Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Petroleumlampen (Petromax etc.)  (gelezen 5049 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birdy

  • Gast
Petroleumlampen (Petromax etc.)
« Gepost op: juli 20, 2014, 10:49:13 am »

Ik heb een schoonvader met een petroleumlamp-verslaving. Van hem een kleine Petromax Rapid 150cp gekregen en die zijn we van plan mee te nemen op vakantie dit jaar. Mensen met ervaringen?

Die van ons brand nog gewoon op petroleum. Het aansteken vindt ik altijd een gedoe met het gepomp met de handpomp.
Mn schoonvader heeft allerlei trucs met compressors en fietspompen enzo, maar dat vindt ik wat te gortig.

Zag wel dit langskomen net op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=wWBzfncuUZY

Iemand daar ervaringen mee, ziet er vrij rustig en confortabel mee. Misschien maar een klein flesje spiritus meenemen op vakantie...
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Petroleumlampen (Petromax etc.)
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2014, 01:11:35 pm »

Ik zelf heb een coleman benzine lamp, werkt volgens mij met hetzelfde principe.
Ik pomp hem alleen van te voren op draai dan de ' regelaar' knop volledig open en hou dan een lucifer onder het kousje ( niet aanraken! dan valt hij uit elkaar) als deze goed brand draai ik hem op half dan brand hij het mooist.

Ik gebruik zelf altijd de flessen van coleman zelf, één keer geprobeerd met loodvrije benzine ( dat kan! ) maar dat ruikt mij te veel.

Ik heb geen ervaring met spiritus, persoonlijk zou ik dat niet doen omdat het mij vluchtiger lijkt dan benzine.
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Petroleumlampen (Petromax etc.)
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2014, 02:33:02 pm »

Het gaat bij deze lampen volgens mij erom dat de bovenbuis op temperatuur is om goed te branden. Hiervoor is bij de petromax de grote brander die je een tijdje moet laten branden en tegelijkertijd moet pompen voordat je de lamp aan kun zetten. De spiritus gieten ze bovenop de plaat onder het kousje dus ik denk dat dit in principe deze voorverwarming regelt en je daarna de lamp aan kunt zetten.

Ik gebruik de gewone originele petroleum voor deze lamp, wellicht is dat ook weer anders. Ze schijnen ook om te bouwen te zijn naar andere brandstoffen...
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Petroleumlampen (Petromax etc.)
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2014, 02:55:24 pm »



Ik gebruik de gewone originele petroleum voor deze lamp,

Ok, het werkt dus iets anders als bij die van mij, en als de fabrikant de spiritus aangeeft als voor verwarming zou ik dat gewoon gebruiken.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Petroleumlampen (Petromax etc.)
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2014, 03:28:46 pm »

Hoi ik heb een Tilly petroleum damplamp. En zoals je beschrijft is goed voorverwarmen zeker nodig, heeft te maken met de dampspanning van Petroleum, tegen over white spirit (Coleman fuel) of spiritus.

Ik heb voor het voorgloeien van mijn tilly een klem met daarop een gevlochten glasvezelnet, die ik moet doordrenken met spiritus.
Nadat ik de Tilly op druk heb gepompt moet ik de kraan een stukje opendraaien zodat de verdamper vol staat met petroleum nevel (je ziet wat nevel bij de kous eruit komen en je ruikt het) en de kran weer dichtdraaien. Dan de voorgloei klemkous om de verdamperbuis klikken en de kous van de voorgloeikous aansteken, wachten totdat de spiritus is uitgebrand en dan de kraan een stukje openen en de lamp bij de lampenkous aansteken. Daarna voorgloei kousklem verwijderen en daarna wat druk bijpompen en mbv. de kraan de gewenste licht strekte instellen. Om het half uur een paar slagen bij pompen is voldoende. Is het erg koud kan het zijn dat ik 2 tot 3 keer moet voorgloeien.

Ik heb ook twee Coleman benzine damp lampen (Northstar en een 226), die afhankelijk welke sproeier ik heb gemonteerd op white spirit of loodvrije auto benzine of kerosine kan stoken.
Voorgloeien doe je bij deze lampen tegelijkertijd met het aansteken. Druk oppompen en de kraan even een stukje opendraaien zodat er wat brandstofnevel in de verdamper komt en aansteken, de eerste paar seconden zal de lamp wat vlammen en daarna volledig ontsteken en op sterkte komen (een paar slagen bij pompen is dan ook voldoende). Ook hier om het half uur een paar slagen bijpompen zorgt ervoor dat de licht opbrengst op pijl blijft. Door de lage dampspanning duurt voorgloeien dus veel korter, echter als het erg koud is zul je iets langer moeten voorgloeien.

Let wel, de coleman zijn gevoelig voor oudere of vervuilde brandstof.

Maar laat je vooral niet weerhouden, om deze oude petroleum lampen aan de gang te houden.


Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Petroleumlampen (Petromax etc.)
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2014, 03:45:32 pm »

Mooi! Leuke reacties.  8)

Ik heb ook even zitten googlen en kom er nu achter dat ik altijd de "Rapid" methode van de Petromax gebruik. Ik vind net een handleiding met de "slow" methode, inderdaad met spiritus in een special ervoor gemaakt geul die inderdaad ook bij mij in de Petromax zit. Het vreemde is dat in de originele handleiding hier niks over staat.
Deze geul 2x vullen met spiritus en op laten branden en dan de lamp aanzetten. De beschrijving vind ik in een officiële handleiding, dus ik ga dit zeker proberen de komende vakantie.
(Het op druk houden van de petroleum tijdens het "rapid" voorgloeien is altijd een wat vermoeiende bezigheid, en aangezien het vakantie en hobby is lijkt me de "slow" methode ideaal  :#)

http://www.olielampen.nl/downloads/Bedieningshandleiding%20Petromax.pdf
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal