Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen en rijbewijs  (gelezen 15584 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #15 Gepost op: mei 15, 2014, 04:10:26 pm »

Ongeremd wellicht. Maar geremd mag-ie 1200 kg trekken. Daar komt de gemiddelde vouwwagen echter niet aan, dus dat is geen probleem.

Ter aanvulling op C5CCV: Mensen zijn geneigd om gewoon de gewichten van de auto en de aanhanger bij elkaar op te tellen en dan te veronderstellen dat ze eronder zitten, maar die 3500 Kg betreft de totale toegestane massa (TTM) van beide onderdelen samen, ofwel het zgn 'treingewicht'.
Die massa kan dus aanmerkelijk hoger liggen dan het gewicht van de auto en de aanhanger bij elkaar. Maar ook dan moet je capriolen uithalen om aan die grens te komen, hoewel het niet onmogelijk is.

Een auto die een eigen gewicht van 1300 Kg heeft en een laadvermogen van 800 Kg en dus een maximum massa van 2100 Kg heeft, mag dus nog net met B gereden worden in combinatie met een sleurhut met een maximum massa (dus eigen gewicht plus laadvermogen) van 1399 Kg  En daar ben je al snel aan met zo'n onding.  :#

Maar plat gezegd: Zolang je geen Hummer of een flinke bestelbus rijdt, kom je met een vouwwagen met een toegestane massa van 750kg nooit aan BE toe.

@Frankie
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m808353250-tipitrailer-tenttrailer.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Zal wel BE zijn      :K
Gelogd

miertje

  • Gast
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #16 Gepost op: mei 15, 2014, 04:52:23 pm »

Ik heb eigenlijk geen idee hoe oud onze klapper is. Die van ons is grijs/oranje. We gaan hem zaterdagochtend bij vrienden van ons op het erf eens opzetten,  zodat we het goed kunnen bekijken en ook eens oefenen.
Misschien gaat mijn man in juni de vw uitproberen als hij met de volleybal vereniging op kamp gaat. Het is nog de vraag of dat kamp doorgaat...
We wilden in eerste instantie 1 week gaan kamperen deze zomer,  maar het worden er al 2 haha! We hebben er echt zin in.
Ik ben ondertussen al onze kampeerspullen aan het uitzoeken en kijken wat nog goed is, wat niet en wat we nog nodig hebben.
Ik ben aan het denken om ook een chemisch toilet aan te schaffen. Ik denk wel handig, zeker als de meiden (onze dochter en haar vriendinnetje van 8 ) 's nachts naar de wc moeten.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2014, 04:54:33 pm door miertje »
Gelogd

buzzin

  • Gast
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #17 Gepost op: mei 16, 2014, 09:19:17 am »

Ieder zijn eigen idee natuurlijk, maar toen ik 8 was (en toen we dus met de vw op vakantie gingen) mocht ik ook 's nachts gewoon naar het toilet lopen :)
Daarvoor tot een jaar of 5 ofzo hadden we wel een toiletje mee, maar alleen voor hoge nood.
Gewoon zorgen dat het toiletgebouw niet te ver weg is van je plek en dat je de route van te voren al een paar keer hebt gelopen....
Ow, en een zaklampje meegeven natuurlijk, niet alle campings hebben 's nachts verlichte paden.
Zien ze als ze mazzel hebben ook nog wat van het dierenrijk rond lopen (ik vond egeltjes altijd geweldig)
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #18 Gepost op: mei 16, 2014, 09:32:28 am »

@Frankie
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m808353250-tipitrailer-tenttrailer.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Zal wel BE zijn      :K


Heeft het maximale gewicht van een kleine caravan (1200kg), maar dan hoef je nog niet perse een BE rijbewijs te hebben ........
Ik rijd zelf in een C5 met een (relatief fors) maximaal treingewicht van 2167kg, nu heb ik een BE rijbewijs, maar daar mag nog een aanhanger met aan maximum gewicht van ruim 1300kg achter om te volstaan met rijbewijs B.





B:
De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2014, 09:49:14 am door C5CCV »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #19 Gepost op: mei 16, 2014, 10:11:39 am »


Heeft het maximale gewicht van een kleine caravan (1200kg), maar dan hoef je nog niet perse een BE rijbewijs te hebben ........
Ik rijd zelf in een C5 met een (relatief fors) maximaal treingewicht van 2167kg, nu heb ik een BE rijbewijs, maar daar mag nog een aanhanger met aan maximum gewicht van ruim 1300kg achter om te volstaan met rijbewijs B.
De Tipitrailer van het klapweekeind hing achter een Range Rover Discovery (maximum massa 2800 Kg). TipiTrailer maximum massa 1200 kg = 4000Kg = ruimschoots BE. :-)

Ik zeg er wel bij dat ik zelf vind dat een Tipitrailer achter iets anders dan zo'n Discovery voor het beeld eigenlijk niet vind kunnen.  :)
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2014, 12:25:31 pm »

Wel vreemd dat die tipitrailer dan geen eigen kenteken heeft, als ik de foto's mag geloven.  :?
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #21 Gepost op: mei 16, 2014, 12:37:34 pm »

Wel vreemd dat die tipitrailer dan geen eigen kenteken heeft, als ik de foto's mag geloven.  :?
Wellicht dat-ie teruggekeurd is. Maar dan nog is 2800 +750 (net) meer dan 3500Kg
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #22 Gepost op: mei 16, 2014, 12:42:53 pm »

volgens mij hanteren ze een marge van 10% ........
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #23 Gepost op: mei 16, 2014, 02:46:29 pm »

volgens mij hanteren ze een marge van 10% ........
Dat zou best kunnen, maar dat zou ik dan wel vreemd vinden.  :?  Die getallen zijn tenslotte geen meetwaarden, maar exacte administratieve waarden. Ik zou me kunnen voorstellen dat zaken als gemeten overbelading net als gemeten snelheid met een marge genomen wordt, maar een TTM is gewoon een objectief getal, waar geen meetfout bij mogelijk is omdat het een optelsom van twee exacte getallen uit de respectievelijke kentekenbewijzen is. Maar ik zeg erbij: ik heb het nog nooit meegemaakt. (en zal het wegens alles-behalve-motor-en-tractor ook niet meemaken.  :# )
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #24 Gepost op: mei 16, 2014, 03:20:59 pm »


Heeft het maximale gewicht van een kleine caravan (1200kg), maar dan hoef je nog niet perse een BE rijbewijs te hebben ........
Ik rijd zelf in een C5 met een (relatief fors) maximaal treingewicht van 2167kg, nu heb ik een BE rijbewijs, maar daar mag nog een aanhanger met aan maximum gewicht van ruim 1300kg achter om te volstaan met rijbewijs B.

Die 2167 kg zal niet het treingewicht zijn, maar de maximum beladen massa van de C5 neem ik aan? Het treingewicht is moeilijk terug te vinden bij de RDW (wel het leeggewicht, rijklare gewicht en de maximum aanhangergewichten geremd en ongeremd), maar het TTM is weer iets anders. Het is de optelsom van gewicht van auto en aanhanger die deze hele trein in totaal mag hebben. Dat staat op het typeplaatje van de auto, bij de maximum aslasten, doorgaans ergens onder de motorkap. Het gekke is dat het TTM voor veel auto's lager is dan het tot het maximum beladen gewicht van de auto en het maximum gewicht van de aanhanger bij elkaar opgeteld, zeker bij Franse auto's. Best kans dus dat een aanhanger van 1300kg achter een tot 2167kg beladen C5 überhaupt niet de weg op mag, met welk rijbewijs dan ook...
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2014, 03:33:24 pm door sanderv »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #25 Gepost op: mei 16, 2014, 03:23:47 pm »

Wel vreemd dat die tipitrailer dan geen eigen kenteken heeft, als ik de foto's mag geloven.  :?

Een tipitrailer heeft een ledig gewicht van 650 kg. Zonder eigen kenteken mag tot 750kg dus dan is er 100 kg laadvermogen over. Niet veel, maar ook niet onmogelijk.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #26 Gepost op: mei 16, 2014, 03:31:39 pm »

Wellicht dat-ie teruggekeurd is. Maar dan nog is 2800 +750 (net) meer dan 3500Kg

En dan mag je er volgens mij toch nog mee rijden met B, misschien dat deze tipitrailer daarom een witte plaat heeft. Voor rijbewijs B geldt:

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.


http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html

Een aanhanger van maximaal 750 kg mag altijd gebruikt worden (voorop gesteld dat het voertuig dit technisch mag trekken). Met rijbewijs B mag je altijd een personenauto besturen met een maximum eigen gewicht van 3500kg. Het treingewicht mag in deze situatie dus oplopen tot 4250 kg. Alleen als de aanhanger een eigen kenteken heeft en dus zwaarder mag zijn dan 750 kg, mag de maximaal toegestane gewichten van trekker en aanhanger niet hoger zijn dan 3500kg. Dat lijkt onlogisch, maar met een eigen kenteken heeft een aanhanger ook eigen kentekenpapieren. Voor rijbewijs B hoeven alleen die papieren gewichten maar bij elkaar opgeteld te worden, dat kan langs de kant van de weg. Een aanhanger zonder kenteken heeft geen papieren en mag gewoon nooit zwaarder zijn dan 750kg. Anders zou deze combinatie altijd op de weegbrug moeten om te bepalen of je er nog met B mee mag rijden of niet.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2014, 03:34:51 pm door sanderv »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #27 Gepost op: mei 16, 2014, 04:08:36 pm »

En dan mag je er volgens mij toch nog mee rijden met B, misschien dat deze tipitrailer daarom een witte plaat heeft.
Er was een reden. En die is meen ik op het klapweekeind ook wel verteld. Ik ben 'm vergeten, maar het ligt voordehand te denken dat dit de reden was. En bij 750Kg geldt inderdaad dat B genoeg is (regeltje 1 van de twee regels). Ook al komt de combinatie boven de 3500 Kg uit.  :J

Bovendien zal het niemand opvallen als die Tipitrailer 'overbeladen' is. Met een technisch maximum van 1200 kilo zal hij, naar 750 Kg teruggekeurd zijnde, niet bij 850 Kg opeens door z'n hoeven zakken.  :#
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #28 Gepost op: mei 16, 2014, 04:20:15 pm »

Bovendien zal het niemand opvallen als die Tipitrailer 'overbeladen' is. Met een technisch maximum van 1200 kilo zal hij, naar 750 Kg teruggekeurd zijnde, niet bij 850 Kg opeens door z'n hoeven zakken.  :#

Nee, inderdaad. En aan de auto zal het verder ook niet opvallen, zoals TopGear al ooit een keer bewees toen ze bewezen dat je het met een Landrover ook niet zou merken als de caravan er op z'n kop achter zou hangen...  :J  :H
Gelogd

miertje

  • Gast
Re: Vouwwagen en rijbewijs
« Reactie #29 Gepost op: juni 18, 2014, 01:13:44 pm »

Ik heb het boekje er eens op nagelezen. Volgens het boekje weegt onze klapper 300 kg ongeladen. Dus om tot 750 kg te komen zullen we veel moeten laden. Daar komen we nooit aan! 8) of we nemen wel heel veel mee...

Groetjes#
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal