Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Herrie tijdens het rijden  (gelezen 2725 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Herrie tijdens het rijden
« Gepost op: juli 04, 2014, 01:14:30 pm »

Als we rijden met de vouwwagen horen we steeds nogal herrie. Het klinkt alsof de trekhaak en het "grijpstuk" van de vouwwagen war op de trekhaak zit nogal beweegt. Een beetje gebonk van ijzer op ijzer.

Mag je de trekhaak invetten (want ik denk dat dat al zou schelen) of mag dat juist niet?
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Herrie tijdens het rijden
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2014, 01:22:31 pm »

Als we rijden met de vouwwagen horen we steeds nogal herrie. Het klinkt alsof de trekhaak en het "grijpstuk" van de vouwwagen war op de trekhaak zit nogal beweegt. Een beetje gebonk van ijzer op ijzer.

Mag je de trekhaak invetten (want ik denk dat dat al zou schelen) of mag dat juist niet?
Afneembare trekhaak ???  =  bevestiging controleren.
Vaste trekhaak ???  =  oplooprem  smeernippels vol met vet pompen.

Als het dan nog niet is opgelost zou het kunnen dat de schokdemper in de oplooprem defect is, maar dat lijkt me, gezien het bouwjaar van je VW  niet logisch.   

Invetten van de kogel zou ik niet doen.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Herrie tijdens het rijden
« Reactie #2 Gepost op: juli 04, 2014, 01:25:52 pm »

Bedankt! Op de snelweg horen we het vrijwel niet, maar op lokale wegen wel, we gaan je tip uitproberen
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Herrie tijdens het rijden
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2014, 02:11:08 pm »

Ik vet de trekhaakkogel wel altijd lichtjes in, en heb nooit last van geluid. Zo lang je niet rijdt met een aanhanger met antislingerkoppeling (lees: carabluh), dan is er geen probleem, als wel dan nooit invetten, dan werkt de antislingerkoppeling niet meer.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Herrie tijdens het rijden
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2014, 04:31:43 pm »

Probeer een keer, wanneer je stil staat, als je vouwwagen is aangekoppeld, om de koppeling omhoog te trekken. Het kan zo zijn dat de kop van de trekhaak iets kleiner is dan de koppeling van de vouwwagen. Dan is er wat speling, die overigs geen enkel kwaad kan, maar het je als je over korte hobbels rijd hoor je wat meer lawaai door de beweging van de koppeling.

Zoals eerder al beschreven, controleer ook eens of er speling zit op je trekhaak. Ik heb een vaste trekhaak onder mijn Fabia liggen en op een gegeven moment hoorde ik zachte een bons als ik optrok of remde. Om te controleren of dit de oplooprem betrof een keertje geprobeerd met een aanhanger zonder oplooprem en toen hoorde/voelde ik het ook. Wat bleek er zat een paar milimeter beweging in de trekhaak omdat de bouten waarmee de trekhaak aan het chasis  vast zaten aan één kant niet helemaal vast zaten. Heeft de garage opgelost door alle bouten even na te trekken met een moment sleutel en toen was het opgelost.

Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Herrie tijdens het rijden
« Reactie #5 Gepost op: juli 04, 2014, 07:58:55 pm »

Zoals al beschreven een gewone koppeling mag wat vet op de kogel hebben.
De smeernippels op de dissel mogen een paar slagen vet hebben.
Vol pompen is niet goed! Bij teveel vet kan het spul ook niet meer vrij bewegen.
Het is een veel gemaakte fout er word gedacht dat "een beetje extra vet" kan geen kwaad. Maar er moet wel ruimte over blijven om te bewegen.
Even ter verduidelijking ik ben "smeerder" van beroep en word dus geacht er iets van te weten....
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2014, 08:03:39 pm door Theu »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Herrie tijdens het rijden
« Reactie #6 Gepost op: juli 04, 2014, 08:08:48 pm »

Als ik je verhaal zo lees dan zou ik even met je kar naar een aanhangerboer rijden en deze laten kijken waar het in kan zitten. Hij kan meteen ook naar de auto kijken. Gebonk lijkt me niet goed. Gewoon laten checken en niet zelf gaan dokteren. Dit is één van de dingen aan je klapkar die gewoon 100% moet zijn.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Herrie tijdens het rijden
« Reactie #7 Gepost op: juli 04, 2014, 09:50:39 pm »

Als ik je verhaal zo lees dan zou ik even met je kar naar een aanhangerboer rijden en deze laten kijken waar het in kan zitten. Hij kan meteen ook naar de auto kijken. Gebonk lijkt me niet goed. Gewoon laten checken en niet zelf gaan dokteren. Dit is één van de dingen aan je klapkar die gewoon 100% moet zijn.
Je wilt graag zonder problemen op de plaats van bestemming komen.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Herrie tijdens het rijden
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2014, 12:11:44 am »

Als ik je verhaal zo lees dan zou ik even met je kar naar een aanhangerboer rijden en deze laten kijken waar het in kan zitten. Hij kan meteen ook naar de auto kijken. Gebonk lijkt me niet goed. Gewoon laten checken en niet zelf gaan dokteren. Dit is één van de dingen aan je klapkar die gewoon 100% moet zijn.
Idd het beste advies is laat de vw bij een expert nakijken. Al is het niet om je eigen veiligheid, maar ook die van andere weggebruikers. Ik heb bij tijd en wijlen ook herrie in de auto. Maar helaas daar helpt zelfs the nanny laat staan een vw expert niet aan. ::)
Gelogd

RonvanTilburg

  • Gast
Re: Herrie tijdens het rijden
« Reactie #9 Gepost op: juli 05, 2014, 09:38:08 am »

Is jullie vouwwagen niet een poos geleden van de trekhaak geschoten op een drempel? Ik zou zeker de vouwwagen koppeling maar ook de trekhaak voor vertrek laten checken door iemand met verstand van zulke zaken
Gelogd

Klappen maar!

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Kyte Wind Force-S-uper ;-)
Re: Herrie tijdens het rijden
« Reactie #10 Gepost op: juli 05, 2014, 10:52:48 am »


Als het de oplooprem is zul je metaal op metaal klappen horen en voelen als je rijd.
De vouwwagen rem niet uit zichzelf maar botst eigenlijk tehen je trekhaak aan als je remt of optrekt.

Even na laten kijken.

Succes
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal