Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Kan onze auto een vouwwagen trekken?  (gelezen 12949 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 08, 2014, 11:22:24 pm »

Op papier mag het wel zo zijn dat je auto veel mag trekken, maar in de praktijk moet het nog maar blijken!!! Mijn volvo v40 1.8 automaat trekt prima.......op vlakke gedeeltes. In de Belgische Ardennen was het dieptepunt toch wel 49 km op een helling naar boven, naar benden geen punt. Maar het was wel peentjes zweten!!  Op papier moet mijn auto dit appeltje eitje vinden!  :?

Maar gaat vast lukken, want ik ben door verschillende combinatie's ruimschoots ingehaald.  :#
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 08, 2014, 11:28:03 pm »

Een automaat als trekauto heeft zo zijn voor- en nadelen.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 08, 2014, 11:46:08 pm »

Een automaat als trekauto heeft zo zijn voor- en nadelen.

In dit geval ligt het zeer waarschijnlijk toch wel aan de auto. Mijn campingbuurman vertelde precies dezelfde te hebben gehad en het een geweldige trekauto te vinden!!  :?

Mijn vader denkt dat ik verkeerd rij in de bergen, maar dat denk ik niet.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 09, 2014, 07:56:33 am »

Voel je hem dan wel terugschakelen tijdens het berg op rijden?
Zo niet, dan kun je het gaspedaal helemaal intrappen om de kickdown te gebruiken om de automaat zelf terug te laten schakelen.
(heb zelf een v50 2.4 met handbak en moet soms van de 5 terug naar de 3 om met 120 de berg op te kunnen)
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #19 Gepost op: augustus 09, 2014, 08:00:16 am »

Het niet zelf kunnen bepalen in welke versnelling je (blijft) rijden is een nadeel als de trekkende auto voorzien is van een automaat. Mijn auto heeft een handbal maar blijft roepen dat ik moet opschakelen terwijl de snelheid berg op niet vastgehouden kan worden.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 09, 2014, 09:31:35 am »

Dat is het bijzondere van board computers. Die registreren alleen de snelheid en het toerental en "denken" dan dat kan zuiniger.
Dus negeren dat soort meldingen. Dat torretje voorin ligt daar om te werken en dat gaat niet altijd op de zuinigste manier.
Een vriend van mij heeft ook een 307 en als je weet wat hij er allemaal achter hangt. Maak je geen zorgen om 750kg. Inderdaad misschien een keer extra terug schakelen en niet bang zijn om +4000 toeren te draaien. Is af en toe ook nog wel eens goed voor je motor.
Mocht je onverhoopt problemen met je koeling krijgen. Zet dan als eerste je airco uit. Dat kan sowieso geen kwaad als je moet klimmen dat scheelt zo'n 10 รก 15pk. De koeler van je airco hangt voor de radiateur van de auto. Dus de warmte die daar vanaf komt blaast rechtstreeks in de radiateur.
Vorig jaar ervaringsdeskundige geworden :)16]:)35]
Maar we gaan dit jaar naar dezelfde camping dus.....
En eigenlijk geen noemenswaardige problemen in het koelsysteem gevonden.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2014, 09:39:22 am door Theu »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #21 Gepost op: augustus 09, 2014, 11:18:56 am »

Soms is het ook de beleving. Vorig jaar was er iemand op de camping die riep dat zijn Octavia de caravan makkelijk trok. 1.6 TDI met ongeveer dezelfde specs als onze 1.6 HDI. Hij hoefde niet terug te schakelen bergop. Terwijl wij dat een paar keer wel moesten. Ik denk dat hij toch iets heeft gemist. Weet eigenlijk ook niet of hij een automaat had. Maar een 1.6 is geen ruim bemeten motor. Met onze vorige auto op LPG en 1.4 motor toch regelmatig terug schakelen, maar dan flink in de toeren en ging deze ook lekker door. Maar de huidige 1.6 HDI rijdt gewoon lekker relaxed. daarom diesel, ook al zijn de jaarkosten wat hoger dan LPG.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #22 Gepost op: augustus 09, 2014, 12:24:37 pm »

Diesels zitten meestal veel lager in de toeren op hun maximum koppel dan benzinemotoren, dat is al een hele andere beleving t.o.v. benzine, de mijne zit pas met 4000 toeren op z'n maximum koppel, dat is de 4e versnelling op vlak terrein met 120 km/u. Kan best dat een andere motor in de hoogste versnelling toch in de buurt zit van z'n maximum koppel en dan hoef je dus ook minder vaak terug te schakelen.

Maar als je zelfs volgas de berg op snelheid verliest, zul je toch echt terug moeten schakelen. Het 'nieuwe' rijden is iets wat je niet moet handhaven met rijden met aanhanger of in de bergen.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #23 Gepost op: augustus 09, 2014, 12:38:55 pm »

Voel je hem dan wel terugschakelen tijdens het berg op rijden?
Zo niet, dan kun je het gaspedaal helemaal intrappen om de kickdown te gebruiken om de automaat zelf terug te laten schakelen.
(heb zelf een v50 2.4 met handbak en moet soms van de 5 terug naar de 3 om met 120 de berg op te kunnen)

Als ik drive de berg op gaat voel ik hem schakelen, dan ga ik naar "low". het toerental loopt op naar 5000, maar dan gaat de auto van laten we zeggen 85 al heel snel terug naar beneden. Dan schakel ik naar 3 zodat het toerental veder naar boven gaat, meestal naar 6000. Toch ga ik dan steeds langzamer. Zeer frustrerend!! Zodra ik weer bijna boven ben ga ik weer naar low en eenmaal vlak ga ik naar drive en trekt de auto ook weer sneller op en zit ik zo op de 90. Kickdown werkt op de een of andere manier niet als ik de helling op wil. Mijn vader laat nu de compressie van de cilinders controleren. Misschien dat daar iets mee is. Maar de auto is ook geen jonkie meer.
Gelogd

TriganoTruus

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #24 Gepost op: augustus 11, 2014, 10:46:24 pm »

Iemand ervaringen met een automaat (diesel)? Kan die ook bergop een " klapper" trekken?
Gelogd

stalensnuitje

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #25 Gepost op: augustus 11, 2014, 11:04:55 pm »

"Een" diesel automaat? Heb je het dan over een 12e-hands Opel van 10 jaar oud of een nieuwe Range Rover van anderhalve ton? ;)
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #26 Gepost op: augustus 11, 2014, 11:30:27 pm »

Onze 1.6 Hdi is ook geen ruim bemeten motor. Op kenteken  staat max 900kg maar dat is fiscaal. Op het typegoedkeuringsstickertje op de deurstijl staat 1200kg. Bergop schakel ik gewoon terug en let niet op de boordcomputer. Bij Luik ga ik dan van 6 naar 5 en mocht ie in 4 nog lekkerder gaan dan doe ik dat. Ik rij op gevoel en waar de motor zich het prettigst bij voelt.
Gelogd

elenp

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #27 Gepost op: augustus 12, 2014, 11:09:48 am »

Onze veertien jarige 1.2 Agila mag 650 kilo trekken maximaal. In de Ardennen bij Luik was het regelmatig schakelen maar op zich ook nog goed te doen. Met 80 gingen we omhoog, nog altijd sneller dan de vrachtwagens. In de stad en op snelweg in vlakke gebieden totaal geen problemen.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2014, 11:11:57 am door elenp »
Gelogd

DannyST

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #28 Gepost op: augustus 12, 2014, 02:36:12 pm »

Trekken is doorgaans het probleem niet met kleine autootjes... Het remmen. Daar gaat het nog wel eens gruwelijk mis.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 910
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #29 Gepost op: augustus 12, 2014, 03:59:50 pm »

het gewicht van de auto moet zeker bij een ongeremde (oude) vouwwagen beduidend hoger liggen dan de aanhanger, en dan moet je zeker op de max trekgewicht letten.
Bij geremde VW's is dat probleem een stuk kleiner..... En loop je eerder tegen een laag motorvermogen aan. Mijn zwagert heeft een ongeblazen slopel 1.6 benzine, en die heeft wel moeite mij bij te houden, maar 120 op de snelweg doe ik ook niet..... ik vindt 100 met een VW hard genoeg, en bergop doe ik gewoon met het normale verkeer mee.....
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal