Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....  (gelezen 3528 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pdjacobs@ziggo.nl

  • Gast
absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....
« Gepost op: juli 13, 2014, 11:19:15 pm »


Hallo allemaal!

Kun je zonder enig probleem een koelbox/kast in een bermkeuken vervoeren? Wij hebben nog een oude aluminium rapido bermkeuken op de dissel staan van een Holtkamper Flyer. Vorig jaar hadden we er een (thermo elektrische) mobicool in staan en  ik had het idee dat die kapot is gegaan door het trillen/stuiteren/hobbelen van de vouwwagen. Nu hebben we een mooie absorptie koelbox gekocht en ik zou het zonde vinden als we weer dezelfde fout maken om hem op de dissel te vervoeren. Helaas is ie wel wat groot in de achterbak, helemaal omdat de verkoper en de beschrijving stellen dat je enige vrije ruimte om de bak open moet houden voor afvoer van de hitte die de koelbox maakt!!
Heeft iemand goede ervaring met een absorptie koelbox op de dissel vervoeren of in de auto? Ik wil hem wel aan houden tijdens het reizen. Is het een idee om stootdempers op de bodem aan te brengen van de bermkeuken? Wat zou ik daar goed voor kunnen gebruiken?

Vriendelijke groet en alvast dank voor het meedenken,

Pamela 8)
 
Gelogd

Pmverhoef

  • Gast
Re: absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....
« Reactie #1 Gepost op: juli 14, 2014, 08:21:18 am »

Ik heb hem precies op maat gekocht voor mijn disselbak. Was overigens ook het advies van de verkoper. Dus ik ben benieuwd naar de reactie's.
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....
« Reactie #2 Gepost op: juli 14, 2014, 09:25:13 am »

Hallo Pamela,

Ik kan alleen onze ervaring meedelen.

Heb diverse jaren een absorptie koelkast in de disselbak van een Jamet gehad zonder problemen.
Momenteel al diverse jaren een koelkast in de keuken van de Combi camp. Ook zonder problemen.
We rijden elk jaar toch meerdere duizenden km op die wijze zonder problemen.

Zorg wel dat de koelkast niet kan verschuiven in de disselbak en hou rekening met de kogeldruk.

veel succes
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....
« Reactie #3 Gepost op: juli 14, 2014, 10:00:46 am »

Op zich is het plaatsen van een koelkast in een disselbak of keuken geem probleem. Je moet er alleen rekening mee houden, dat hij zijn warmte heel goed kwijt kan. Bij thermisch koelen en bij absorptie wordt (veel) meer warmte geproduceerd als dat er koude wordt gemaakt. Als je die warmte dan niet afvoert, ben je dus effectief aan het opwarmen en niet aan het koelen.
Het is dus noorzakelijk om voor een goede luchttoevoer & afvoer te verzorgen, hoeveel ruimte je daarvoor nodig hebt en waar, hangt af van de situatie.

Voor stootdemping kun je van alles gebruiken (Rubber, Veren). Weet wel dat dit soort demping alleen goed werkt voor een bepaalde frequentie, en voor een andere frequentie dan juist weer voor meer slingering kunnen zorgen. Als je echt verschilt wilt maken, zou ik stootdempers onder de vouwwagen zetten, is het geschikt voor alles wat erin zit, en heb je ook nog een betere wegligging :**
Gelogd

DannyST

  • Gast
Re: absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....
« Reactie #4 Gepost op: juli 14, 2014, 11:37:24 am »

Is dat niet volledig afhankelijk van je kogeldruk?

Vrienden van ons hebben (nog) een absorptiekoelkast. Zij hebben speciaal een 12V aansluiting in de disselbak voor de koelkast laten maken. Afgelopen vakantie bleek de kogeldruk te hoog en moest er toch omgepakt worden.

Onze koelkast is domweg te groot voor de disselbak; die gaat altijd achterin in de auto.
Voordeel van onze koelkast (compressor) is wel dat je met een uurtje of twee ijskoud drinken hebt  bier
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....
« Reactie #5 Gepost op: juli 14, 2014, 03:41:16 pm »

Ik heb 'm zowel in de kofferbak als in de disselbak gehad. Kogeldruk hou ik altijd tegen de 75kg (maximale voor zowel vouwwagen als auto), dus dat is voor mij geen punt, maar als je maximaal 50kg mag hebben, zou dat een probleem kunnen zijn.
 Hij koelt minder goed in de disselbak, deels door langere bedrading (spanningsverlies) en door minder ventilatie en (in mijn geval) hogere buitenlucht temperaturen.

in de auto had ik altijd nog wat ruimte vrij erachter voor ventilatie en de airco houdt de temperatuur lekker koel.

Al met al gaat mijn voorkeur uit naar achterin de auto, maar ik kan 3 vouwkratjes op elkaar kwijt in de auto en maar 2 in de disselbak, in het kader van een kratje meer mee, staat de koelkast alweer enige tijd in de disselbak helaas.

Er zijn hier op het forum wel wat voorbeelden te vinden van 12V ventilatortjes om wat geforceerde koeling te creƫren, dat helpt ook.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....
« Reactie #6 Gepost op: juli 14, 2014, 04:36:06 pm »

Holtkamper bouwt ze ook gewoon in in de disselkeukens, al jarenlang. Als er klachten zouden ontstaan, zou HK er wel mee stoppen denk ik. Wij moeten het nog ervaren met onze nieuwe Cocoon met basekitchen. En een absorptie koelbox zitten ook geen bewegende delen in zoals een thermo electrische. Die laatste heeft een ventilator die de luchtstroom veroorzaakt. Het schokken op de dissel zal niet erger zijn dan in de kofferbak van de auto. Ook je vw is afgeveerd.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....
« Reactie #7 Gepost op: juli 14, 2014, 10:07:16 pm »

Is dat niet volledig afhankelijk van je kogeldruk?

Vrienden van ons hebben (nog) een absorptiekoelkast. Zij hebben speciaal een 12V aansluiting in de disselbak voor de koelkast laten maken. Afgelopen vakantie bleek de kogeldruk te hoog en moest er toch omgepakt worden.
Wat je ook in de disselbak stopt kogeldruk altijd in de gaten houden.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

pdjacobs@ziggo.nl

  • Gast
Re: absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....
« Reactie #8 Gepost op: september 13, 2014, 08:50:09 pm »


Nog even een reactie van mij tot slot.

We hebben bij Vrijbuiter een absorptie koelbox gekocht die niet in de disselbak geplaatst kon worden dus die mogelijkheid bestond niet meer. Maar nu had ik wel veel ruimte in de disselbak voor keukengerei wat ik anders altijd in de vw-bak stopte. Natuurlijk nam de koelbox enorm veel ruimte in in de achterbak (ook nog wat extra ruimte vrijhouden voor warmte afvoer) maar daardoor kon ik ook weer besluiten wat minder mee te nemen dit jaar. De vouwfiets en kinderfiets die we normaal gewoon in de achterbak hadden hebben we verplaatst op de klep van de Flyer. Al met al genoeg plaats, alleen kostte het wat meer tijd om te klappen door die fietsen...
Wij waren heel gelukkig met de koelbox, een zee van ruimte in de box en super stil, daarbij koelt ie echt goed. Een heerlijk koud biertje en een zonnetje tijdens het klappen van je vw, wat wil je nog meer??
Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: absorptie koelbox in disselbak. goed idee? Advies gevraagd....
« Reactie #9 Gepost op: september 17, 2014, 11:19:48 am »

Een kleine tip: Als  je zo'n ding op 12V/230V of op gas hebt, prik hem thuis in de 230V en laat hem de dag (en eventueel nacht) voor vertrek staan met de klep van de disselbak open. Vlak voor je weg gaat trek je hem uit en doe je de disselbak dicht. Je zult zien dat die krengen zo goed isoleren dat je bij aankomst (ook al is het 24 uur later) meteen een lekker koel pilsje uit je  koelbox kunt trekken  W: Proost !
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal