rand gebruiken is dat afgelopen.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #10 Gepost op: januari 12, 2014, 11:37:02 pm »

Wel vaker over gehoord maar nog nooit tegengekomen. Wij leggen meestal een dun zeiltje onder het tenttapijt. Ligt ook een beetje aan de weersverwachting, de plek op de camping (kuilen) en welk land. Afgelopen jaar in Frankrijk hebben we het zonder gedaan en dat was geen probleem, in Nederland leggen we het er meestal wel onder. Verder kun je tenttapijt meestal makkelijk schoonmaken. :J
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: plastic grondzeil
« Reactie #11 Gepost op: januari 13, 2014, 04:13:41 am »

Is er eigenlijk niet een heel andere reden dat het op sommige campings niet mag? N.l. het weggooien van het plastic bij vertrek. De camping blijft zitten met al het plastic afval. Kijk maar eens wat er allemaal wordt achtergelaten bij vertrek.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: plastic grondzeil
« Reactie #12 Gepost op: januari 13, 2014, 07:56:45 am »

Wij gebruiken er een stuk dunne vijverfolie voor dat we elke keer met de vieze kant naar binnen opvouwen.


Eigenlijk wel een ideale oplossing. Ik gebruik nu worteldoek, evt in combinatie met dat dunne plastic (bij natte grond of modder). Vijverfolie is eigenlijk een combi; bescherming tegen stenen (vrij taai spul) en tegen evt prut onder je grondzeil. Weet je zo nog welke dikte je hiervoor gebruikt? (edit: scheelt ook een hoop afval!, even omgedraaid in de zon en hij is opvouwbaar).

Een nadeel van dicht zeil is trouwens wel dat hiermee het water onder je wagen loopt. Ik heb het worteldoek namelijk 20 cm breder gemaakt als de afmeting van de wagen. Hiermee voorkom je opspattend vuil tegen de opstaande randen van je kuipzeil ens oms zelfs je tentdoek. Ik was in de veronderstelling dat het water door het worteldoek weg kon lopen, in de praktijk valt dit vies tegen. Het water blijft er gewoon opstaan. Pas als je wat gaat wringen loopt het water weg.
Een ideale combi zou zijn: een stuk vijverfolie met een rand van wel doorlatend (wortel)doek.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2014, 09:27:50 am door GJT »
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: plastic grondzeil
« Reactie #13 Gepost op: januari 13, 2014, 12:36:10 pm »

Misschien een beetje  :off, maar leggen jullie ook iets onder de wagen zelf? Een kennis van me legt een blauw zeil neer en rijdt daar zijn vw op. Zelf doe ik dat niet en leg ik alleen onder het bed een zeil voor de spullen die ik daar op sla. Toch zou een klein stukje onder de wagen wel handig zijn, ik gebruik dat om drinken koel te houden.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: plastic grondzeil
« Reactie #14 Gepost op: januari 13, 2014, 01:47:32 pm »

Weet je zo nog welke dikte je hiervoor gebruikt? (edit: scheelt ook een hoop afval!, even omgedraaid in de zon en hij is opvouwbaar).
Ik weet vrij zeker dat het 0,5 mm is, maar ik weet niet of het nou PVC of EPDM was. Punt is dat de folie in de vouwwagen zit en die is in stalling. De lap folie die ik hier buiten over de tuinset heen heb liggen (en die ik veel later gekocht heb) ziet er een beetje anders uit en is niet glad, maar voelt wel even dik. Die meet ik (met een schuifmaat) op 0,5mm

Het nadeel noemde je al, maar vier m.i. belangrijke voordelen zijn:
- Echte bescherming van je grondzeil
- Eén keer kopen, nooit meer wat anders. Sterker nog. Het stuk folie dat we nu onder de klapper gebruiken gebrukikten we ruim 10 jaar geleden al onder de De Waard tent. Beetje kleiner geknipt paste het netjes onder de wagentent van de klapper. I:
- Vanwege het gewicht ook probleemloos neer te leggen als er een stevige bries staat
- Als de zon er even op staat (dus 3 minuten nadat het onder de tent tevoorschijn komt) is het als je er een lapje overheen haalt in een minuutje droog en wordt het slappig door de zon, zodat opvouwen 1 fluitje van 1 ct is.

Misschien een beetje  :off, maar leggen jullie ook iets onder de wagen zelf?
Neuh. We hebben tenttapijt in de voortent, tenttapijt op het kuipgrondzeil in de wagentent en alleen vijverfolie onder het kuipgrondzeil. En niks onder de wagen zelf.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal