Hoi ik heb een Tilly petroleum damplamp. En zoals je beschrijft is goed voorverwarmen zeker nodig, heeft te maken met de dampspanning van Petroleum, tegen over white spirit (Coleman fuel) of spiritus.
Ik heb voor het voorgloeien van mijn tilly een klem met daarop een gevlochten glasvezelnet, die ik moet doordrenken met spiritus.
Nadat ik de Tilly op druk heb gepompt moet ik de kraan een stukje opendraaien zodat de verdamper vol staat met petroleum nevel (je ziet wat nevel bij de kous eruit komen en je ruikt het) en de kran weer dichtdraaien. Dan de voorgloei klemkous om de verdamperbuis klikken en de kous van de voorgloeikous aansteken, wachten totdat de spiritus is uitgebrand en dan de kraan een stukje openen en de lamp bij de lampenkous aansteken. Daarna voorgloei kousklem verwijderen en daarna wat druk bijpompen en mbv. de kraan de gewenste licht strekte instellen. Om het half uur een paar slagen bij pompen is voldoende. Is het erg koud kan het zijn dat ik 2 tot 3 keer moet voorgloeien.
Ik heb ook twee Coleman benzine damp lampen (Northstar en een 226), die afhankelijk welke sproeier ik heb gemonteerd op white spirit of loodvrije auto benzine of kerosine kan stoken.
Voorgloeien doe je bij deze lampen tegelijkertijd met het aansteken. Druk oppompen en de kraan even een stukje opendraaien zodat er wat brandstofnevel in de verdamper komt en aansteken, de eerste paar seconden zal de lamp wat vlammen en daarna volledig ontsteken en op sterkte komen (een paar slagen bij pompen is dan ook voldoende). Ook hier om het half uur een paar slagen bijpompen zorgt ervoor dat de licht opbrengst op pijl blijft. Door de lage dampspanning duurt voorgloeien dus veel korter, echter als het erg koud is zul je iets langer moeten voorgloeien.
Let wel, de coleman zijn gevoelig voor oudere of vervuilde brandstof.
Maar laat je vooral niet weerhouden, om deze oude petroleum lampen aan de gang te houden.