Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen en rijbewijs  (gelezen 15525 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

miertje

  • Gast
Vouwwagen en rijbewijs
« Gepost op: mei 14, 2014, 11:04:25 am »

Hallo,

wij zijn sinds dit weekend troste eigenaars van een Alpenkreuzer Allure. Ik durf niet te zeggen uit welk jaar. Het is een 4 tot 6 persoons. En met het extra tussenstuk wat erbij zit, hebben we een hele grote tent  :>. Ik vraag mij af of iemand mij kan vertellen of we hier een rijbewijs voor aanhanger voor nodig hebben. Mijn man en ik denken van niet. We hebben op internet gekeken, maar volgens ons blijft het gewicht onder de 3500 voor vouwwagen en auto. Wij hebben een Chevrolet Nubira, dus geen kleine auto, hij kan de vouwwagen makkelijk trekken. Heeft iemand een antwoord voor ons?

Groetjes Miranda
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2014, 11:09:15 am »

Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2014, 11:09:30 am »

B is voldoende.
op het kenteken bewijs van de auto staat het gewicht van de auto vermeld en tevens hoeveel je mag trekken.

Nubira zit max rond de 1360 kg (afhankelijk van de uitvoering) en mag ± 600- 650 kg trekken.
http://www.autozine.nl/overzicht/modellen_techniek.php
Gelogd
live life outdoors

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2014, 11:21:12 am »

B is sowieso voldoende, maar om even een misverstand uit de lucht te helpen;


Bij het gewicht van de auto gaat het altijd om het maximale treingewicht , dus incl. belading e.d., bij onderstaand Nubira is dat 1720kg; Ook voor de aanhanger geldt dit, voor een vouwwagen/aanhanger zonder eigen kenteken is dit altijd maximaal 750kg (anders moet je een kenteken aanvragen). In dit geval zou je dus op 2470kg uitkomen, ruim onder de 3500kg.


http://www.autoweek.nl/auto/29284/daewoo-nubira-18-class
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2014, 11:58:48 am door C5CCV »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2014, 11:42:34 am »

Nubira zit max rond de 1360 kg (afhankelijk van de uitvoering) en mag ± 600- 650 kg trekken.
Ongeremd wellicht. Maar geremd mag-ie 1200 kg trekken. Daar komt de gemiddelde vouwwagen echter niet aan, dus dat is geen probleem.

Ter aanvulling op C5CCV: Mensen zijn geneigd om gewoon de gewichten van de auto en de aanhanger bij elkaar op te tellen en dan te veronderstellen dat ze eronder zitten, maar die 3500 Kg betreft de totale toegestane massa (TTM) van beide onderdelen samen, ofwel het zgn 'treingewicht'.
Die massa kan dus aanmerkelijk hoger liggen dan het gewicht van de auto en de aanhanger bij elkaar. Maar ook dan moet je capriolen uithalen om aan die grens te komen, hoewel het niet onmogelijk is.

Een auto die een eigen gewicht van 1300 Kg heeft en een laadvermogen van 800 Kg en dus een maximum massa van 2100 Kg heeft, mag dus nog net met B gereden worden in combinatie met een sleurhut met een maximum massa (dus eigen gewicht plus laadvermogen) van 1399 Kg  En daar ben je al snel aan met zo'n onding.  :#

Maar plat gezegd: Zolang je geen Hummer of een flinke bestelbus rijdt, kom je met een vouwwagen met een toegestane massa van 750kg nooit aan BE toe.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2014, 11:44:32 am door Frankie »
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2014, 11:53:34 am »

zijn er ook geremde AK's?
Gelogd
live life outdoors

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2014, 12:14:59 pm »

zijn er ook geremde AK's?
Tegenwoordig kun je volgens mij beter vragen: zijn er nog ongeremde vouwwagens? Ik weet niet of er ook ongeremde AK's zijn, maar ik dacht het niet. Volgens mij kunnen ze allemaal Tempo100 gekeurd worden en geremd zijn is één van de voorwaarden voor Tempo100.

(Tenzij je met AK Alpenkreuzer bedoelt in plaats van Aart Kok. Bij Alpenkreuzer weet ik het niet.)
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2014, 12:16:53 pm door Frankie »
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2014, 12:42:29 pm »

Gezien de vraagstelling en de discussie daaropvolgend zal er met de vraag een AlpenKreuzer bedoeld worden; of die ooit in een geremde uitvoering geleverd zijn geweest.
Gelogd

miertje

  • Gast
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2014, 12:46:14 pm »

dank jullie wel voor jullie reacties. Dit is al voor mij een geruststelling, anders had mijn man (of ik) nog eventjes een aanvulling op ons rijbewijs kunnen halen.

dit weekend gaan we onze alpenkreuzer eens voor proef helemaal opzetten. we zijn heel erg benieuwd hoe dat gaat. we kunnen dat bij vrienden met een boerderij doen, daar is tenminste plaats.

wij zijn in ieder geval ontzettend enthousiast over onze alpenkreuzer en we hopen er deze zomer een leuke kampeervakantie mee te hebben!!

groetjes miranda
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #9 Gepost op: mei 14, 2014, 02:15:37 pm »

Gezien de vraagstelling en de discussie daaropvolgend zal er met de vraag een AlpenKreuzer bedoeld worden
Shoot, ja, dat lees ik nu pas. Excusez..  :)
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #10 Gepost op: mei 14, 2014, 06:09:43 pm »

zijn er ook geremde AK's?
Zeer zeker die van ook geremd BJ 1991

@Miranda met de Alpen Kreuzer hebben jullie zeker een goede kampeer vakantie.
Neem wel even lekker van te voren de tijd op de klapper op te zetten
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2014, 07:11:24 pm »

Wij hebben in 1986 een Alpenkreuzer Select gekocht, toen waren al alle Alpenkreuzers geremd.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Edengeer

  • Gast
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #12 Gepost op: mei 14, 2014, 10:30:58 pm »

Hallo,

wij zijn sinds dit weekend troste eigenaars van een Alpenkreuzer Allure. Ik durf niet te zeggen uit welk jaar. Het is een 4 tot 6 persoons. En met het extra tussenstuk wat erbij zit, hebben we een hele grote tent  :>. Ik vraag mij af of iemand mij kan vertellen of we hier een rijbewijs voor aanhanger voor nodig hebben. Mijn man en ik denken van niet. We hebben op internet gekeken, maar volgens ons blijft het gewicht onder de 3500 voor vouwwagen en auto. Wij hebben een Chevrolet Nubira, dus geen kleine auto, hij kan de vouwwagen makkelijk trekken. Heeft iemand een antwoord voor ons?

Groetjes Miranda


Hé hoi,

wij hebben vorig jaar een Alpen kreuzer allure gekocht die van ons is van 1997 blauw met rood van kleur. Gordijnen met o.a. kamelen :H

Heel veel plezier!

Geertje.
Gelogd

buzzin

  • Gast
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #13 Gepost op: mei 15, 2014, 02:08:06 pm »

zijn er ook geremde AK's?
Anders gezegd, zijn ze er ook ongeremd dan? (AlpenKreuzer)
Ik heb ze tot nu toe alleen maar geremd gezien....tenminste, die gene die nog leven en gebruikt worden...
Super GT's waren zover mij bekend altijd geremd en dat sinds eind jaren 70.... (maar dat is zover ik weet)

miertje: als jullie hem opzetten, maak dan zelf even notities in je eigen woorden. Dat komt altijd van pas, al heb je het vaak na 1 of 2 keer al niet meer nodig.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #14 Gepost op: mei 15, 2014, 03:48:58 pm »

@ buzzin: ja hoor die zijn er. De vroegere modellen junior en senior uit de jaren 70 zijn ongeremd.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal