Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8   Omlaag

Auteur Topic: plastic grondzeil  (gelezen 17458 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mieke

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #105 Gepost op: augustus 12, 2014, 03:36:37 pm »

Je kan 1000 lagen zeil leggen maar het komt er op neer het ene juiste te leggen. Eens je water binnen hebt is het te laat. De enige optie is het water buiten houden. Dat kan misschien wel met dat blauwe bouwzeil als dit tenminste een waterdicht is (er zijn verschillende kwaliteiten) EN als je er een kuip hebt kunnen van maken zodat het water buiten is gebleven.
Om water buiten te houden is één goed kuipzeil voldoende. Kan eentje zijn dat je inrits, met opblaasranden, zelf maakt,....
Om dat kuipzeil langs onder netjes te houden kan je daaronder een worteldoek of plastiek folie leggen. Dat helpt allemaal maar gedeeltelijk en veel is afhankelijk van de ondergrond. Bij grasondergrond wil dit wel lukken bij klei of andere plakgrond zijn de resultaten altijd maar zus en zo.
Om je voetencomfort kan je het kuipzeil bekleden met allerlei doek maar dat heeft niks meer te maken met water buiten houden.
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: plastic grondzeil
« Reactie #106 Gepost op: augustus 12, 2014, 04:58:55 pm »


Wij leggen altijd worteldoek onder het grondzeil. Kost je een paar minuten, maar het blijft echt perfect schoon en wordt ook weer droog. De tijd van het neerleggen win je ruimschoots terug bij het afbreken want wij vouwen het op en het kan meteen op de klapper onder het zeil.
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re: plastic grondzeil
« Reactie #107 Gepost op: augustus 12, 2014, 06:07:39 pm »

Worteldoek leg ik altijd ongeveer 15 cm ruimer dan de kuip. Heb ik meteen minder last van opspattend vuil. Doordat het water weer wegloopt is het meestal nagenoeg droog onder de kuip. Natuurlijk niet als het constant blijft regenen, maar dan klap ik lekker snel in een trekken we verder.
Gelogd

Yvonne01

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #108 Gepost op: augustus 13, 2014, 08:53:47 am »

Wij hebben worteldoek van dissel tot luifel eronder. Groot nadeel bij reeds vochtige ondergrond
Zoals bij vouwwagenweekend is mijn kuipzeil aan onderzijde blibber doordat vocht omhoog komt.
Heb dan enorm veel werk het kuipzeil schoon te krijgen.
In zomer lag zelfs gras / grond onder kuip te rotten waardoor kuip mee stinkt....
Wij gaan dun plastic eens proberen. Kan water tenminste  niet omhoog!
Ik neem worteldoek altijd mee voor volgende trip
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #109 Gepost op: augustus 13, 2014, 11:03:04 am »

Op aanraden van iemand van het frankrijk kampeer forum hebben wij dit jaar hier: http://www.wintergronddoekhandel.nl/tentzeil-tentdoek-130-gr grondzeil besteld. Bij aankomst op onze plek in De Drôme, Frankrijk was het een grote blubber. We hebben dit grondzeil over de blubber gelegd. Daar het kuipzeil overheen. We liepen net op een waterbed de eerste dagen. Wij leggen dus ook wel grondzeil onder heel de wagen inclusief bak en ongeveer 30 cm voorbij de slik randen.

Toen we weggingen was het kuipzeil niet 100% netjes maar veel netter dan verwacht er hing geen modder aan alleen alleen hier en daar wat vegen, nat was het maar geen stank te bespeuren. Onder het zeil woonden een leger regenwormen die direct door meneer hagedis opgegeten werden :P. Mooi om tezien hoe hij uit de boom kwam en zonder angst voor ons zijn lunch naar binnen werkte.

Het grondzeil zelf was wel vuil maar na 5 minuutjes in de zon was het gewoon droog, uitschudden en het vuil viel er af. Het plooit op tot een redelijk compact pak desondanks ons zeil toch 6.5 x 4.5m is.

Wij zijn dus zeer tevreden over dit wortel/tentzeildoek het is idd net iets anders dan de andere.
Gelogd

DannyST

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #110 Gepost op: augustus 13, 2014, 11:08:50 am »


Worteldoek leg ik altijd ongeveer 15 cm ruimer dan de kuip. Heb ik meteen minder last van opspattend vuil. Doordat het water weer wegloopt is het meestal nagenoeg droog onder de kuip. Natuurlijk niet als het constant blijft regenen, maar dan klap ik lekker snel in een trekken we verder.

Dat doet ik dus volgend jaar ook. Afgelopen vakantie in Zuid Frankrijk een halve dag flappen aan het poetsen geweest. Daar heeft papa geen zin in aan het end van de vakantie hoor... (Hoop dan altijd nog net even dat boek uit te lezen of toch nog even rustig in de zon te kunnen zitten :-) )
Gelogd

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: plastic grondzeil
« Reactie #111 Gepost op: augustus 13, 2014, 01:42:44 pm »

Dat doet ik dus volgend jaar ook. Afgelopen vakantie in Zuid Frankrijk een halve dag flappen aan het poetsen geweest. Daar heeft papa geen zin in aan het end van de vakantie hoor... (Hoop dan altijd nog net even dat boek uit te lezen of toch nog even rustig in de zon te kunnen zitten :-) )

Ik heb ook heel wat flappen gepoetst. Eerst een dag voor vertrek om alles netjes te kunnen inklappen, toen nog een keer bij het inklappen (want in 1 dag toch weer vies geworden...) en daarna nog een keer goed bij thuiskomst. Dat kan beter  ::)

Ik heb al even kort gekeken op de link van Mieke (bedankt!) en dat ziet er goed uit. Dat ga ik eens overwegen voor de volgende keer.
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: plastic grondzeil
« Reactie #112 Gepost op: augustus 13, 2014, 05:37:21 pm »

Wij hadden dit jaar voor het eerst worteldoek gebruikt. bevalt goed. Had alleen op de laatste camping de Cocoon te enthousiast uitgeklapt en het worteldoek vergeten. Dus maar zo gelaten en het doek gewassen in de Drome. Laatste dag voor vertrek ingeklapt en kuipzeil schoon gemaakt. Stonk er aardig onder, maar ook geen wonder gezien alle nattigheid er onder. Toen wel weer worteldoek er onder gelegd. Volgende dag snel droog maken en wegwezen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: plastic grondzeil
« Reactie #113 Gepost op: augustus 13, 2014, 06:39:38 pm »

Hier plastic onderzeil en het kuipzeil daarop. Geen last van natte voeten. Wel een stank onder dat plastic..... Kuipzeil wel mooi schoon, en daar gaat het om
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: plastic grondzeil
« Reactie #114 Gepost op: augustus 13, 2014, 07:12:51 pm »

Hier plastic onderzeil en het kuipzeil daarop. Geen last van natte voeten. Wel een stank onder dat plastic..... Kuipzeil wel mooi schoon, en daar gaat het om
Die stank ja dat hadden wij dit jaar ook Brrrr wat een lijken lucht. Zo erg als dit jaar hadden we nog niet eerder gehad.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

CiKa

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #115 Gepost op: augustus 13, 2014, 08:21:10 pm »

Wij leggen (legden?) altijd eerst van dat dunne plastic onder de wagentent en daarop de kuip. In de tent inderdaad tenttapijt.
Vorige zomer en deze zomer zijn we bijna drie weken op dezefde plek blijven staan. Soms een buitje, maar over het algemeen prima weer gehad. Na die drie weken stonk het behoorlijk onder het zeil en die stank zit nu ook in de kuip. Vorig jaar geprobeerd om dit tijdens de schoonmaak thuis met bleekmiddel te verdrijven. Dat lukte wel ardig maar zeker niet helemaal. We hadden er een nieuw "tent-luchtje" bij. De kuip hangt nadat we het hebben schoongespoten en geborsteld  nu nog in de tuin over een lijn te luchten. Iemand een goed idee hoe we die stank er uit krijgen?
Volgend jaar maar eens worteldoek gebruiken....   
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #116 Gepost op: augustus 13, 2014, 08:42:31 pm »

Zeeeeeer lang laten luchten in weer en wind. Buiten enkele weken over de wasdraad laten hangen.

Net daarom gebruiken wij geen plastiek onderzeil maar dus idd het worteldoek.
Gelogd

mars

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #117 Gepost op: augustus 13, 2014, 10:33:15 pm »

Zeeeeeer lang laten luchten in weer en wind. Buiten enkele weken over de wasdraad laten hangen.

Net daarom gebruiken wij geen plastiek onderzeil maar dus idd het worteldoek.

+1
Met plastic zeiltje sluit je vocht op.
Met als gevolg een enorme putlucht. :X
Gelogd

CiKa

  • Gast
Re: plastic grondzeil
« Reactie #118 Gepost op: augustus 13, 2014, 11:48:55 pm »

Tja, die putlucht hebben we dus mogen ervaren.
We kamperen toch al jaren. Nu een paar jaar met de Kavango, daarvoor een tent (Aart Kok Het Wad Klein), daarvoor een tentje (Nomad Tellem III), daarvoor een klein  tentje (een lek koepeltje). Altijd met een dun plastiekje onder de tent. Nu twee keer achter elkaar was het opbreken met een luchtje. (Zeg maar Lucht.)
Top forum hier! De oplossing wordt meteen aangedragen. We laten het kuipzeil een tijd buiten hangen en gaan in het vervolg met worteldoek op stap.
Thnx.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal