Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Los kuizeil leggen?  (gelezen 2064 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mieke

  • Gast
Los kuizeil leggen?
« Gepost op: juni 09, 2014, 10:42:25 am »

Ik zit er al een tijdje allen op te knauwen maar waarom zou ik, jullie zijn er toch ook nog :J

Ik wilde toch graag een kuipzeil in onze Holtkamper Spacer, paar keer hoosbuien gehad op onze zuiderse vakanties en er gaat toch niks boven een kuipje.
In onze Spacer is er geen mogelijkheid om een kuipzeil in te ritsen. Ik kocht vorig jaar een 2dehands kuipzeil met rits. Rits is dus zinloos maar zit er nu eenmaal. Eerst dacht hem er uit te halen en aan de slag te gaan met klittenband. Maar heb me bedacht om volgende redenen:
- geeft we wat stevigheid waardoor rand wat rechtop blijft staan (kuip)
- als ik later de Spacer moest verkopen kan ik misschien het kuipzeil nog los verkopen.
- mijn klittenband idee stuit wat op praktische problemen ivm bevestiging en uitvoering.

Dus vorige zomer het kuipzeil los in de voortent gelegd en ok dat ging maar een echte kuip was het wel niet randen zakken beetje in. Na de, jawel, jaarlijkse hoosbui is de watermassa wel buitengebleven. Had dan aan de kant wat dingen achter gestoken zodat de randen recht stonden maar ja...kan toch beter volgens mij.

Dus mijn vraag, hoe zet je bij een los kupzeil de randen recht? Ooit heb ik haringen gezien met een soort wasknijper aan om een kuipzeil aan vast te maken, vind ze nergens meer terug.


Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2014, 11:16:18 am »

 :O
Er zijn ook kuipzeilen te koop met een opblaasbare rand. Deze houden water m.i. veel beter tegen dan welke zelfverzonnen constructie dan ook.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2014, 11:26:29 am »

Simpele oplossing:

sla een aantal ogen in de rand van het kuipzeil, gebruik op die plaatsen spijkerharingen die je een cm  of 10 boven de grond uit laat steken en hang daar het oog van het zeil overheen.Dat gaat dan over de "kop" van de haring mar blijft hangen op het" dwars stukje"  waar normaal het tent rubber achter haakt.   
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Mieke

  • Gast
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2014, 12:10:31 pm »

:O
Er zijn ook kuipzeilen te koop met een opblaasbare rand. Deze houden water m.i. veel beter tegen dan welke zelfverzonnen constructie dan ook.
Fijne oplossing als je een standaard rechthoekkige voortent hebt, bij de Spacer ben je daar absoluut niks mee. Ze loopt helemaal schuin, dus een echt trapezium. Ik heb er ook aan gedacht dan zou ik super goedkoop gesteld geweest zijn. :J

@Ben: geen rand aan het kuipzeil ook niks om rubbers aan te doen, alleen die rits. Ik heb wel op de vier hoeken zeilogen daar zou ik iets dergelijks kunnen toepassen das idd al iets, thanks.
Gelogd

klapkei

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 105
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2014; ex - Trigano Vendome
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2014, 09:31:34 pm »

Je kunt zeilogen in het kuipzeil plaatsen, in jouw geval net onder de rits, bv om de 60 cm. Hadden wij ook gedaan bij onze vorige vouwwagen waarbij we zelf een kuipgrondzeil haden gemaakt van vijverfolie.
Gelogd

vendome95

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Jamet jametic rondo xl vervat outdoor special 2011
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2014, 09:41:54 pm »

Geen idee of het kan en wat de kosten zijn, maar kan je geen rits in je voortent laten maken zodat je hem er alsnog in kunt ritsen. Dan heb je de voortent naast waterdicht ook meteen winddicht van onder.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2014, 10:07:05 pm »

Je kunt zeilogen in het kuipzeil plaatsen, in jouw geval net onder de rits, bv om de 60 cm. Hadden wij ook gedaan bij onze vorige vouwwagen waarbij we zelf een kuipgrondzeil haden gemaakt van vijverfolie.
Precies, dat bedoelde ik
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Mieke

  • Gast
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #7 Gepost op: juni 10, 2014, 07:10:12 am »

Rits in voortent plaatsen kwam ook even in me op, wordt een te dure grap, Holtkamper kennende.

Dat van die zeilogen plaatsen ga ik eens bestuderen, had ik als hoogblonde weer niet goed begrepen :#
Gelogd

vendome95

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Jamet jametic rondo xl vervat outdoor special 2011
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2014, 11:58:08 am »

Rits in voortent plaatsen kwam ook even in me op, wordt een te dure grap, Holtkamper kennende.

Dat van die zeilogen plaatsen ga ik eens bestuderen, had ik als hoogblonde weer niet goed begrepen :#

Misschien dat een "gewone" tentenmaker dat ook kan.
Gelogd

Appeltje

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 182
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #9 Gepost op: juni 10, 2014, 01:20:21 pm »

Mieke, heb je klittenband aan de  voortent? Ofwel was/is er ook een klittenband kuipzeil voor jouw Spacer verkrijgbaar?
Gelogd
"Home is where the Holtkamper is"

Mieke

  • Gast
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #10 Gepost op: juni 10, 2014, 01:32:25 pm »

Een gewone tentmaker zal dit ook kunnen denk ik.  Er zijn wel twee maren: 1/ Tent en voortent zijn een geheel dan moet ik dus de tent van de bak halen. 2/ er zit dus al een deel van de rits aan het zeil, ik vermoed dat je terug zal moeten starten van een volledig nieuwe rits of anders een ander identieke rits (deel 2 dus). Lijkt me complex.

Als er klittenband op mijn voortent was dan was mijn probleem opgelost, niet dus... HK had geen klittenband kuipzeil meer in de outlet.

Het kuipzeil wat ik nu heb komt van MP en heb ik ook pas na 1 dik jaar zoeken op de kop kunnen tikken.

Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #11 Gepost op: juni 10, 2014, 05:06:22 pm »

Mieke,met dit setje van 20 zeil ogen kun je heelmakkelijk zelf die ogen in het zeil aanbrengen.

Je moet alleen wel ogen van de juiste (benodigde) diameter  hebben.

« Laatst bewerkt op: juni 10, 2014, 05:15:39 pm door bensi »
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Mieke

  • Gast
Re: Los kuizeil leggen?
« Reactie #12 Gepost op: juni 10, 2014, 06:36:56 pm »

Ik heb nog zo'n setje liggen. Als het eens droog weer is probeer ik eens.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal