Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)  (gelezen 4276 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

halevo

  • Gast
Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Gepost op: augustus 04, 2014, 11:38:44 pm »

Wij zijn sinds kort in het bezit van een Jamet Texas. We vertrekken morgen naar Zuid Frankrijk maar vraag me toch een paar dingen af. Maximale gewicht mag 650 kg zijn, hoe hou je dit een beetje in de gaten ? Ik heb geen idee wat het laadvermogen is (en dus de vw leeg weegt).
Dit ligt er nu in:
In de banken boven de wielen: stokken van de voortent en luifel, koffiezetapparaat, bijzet tent, gaatjestapijt luifel, luifel en ondertent, 2 slaapzakken en luchtbed
In de bank van links naar rechts: kussens van de bankjes, opdekmatras (opgerold), toilet (leeg), skottel en voortent
In de disselbak: gasfles 5kg, haringen en scheerlijnen en licht gewichtspul (verlichting, emmer, afwasteil, speelgoed, opblaasboot) 2 lege jerrycans
Onder het zeil een tafel en 4 lichtgewicht stoelen

Kogeldruk is 52 kg

Auto is een station (max kogeldruk 75kg) en achterin nog een koelbox (electrisch) gevuld met boodschappen en kleding voor 4 personen (4 sporttassen)

Wat denken jullie is de wagen goed beladen ?
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2014, 11:48:25 pm »

Welkom op het forum.

Als het goed is bevat de vouwwagen ergens een plaatje met het leeg gewicht en maximaal gewicht. Dat laatste ligt meestal op de 750 kg. Kogeldruk mag wel wat zwaarder. Ik had de skottel in de disselbak en een bijzettentje van mijn zoon, grondzeilen en haringen, stroom en dan wat klein spul. Maar je moet heel wat meenemen om aan het maximale gewicht te komen. Op zich wel goed geladen denk ik, maar daar heeft ieder zijn eigen indeling voor. Kijk voor vertrek of je vouwwagen helemaal vlak is aan de auto. Helt die over naar de dissel of naar achteren, dan is je belading niet goed.

Succes en vooral een goede reis en fijne vakantie.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2014, 12:02:32 am »

Er gaat heel wat mee in de vw. Idd belangrijk is de kogeldruk en kilo gewicht tussen de 65 a 70 rijdt comfortabel.  Zelf had ik de kleding in sporttassen in de vw. En mijn koelbox, bbq en en tas voor onderweg in de auto. In mijn disselbak een reeds gebruikte 5kg  en een nieuwe ongebruikte 5kg gasfles. Ook zaten daar de slaapzakken ter opvulling in. Eea met een weegschaal nagemeten en ik zat op net over de 70 kg kogeldruk.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2014, 07:48:27 am »

Over het algemeen kom je nooit aan het gewicht. Onze Cocoon MTT weegt leeg volgens de CE-papieren net iets meer dan 400kg. We hebben dus 350kg over. Stel je voor dat je met het vliegtuig gaat en een koffer van 20kg mee mag nemen. Ik zou dus dik 17 van die koffers mogen pakken...dat ga je njet snel halen. Zo'n handweger voor een koffer kan je wel helpen. Verder verdeel ik het gewicht op het gevoel en zorg ervoor dat de kogeldruk rond de 65kg ligt. Het verplaatsen  van een gasfles van voor naar achter of andersom scheelt gelijk meer dan 5kg kogeldruk. Op die manier merk ik amper dat er iets achter de auto hangt en is de combinatie bij 130km/uur volledig stabiel.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2014, 08:49:47 am »

Wat ik zo kan achterhalen is dat het leeg gewicht van de Jamet Texas 400 kilo is (google: https://www.google.nl/search?q=jamet+texas+leeg+gewicht).

Met een maximaal gewicht van 650 kilo mag je dus 250 kilo laden. Trek daar de zaken vanaf waar je het gewicht (gobaal) van weet en dan weet je wat je over hebt voor de rest.

laad vermogen: 250 kilo
gasfles: 5 kilo
haringen: 5 kilo
opblaasboot en andere zooi: 2 kilo
4 licht gewicht stoelen: 5 kilo
etc etc

Gebruik een handweger of een personenweegschaal om bijvoorbeeld een kledingtas te wegen. Maar over het algemeen genomen zit je redelijk veilig als je niet bizzar veel zooi meeneemt (zak aardappelen, blikken bonen, potten koffie etc etc). Je kan ook naar een RDW-keuringsstation rijden en daar de ahw/ combinatie laten wegen of naar een weegbrug die je vaak op industriegebieden kunt vinden. Soms moet je een kleine vergoeding betalen, maar veelal kom je weg met een stukje gratis service omdat men het wel kan waarderen dat je zoveel moeite doet. In ieder geval weet je dan wel wat de harde cijfers zijn en kan je daar mee werken.

Leg de zware goederen (kledingtassen e.d.) recht boven de wielen van de klapper. Er is niks erger als je heel erg moet gaan compenseren door gasflessen of gevulde jerrycans in de disselbak moet proppen en dan weer op een te hoge kogeldruk uit komt. En het gros van de verkeersongevallen met aanhangwagens gebeuren omdat ze verkeerd beladen zijn.

De kogeldruk mag inderdaad wel iets omhoog, ik hou hem rond de 60-65 kilo. Als je de klapper aangekoppelt hebt en de auto hangt heel erg door naar achteren dan is de belading niet goed. Dat kan je mooi zien door op afstand de zijkant van de combinatie te bekijken. De hele combinatie moet vrijwel recht liggen.

FOUT!

Kogeldruk kan je meten met speciale wegers maar ook zo:



Zorg dat de paal recht staat en de weg waarop je weegt ook recht is dan is de meting het meest nauwkeurig. En zet iets voor de banden zodat de wagen niet spontaan gaat rijden!

Véél klapplezier!!!!
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2014, 09:14:25 am door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Reactie #5 Gepost op: augustus 05, 2014, 11:34:39 am »

Bij de maximale totale massa is het haltijd lastig wat erbij zit en wat niet. Voortent, reservewiel etc.

Rijd even langs een weegbrug als alles ingeladen is, dan weet je direct hoe je zit met de wagen. Alle tips zijn grotendeels gebaseerd op aannames en wij testers zeggen daar het volgende over: Assumptions are the mother of all fuck-ups.

Daarnaast heb ik een mening overe het rijdenmet 130, hoe stabiel ook. De ellende begint altijd met remmen... Bij twijfel altijd de snelheid omlaag!

Happy camping en tzt een behouden thuiskomst gewenst!

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

halevo

  • Gast
Re: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2014, 06:21:59 pm »

Dank jullie wel, we gaan vanavond rijden richting zuid frankrijk. We hebben de kogeldruk idd gemeten zoals op de foto. Inmiddels in de auto ook geladen (lang leve de vacuumzakken !). De combinatie ziet er goed uit, keurig recht.
We hebben wel ervaring met kamperen in een caravan (toer en sta) maar niet met een vouwwagen. Ben heel benieuwd hoe we dit gaan ervaren.

De eerste proefopzetting ging niet eens zo slecht, binnen anderhalf uur stond de wagen en voortent incl luifel. Dus heb goede hoop  :+
Tot over 3 weken !
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Reactie #7 Gepost op: augustus 05, 2014, 08:00:40 pm »

Inmiddels in de auto ook geladen (lang leve de vacuumzakken !).
Eeeeeh.. maar kun je alles wat je vacuum zuigt bij terugkeer dan ook weer vacuum zuigen? (Moet wel zeggen dat ik zelf nooit de behoefte gehad hebt om iets vacuum te zuigen om het voor op vakantie kleiner te krijgen...).
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Reactie #8 Gepost op: augustus 08, 2014, 02:02:42 pm »

En is dat geen tijdrovende bezigheid bij het inpakken voor vertrek van de camping? Meestal duurt dat al lang genoeg.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Reactie #9 Gepost op: augustus 08, 2014, 02:16:20 pm »

Je kunt die vacuumzakkem ook oprollend vacuum krijgen. We hebben het bij onze spacet ook gedaan en het werkte goed.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Beginner pakt vouwwagen voor het eerst in :)
« Reactie #10 Gepost op: augustus 08, 2014, 04:33:27 pm »

De kogeldruk is toch absoluut auto afhankelijk.
Bij mijn Skoda Fabia I combi 1.4 TDI (met oorspronkelijk 100 PK) is de maximaal toegestane kogeldruk 50 kg (trekhaak origineel vanaf fabriek) en zit ik zorg dat ik ca. op 45kg zit.
Ondanks de gemonteerde hulpveren hangt de fabia iets naar achter door, maar dat is voor soortgelijke auto's ,zoals de VW polo combi en de seat's en nog een aantal vergelijkbare modellen/merken heel normaal. Dit komt omdat de station uitvoering is gebaseerd op de 4-deurs sedan of hatchback en de grotere kofferbak iets verder over de achteras naar achter steekt.
We hebben een Trigano Oceane (wat betreft grote en model vergelijkbaar met de Jamet Texas) met imperiaal en fietsenrek (met 2 stadsfietsen en 2 tiener fietsen). Met de voortent, luifel en 3 stokkenzakken in het midden pad, samen met jerrycans, grondzeil en in de bankjes lampen, verlengsnoeren en allerlei los spul, en daarbij een niet al te grote disselbak met met daarin de koelbox, haringen stormlijnen en hamers en de plankjes voor onder de poten en 2 gasflessen (1x 5g en 1 x camping gaz).
Onder het zeil nog de tafels en stoelen. In de bermkeuken de complete keuken en kook uitrusting.
Zo komen we aan een totaal gewicht van net nog geen 730 kg en een disseldruk van ca. 45 kg.
Ik rijdt gemiddeld tussen de 90 en 100 (banden niet ouder dan 5 jaar en goed opdruk), de combinatie is zo stabiel als een huis, waarbij op de auto ook nog een harpo dakkoffer ligt met 50 kg belading.
In de kofferbak, heb ik de porta potti (leeg) en allerlei losse spullen en tassen.
Brandstof verbruik gaat van onbeladen 1:19 naar 1:16 (diesel) volledig gepakt en met vouwwagen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal