Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Windkracht luifel  (gelezen 5840 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pmverhoef

  • Gast
Windkracht luifel
« Gepost op: juli 29, 2014, 08:56:04 pm »

Beste klappers,

Welke windkracht kan een luifel hebben? Eventueel met scheerlijnen. Vind het lastig in te schatten bij welke windsnelheden ik hem beter kan afbreken of laten staan.

Graag jullie tips.

Gr. Pim
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Windkracht luifel
« Reactie #1 Gepost op: juli 29, 2014, 09:51:43 pm »

Welke windkracht kan een luifel hebben? Eventueel met scheerlijnen. Vind het lastig in te schatten bij welke windsnelheden ik hem beter kan afbreken of laten staan.
Dat is niet te zeggen. Een continue wind van 60-70 km/h is geen enkel probleem. Een vlagerige wind van 70km/h kan ook rukwinden van 100km/h hebben.
En misschien wel het belangrijkst: als de wind van achter of van opzij komt heb je met je luifel nergens last van.

Bij hele harde wind kun je ook je stokken lager zetten en de luifel naar beneden afspannen zodat de wind er niet onder komt.

Zie verder ook http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=6800.msg73610#msg73610
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2014, 09:54:13 pm door Frankie »
Gelogd

padi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: conway classic
    • FB
Re: Windkracht luifel
« Reactie #2 Gepost op: juli 29, 2014, 10:44:12 pm »

Een constante wind van 60 tot 70 km/uur das een volle windkracht 8 dan heb je toch wel stevige scheerlijnen nodig
Gelogd
Je bent niet verantwoordelijk voor het hoofd wat je gekregen hebt, maar wel voor de smoel die je trekt.

mars

  • Gast
Re: Windkracht luifel
« Reactie #3 Gepost op: juli 29, 2014, 11:13:17 pm »

Een beetje scheerlijn kan dat wel aan. Maar vaak worden dunne pennetjes de grond in gedrukt. Tja.......dat duurt maar ff.
Bij twijfel gewoon oprollen.
Onze luifel zit om 3 punten met 6 scheerlijnen vast met lange stevige haringen. En bij slappe grond  soms met nog een paar extra.
In al die jaren van kamperen( zo'n 30 jaar) nog nooit een luifel zien vliegen bij ons. En al heel wat slecht weer meegemaakt.
 Menig andere luifel en aanverwante artikelen wel. ::)
Maar gewoon je verstand gebruiken en vertrouw je het niet ,oprollen.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Windkracht luifel
« Reactie #4 Gepost op: juli 29, 2014, 11:24:04 pm »

Een constante wind van 60 tot 70 km/uur das een volle windkracht 8 dan heb je toch wel stevige scheerlijnen nodig
Mwoah... De praktijk is dat je met je kampeermiddel zelden of  nooit in het vrije veld de volle windkracht pakt. De nachten dat wij in de Drome hele harde valwinden hadden (mistral) gaf dat een kabaal van jewelste waar bomen geweldig van te lijden hadden, maar de kracht op de tent viel op zich heel erg mee.
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Windkracht luifel
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2014, 10:54:17 pm »

Wij hebben toch een  keer met een najaarsklapweekeinde de wind onder de  luifel van een  Flyer zien slaan....moet ik wel bij vermelden dat het een soort windhoos was die recht voor op de tent kwam en de luifel stond zonder scheerlijnen meen ik mij te herinneren :#
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Windkracht luifel
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2014, 11:29:19 pm »

Wij hebben toch een  keer met een najaarsklapweekeinde de wind onder de  luifel van een  Flyer zien slaan...
Tja, zo'n ding heet natuurlijk niet voor niets 'Flyer' :#
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Windkracht luifel
« Reactie #7 Gepost op: juli 31, 2014, 08:23:37 am »


Wij hebben toch een  keer met een najaarsklapweekeinde de wind onder de  luifel van een  Flyer zien slaan....moet ik wel bij vermelden dat het een soort windhoos was die recht voor op de tent kwam en de luifel stond zonder scheerlijnen meen ik mij te herinneren :#

Dat herinner jij je precies goed! Ik schrok me de blubber, maar gelukkig was er niets stuk.

Ik heb eerder wel een continu windkracht 6 recht van voor gehad. De truuk is dan om de wind af te kunnen voeren. Ik heb toen wat ritsen voor en achter open gezet zodat de druk onder de luifel verminderd werd.

Maar zo'n plotselinge whoesh .... Nee, niet leuk!
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

mars

  • Gast
Re: Windkracht luifel
« Reactie #8 Gepost op: juli 31, 2014, 09:16:16 am »

En daarbij is de Flyer gemaakt om de wind te trotseren.  :J
In Normandiƫ heeft onze Flyer heel wat wind te verduren gehad. Veert lekker mee met de wind.
Gelogd

kweep

  • Gast
Re: Windkracht luifel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 02, 2014, 08:35:17 pm »

Soms heb je gewoon pech. De wind kwam van alle kanten, naar ik begrepen heb windstoten ver boven de 100 km/h...
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=14669.msg189525#msg189525

Alles strak afgespannen met goed haringen, zoals het hoort bij deze, maar daardoor natuurlijk weinig rek om de wind op te vangen.
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Windkracht luifel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 02, 2014, 08:44:38 pm »

Je kunt idd de zware pech hebben dat de vw net verkeerd staat tov de wind icm zeer harde windstoten.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Windkracht luifel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 02, 2014, 09:06:28 pm »

Alles strak afgespannen met goed haringen, zoals het hoort bij deze, maar daardoor natuurlijk weinig rek om de wind op te vangen.
Klopt. De vraag is of, als die rek er wel was geweest, dat veel geholpen zou hebben. Het houdt een keer op  tenslotte.

Maar de spanning heeft wel invloed. Niet zelden is het zo dat mensen bij wind als het nog droog is, uit angst voor de wind flink de scheerlijnen aantrekken. Vervolgens gaat het 's avonds pijpestelen regenen waardoor de tent krimpt waardoor de haringen uit de (ook natte dus slapper wordende) grond losgetrokken worden en vervolgens in de nacht bij de eerste de beste flinke windvlaag de halve tent de lucht in gaat. :J
Bij tentrubbers gebeurt dat niet zo snel omdat die uit de aard der zaak meegeven, maar bij scheerlijnen kan slim afspannen van grote invloed zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2014, 10:55:30 pm door Frankie »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal