Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Afbreken en schoonmaken  (gelezen 4323 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pmverhoef

  • Gast
Afbreken en schoonmaken
« Gepost op: maart 01, 2014, 09:53:13 pm »

Beste klappers,

Zouden jullie kunnen uitleggen hoe jullie opruimen afbreken en eventueel schoonmaken? Zetten jullie hem thuis altijd nog op? Moet de buitenzijde na elke vakantie gereinigd?

Ik kan hem toch niet incl voortent op de pakeerplaats gaan opzetten.

Graag reactie.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2014, 10:01:36 pm »

Wij pakken alles schoon in en als de tent droog is wordt ie niet meer uitgeklapt.
Is de tent nog nat dan hebben we het geluk dat ie uitgeklapt onder de carport bij mijn ouders past, zodat ie daar kan drogen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2014, 10:07:39 pm »

Zouden jullie kunnen uitleggen hoe jullie opruimen afbreken en eventueel schoonmaken? Zetten jullie hem thuis altijd nog op? Moet de buitenzijde na elke vakantie gereinigd?

Ik kan hem toch niet incl voortent op de pakeerplaats gaan opzetten.
Wij halen de zaak zoveel mogelijk leeg en klappen dan op. In principe klappen we de zaak dan niet thuis meer op. Wel halen we, voordat we de klapper weer in de stalling zetten, de zaken die eetbaar zijn of uit huis komen en daar weer naartoe moeten of zaken die gewassen moeten worden uit de klapper. Daarin ligt dan ook het voordeel van het principe 'pakken zonder klappen' wat veel merken hebben. Je kunt dan die zaken die je uit de klapper wilt halen in de bergruimte laten en er thuis makkelijk uithalen..

Alleen als we vochtig of nat moeten inklappen, klappen we thuis nog een keer op. We hebben dat nog niet meegemaakt, maar een middagje op een dagrecreatieterrein met een aardige bries of een zonnetje moet daarvoor toereikend zijn. Voor noodgevallen (als het erg vochtig blijft en/of je hebt niet de beschikking over een plek waar je overdekt op kunt klappen) kun je daar zelfs nog nood-opties voor zoeken (overdekt kamperen).
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2014, 10:34:33 pm »

2 dagen voor vertrek begin ik al met opruimen. Ik leg alles aan 1 kant van de tent voordat ik het in de klapper leg. De dag voor vertrek pak ik zoveel mogelijk de dak koffer in. Daarin al veel spullen die weer thuis nodig zijn. We maken ook zoveel mogelijk schoon wat niet meer nodig is.
Op de dag van vertrek hoop ik natuurlijk dat het mooi weer is(meestal wel) en leg ik het grondzeil op een open plek en maakt mijn dochter die schoon. Zoon trekt de haringen eruit en maakt die schoon. Voor het inklappen gaat er nog een stoffer over het doek en de flappen aan de onderkant haal ik een vochtige lap over.
In principe ligt alles wat uit de klapper moet boven op de klapper, dus zeil eraf en spullen opruimen.
Als de tent nat is zet ik hem in zijn geheel gewoon bij ons op de parkeerplaats op. Kost 2 parkeerplaatsen voor een halve dag, maar heb zo ook leuk contact met de buren.
Ik maak wel de keuken schoon en alles wat er in blijft stop ik in pedaalemmer zakken tegen de stof e.d.
Gelogd

Yvonne01

  • Gast
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #4 Gepost op: maart 01, 2014, 11:27:09 pm »

wij maken na ieder gebruik de buitenzijde schoon. Dit wil zeggen en doekje langs de onderzijde van de tent die vies is geworden van eventueel opspattende grond van de regen.
het vaste grondzeil boven en onderzijde krijgt ook een sopdoekje.
inpakken begint bij een langere vakantie een dag van te voren.(zomervak 2) alle kleding er alvast uit, ondertentjes leegmaken van opslagspul en opruimen, kastje invouwen. op ena laatste dag voortent er af zodat die droog mee gaat. en scheelt de vertekdag erg veel werk, keuken schoonmaken en alles weer in curverkrat voor vervoer.
wij hebben 1 x de wagenbak thuis een keer voor de deur even opengeklapt omdat ie beetje nat was
Gelogd

PetraL

  • Gast
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #5 Gepost op: maart 02, 2014, 12:00:18 am »

Goeie vraag :-)
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.171
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #6 Gepost op: maart 02, 2014, 12:07:11 am »

Alles wat met de vouwwagen te maken heeft komt in de wagen dus even schoonmaken en klaar niks meer aan doen.
Het servies kunnen we altijd bij dus die gaat schoon de keuken in.

De wagen zelf even afborstelen en niet teveel aan doen.

En als we weg gaan word de wagen altijd in het voorjaar even gelucht en even gekeken of alles er nog inzit,
Het servies gaat in de vaatwasser omdat het dan in de winter in de stalling heeft gestaan.
Dan is hij voor de rest van het jaar klaar voor gebruik.
Even de kleren in de kofferbak en gaan.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #7 Gepost op: maart 02, 2014, 10:31:19 am »

Wij hebben tot nu op redelijk korte afstand van huis gekampeerd (250 Km).
De opruim/vertrek dag hebben we tot nu ook gebruikt om de klapper netjes schoon te maken.
De flappen en maken we met een zeep vrije vochtige doek schoon.
Het tent doek borstelen we af.
Als het doek vlekken heeft dat er niet met borstelen afgaat gebruiken we gedestilleerd water.
De rubbers en haringen maken we thuis schoon.
De klappen gaat nog ff in de wax voor dat deze weer naar de stalling gaat.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Pmverhoef

  • Gast
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #8 Gepost op: maart 02, 2014, 01:17:40 pm »

In de wax? Waar doe je dat dan voor?
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #9 Gepost op: maart 02, 2014, 01:44:32 pm »

In de wax? Waar doe je dat dan voor?
Loopt het water netjes van het tentdoek af   ::)   :P

sorry, kon het niet laten
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Muilwijk

  • Gast
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #10 Gepost op: maart 02, 2014, 02:57:30 pm »

We maken de slikranden de dag van te voren schoon, eerst de eventuele modder laten drogen en dan eraf borstelen. Meestal vind ik dat genoeg. De deksel wordt uitgeborsteld en het dak even afgeveegd. Dat is het dan wel zo'n beetje.
Thuis klappen we hem altijd even open, om nog wat spullen eruit te halen, en omdat we meestal erg vroeg opklappen is de wagen eigenlijk altijd vochtig ingeklapt. Meestal komen er nog wat vliegende of kruipende beestjes uit (vraag me altijd af of zo'n beestje het merkt dat hij ineens in een ander klimaat is beland...)
Dan gaat er nog een doekje over de keuken en door de koelbox. Waterslang en kraan worden schoongespoeld en doorgeblazen. Tussen de deksel van de koelbox een handdoek zodat deze open blijft en dan gaat onze klapper weer op stal.
Alle borden en bestek blijven in de klapper en worden ook na de stallingsperiode gewassen voor gebruik.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #11 Gepost op: maart 02, 2014, 04:49:37 pm »

In de wax? Waar doe je dat dan voor?
De Roadmaster is een stalen bak vandaar dat deze in de wax gaat (om het jaar) extra bescherming tegen roesten.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2014, 05:43:14 pm »

Beste klappers,

Zouden jullie kunnen uitleggen hoe jullie opruimen afbreken en eventueel schoonmaken? Zetten jullie hem thuis altijd nog op? Moet de buitenzijde na elke vakantie gereinigd?

Ik kan hem toch niet incl voortent op de pakeerplaats gaan opzetten.

Graag reactie.
Een goede vraag die bij ook bij mij in het achterhoofd speelde. Ik heb gelukkig op 5min afstand een boerencamping tot mijn beschikking dus een natte tent kan volledig uitgebouwd drogen. De tips van het eerder 2 dagen vooraf had ik ook zo bedacht, fijn als je gevoel toch bevestigd ziet.
Ondanks ik vlakbij een ruimte heb om de vw uit te zetten toch zie ik het beladen en weer opruimen liever voor de deur gebeuren. Dus daar ga ik nog naar kijken hoe ik dit kan regelen.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #13 Gepost op: maart 02, 2014, 05:44:12 pm »

De Roadmaster is een stalen bak vandaar dat deze in de wax gaat (om het jaar) extra bescherming tegen roesten.

Goeie tip voor mij, maar wat voor wax is dat?
Gelogd

John Boender

  • Gast
Re: Afbreken en schoonmaken
« Reactie #14 Gepost op: maart 02, 2014, 06:01:25 pm »

Ik gebruik daar gewoon auto wax voor. Doe dat 1 x per jaar.
Glimt hij weer en is makkelijker schoon te maken. Wij luchten altijd de wagen na de winterstalling voor de deur en kijken hem dan ook na. Keuken spullen weer even schikken en alle spullen van zolder de wagen in, als gordijnen en bedden goed ed. Ook de gasfles weer op zijn plek in de disselbak en keuken.
Zo staat hij weer klaar voor gebruik.
Het opruimen gaat andersom, tent afborstelen, slik randen soppen en drogen, tent stokken na kijken en drogen (indien we ze schoon gemaakt hebben), bak uit stoffen en opruimen. Is alles droog dan gaat hij de stalling in.

John
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal